Tråden startades av: Johan  2020-03-26 16:42:43
SAS, Norwegian och Wideroe 
SAS "får" 4,5 miljarder utan motkrav
Wideroe "får" 1,5 miljarder utan motkrav
Norwegian "får" 3 miljarder med krav de aldrig kommer kunna klara.
Är många här som önskar Norwegian i KK, det är sen gammalt (och ärligt talat väldigt tröttsamt) men jag undrar lite vad alla kommer tycka sen när de får betala 5000 kr enkel ARN-GOT. Då blir det nog andra ljud i skällan, blir spännande att följa.



Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Linkan
2020-03-26 19:54:29
SV: SAS, Norwegian och Wideroe
Dessa bolag har inte fått några pengar. De har fått ett lånelöfte och pengarna skall betalas tillbaka.

Flygbolagen kan inte sälja biljetter till ett så lågt pris att det blir förlust.

Prova själv att år ut och in förbruka mer än du tjänar så kommer du märka att det tar stopp.
Atr
2020-03-26 20:23:56
SV: SAS, Norwegian och Wideroe
Det är då de väljer Bromma och BRA för mycket billigare pengar och bättre service!
Sv Atr
2020-03-26 22:19:52
SV: SAS, Norwegian och Wideroe
Skall man endast till Stockholm kan väl Bra vara ok. Men vi är många som reser via Stockholm för vidare färd ut i världen och då är Bra inte bra.
A320
2020-03-26 23:31:12
SV: SAS, Norwegian och Wideroe
Man väljer bara BRA och flyga ATR om man bor eller verkar i söderord och har mycket tid.
Harva runt i en ATR72 när du kan flyga en schysst A320NEO till Arlanda och därifrån sedan komma ut i världen hade jag och många Frequent Flyers valt alla dagar i veckan.

Som svar på din fråga angående Norshuttle.
Det finns ingen som önskar de i konkurs, men ett bolag med redan stora ekonomiska problem, ska ha krav på sig. SAS och Wideroe har inga direkta allvarliga ekonomiska problem som Norwegian. Därav de stora kraven.
Öh
2020-03-27 00:59:13
SV: SAS, Norwegian och Wideroe
Inte för att vara sån, men flygbiljetter SKA vara dyra. Varför tror du branschen är som den är?
Andreas
2020-03-27 08:34:45
SV: SAS, Norwegian och Wideroe
Norge erbjuder kredit med lika villkor för alla, bara att ett visst bolag behöver se över sin ekonomi först innan de uppfyller kriterierna. Inte så konstigt egentligen. Det är samma när du och jag går och ansöker om lån på banken. De kräver att man har förutsättningar för att kunna betala tillbaka, annars får man vända sig till någon annan som är villig att ta högre risk, men i gengäld inte erbjuder lika förmånliga villkor.

Ditt exempel på 5000 kr enkel på ARN-GOT, är det baserat på att den prisnivån nu gäller på ARN-MMX? Där fanns ju Norwegian fram till nyligen när de drog sig ur, så det borde vara en lämplig jämförelse.
thomas
2020-03-27 10:59:23
SV: SAS, Norwegian och Wideroe
Om 5000 sek, då tar vi tåget
det finns alltid alternativ
Swemale
2020-03-27 12:32:13
SV: SAS, Norwegian och Wideroe
Finska staten gav väl Finnair motsvarande 6 miljarder kr....
xxx
2020-03-27 12:35:55
SV: SAS, Norwegian och Wideroe
Låt Norwegian konka nu, det är bättre för alla. Bygg då upp ett nytt bolag som slipper astronomiska skulder. Det är klart att det behövs ett bolag som Norwegian i Norden men utan Norwegians helt bristfälliga affärs ide. Bolaget kommer ändå att konka senare, varför slänga miljarder i ett bottenlöst hål...
Donken
2020-03-27 14:43:03
SV: SAS, Norwegian och Wideroe
Dyra flygbiljetter så att endast dom bemedlade kan resa, då krymper flyget ännu mer och alla pilot wannabees här som önskar företag i kk får flytta hem till mamma och börja jobba på donken eller få veckopeng och kan bara drömma om att någon gång få ett flygjobb. En sak till, jobbar man inom flyget så nedlåter man sig inte till att snacka skit om och önska konkurrenter i kk.
Tobbe
2020-03-27 14:48:28
SV: SAS, Norwegian och Wideroe
Det är vad det kostar utan konstgjord andning ,,,
NAS
2020-03-27 20:38:14
SV: SAS, Norwegian och Wideroe
När jag började jobba på Norwegian indoktrinerades vi med "alla ska ha råd att flyga", men det gick några år tills jag blev övertygad om att NEJ alla ska inte ha råd att flyga. Se hur branschen blev, bara för att en inrikes ska kosta 299:- så flyger alla nu med kassa villkor. Vi är flera som sadlat om och har nu ett familjeliv som är SÅ mycket bättre än att var borta 5 och hemma 4. Dags att inse att för att få ner överkapaciteten behövs det dras ner på tjänster. Fler borde inse fördelen med detta och att det gynnar alla. För de som är fortfarande kvar i branschen och lyckas få ihop familjelivet så säger jag bara bra kämpat, fortsätt kämpa och lycka till!
Funderaren
2020-04-01 08:50:47
SV: SAS, Norwegian och Wideroe
Det kanske är rimligt med högre priser på många linjer - såsom det varit nu har ju få bolag haft en sund likviditet och långsiktighet?

Om nu grundare och fd styrelseordf hade haft tilltro till bolaget skulle de kanske inte stadigt minska sitt ägande via HBK Holding?

Det sänder inga positiva signaler till presumtiva kreditgivare eller i vissa fall regeringar avseende utfästelser av kreditgarantier, vanlig hederlig börspsykologi....

Detta är givet ett av anledningarna till att bolaget har svårt att säkra likviditet och kreditgarntier just nu...

Jag lider ärligt med all personal på DY och önskar absolut ingen den påfrestning som arbetslöshet innebär.
Tyvärr hade man en affärsmodell som krävde konstant expansion och en kontinuerlig högkonjuktur.

Jag hoppas all personal finner nya jobb och att det blåser över snart.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev