Tråden startades av: nautilus  2020-05-29 19:51:36
Börja flyga SEP efter 8 år 
Jag fick jobb 2012 och släppte mitt SEP/MEP på JAR-tiden, har numera ett Irländskt ATPL med 737/777/787 rating och IRME.

Jag har blivit sugen på att börja flyga lite SEP/MEP då det lär bli en del ledigt framöver så att säga och flygglädjen behöver sig en skjuts då den inte är vad den var.

Hur går det till i praktiken? Måste jag göra längre inskolning på en ATO eller räcker det med enbart en PC på SEP?
Blir det omständigt iom att certet är Irländskt numera (var Svenskt innan jag fick jobb)

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

L
2020-05-30 12:19:41
SV: Börja flyga SEP efter 8 år
Jag var i samma sits men släppte min SEP 2015. Två år sen ganska exakt sen jag hade CPL med 737/777/787 men på svenskt register. Vet inte om det längre glappet du har påverkar och om du isf behöver typ "additional training" som när ens rating har förfallit men för min del räckte det med en PC med en kontrollant. Kom ihåg att om SEP är förfallen går det inte att göra PC med en instruktör utan det krävs en med kontrollantbehörighet.
Henrik
2020-05-30 20:16:54
SV: Börja flyga SEP efter 8 år
Gå till en flygskola så hjälper dom dig. De måste ändå göra bedömningen om/hur mycket träning du behöver innan PC.
Kalle
2020-05-31 13:59:45
SV: Börja flyga SEP efter 8 år
Du behöver en ATO eller DTO och det är upp till dem att bestämma hur mycket träning du behöver. Gissningsvis 2-3 pass och därefter en PC.
Jag var i samma sits för drygt ett år sedan. Man kommer ihåg det mesta och det sitter lite i ryggraden. Allt går så långsamt i en SEP-kärra jämfört vad mad är van vid som trafikflygare så det känns ganska lätt. Det krävs dock några pass för att få till landningar och bedömningslandningar ordentligt.
Ali
2020-05-31 15:21:20
SV: Börja flyga SEP efter 8 år
"refresher training if deemed" plus PC enligt regelverket i FCL.740. Låter som en bedömning.
Anders
2020-06-01 00:42:36
SV: Börja flyga SEP efter 8 år
Återtog precis mitt.
Har Österrikiskt cert o flyger A320 i jobbet. Inte flugit SE Piston sen 2013.
Måste som beskrivit gå till en ATO, men det e snabbt avklarat.
Gjorde först ett IR pass i FNPT för att kolla status på instrument i klockform.
Sen ett VFR pass i flygplan. Därefter erbjöds jag att göra PC men jag valde att göra gör ett IR Pass i flygplan först också. Dagen därpå gjorde vi PC. Hade kunnat göra allt på en dag men vi tog det lugnt på två.
Sen papperna till myndigheten o en vecka senare kom det i posten. :-)
Lyckades även att få tillbaka min Sailplane Towing Rating som jag förlorade 2007 när jag bytte från svenskt till engelskt cert. Men jag bara bifogade ett brev att jag haft det tidigare på mitt svenska cert och en kopia på det så var österrikarna nöjda att skriva in det direkt också.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev