Tråden startades av: Peter  2020-05-31 11:26:43
Nordica 
Hur går det för Nordica dessa tider? Varit tyst om det bolaget.
Flyger dom som vanligt till Gällivare?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Per
2020-06-02 17:31:35
SV: Nordica
De ska flyga inrikes åt SAS året ut.
Lisa
2020-06-03 07:25:32
SV: Nordica
Är väl inte den bästa flygplanstypen i Corona tider.
Om man ska varannan rad för avstånd, så blir det knappast lönsam med en jetmaskin inrikes.
West Coast
2020-06-03 08:41:30
SV: Nordica
Xfly heter väl bolaget numera...Kör sin upphandlade linje till Arvidsjaur och Gällivare tre gånger i veckan på mån, fre och sön. Inga problem med flygplanstypen och social distansiering under Corona, då det max är c:a 10 pax från och till varje destination per tur. Senaste veckan har de använt sig av den SAS-målade kärran ES-ACG.

Solstrålen
2020-06-03 09:19:35
SV: Nordica
Har Xfly sagt upp delar av personalen, eller kommer dom att satsa nu till sommaren?
Per
2020-06-03 09:41:01
SV: Nordica
Jag har hört från branschkollegor i bolaget att alla är varslade och att konkurs tyvärr snart är en verklighet.
Men det är väl inte en så stor överraskning med tanke på vilket bolag det rör sig om..
DC-10
2020-06-03 10:29:58
SV: Nordica
Vad jag vet så har de kvar nästan all sin personal. Tror även att flygplanstyperna ATR & CRJ är bra lämpade för de flygningar som är framöver.
Nordic
2020-06-03 14:24:38
SV: Nordica
Är rädd för att airBaltic tagit/tar över deras marknad. Blir nog svårt att starta upp igen. En gissning bara....
Daniel
2020-06-03 20:36:17
SV: Nordica
@Per

Varför sprida falskt rykte som inte stämmer?

Så här ligger det till:
De med bas på ARN är varslade. Resterande personal är permitterad.
Konkurs är inget som bolaget är nära, än. Bolaget har stöd från den estniska staten. Min källa är jag själv då jag jobbar på Xfly (med bas ARN) men är nu varslad och gör min sista dag i september.
Sveen
2020-06-08 13:50:13
SV: Nordica
Finns det några linjer över för XFly/Nordica? Med tanke på Cityjets öppning nu.
Hm
2020-06-08 15:39:17
SV: Nordica
Cityjet flyger bara från Danmark just nu. Det finns ingen bas på ARN längre och lär inte öppnas någon igen. Det lär väl finnas många rutter kvar att operera iaf från ARN?
PF
2020-06-10 00:00:20
SV: Nordica
Xfly har varslat sina anställda på Arlanda. De flesta har 6 månaders uppsägningstid. Beroende på hur mycket som kommer igång igen får vi se hur många som får gå sent i höst.
Eric
2020-06-25 18:00:25
SV: Nordica
Nordicas svenska tekniska är helt under isen men Nordica flyger på åt SAS
Sixten
2020-06-25 21:35:31
SV: Nordica
Är det ingen som har insyn i bolaget?
Bara undrar om dom troligtvis kommer att överleva eller inte?
Intressant och veta om svenska cityjet piloter ska söka sig dit nu kanske...
Andreas
2020-06-26 10:54:39
SV: Nordica
LOT har avslutat samarbetet och säljer sin andel i Xfly till estniska staten. Det innebär att de borde ha överskott på personal, så det är tveksamt om de kommer att rekrytera på ett tag...
Musse
2020-06-26 11:44:02
SV: Nordica
Tror inte Nordica klarar detta tyvärr.
Byta branch är nog det enda rätta nu.
Daimen
2020-06-28 13:58:37
SV: Nordica
@Musse
Som det ser ut nu så kommer Xfly få stöd av estniska staten, som många andra bolag runt om i Europa.

@Andreas
De har inte alls avslutat samarbetet. Vet inte vad du fått det ifrån? Sen att det ryktas om att LOT kanske vill sälja sin del av bolaget är en annan sak, en spekulation. Varför skulle Xfly har överskott av personal om LOT väljer att avsluta samarbetet? Det finns ingen personal från LOT på Xfly.
Andreas
2020-06-28 18:29:24
SV: Nordica
Daimen:
Inte spekulation när det kommer från Estlands närings- och infrastrukturminister:
https://news.err.ee/1102973/aas-finding-new-investor-for-nordica-is-currently-hopeless

Jag förstår inte hur du menar med LOT-personal. Xfly har flugit wetlease för LOT. Om de slutar göra det har de rimligen överskott på personal.
M.P
2020-06-29 15:10:23
SV: Nordica
xFly kör väl Gällivare som vanligt...och i juli har dom väl en del maskiner igång för SAS ser det ut som
LOTten
2020-06-29 23:01:52
SV: Nordica
Hur skall LOT kunna bidra med kapital till ett externt bolag som man deläger när LOT har stora ekonomiska problem, samt att de redan mottagit stadsbidrag innan Covid, och som man normalt max får ta emot 1 ggn på 10 år.

Då kapital måste in och går inte ena delägaren in med kapital så får man en mindre andel, och vad skall då LOT med det till? Enda vettiga är då att sälja.

Man kommer förmodligen inte flyga något åt LOT detta år då det finns över kapacitet vilket gör att om inte det finns andra kunder så står Xfly med över kapacitet.

I Estland är det bara 1 månads uppsägningstid, Danmark via union är redan klart och Sverige varsel också fackligt..

Vad jag hört så har personalen i Estland gått med om att flyga 50% och reducera lön med 50% och att man inte säger upp personal. Det kallar jag solidaritet... Framför allt när det knappt finns ett nytt jobb att söka inom flyget på ett bra tag.


Finns nog goda chanser att få in framtida jobb då CRJ och ATR lämpar sig bra för att starta upp rutter igen (inom sin range) Betydligt billigare än att skicka upp en A320 med 10% beläggning.

Nu när CJ ARN och HEL inte finns kanske det är ett framtida allternativ för Xfly, time will tell
Råger
2020-06-30 09:35:13
SV: Nordica
Det gäller hela bolaget då alla har gått ner i lön (enligt min vän som har bas i Tallinn), för att man inte ska behöva varsla folk. I vanliga fall är det mycket "one man show", men i detta krisande läge så verkar det faktiskt som alla vill hjälpa till.
BizFO
2020-06-30 11:44:57
SV: Nordica
@LOTten
Möjligheten finns att CJ CPH, som fortfarande finns, gör en del av det som CJ ARN HEL TLL VNO BRU AMS PAR DUB tidigare gjorde för SAS kontrakt. De har ju tidigare blandat besättningar och baser hej vilt, så finns nog inget som hindrar att CPH kör inrikes Sverige och även internationellt från ARN.
LOTten
2020-06-30 17:08:55
SV: Nordica
@BizFO


Visst är det så.

SAS tog nog in Nordica för att inte stå på "1" ben när det gäller tunnare linjer och bara använda sig av en operatör. Det kostade massvis med pengar förra året. Om jag minns rätt så stod 3-4 CRJn åt CJ stilla pga lack of crew.

CRJn och ATR är nog bra för SAS idag. Man flyger nog hellre inhyrd kapacitet på sträckor där det är dålig beläggning. Visst att det är kasst för de som jobbar i SAS men handlar det om bolagets överlevnad och ekonomi så kan man förstå valet.
Errin
2020-07-01 17:18:18
SV: Nordica
Bara det faktum att ni skriver "Nordica" gör ju att man förstår att ni bara snackar en massa gojja. Bolaget heter xFly och som det verkar så går det faktiskt rätt bra för dem.
Sv. Errin
2020-07-01 22:25:19
SV: Nordica
Nu var det väl då att det var själva flygbolaget ”Regional Jet” som bytte namn till ”Xfly”
Nordica är den fd ”researrangören” som agerade mot kunden när det var Regional Jet/LOT som flög.
”Nordica” var då utåt sett det nationella flygbolaget i Estland, innan airBaltic erövrade både flaggstatus och TLL-bas. Numera är det alltså bara flygbolaget/kapacitets-providern Xfly, även om många fortfarande envist kallar dem för Nordica.
Rätt skall va rätt
2020-07-02 04:05:27
SV: Nordica
@Errin

Nordicas ägare: Estniska staten

Nordica äger: Regional Jet tillsammans med LOT som läget är just nu.

Xfly är ett trade mark för Regional Jet som juridiskt fortfarande heter Regional Jet, men ja, man vill medialt heta Xfly

Regional Jet aka Xfly är Nordicas/ LOT produktions bolag som gör ACMI åt olika operatörer, Nordica, LOT, SAS, Air Serbia etc
Errin
2020-07-02 09:48:19
SV: Nordica
@Rätt skall va rätt

Tack, jag orkade inte skriva ut allt. Tycker att det borde finnas någon typ av "egenansvar" att leta lite själv, men du hjälpte alla "lata" på traven, tack :)
Martin
2021-02-03 20:16:44
SV: Nordica
Det jag inte fattar är at Xfly flyger inrikes för LOT i Sverige. Är det någon av ni som vet något om detta?
Jeg tycker att det är lite konstigt bara...

Bara en nyfiken kille som kollade på Flightradar24 i kväll.
Pilot Xfly
2021-02-04 21:10:09
SV: Nordica
@ Martin

Flyger ARN-AJR-GEV på uppdrag av trafikverket. Gjort så i över 2 år nu.
Olof P.
2021-02-05 16:57:57
SV: Nordica
@Martin

Nordica är numer ett 100% estländskt bolag. LOT äger ingenting längre i Nordica.


Olof P.
Nästan rätt.
2021-02-08 01:10:22
SV: Nordica
@ Olof P

För att vara en wesserwisser :P

Nordica har alltid varit 100% Estniskt, dock har Regional Jet (Xfly trademark) varit delägt till 49% av LOT. Nu ärger Nordica 100% av Xfly.
Stefan
2021-02-08 07:44:18
SV: Nordica
Borde det inte vara svenska flygbolag som flyger svensk inrikestrafik?
Att dom som bor i sverige betalar till dom andra som bor och jobbar i sverige?
/Stefan 10 år. Jag tycker flyg är roligt.
FD SAS:are
2021-02-08 15:04:31
SV: Nordica
Jag kan inte annat än hålla med, men jag talar självklart i egen sak. Det känns sorgligt att vi är 600 uppsagda skandinaviska piloter i SAS som i sin tur hyr in utländsk arbetskraft där löner och skatter hamnar utomlands. Jag tycker det är sorgligt att se.
Tore
2021-02-08 17:34:16
SV: Nordica
Håller med!
Skandal att SAS piloter mister sina jobb här i skandinavien och utländsk personal hyrs in. Sorgligt....
Något för uppdrag granskning kanske...
FD Nordica
2021-02-08 20:40:37
SV: Nordica
Jag tycker inte så synd om er på SAS. Det finns vissa av oss som fått jobba utomlands, som äntligen fick chansen att flyga från svensk bas. Många av oss betalade skatt i Sverige då vi bodde kvar här men även fick ha en övernattningslägenhet i Tallinn. Så kom inte och dra kortet att att det bara är utländsk arbetskraft.
Vik
2021-02-08 23:16:10
SV: Nordica
Kanske vi i Sverige ska börja flyga i andra länder.Kommer dem hit kan väl vi komma dit.
Men förstår faktiskt flygbolag som tar in från andra länder då allt handlar om pengar klart de vill ha ner lönekostnaderna.
Men jag tycker ändå det är fel och dåligt för oss anst i Sverige.
Ante
2021-02-08 23:54:29
SV: Nordica
Samma upplägg med AirLeap där hyrs Nyxair in från Estland.
Angela M
2021-02-09 00:01:40
SV: Nordica
Sen vi gick med i EU och den gemensamma inre marknaden är vi inte bara Sverige. Visst, vi kan lämna EU, men som litet plutteland i periferin skulle vi bli stora förlorare. Bara inse att världen är större än Sverige. Dessutom levererar Xfly en bättre produkt än Skyways och Nextjet någonsin klarade av!!
Fo
2021-02-09 00:07:24
SV: Nordica
Att SAS ledning ska försvara SAIL och inhyrd kapacitet är en riktigt tråkig utveckling.
SAIL har blivit något prestige projekt för SAS ledning att använda mot de olika fackgrupperna i Norden.
styrman
2021-02-09 09:08:30
SV: Nordica
@FD Nordica

Bara för att klargöra ditt önsketänkande. Ca 90% av de sparkade piloterna på SAS-main jobbade utomlands innan de kom till SAS.

Undrande
2021-02-09 09:09:20
SV: Nordica
Jag förstår att det är tungt för er ex saspiloter som har blivit av med jobben, men jag måste bara fråga hur ni tänker att SAS ska ha agerat? Ska de endast flyga a320 även fast det kanske är 40 pax? En crj med 40-50 pax flyger inte på förlust, men det gör en 320.

Så hur hade ni tänkt? Ska SAS tvingas att köra med sina egna flygplan och piloter tills det att pengarna helt tar slut? Eller ska dom få använda sig av inhyrd kapacitet och faktiskt få in några slantar i dessa tider? Kul att höra hur ni tänker ang det.
Ekonomen
2021-02-09 10:55:58
SV: Nordica
Självklart måste SAS i dessa tider anpassa utbudet till den obefintliga efterfrågan. Bara att se på de senaste månadernas loadfactor så ser man att SAS borde flugit ännu mer med CRJ och ATR
BRA Pilot
2021-02-09 13:10:17
SV: Nordica
Tycker faktiskt inte synd om er "ex-sasare". Er ledning har valt en annan strategi där ni helt enkelt gapar efter mycket och mister hela stycket.
YH
2021-02-09 17:03:49
SV: Nordica
Och där sköt avundsjukan till höjden från alla mopedpiloter !
Vem är sas egentligen?
2021-02-09 18:37:30
SV: Nordica
I min värld fattar jag inte den ständiga diskussion och näst intill kränkande utav SAS inhyrda personal, eller inhyrd och inhyrd det är en strategisk modell med upphandlade kontrakt. SAS för mig är ett varumärke och de som flyger ATR/CRJ i SAS logga har lika stor rätt att få behålla jobb som dom på ”mainline” De flesta som flög på den upphandlade produktionen var ju svenskar med svenska kontrakt osv, bara för de på mainline anses dragit sig lotten att sitta o spaka 320 och allt vad det är måste de förr eller senare inse att flygmarknadens struktur förändras och inse att de som spakar ATR/CRJ är lika mycket deras kollegor. Trött på mainline status!
Pilot SASare
2021-02-09 19:35:26
SV: Nordica
@Vem är sas egentligen?

Kunde inte sagt det bättre själv. Jag skäms ibland när jag hör kollegor prata om våra kollegor i branschen. Jag har haft förmånen att få behålla mitt jobb då jag kom in på SAS 98, men jag skäms nästan när jag hör styrmän som sitter och klankar ner på sina branschkollegor, och ibland till och med gamla klasskompisar bara för att de inte jobbar på SAS utan på en av de underleverantörer som vi använder. Det är många som är från Sverige, Norge och Danmark på dessa bolag, de har svensk, norsk eller dansk lön och jobbar under samma förhållanden som oss. Dock flyger de ATR eller CRJ istället för A320 eller som mig, A330/A350.

Skärp er kollegor! Stötta varandra istället för att hålla på att trycka ner och pajkasta!
FD SAS
2021-02-09 19:55:16
SV: Nordica
Vem är SAS? Det är faktiskt en fråga "vi" ställer oss också. När ledningen väljer att outsourca verksamheten till andra bolag - som faktiskt inte heter SAS, men väl med en SAS-målad fena, så är det klart att man som anställd i SAS reagerar. Det står SAS på mitt anställningskontrakt? Vad står det på era? Tycker ni som förespråkar inhyrd kapacitet att det är bra att bolagsvinsterna hamnar på Irland, Baltikum och andra länder och inte går åter till de stater som faktiskt äger och har stöttat bolaget? Jag tycker det är märkligt faktiskt, på samma vis som jag tycker det är besynnerligt när byggbolagen inte har råd att anlita inhemsk arbetskraft. Någonstans har "marknaden" misslyckats, men det är en helt annan diskussion.

Innan alla ropar "ni valde det själva med alla era strejker" så vill jag bemöta det med att det är många piloter som är väldigt sorgsna över konfrontativa stämning som har rått i SAS i många år. Men det är inte bara anställda som är skuld, det finns två sidor av myntet, och en stark önskan om samarbete och gemensam strävan framåt finns i kåren, framförallt i lägre ålderskategorier.

"What is Scandinavian?" Den frågan ställer man sig i den kontroversiella reklamfilmen som ratades av marknaden för något år sedan. Det är en bra fråga. Uppenbarligen är det inte SAS Main, det är snarare bolag med säten på Irland och Baltikum och jag tycker man kan förvänta sig skandinavisk personal i Scandinavian Airlines - det är ett bolag med ett AOC, det är ingen biljettåterförsäljare. Och det är med viss stolthet, tradition och anor. Kontroversiell åsikt? Kanske det, jag står för den.

I mitt tycke borde SAS behålla CRJ och ATR i egen regi, kanske ett annat AOC med kontroll över utbildning, personal och kvalitet. Att sälja Cimber var ett misstag. Man ska äga sin produktion. Kanske skulle SAS Main omstöpas i annat bolag med en omstöpning av villkor (som faktiskt inte är så bra som alla tror (jag har varit på andra bolag och kan jämföra och tänker f a på schemat, men lönerna är höga pga att demografin är så att väldigt många seniora piloter är kvar - en effekt av lönestegen, som borde förhandlas om).

Kunden väljer SAS, då vill man väl åka just SAS? På samma vis som när BRA tog in WDL att flyga Embraer - kunden valde BRA och får åka WDL? Något märkligt är det allt.

Oavsett så förbehåller jag mig rätten att känna viss sorg för då det bolag jag valt att arbeta för väljer att outsourca mitt jobb när det kunde fungerat på ett helt annat vis.
FD SAS
2021-02-09 20:03:18
SV: Nordica
Svar till "Undrande" och "Ekonomen": Nej, självklart har ni en poäng. Jag håller fullständigt med om att A320 är för stor just nu. Hade dock gärna sett ATR och CRJ in-house i Cimbers AOC t ex.

Svar till "BRA pilot" - Vad kände du när WDL kom in och tog över jet-produktionen? Är det svar nog?

Vincent
2021-02-09 20:11:05
SV: Nordica
Jag har träffat många piloter runt om i världen under mina år, men det är bara SAS piloter som inte svarar på en nickning eller ett hej, när man möter dem i terminalen. Detta gäller lyckligtvis inte alla SAS piloter, de flesta yngre ler och hälsar tillbaks, men tyvärr påtagligt många äldre SAS:are som ogillar konkurrerande bolags olika piloter. Ett sorgligt och tråkigt beteende.
BRA pilot
2021-02-10 10:10:16
SV: Nordica
@FD SAS
Som svar på din fråga angående WDL, det gjorde mig inget. Jag flög ATR ändå.
PnF
2021-02-10 11:00:06
SV: Nordica
Sanning med modifikation.
Tidigare hade Cityjet baser i bland annat Tallinn, Vilnius, Amsterdam, Paris och Dublin långt under skanidnaviska villkor och slussade personal till Skandinavien 6-7dagar med max duty till en låg lön.
Sören
2021-02-10 15:10:48
SV: Nordica
Saspiloterna har ju alltid tyckt sig vara för bra för att flyga korta sektorer med tex crj eller turboprop. Då kanske dom borde stå sitt kast nu och acceptera att dom själva flyger en typ som inte passar för dagens paxsiffror??
FD SAS
2021-02-10 19:05:59
SV: Nordica
Svar till "BRA Pilot". "Det gjorde mig inget, jag flög ATR ändå" - jag förstår att det inte drabbade dig, men du måste väl ändå ha förmåga att se vad som sker i branschen och det är förmodligen bara en tidsfråga innan det drabbar dig själv - se t ex Braathens People AB:s agenda - tror du att du sitter säkert?

Det som händer i branschen är att flygbolagens varumärken tenderar att bli biljettåterförsäljare istället för flygbolag och billigaste operatören vinner, oftast baserad i ett skatteparadis (relativt sett). Det blir regelshopping istället där bäst förutsättningar vinner, dvs där det är billigast att operera och i en global marknad finns inga hinder för fortsatt utflaggning mer än de restriktioner som EU ålägger marknaden.

Den dag du själv drabbas av att någon nyetablerad underleverantör med säte i länder där anställningsformer och skattevillkor är billigare än vad svenska modellen erbjuder och kommer och tar över ditt jobb kanske du ser annorlunda på saken.
BRA Pilot
2021-02-10 20:45:27
SV: Nordica
@FD SAS
Jag har varit med i branschen i så många år att jag varit med om både det ena och det andra. Jag håller inte med dig.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev