Tråden startades av: 19L  2020-03-26 08:45:04
Flyget efter Corona 
Vad tror ni händer med flyget när Coronaviruset inte längre utgör samma hot, kommer flyget starta upp och återgå till samma trafik som innan Coronatiden? Finns det ett uppdämt behov av att flyga eller kommer vi undvika att flyga på grund av fortsatt virusrädsla.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

BMAG
2020-03-26 19:53:20
SV: Flyget efter Corona
Enligt prognos från flygbolag- och flygplatsaktörer i Sverige så förväntas det en ökning på ca 5% i månaden, med tanke på att trafikläget ligger just nu på -90% så kommer det ta cirka 1,5 år för att återgå till trafiken som var innan coronapandemin.
Ex-flygarn
2020-03-27 07:45:46
SV: Flyget efter Corona
När det gäller procent funkar det så att om något går ner 50% krävs 100% ökning för att komma tillbaka.
Om något går ner 90% så tar det många år med 5% årsökning innan man är tillbaka igen...
BMAG
2020-03-27 11:41:23
SV: Flyget efter Corona
Jag menade självfallet procentenheter och inte procent ville jag tillägga.
JE
2020-03-27 13:57:26
SV: Flyget efter Corona
Det blir säkert en mix. Man kommer inte vilja sluta resa men man kanske reser annorlunda. Jag gissar att avbokningsskydd blir vanligare. Om alla ska gå och vara rädda för virus i all framtid blir världen sig inte lik, men se på de stora terrorattentaten man slutar inte resa man adderar bara nya nivåer av skydd. Det är vad jag tror.
Acer
2020-03-28 15:12:32
SV: Flyget efter Corona
Utlänska bedömare tror att det ca 10 år innan man är tillbaks, Även den siffran tas med med en nypa salt. De stora spelarna kommer att gå tillbaka till 1980 talet när de blivit statligt ägda igen. Små niche bolag kan kanske finnas men mellan segmentet kommer aldrig tillbaka. Alla ACMI bolag av typen HiFly är de som fallar snabbast då deras business helt enkelt inte behövs.
Sibylla
2020-03-28 15:20:31
SV: Flyget efter Corona
Efter covid-19 kommer folk till en början (1-2 år) vara försiktiga. Men den största faktorn kommer vara hur ser folks ekonomi ut!
Det är förmodligen inte prio-1 att resa om ekonomin i hushållet är dåligt, många arbetslösa, eftersläpande fakturor, uppskov med räntor osv.
Biljettpriserna kommer oxå vara i det övre segmentet, eftersom all trafik kommer vara reducerad (färre turer) under lång tid framöver.
Affärsresenärerna kommer nog isf snabbast tillbaka efter covid-19.
pilot
2020-03-28 18:06:15
SV: Flyget efter Corona
Sa snart som ekonomin aterhamtar sig efter Kina viruset aterhamtar sig trafikflyget, utom i Sverige dar klimatisterna och Greta har gjort obotlig skada vilket kan betyda slutet for SAS.
Puckelbro
2020-03-29 15:08:00
SV: Flyget efter Corona
Om man efter en sån här smäll höjer priserna i tron att man ska nå omedelbar lönsamhet, då har man mindre verklighetskontakt än miljöpartiet. För rese och besöksnäringarna handlar det om att få igång maskineriet igen. Och då måste man nog ta hänsyn till att nästan alla har drabbats ekonomiskt.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev