Tråden startades av: Fredrik  2020-03-04 16:29:43
Kabinluften i ett stort flygplan  
Varför informerar inte flygbolagen att kabinluften är renare än den på tåg, bussar, bilar, marken, den luften byts ju ut kontinuerligt och går ju igen ett renande filter hela tiden. Det är alltså inte samma luft i kabinen hela tiden under en flight som många tycks tro. Bara att söka på Google på kabinluft så kommer korrekt info fram. Nu flyger ju inte många svenska då de tror att kabinluften är farlig, vilket ju är helt fel!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Olle
2020-03-04 21:38:32
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
På moderna maskiner är luften helt utbytt i kabinen ca var 3:e minut. Dessutom går luften genom ett HEPA filter. Är renare luft i kabinen än i tex en operationssal.
nja
2020-03-04 23:32:09
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Nja, det byts faktiskt inte ut så mycket luft på flygplan. Det mesta cirkulerar. Det fylls framförallt på luft i flygplanet för att öka kabintrycket. Outflow valves är ofta i en mer stängd position än vad införs valves är. Luften filtreras, men filtret kan inte filtrera bort bakterier eller virus.
Re:Nja
2020-03-05 09:27:05
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Du ifrågasätter alltså att luften är helt utbytt på tex en A321-Neo var tredje minut?

Märkligt då jag arbetar med bland annat just den maskinen.
SAS
2020-03-05 10:28:36
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
På Airbus cirkulerar en del av luften men även med den cirkulationen så byts luften i kabinen ut var tredje minut. HEPA filtret renar och klarar av ett coronavirus till 99,99% och motsvarar som sagt luftreningen i en operationssal.
Det är information som SAS skickat ut till sina piloter med anledning av coronaviruset.

Man behöver absolut inte vara orolig över att något virus åker runt i luften och smittar ner hela flygplanet.
Linjeflyg CTT
2020-03-05 11:57:04
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Patetiskt och tro att ett filter tar bort allt virus i en kabin. Sitter du bredvid någon får de ha hur mycket filter de vill. Jag lovar att det inte bara är bordsgrannen som blir smittad!
Fredrik
2020-03-05 11:59:58
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Re: SAS Nästan hela Sverige tycks tro att luften bara cirkulerar, många flyger ju inte i den tron. Borde inte SAS gå ut stort och ofta i media och informera vad som är korrekt? Vissa politiker är ju jätteglada att folk inte flyger pga av fel info.
@nja
2020-03-05 12:16:38
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Vad gör HEPA filtret ombord då?
ABC
2020-03-05 12:30:23
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Problemet med luften i kabinen är att den är extremt torr. I torr luft ”svävar” viruspartiklar mycket längre än i en fuktig miljö där de knyts mot vattenpartiklar som faller till golvet.
Re:ABC
2020-03-05 14:03:53
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Den är fortfarande utbytt var tredje minut.

Galley gossip
Dr Krall
2020-03-06 14:48:57
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Tre minuter är mer än nödvändigt för att Corona virus biter sig fast och du blir smittad, sorry!
FC A330/A340/A350
2020-03-07 11:37:10
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Dels byts luften ut som skrivits på ca 3 min men dessutom som flödar luften in från tak och ner mot golvet vilket gör att virus och annat inte kan hovra eller strömma fram och bak särskilt mycket.
När vi smittspårar så undersöker man folk två rader framför och bakom den smittade. Sitter du på rad 10 innebär det att rad 8 till 12 kollas.
Det inte planet kan skydda emot är folk som hostar rätt ut och allmänt slaskande men planet själv är ingen smitthärd.
Daniel
2020-03-12 19:59:48
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Hade man testat hepa-filterna så hade man kunnat säkra renheten, men svårt tro detta utförs.
Nisse
2020-03-12 22:05:02
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Hur ofta byts filtret i planen?
Danned
2020-03-25 06:33:37
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Hepa filter i flygplan filtrar inga 99,99% av corona. Eftersom ingen testar dessa och vissa läcker skulle jag säga 70% är mer troligt.

Re:Danned
2020-03-25 07:57:37
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Du killgissar med andra ord? som så många andra i den här tråden
FO A330/A340
2020-03-25 10:36:38
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Luften byts ut var 3e ungefär, samt att luften går uppifrån och ner. Med andra ord är luftventilerna som många stänger av, bra att ha på för att få en "aura" kring sig som på så sätt för bort skit.
DC-10
2020-03-25 11:46:13
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
HEPA - High Emergency Particle Abductor , tar bort alla partiklar.
HB
2020-03-25 14:17:07
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
HEPA = high efficiency particulate arresting
Så nu vet du som skriver fel vad som är rätt
Danned
2020-03-25 15:37:19
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Svårt göra annat än gissa när man inte testar filtren, är ju lite det som är problemet.
DC-10
2020-03-25 17:21:20
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
OK Jag hade fel. Inte första gången........tyvärr.
DC-10 (R)
2020-03-25 17:50:22
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Dax att läsa på HEPA: "High efficiency particulate arresting [filter]".
Samma som för utblåsningsluften i vanliga dammsugare.
Inte märkvärdigare än så.
sv FO A330/A340
2020-03-25 17:55:06
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
På luftens väg från tak till golv, är det mycket sannolikt att Corona bakterier fastnar på de som sitter i vägen för de. Även i Business Class. ;O)
pilot
2020-03-25 18:06:19
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
@ABC: Riktigt med torr luft som du sager, utom att 787 har fuktig luft vilket ar mycket halsosammare. 787 har ocksa lagre kabinhojd vilket gor att man kommer fram i battre form.
Sv pilot
2020-03-25 22:19:43
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Det att man skulle komma fram mindre trött när man flyger med B787 är en skröna. Har flugit många långresor med både A330, A340 och B787 i turistklass. Min erfarenhet är att man är mer uttröttad efter en långresa med B787.
Sv Pilot
2020-03-25 22:30:47
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Corona tycker mycket bättre om fuktig luft på samma sätt som övriga förkylnings virus. Det är av den anledningen som influensa inte härjar under sommarmånaderna när luften är torr.
What?
2020-03-26 09:04:32
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Jag har fått lära mig precis tvärtom, att fuktig luft faller snabbare till marken och stoppar då smittan att flyga runt som i torr luft. I väldigt fuktiga klimat så är det inte lika lätt att bli smittad. Rätt eller fel?
Sv SV pilot
2020-03-26 10:49:26
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Kall och torr luft gynnar flera viktiga luftvägsvirus.
Studier visar att flera av de virus som på olika sätt sprids via luften eller via små droppar smittar mer effektivt ju lägre luftfuktigheten är – och den är normalt lägre under vintern, eftersom kall luft inte har utrymme för lika mycket vattenånga som varm luft.


BS
2020-03-26 10:52:40
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Det är en fullständig missuppfattning, att luften är torrare på sommaren.
Det är precis tvärtom. Vinterluft är torrare.
Mik
2020-06-12 13:00:48
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
HEPA-filter är det en avfuktare??
sv Mik
2020-06-12 16:49:52
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Scrolla ner och läs andras inlägg. Eller googla på HEPA.
re:MIK
2020-06-12 17:12:21
SV: Kabinluften i ett stort flygplan
Nej
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev