Tråden startades av: 08/26  2020-06-02 18:55:40
Nödlandning Air Canada 
Tittade på National Geographic och programmet Haverikommissonen.Handlade om Air Canadas nödlandning i Gimli 1983.Utan bränsle,döda motorer lyckades kapten Bob Pearson glidflyga till banan.Med instrumenten ur bruk fällde man ut något som benämndes Ram luftturbin med propeller.Den generade ström som ett vindkraftverk.Maskintyp B 767.Har aldrig hört tal om detta tidigare.Finns det på dagens maskiner?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

sv 08/26
2020-06-02 22:54:33
SV: Nödlandning Air Canada
RAT= Ram Air Turbine. Härstammar från 60-talet.
Läs på!
Kalle
2020-06-02 23:42:00
SV: Nödlandning Air Canada
Förkortas RAT och finns på i princip alla större maskiner som nödlösning
Calle
2020-06-03 00:12:28
SV: Nödlandning Air Canada
Ja, det är vanligt och finns på t ex 767, 320, 330 osv, men inte 737.
Örjan i sörjan
2020-06-03 06:32:54
SV: Nödlandning Air Canada
Finns en bra bok om denna händelse.
"Gimli glider"
Kan rekommendera den!

"RAT" finns väl på alla större flygplan typ 767 777 787 A330 A380.
Speciellt plan med endast 2 motorer kan ju behöva den oftare kanske.

Svenska JAS planet har det inkl många andra figtherplan med endast 1 motor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ram_air_turbine



763
2020-06-03 06:35:06
SV: Nödlandning Air Canada
Den heter Ramair Turbine RAT och finns på många flygplanstyper. Bland annat Boeing 757, 767 och Airbus. Du kan söka information om systemet på Goggle. Vid haveriet i Karachi nyligen med en A 320 så fälldes RAT ut.
Sörjan II
2020-06-03 06:41:45
SV: Nödlandning Air Canada
https://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider

Planet lagades och flög sedan vidare i Air Canada många år efter.
En "lycklig" historia blanda så många andra mer tragiska haverier.

-Human error-
Många kanske i detta fall kallar det SBS ( Shit behind the sticks ) då det alltid är flygkaptenen som tar beslutet att planet "is ready to go"

Men det fanns ju även "andra" faktorer med som bidrog till storyn.
Klart är att jänkarna mfl asap borde sluta använda sina tum/inch/pounds mm system och gå över till mm systemen som resten av den "moderna världen" använder.

Frågar du folk inom flygteknik så kan dom omräknings formeln mellan dessa system men sedan slutar kunskapen.
Ta ett skjutmått, hur många kan läsa av det i tum systemet?
Få får fram rätt resultat.

Flygets värsta fiende, okunskap....

RAT
2020-06-03 06:49:55
SV: Nödlandning Air Canada
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ram_air_turbine
Google
2020-06-03 06:52:03
SV: Nödlandning Air Canada
https://www.skybrary.aero/index.php/Ram_Air_Turbine_(RAT)
Flying Barrel.
2020-06-03 07:16:08
SV: Nödlandning Air Canada
Ja, dessa används fortfarande.
För mer info, se Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6dturbin?wprov=sfla1


Ha en bra dag!
Boingboeing
2020-06-03 13:19:37
SV: Nödlandning Air Canada
RAT, fanns redan på SAAB 37 viggen, minns inte om även SAAB 35 draken hade det.
Finns även på många större business jets

Boken om Air Canadas incident heter Freefall. Mycket läsvärd!
Millan
2020-06-03 22:13:52
SV: Nödlandning Air Canada
Fanns även på 35 Draken. Där kallad "Millan".
Undrande
2020-06-04 12:12:01
SV: Nödlandning Air Canada
Hej Örjan är du säker på att Gripen C har det idag? A versionen hade inte den utan fick lita på APU och termobatteri för backup ström.
Karl
2020-06-05 12:19:20
SV: Nödlandning Air Canada
På just B767 genererar inte RAT ström, men däremot hydraultryck till flight controls
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev