pf
2020-05-20 08:26:23
|
SV: SAS-flight till LKL?
Anders, jeg fikk også den mailen(og mange mange andre), i sin fulle sammenheng er den meget usmaklig av SAS-men det er en annen diskusjon, jeg har også kommentert den i en annen sådann.
Lakselv-Banak var i veldig mange år del av stamrutetrafikken i Nord-Norge, som Mteropolitan skriver.
SAS skriver i pressemeldingen at de vender tilbake etter 17 år. Dette er nok en funksjon at de militære trappet ned aktiviteten i nærheten der, da forsvant omtrent hele kundegrunnlaget. Likevel har, så langt jeg kommer i håg, Norwegian hatt flyginger der høgsommer, OSL-LKL v.v., mest for å ta turister til Nordkapp-området.
Før kombinerte SAS ruter med destinasjoner i Nord-Norge, som OSL-TOS-KKN, KKN-ALF-TOS-OSL og OSL-TOS-(ALF)-LKL v.v. (ALF-LKL v.v. i en MD80/737 er ca 12-14 min).
Så økte reisende og SAS rettet ut trafikken ved å fly direkte, og beholdt få interne flyginger nord -øst for TOS. ALF-TOS v.v. ble et unntak, LKL falt ut, pga at trafikkgrunnlaget ikke var der. LKL ble anbud/PSO-destinasjon, SAS trafikkerte der med F-50, etter hvert når den typen falt ut av SAS's flåte, vant WIF trafikken. Routing ble da i hovedsak TOS-LKL-KKN v.v.
Jeg vil gjerne tillegge, at jeg har vært med på SAS, og også Norwegian, med fullt fly ut av ALF, ca 08.00 på morgenen, hvor første destinasjonen er TOS, fulle fly-nesten alle forlater flyet i TOS, mange til sykehuset. 20-25 min i luften, eller 6-7 t med buss/bil, option 2 ferjer landeveien.
Militære i Norge skal nå bygge seg opp nær Lakselv-Banak igjen, noe som vil øke kundegrunnlaget for lufthavnen. Sannsynlighet for mer enn 2 ggr/uke til OSL. Militære har jo PSO/anbud på Bardufoss, det kan også komme på LKL, selv om turismen er der på sommeren.
|