Tråden startades av: Flygeleven  2019-10-17 17:52:23
TFHS-Typerating 
Idag har TFHS samarbete med SAS och Norwegian, tidigare också Primera som gick i konkurs. Hur är samarbetet tänkt med SAS när de ställer om maskinparken till Airbus och TFHS fortsätter använda Boeing simulator? Ryktet säger även att ett samarbete med BRA kan vara aktuellt istället för det konkursade Primera. I bägge fallen försvinner kopplingen med simulatorn och flygplanstypen i de bolagen. Hur går tankarna inom flygbolagen och TFHS??

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Jessica
2019-10-17 18:41:30
SV: TFHS-Typerating
Hört TR för Jetstream står högt upp på önskelistan.
FD Elev
2019-10-17 23:52:21
SV: TFHS-Typerating
Som det ser ut nu kommer eventuellt samarbetet avslutas, och det blir samarbete med BRA och Direktflyg. Men som sagt, det är hur snackat går just nu. Så med andra ord ATR och Jetstream.
Flygeleven
2019-10-18 10:43:30
SV: TFHS-Typerating
Om det är sant det du säger om BRA o Direktflyg så känns det som en rejäl statussänkning av TFHS. Låter väl lite förvånande iofs om man betänker att både SAS o Norwegian har behov av piloter.
Bobby
2019-10-18 11:36:10
SV: TFHS-Typerating
@Jessica, Vems önskelista åsyftar du, TFHS el flygbolagens, var har du din info ifrån?? Inte särskilt många som använder en snart icke befintlig maskin som Jetstream. Antar att SAS o Norwegian som fortfarande är de stora drakarna är intresserade att få så färdig produkt som möjligt fr TFHS om de vill rekrytera fr TFHS.

Så Jessica, beskriv gärna lite mer om ”önskelistan”
Pilot
2019-10-18 13:29:00
SV: TFHS-Typerating
Just nu övertalighet på Norwegian.
Sven
2019-10-18 14:07:28
SV: TFHS-Typerating
Då det idag finns en hel del piloter både med B737 och A320 rating på marknaden med erfarenhet så sjunker behovet från SAS och Norwegian. Vet en del som fått ha sin praktik där för att sedan när de är färdiga inte få jobb då det finns andra med erfarenhet som skolas in snabbare.
Leif
2019-10-18 15:37:55
SV: TFHS-Typerating
Glöm inte bort LEAP heller de kör ju med SAAB och ATR om de blir att räkna med?
Då har vi både ATR, JETSTREAM men även SAAB:arna! :-)
Johan
2019-10-22 15:55:35
SV: TFHS-Typerating
Noll prat om Jetstream FYI. Både SAS och Norwegian har fortsatt stort intresse av skolans piloter. Bolagen får en färdig produkt, i princip gratis.
Calle
2019-10-22 19:01:50
SV: TFHS-Typerating
Johan har rätt. Både SAS och Norwegian är mycket nöjda med de piloter de får från TFHS. De slipper betala för deras TR, och piloterna är skickliga när de börjar flyga.
Johan
2019-10-23 10:56:34
SV: TFHS-Typerating
@Calle

Piloterna är helt okej med sina 200h när de kommer ut, precis som vilken annan nybliven pilot som helst. De är inte skickligare än någon annan lowtimers, och just ju finns det en hel del piloter med erfarenhet på just jet och B737 och A320. Så även om vi är nöjda, så finns det annat just nu och därför funderas det på att trappa ner på samarbetet.
Airborne
2019-10-23 12:19:35
SV: TFHS-Typerating
Jessica! Var har du hört att det skulle vara aktuellt med Jetstream TR?
-Det finns bara en operatör i Sverige som flyger Jetstream.(AIS i Nederländerna) De har en egen flygskola och ett eget ATO för utbildning av piloter på just Jetstream, de äger dessutom den enda EASA-certifierade simulatorn i Europa.
Chansen att TFHS skulle ge sig in och ”konkurrera” med AIS för att det finns behov av Jetstreampiloter är närmast obefintlig.
Te Eff Hå Ess
2019-10-23 14:53:34
SV: TFHS-Typerating
Mycket spekulationer här... Men det finns en anledning till att eleverna på THFS gör sin utbildning på linjen hos NAS och SAS och sedan får de inte förlängt utan får söka sig till andra bolag. Det finns för många med erfarenhet utan jobb just nu.
@Te Eff Hå Ess
2019-10-23 23:14:32
SV: TFHS-Typerating
Varför sprider du skitsnack? Försöker du vara rolig?

ALLA har fått anställning på respektive host-airline sedan MPL-programmet startade. Undantagen är vid Primeras konkurs och vid SAS anställningsstopp 2017. Vid Primeras konkurs fick alla fyra studenter anställning på SAS, och vid SAS anställningsstopp fick alla åtta studenter anställning på Norwegian.
Flygeleven
2019-10-24 08:18:55
SV: TFHS-Typerating
Skulle uppskatta korrekta uppgifter med tanke på att jag ev hoppar på utbildningen om det finns möjligheter till jobb. Men vad är TFHS inriktning, även om det bara kan anses som ett rykte så måste ryktet ha ett ursprung!? Ngn som kan hjälpa?
Te Eff Hå Ess
2019-10-24 14:38:48
SV: TFHS-Typerating
Varför skulle jag sprida "skitsnack för att vara rolig"? Det är så verkligheten ser ut. Försök komma med riktiga uppgifter istället, speciellt när det är folk som frågar innan de tänker ansöka.
@Flygeleven
2019-10-24 16:23:29
SV: TFHS-Typerating
Det är väl ingen utbildning man ”hoppar på” direkt? F.ö har skolan fortsatt inriktning mot dagens bolag och SAS, Norwegian och även BRA ett mycket stort intresse av skolans elever. En mycket nära vän går nu på skolan och detta är inga rykten utan fakta(.
@Te Eff Hå Ess
2019-10-24 16:46:34
SV: TFHS-Typerating
Uppenbarligen vet du inte hur verkligheten ser ut för skolans elever, vad tidigare "@Te Eff Hå Ess" skrev är exakt hur verkligheten har sett utan sedan MPL började och kommer så fortsatt se ut eftersom bolagets intresse är fortsatt stort, detta kommer direkt från bolagens rekryterare som kontinuerligt besökte/besöker skolan. Åtminstone när jag gick där och verkar fortsatt vara likadant.
Te Eff Hå Ess
2019-10-25 13:23:35
SV: TFHS-Typerating
@Te Eff Hå Ess

Med tanke på att jag är på TFHS ungefär 2-3 gånger/månad så tror jag min information stämmer betydligt bättre än den information du har, som inte ens är kvar på skolan.
Inside info
2019-10-25 21:45:05
SV: TFHS-Typerating
För att svara på frågeställarens fråga. Både Norsken och SAS är som tidigare sagt i tråden nöjda med eleverna från TFHS och vill fortsätta samarbetet. SAS har en önskan om fler (om inte alla) TFHS-elever direkt till sig då deras pilotbrist är enorm (ca 70% av deras piloter är inom 10 år från pension). När det kommer till att det är en 737-sim i Ljungbyhed är detta inget som sätter käppar i hjulen för att ha bolag som inte flyger 737 som HA på skolan. I den simulatorn genomförs inte TR utan MCC och allmän ME-träning. TR sker i ett senare skede i en FFS-simulator. Även om det fram tills nu har varit en stor fördel att alla bolag har flugit 737 så är det som sagt inget krav. Vilket som kommer vara nästa och i så fall ett tredje HA vet jag ingenting om.
@Te Eff Hå Ess
2019-10-25 23:25:12
SV: TFHS-Typerating
Uppenbarligen har du fel ändå :D
Flygeleven
2019-10-26 21:16:01
SV: TFHS-Typerating
@inside info; tack för konstruktiv information. Tar gärna emot mer av den sorten. Det var inte min mening att skapa motsättningar i inläggen. Ni som känner till mer, hör av er, det hjälper mig.
Benny
2019-10-27 08:35:25
SV: TFHS-Typerating
Funderar på varför man driver TFHS. Överskott av piloter existerar på marknaden och det finns ingen anledning att stödja en utbildning som fyller på redan ett onödigt stort överskott av piloter på marknaden.
TFHS
2019-10-27 08:52:04
SV: TFHS-Typerating
Skulle snarare säga att man endast skulle ha TFHS och OSM (YH utbildning) och inte lura på folk att betala för en utbildning. Då hade vi haft helt andra arbetsförhållande och arbetsmarknad.
Op
2019-10-27 16:01:33
SV: TFHS-Typerating
Ta bort CSN stöd för privata utbildningar istället. Lägg ner Västerås o behåll endast TFHS med 20 platser per år. Det hade varit mer rimligt.
ABC
2019-10-27 17:30:14
SV: TFHS-Typerating
I Sverige finns ingen koppling mellan behov och utbildningsplatser. Behövs sjuksköterskor utbildar man journalister. Detsamma gäller piloter.
Inside info
2019-10-27 23:16:59
SV: TFHS-Typerating
@Benny vet inte vart du fått dessa uppgifter från men det finns inga undersökningar som stödjer det du påstår. Allt pekar rakt åt andra hållet. Det är inte bara SAS som står inför enorma pensionsavgångar inom de närmsta åren utan detta är ett globalt problem (främst hos de äldre rotade flygbolagen runt om i världen) och dessutom flygs det mer än någonsin och detta tros öka. Jag är väl medveten om att Sverige inte i dagsläget är det enklaste landet att landa ett pilotjobb i (pun inteded) men det är en väldigt liten marknad i jämförelse.

Att få jobb som nyutbildad pilot är aldrig lätt. Bolag letar efter folk med erfarenhet och många har olika flygtidskrav (1500h) är det vanliga. Detta ger därför TFHS-elever en enorm möjlighet. Bolagen är med från uttagningsprocessen hela vägen tills eleverna sitter som piloter i bolagen. Dvs när eleverna blir antagna vet bolagen att de är ”av det rätta virket” och bolagen kan sedan vara med och forma eleverna. Även om MPL-programmet är förhållandevis ungt så har det uppenbarligen funkat bra då 100% av alla examinerade har fått jobberbjudande från något av skolans HA (även om det inte för alla har varit det från början planerade bolaget). Varför staten inte skulle stödja en utbildning med resultat som detta där de studerade sedan jobbar med det de utbildar sig till ser jag inga konstigheter med. Utan någon som helst källa gissar jag dessutom att detta är en väldigt liten del statens utbildningsbudget.
MPL baksida
2019-10-28 14:43:13
SV: TFHS-Typerating
Det finns en baksida med MPL programmet som få talar om. En stor del av utbildningen görs ju som praktik på det flygbolag som eleven blir knuten till. Vid konkurs, neddragningar eller byte av flygplanstyp, eller att en elev inte håller måttet eller måste avbryta sin utbildning, så är det inte lätt, möjligen t.o.m. omöjligt att byta skola eller flygbolag. Det går helt enkelt inte att kreditera mot annan MPL kurs eller en vanlig ATPL kurs. Rätta mig gärna om jag har fel, men i så fall med regelreferens el dyl.
@MPL Baksida
2019-10-28 20:52:26
SV: TFHS-Typerating
Praktik som styrman finns längre inte som garanti hos TFHS. De var tvugna att ändra dessa skrivelser efter att TFHS17 inte kunde göra sin praktik utan endast få en TR på 737. Detta är kravet som skolan har nu - en TR på relevant flygplanstyp.

Med denna kan du söka jobb, i detta fall ordnade skolan intervjuer till samtliga eleverna på SAS och alla har nu anställning hos dem istället. Skolan har mycket goda kontakter och ifall något oväntat skulle ske får du uppbackning och förhoppningsvis löser det sig som för de elever som fått problem med kursade bolag när de gått på skolan.
@MPL Baksida
2019-10-28 21:00:55
SV: TFHS-Typerating
F.ö.

Eftersom du gjort ATPL teori kan denna självklart krediteras som en ATPL-teorikurs och behöver inte göras om. För att få ett CPL behöver du timmar och en check. Du får MPL-certifikatet efter det att du har gjort studsarna och därmed slutfört din TR. Denna kan konverteras till ett CPL genom att uppfylla timkraven för det certifikatet och genomföra en check. MCC-kurs är genomförd och ingår i MPL.

Du är heller inte "knuten" till ett bolag. Detta kan komma att ändras och det finns ingen skrivelse på att du är bunden på något sätt. Efter du fått ditt cert är du fri att söka jobb vart som helst där de tillåter MPL.

Utdrag:
FCL.325.A CPL(A) * Specific conditions for MPL holders
Before exercising the privileges of a CPL(A), the holder of an MPL shall have completed in aeroplanes:
(a) 70 hours flight time:
(1) as pilot*in*command; or
(2) made up of at least 10 hours as pilot*in*command and the additional flight time as pilot*in* command under supervision (PICUS).
Of these 70 hours, 20 shall be of VFR cross*country flight time as pilot*in*command, or cross* country flight time made up of at least 10 hours as pilot*in*command and 10 hours as PICUS. This shall include a VFR cross*country flight of at least 540 km (300 NM) in the course of which full*stop landings at two different aerodromes shall be flown as pilot*in*command;
(b) the elements of the CPL(A) modular course as specified in paragraphs 11(a) and 12 of Appendix 3. D; and
*******Specifikt******* (c) the CPL(A) skill test, in accordance with FCL.320.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev