Tråden startades av: ENGM  2020-04-05 09:48:53
FlyNorway 
FlyNorway, tydligen en backup plan om Norwegian går i kk.
Ett 20-tal B738 med Norge bas och norskt AOC. Omstart från scratch med nya avtal, utan gamla skulder. Rekrytering från fd DY crew.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

FO
2020-04-06 17:52:57
SV: FlyNorway
Det är väl det som uppstår ur askan från Norwegians konkurs?
Revisorn
2020-04-06 19:24:59
SV: FlyNorway
Låter som ett mycket smart drag!
Ett nytt bolag utan skulder med nya "moderna" avtal och slimmad organisation.....
thomas
2020-04-07 04:33:12
SV: FlyNorway
Det går inte få ett AOC och ett kommersiell tillstånd om det inte finns nån marknad, resenärer, sådant är regelverket. Det är främst detta skäl SAS kommer hålla igång sitt bolag på sparlåga
FO DY
2020-04-07 07:24:20
SV: FlyNorway
Låter toppnotch för alla som har jobbat på DY i flera år. För oss nyanställda så hjälper det föga.
Globalisten
2020-04-07 07:26:23
SV: FlyNorway
Men Sverige då, hoppas vi får flyga med FlyNorway, Thai och alla andra flygbolag eftersom vi inte har något eget!
SAS BRA Mfl
2020-04-07 10:44:36
SV: FlyNorway
@ Globalisten

Vi har SAS, räcker inte det? FlySweden kanske vi skulle starta annars.
Akktu Stakki
2020-04-07 12:04:30
SV: FlyNorway
Är Fly Norway det samma som Norwegian Air Norway, NAN?
IATA: DH
ICAO: NAN
Call: ”Norship”
Gh
2020-04-07 12:24:53
SV: FlyNorway
Är det inte bättre med ett neutralt namn om det inte är ett inrikesbolag?
TS
2020-04-07 16:14:27
SV: FlyNorway
Det finns inget i regelverket om marknad eller resenärer, för att få ett AOC och OL.
Så länge kraven på en godkänd organisation är uppfyllda, finns det inga övriga hinder. Regelverket säger också att man ska kunna vara utan inkomster i tre månader.
LFV
2020-04-07 21:01:42
SV: FlyNorway
Just det, För att AOC ska utfärdas krävs bla att företaget ska klara tre månader utan inkomster, hur hur vad det nu med (tex) Norwegian (men också många andra bolag som hänger i repet nu) klarar ni tre månader utan inkomster?
Re: SAS BRA mfl
2020-04-07 22:24:37
SV: FlyNorway
Ja BRA är bara att minnas. SAS är inget hel svenskt flygbolag. Gått/går dåligt för flygbolag i Sverige som måste förlita sig på att bolag från övriga världen har något flygplan som flyger på Sverige som svenskar får klämma in sig i!
FlyNorway
2020-04-08 12:55:14
SV: FlyNorway
Hej, finns det några verkliga bevis för att detta är på gång? Eller är det bara vilda spekulationer?
Transportstyrelsen
2020-04-08 17:57:59
SV: FlyNorway
@LFV

Det du kanske menar är villkoren för en s.k OL, Operativ License. Inte att förväxla med ett AOC som är nånting helt annat.
Både OL & AOC regleras av Transportstyrelsen och ej LFV.
Inget Europeiskt bolag klarar idag 3 mån med flygstopp utan att få tillskott av kapital, förutom Ryan Air.
ESSA
2020-04-08 21:53:03
SV: FlyNorway
@FlyNorway

Nej, finns inte mer realistiskt värde i detta än att motsvarande åtgärder skulle finnas i Sverige/Danmark med FlyScandic eller i Finland med FlyStockmann!

pf
2020-04-09 09:32:50
SV: FlyNorway
Jeg tror vi skal skrive om norske, IKKE svenske regler, kommer FlyNorway.

Et slikt bolag vil neppe søke AOC i Sverige.
sv pf
2020-04-09 10:28:41
SV: FlyNorway
Norge är ett EES land, som förbundit sig att följa EASA's regelverk.
Alltså Europeiska regler, INTE norska.

Varför skulle Sverige ha, ännu ett olönsamt bolag på svenskt AOC?
LFV
2020-04-09 11:08:52
SV: FlyNorway
Bäste ”Transportstyrelsen”.
Tror du missuppfattat mitt inlägg. Ingen har påstått att ”LFV” utfärder AOC. Det var inte det i lägger handlade om. (”riktiga” LFV handhar ATC, som du säkert känner till)
Poängen var tidsmässig ekonomisk uthållighet i händelse av frånvaro av inkomster, i samband med utfärdande av tillstånd, AOC.
LV
2020-04-09 17:10:43
SV: FlyNorway
Norge är ett EES land, som följer EASA's regelverk. Det är alltså inte frågan om norska regler, utan om europeiska regler.
Trött
2020-04-10 13:05:03
SV: FlyNorway
pf behöver att läsa på om regelverket. Finns uppenbara brister!
Braathens SAFE
2020-04-11 11:09:50
SV: FlyNorway
FlyNorway kan bli verklighet till sommaren när röken skingrats efter cornoa-katastrofen.
Norskt bolag och AOC, 15-20 B737-800, OSL-bas med norska avtal.
Trafiken: Norsk inrikes samt till Europeiska huvudorter och semesterdestinationer.
Behövs som konkurrent till SAS och Wideröe.
Inga vidlyftiga planer och expansioner utomlands och framför allt inga långlinjer.
Allt som behövs i form av flygplan kan säkert tas från DYs stundande konkurs.
Efter Covid-19 epidemin behöver man nog inte anstränga sig mycket för att hitta varken flygplan eller crew.
Nystart utan skuldberg, mytomaner och ponzi-skojare.
DC9
2020-04-12 10:07:49
SV: FlyNorway
Otrevlige ”trött” slår till igen. Får man föreslå en charmkurs?
Trött
2020-04-12 10:49:32
SV: FlyNorway
Det jag skriver i mitt senaste inlägg är ju sant. Om sanningar uppfattas som otrevliga, kan jag inte göra något åt.
TEY
2020-04-12 11:55:26
SV: FlyNorway
Finns nog inget bolag som kommer ha råd med inhemska crew. Vi kommer nog se mer öststaterna i Scandinavien framöver!
pf
2020-04-12 19:14:33
SV: FlyNorway
sv pf, Norge har gjennom EØS fått enkelte nyanser i luftfarten, som unntak fra EU.

Jeg er dog usikker på hva det er. Trøtt, jeg vil gjerne vite HVA du mener ?
Teknikern
2020-04-12 19:18:23
SV: FlyNorway
Tror nog att det blir folk från respektive land i respektive flygbolag i Världen framöver efter Corona, rädda jobben gäller i varje land så någon Öststatspersonal i cabin gäller om flygningen startat i dessa länder möjligen.
Tobbe
2020-04-13 08:46:34
SV: FlyNorway
Enl en granne som är kapten på dy är upplägget på detta bolag c.a 25% lägre snittlön i cockpit och 15% i cabin en.

Mao kan man förstå att höga löner för flygande personal skjuter sönder ekonomin för dom flesta flygbolagen.

Nya tider kommer dock nu efter viruset...
Trött
2020-04-13 09:40:19
SV: FlyNorway
Du svarar själv på din fråga. Läs på regelverket, istället för att gissa.
pf
2020-04-13 14:01:31
SV: FlyNorway
Trøtt, si meg, hva var da egentlig meningen med ditt forrige innlegg da.

Trøtt, for at du skal gjøre noe fornuftig, hva med å se i ettermiddag, på inrikes lufttrafikk i EØS-landet Liechtenstein. En passa uppgift for deg !
Klabbe
2020-04-13 18:12:24
SV: FlyNorway
Har varit snack i branschen under en längre tid att Norwegian har varit och ryckt i Nextjets gamla AOC. Perfekt grogrund för att starta ett stabilt SKAndinaviskt bolag!
Up
2020-04-13 18:56:33
SV: FlyNorway
25% lägre för en kapten är ändå ca 85000kr i månaden plus per diem!
Kalle
2020-04-14 08:36:37
SV: FlyNorway
Är detta bara påhittade spekulationer eller finns det någon substans? Det låter ganska troligt men om källan är ”någons granne” så är jag skeptisk.

För övrigt finner jag några till märkligheter:
15-20 flygplan är alldeles för lite för att kunna konkurrera med Ryanair, Wizzair och Easyjet. Om Norwegian konkar så kommer säkerligen dessa bolag att ge sig in på den skandinaviska marknaden. I så fall tror jag att det är mer troligt att det satsar på ett större skandinaviskt bolag. Baser i OSL, ARN och CPH. Minst 30-50 flygplan på sikt.

Nya avtal är såklart troligt men varför 25% mindre för piloterna och bara 15% för kabinen. Norwegians piloter har inte speciellt höga löner i ett europeiskt perspektiv och ej heller i ett norskt perspektiv. Däremot är Norwegians kabinpersonal väldigt välbetalda om man jämför i Europa. Det omvända är med andra ord mer vettigt och troligt.
Sv. Kalle.
2020-04-14 09:07:05
SV: FlyNorway
En nystart med ”FlyNorway” sker rimligtvis med 15-20 plan. Det är inte ett nytt Norwegian det handlar om. Om det växer därifrån får framtiden utvisa. Ryanair och Essyjet blir visserligen konkurrenter men FlyNorways huvudsakliga uppgift är att vara ett alternativ till SAS och till viss del Wideröe på främst inrikes men också europatrafiken.
Jervejint
2020-04-14 09:56:11
SV: FlyNorway
Enda möjlighet att få detta att gå i lås, är med löner som är 25% av nuvarande utan traktamente/layovers. Besättningarna får ligga på sätena i avgångshallarna under layover och morgonfikat blir från en automat. Morgontoalett får de göra i de allmänna sanitetsutrymmena.
Ftjugoett
2020-04-14 11:58:56
SV: FlyNorway
Vadå fly Norway, det enda som behövs finns ju redan, fly SAS in Norway!
Lägger Norwegian ner verksamheten så tar SAS över alla lönsamma destinationer.
När Corona krisen är förbi finns ingen marknad för ett nystartat bolag, inledningsvis och under lång tid framåt kommer marknaden vara halverad.
Det kommer säkert ta upp till ett år eller längre innan volymerna är tillräckliga för att starta ett nytt bolag, konjunkturen är låg och kommer sakta växa framledes men här är tidshorisonten mer än ett år innan vi ser något ljus i tunneln
Trött
2020-04-14 22:51:54
SV: FlyNorway
Jag menar att du inte har förmåga, att se annat än dina norska behov.
Jordaxeln kommer inte upp i Norge!
Sv. Trött
2020-04-15 13:30:14
SV: FlyNorway
Vi är nog många som är innerligt TRÖTTA på att du ”Trött” ständigt ska kommentera med personliga påhopp och otrevligheter.(jag säger ”många” för jag har läst flera liknande svar gällande din totala brist på god ton tidigare) Innehållet i inläggen blir helt ointressanta när du ständigt klampar över anständigheternas gräns i nästan varenda inlägg du skriver. Tragiskt att man kan vara så fullständigt befriad från stil och klass. Du hade fått betydligt större effekt om du använde lite stilfull sarkasm och humor. Att sedan (ofta) ha fel i fakta hjälper ju inte heller. Självcensur och/eller tidsfördröjning på din ”posta” knapp kanske vore något.
Frågor på det?
BS
2020-04-15 17:53:15
SV: FlyNorway
Att inlägg kan vara otrevliga, är sannerligen inte Trött ensam om.
Jag har också läst synnerligen otrevliga/insinuanta inlägg här.
Det verkar som om att "Bevakningen" här på FT slirar ibland.

Frågor på det?
pf
2020-04-19 18:23:18
SV: FlyNorway
Trøtt, om du skulle ha et øyenblikk, hvor du inte er...trøtt...

V.g. se hva denne handler om, jfr trådstarter, nemlig Nårje
Ftjugoett
2020-04-20 18:40:35
SV: FlyNorway
Det ska inte vara fly Norway, det ska väl vara Bye Norway! Eller kommer pyramidspelet överleva detta för att fortsätta undergräva lönsamheten i skandinaviska flygbranschen?
pf
2020-04-20 22:16:28
SV: FlyNorway
Ftjugoett, kommer du i håg hva som var for en "monopolist" som deg....

Myndighetene bestemte alle fares/priser, mulig vi kommer tilbake dit igjen.

Og, fremmede lands bolag kunne ikke fly Kabotasje i Norge. Mulig det kommer tilbake, for det vil ekskludere SAS.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev