Tråden startades av: Mr Rättvis  2020-04-08 11:30:25
Varför daltas det så med flygpersonal? 
Varför daltas det så med flygpersonal, som om de vore gudar?
Blir man uppsagd på ett sågverk så får man max en klapp på axeln och lycka till av chefen.
Tex. Restauranganställda är det ingen som bryr sig ett dugg om. Även sjukvårdspersonals anställningsformer och uppsägningar är ingen som bryr sig om. Men så fort det är flygpersonal, piloter och flygvärdinnor då är det förstauppslag i TV och tidningar och det är så synd om dem, med följande kreativa räddningsaktioner.
SAS värdinnor får tex. gräddfil och snabbutbildning inom sjukvården till jobb, vilket många andra duktiga människor i samhället oxå skulle vilja ha.....listan kan göras lång.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Tobbe
2020-04-08 12:18:24
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Det är många som fått stöd , SAS fick väl 1,5 miljarder från svenska staten av 300 miljarder , jag tror Volvo Scania och många många fler fått stöd , restauranganställd kan ju va ett problem där jobbas mycket svart även bygg o städbranschen mycket svart och utländsk arbetskraft , sjukvården håller jag med om dom ska stöttas med 100% så att det daltas med flygpersonal tycker jag inte , jag lovar dig att uppsägningar kommer att hagla där inom kort , de kommer att ta tid o veva igång flyget igen , kommer o svida ordentligt för dom flesta arbetsområden va så säker...

2020-04-08 13:13:22
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Du måste förstå ett par saker. Piloter har ofta satsat stora summor på sin utbildning och typerating mm. och du får inte heller glömma ansvarsbiten med allt vad det innebär så det är väl inte mer än rätt att piloterna får tillbaka lite, eller hur?
Tänk dig själv att ha ansvar för hundratals pax högt uppe i luften.
ABC
2020-04-08 14:31:36
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Jag har inte sätt ett enda snyftreportage om piloter, inte heller har jag sett att samhället sett något alternativt sett att använda dem förutom några få som flyger frakt och evakueringsflyg.

Att sjukvården erbjöd en 4-dagars ”conversion” för kabinpersonal är väl enbart pga att det är ekonomiskt effektivt. Kabinpersonal är redan utbildade och erfarna ”First Aiders”, de flesta har erfarenhet av knepiga situationer och kan behålla lugnet. Att media ser detta som en positiv nyhet i allt elände naturligt.

Vill du som inte är kabinpersonal utbilda dig inom ett vårdyrke kryllar det av vårdutbildningar. De tar dock längre än fyra dagar.
Sk
2020-04-08 15:05:45
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Det här med att SAS-personal får utbildning och hoppa in i vården...det är ett samarbete med Sophiahemmet. Sophiahemmets utbildning sker hos Novare som är en del av Wallenbergs stiftelse...och Wallenberg är ju en del av SAS. Det är väl ett perfekt utbyte och samarbete.
Krister
2020-04-08 15:20:48
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Ligger en hel del i det.
Orättvis
2020-04-08 15:21:13
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
För att dom är bättre än andra människor.
Lenny
2020-04-08 16:23:31
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Mr Rättvis, du bör lära dig skillnaden mellan flygpersonal och sas-personal och inte dra alla över en kant.
Doc
2020-04-08 16:50:26
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Fyra dagars kursen för kabinpersonal, ger begränsningar i vad de får göra.
De är absolut inte att anses som fullvärdiga sjuksköterskor. Mer som biträden.

Viktigt att komma ihåg!
sv ABC
2020-04-08 16:51:53
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Vad är ditt förslag, angående piloter?
Jervejint
2020-04-08 17:39:38
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
@Lenny kompix. "Dra alla över samma kam" inte kant ditt skrälle. Därutöver så är det ypperligt om värdinnor kan och vill jobba inom vården. Under min tid (-79--97)så var flertalet av C/A utbildade och även tidigare verksamma syrror. Men idag kanske dessa int vill flyga mer...Verkar som personalens bakgrund markant skiljer sig åt, jämfört med förr.
Jaha
2020-04-08 18:02:13
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Lågvattenmärke rejält Lenny. Skäms på dig!
Fd flygpersonal
2020-04-08 18:41:44
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Det är ingen som fått några pengar.
Det regeringen har gjort är att utfärda kreditgarantier varav 1,5 miljard är öronmärkt för SAS. Detta innebär att dom har möjlighet att låna pengar för att klara sina kostnader till en inte så bra ränta.

Ta hand om er och försök vara snälla mot varandra.
Berit
2020-04-08 23:33:53
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Det daltas inte alls med flygpersonal.Däremot med SAS som får pengar av staten vilket är helt upp åt väggarna fel.
123
2020-04-08 23:45:39
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
En av anledningarna till varför du läser så mycket om flygpersonal kan vara för att du är på ett flygforum och inte ett sågverksforum... Och jag tvivlar på att röda mattan rullas ut för flygpersonal som blir uppsagda. Det blir max en klapp på axeln och ett lycka till, inte från chefen, från en kollega.
Dinko
2020-04-09 10:19:57
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Byggarbetare och snickare på Skanska har också fått erbjudande om utbildning inom vården, så....
P Ilot
2020-04-09 21:57:44
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
@Berit Eller ska jag säga Beirut, SAS får inga pengar av staten däremot har regeringen utlovat kreditgarantier, om man nu inte förstår vad det är så är det lån, alltså pengar som ska betalas tillbaka, till flygbranschen varav 1,5 miljarder är öronmärkta till Skandinaviens stolthet, SAS.
CFIT
2020-04-10 01:03:12
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Mr Rättvis har fel i sin analys.
Berit
2020-04-10 01:23:17
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
@ P Ilot
De andra bolagen erbjuds lån ja och även SAS men SAS får tyvärr mer fördel och ”pengar” inte andra aktörer får pga att staten har en del i SAS.
Helt uppåt väggarna är det.
Kalle
2020-04-14 08:38:07
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Man skiljer på piloter och kabinpersonal, piloterna behåller man in i det sista, speciellt dom som sitter på vänster sida i dag. Kabinpersonal betraktas som dussinvara av bolagen och dom ryker först. I värsta fall så får piloterna rycka in och servera kaffe under en tid innan dom också ryker. Det är svårt att driva flygbolag utan att ha någon som kan flyga planen. Kaptenener med lång erfarenhet är dom absolut sista som blir kvar innan skeppet går till botten. Jag tror det blir en tuff tid närmaste året typ som efter 11/9. Men det brukar ordna upp sig till slut.
Minna flygvärdinna
2020-04-14 10:33:54
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Haha! Det skulle jag som PAX vilja se! En pilot som serverar kaffe!? Och kör safety demo...
Re: Minna
2020-04-14 16:35:32
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Då får du åka med de mindre flygbolagen som kör t ex taxi och businessjet utan värdinna. Där sköter piloterna allt.
Sv Minna flygvärdinna
2020-04-14 22:30:49
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
När det gick reguljärt flyg mellan Arlanda och Gävle/Sandviken var det bara två piloter i besättningen. De utförde även flygvärdinnornas jobb.
Kaffe serverades genom att en termos skickades runt. Liknande var det med flyg Arlanda - Örebro.

Ehrmantrout
2020-04-15 07:51:58
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Det kommer ta 40 till 50 år , innan flygplan helt utan piloter kommer ! Då kommer flygbolagen spara många miljarder dollar !
Emma
2020-04-15 09:02:27
SV: Varför daltas det så med flygpersonal?
Minna:

Det stämmer inte. Jag jobbade som flygvärdinna på JZ och jag flög en del till ORB med SAAB 340. Vi hade full servering ombord.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev