Tråden startades av: Mancini  2020-07-21 23:48:43
747 
Helt idiotiskt att så många slutar med den flygplans typen.Mindre beläggning sägs det,ja kanske men då får man promota/jaga kunder ha erbj mm. Jag inte bara ”jaha vi sätter in mindre”.
Skulle funka utmärkt ARN-BKK men då med färre avg.Vi behöver ej dagliga avg.
Så synd detta!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Ekonomi
2020-07-22 10:19:03
SV: 747
Förstår inte detta önsketänkande och vurmande för olika flygplanstyper. Finns det inte ekonomi i att flyga planen så gör man inte det. Att sen peka på att man ska "jaga kunder" i detta skede för att fortsätta bruka åldrade flygplanstyper är naivt.
Andreas
2020-07-22 10:19:29
SV: 747
Spännande att de med fakta är idioter och du killgissar bättre.

Om man gör som du föreslår, promotar och jagar kunder (ökar sina marknadsföringskostnader) eller har erbjudanden (sänker priser) kanske man får fler fysiska passagerare, men täcker dessa passagerare de högre kostnaderna för att flyga 747 istället för de mindre maskinerna?

2020-07-22 10:30:52
SV: 747
Håller med om att det är sorgligt att B747-400 försvinner. Ett vackrare och härligare flygplan att flyga med finns inte. A380 kommer inte i närheten, det är ett ganska tråkigt flygplan, inte ens vackert att titta på. Finns inget härligare än att sitta längst fram på en 747:a och man ser nästan framåt och höra de härliga motorljudet vid start och den stora dunsen när noshjulet fälls in. Flyger stabilt och bra. Tyvärr är ju verkligheten sådan att det är dålig ekonomi i dessa äldre fyrmotoriga flygplan samt att det är för stort närmaste åren. Det är tveksamt om vi överhuvudtaget kommer tillbaka till den trafiknivå vi hade innan Coronan.

Hade det funnit något charterbolag som vågat chansa så köp in ett antal av BA 747:or som skall avvecklas och flyg till chartermål med den kabin BA har idag. Vilket lyft business och första klass till Kanarieöarna med service därefter. Många är villiga att betala för bra service och bra komfort. Idag finns inte ens vettig reguljärtrafik till Kanarieöarna. SAS B737 är ju lika trång och obekväm som ett charterplan och man får inte ens vettig mat i deras Plus klass och max tre drinkar på en flygning som är nästan 6 timmar. Bättre på 70 talet då man kunde åka med SAS B747 som var inchartrad av Scanair. Då kunde man åka Första klass mot ett mindre tillägg och få toppenkomfort och utsökt mat. Det var bättre förr.
thomas
2020-07-22 15:26:52
SV: 747
Jag håller med, men tyvärr flög själv dreamlinern Dominikanska-ARN hem 18 feb, den var fullastad
Ca + 300 pax, trip fuelen bara ca 4 ton i ton i tim, 747an bränner det dubbla. TUIs Dreamen hade även en bättre klass längst fram, som var fullbokad med regelbunden skumpa servering, vidare pitch, skinnstolar och overall fantastisk servering, så marknaden för first class även på charter finns.
Belly capaciteten på en 747 är en 40 ton cargo, men även Dreamlinern har pallets kapacitet, så tiden har nog gått ifrån 747an, allt handlar om fuel burn och antal stolar.
Mancini
2020-07-22 15:48:47
SV: 747
Exakt 747 till Kanarieöarna vore klockrent!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev