Tråden startades av: Affe  2020-02-09 23:56:08
Hastighetsrekord över Atlanten  

Uppgifter: Stormen Ciara bakom flygrekord!
British Airways ska under söndagen ha slagit rekord – tack vare stormen Ciara, rapporterar BBC.

Flighten från New York till London ska ha genomförts på fyra timmar och 56 minuter, enligt Flightradar 24. En timme och 20 minuter snabbare än den schemalagda flygtiden.

Och 17 minuter snabbare än det förra rekordet som tillhörde Norwegian.

Enligt BBC ska Ciara ha bidraget genom en extremt kraftfull jetström som planet – en Boeing 747-436 – kunde surfa fram på med en maxhastighet av 1 327 kilometer i timmen.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Lasse
2020-02-10 10:49:23
SV: Hastighetsrekord över Atlanten
Concorde's fastest transatlantic crossing was on 7 February 1996 when it completed the New York to London flight in 2 hours 52 minutes and 59 seconds.
Krister
2020-02-10 17:21:21
SV: Hastighetsrekord över Atlanten
Flög med SAS DC10 för länge sen JFK-ARN på 5 h 55 m
i samma årstid som denna. Också medvind givetvis. Kommer
ihåg att man kände liksom att man surfade mot ARN.
sv Krister
2020-02-10 22:15:25
SV: Hastighetsrekord över Atlanten
Du känner ingen skillnad som pax på med eller motvind. Motvind tar längre tid till dest. Medvind det motsatta.
Gösta
2020-02-11 06:52:58
SV: Hastighetsrekord över Atlanten
Dessa jetstreams man flyger i syns var de ligger på en väderkarta. Hur hittar man dessa i verkligheten, inte alltid verkligheten stämmer med en karta. Om jag förstått det rätt är det smala vindbälten har man någon teknisk utrustning för att ligga kvar i dessa maximalt länge innan man avviker mot sin destination?
Tomaz
2020-02-11 12:17:13
SV: Hastighetsrekord över Atlanten
RE: Gösta

Det vanligaste är att man i cockpit rapporterar in dessa till närmaste ansvarig flygledare/område.
Många andra som befinner sig nära och hör detta i radion kommer då vilja byta höjd och kurs för att dra nytta av dessa snabba luftströmmar!
Det finns stora pengar att spara på dessa, lägre bränsleförbrukning mm.
Med vänlig hälsning
767-200 Pilot
Krister
2020-02-11 12:44:44
SV: Hastighetsrekord över Atlanten
sv Krister

Jag kände skillnad och dessutom sa piloten
att vi "surfar på medvind". Kanske var det
bara inbillning? DC10 var ju kanske annorlunda?
sv Krister
2020-02-11 15:22:43
SV: Hastighetsrekord över Atlanten
Beskriv skillnaden.
Krister
2020-02-11 15:34:53
SV: Hastighetsrekord över Atlanten
Jag han bara dricka fem drinkar, sen var vi framme. och benen kändes lite gungiga när jag ställde mig upp för att gå på toaletten.
763
2020-02-12 07:00:22
SV: Hastighetsrekord över Atlanten
Ref Tomaz. Så enkelt är det inte som du beskriver det. Jag har många års erfarenhet av Nordatlant flygövningar, både när vi endast hade HF radio för kommunikation med ATC och under senare år med ACARS, Satcom och CPDLC förutom HF som backup. Runt Island finns det radartäckning men i övrigt inte över havet. Att byta från planerad och klarerad färdväg och flyghöjd är inte helt lätt. Idag till skillnad mot förr så är det bara 1000 fot separation i höjdled mellan flygplan för att möjliggöra mer trafik. Detta på grund av att Nordatlanten är den ocean på jorden med mest flygtrafik. Hela systemets uppbyggnad och funktion kan man studera på nätet för den som är intresserad. Sök på OTS routes Northatlantic. Vad gäller färdplanering så görs detta av Operativa Center för respektive flygbolag där hänsyn görs till prognoser och rådande väder, vindar, startflygplats, destination och för tvåmotoriga jet även ETOPS med ETOPS alternativflygplatser, mm. ETOPS är normalt sett är 180 minuter för moderna flygplan.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev