Tråden startades av: Ture Gunnarsson  2020-08-12 15:42:24
Linjeflyg 
Vad var det egentligen som gjorde Linjeflyg till ett framgångsrikt och uppkrattat bolag som många fortfarande drömmer sig tillbaka till?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

BK
2020-08-12 18:35:07
SV: Linjeflyg
Framgångsrikt?
Då hade det ju funnits kvar ännu.
MK 4000
2020-08-12 22:33:47
SV: Linjeflyg
Pionjäranda, gemenskap, folk med fötterna på jorden som inte trodde de var gudar!
PAX
2020-08-13 06:40:04
SV: Linjeflyg
Dom flög ju CV-440
Coola maskiner!
Det är därför vi drömmer oss tillbaka :)
thomas
2020-08-13 09:33:22
SV: Linjeflyg
Mk4000 "det märktes när man flög med bolaget, det var ett trevligt bolag"
Thomas H
2020-08-13 10:03:28
SV: Linjeflyg
Fler destinationer på den tiden! http://www.linjeflyg.info/flygplatser/
Allan
2020-08-13 12:38:24
SV: Linjeflyg
Flög dom till Wien en gång på charter.
Från BMA. Fokker F28.

Och Rimini en annan gång.
Puckelbro
2020-08-13 15:18:43
SV: Linjeflyg
En fullt ut reglerad och subventionerad flygmarknad.
763
2020-08-13 16:30:49
SV: Linjeflyg
När Jan Carlzon tillträdde som ny och ung VD för Linjeflyg 1977 så blev det ett väldigt drag i företaget. Han införde snabbt 100 lappen. Flyg för 100kr i mån av plats på hela linjenätet. Blev en succé, det var fullt på Bromma på fredagar och söndagar när alla ungdomar skulle ut och flyga. Smart idé, när dom vuxit upp så fick dom med sig i sin fostran hur förnämligt flyget är i Sverige. Det var då det!
Akke
2020-08-14 08:04:21
SV: Linjeflyg
Tyvärr är det som någon säger här att Linjeflyg vad nära konkurs på slutet och SAS räddade det genom att köpa upp dom.
Flyghistoriker
2020-08-14 10:17:27
SV: Linjeflyg
Vid den tidpunkten gick flera flygbolag dåligt. SAS hade sålt sin del av Linjeflyg till Bilspedition lite tidigare med en klausul om att kunna köpa tillbaka sin andel. När SAS fick reda på att det pågick långt gångna diskussioner med Braaten i Norge och Maersk i Danmark om samarbete/hopslagning fick SAS panik och utnyttjade sin klausul. SAS insåg att det skulle bli en svår konkurrent med redan inarbetade marknader enhetsflotta med B737-300-500 flotta. Därför köpte man
tillbaka Linjeflyg.
thomas
2020-08-14 10:31:24
SV: Linjeflyg
Var det inte så att SAS köpte bort en konkurrent, då avregleringen gjorde det möjligt för Linjeflyg att även flyga på stamlinjerna, Bilspedition ägde en del av Linjeflyg och ville sälja. Bolagets övergång till 737 var väl mindre lyckad och flytten till ARN, för stort plan för flera av deras dest. Marknaden vill ha freqvenser även på mindre orter. SAS har haft ett internt strategi dokument att bli helt ensamma här uppe äga allt, den strategin har kostat SAS miljarder, delägandet i de Baltiska bolagen, köpet av det bankrutta Braathens, 500 milj för ett bolag de kunde tagit över gratis.
pf
2020-08-14 11:15:22
SV: Linjeflyg
En ting vi i oljelandet ser Sverige har er snabba tog og bedre veier enn her. OK, det geografiske og det topografiske er skillnaden, men....

var denne satsingen på tåg i Sverige med på å gjøre det svært for Linjeflyg ?

Och, var den aldrende flåten av F-28 medvirkende faktor ?
J.B.
2020-08-14 12:41:27
SV: Linjeflyg
Vill fylla på "MK 4000"s analys med att LIN hade rakt igenom bra företagsledningar med en platt organisation. Problem löstes på lokal nivå. Ledningen var hygglig mot de anställda och fick tillbaka med en osedvanligt hög lojalitet mot företaget. Inget verkade omöjligt!

Minns hangarfesterna!!!! Världsklass! Med "världsartister"

Ah, nostalgi ;-)
sv pf
2020-08-14 14:17:08
SV: Linjeflyg
Linjeflyg hade nya B737-500 fram till slutet. F-28'orna såldes till Thailand, har jag för mig. Tågen hade inget med SAS övertagande av Linjeflyg att göra.
thomas
2020-08-14 14:36:24
SV: Linjeflyg
Linjeflygs historia innan avreglering visar med all tydlighet att flyget måste vara reglerat
i lilla Sverige, hur blev det efter med alla bolag som gick omkull?
Vi har nu inget flyg alls på nästan alla regionalflygplatser.

thomas
2020-08-14 15:45:55
SV: Linjeflyg
Världsartister som Lillbabs
DC-10
2020-08-14 22:19:37
SV: Linjeflyg
En vettig människa, kan väl ändå inte önska att återreglera flyget.
Linjeflyg var säkert ett trevligt bolag. Men kunde inte klara en fri konkurrens.

Ska vi även reglera/monopolisera dagligvaruhandeln, likt systembolaget ?
Tyvärr thomas, dina slutsatser hör hemma på månen.

PS. Lillbabs var en fantastisk artist. men inte en världsartist DS.
Peter
2020-08-14 22:50:32
SV: Linjeflyg
sv pf : Ja!!!! 737-500:orna var bolagets stolthet. Jag minns flera leveranslandningar och hur det kändes att gå in i dessa, VID DEN TIDEN, supermoderna 737:or. Och så firade vi var och en också ..
Idag kallas 300,400 och 500 för Classic. Mitt minne sviker mig säkert men inte tusan sa man "Classic" om 737-500 på denna tid? Den var ju ny!
Linjeflyg ÄR nostalgi. Jag är pensionär sen ett tag och glömmer aldrig tiden i Linjeflyg. Det var min livs bästa tid.
thomas
2020-08-15 13:54:33
SV: Linjeflyg
Linjeflyg fick väl aldrig chansen att verka i fri konkurrens,
Det var SAS som förhindrade detta, av rädsla för att de skulle klara sig alldeles utmärkt.
Många avregleringar har gått snett i Sverige.
Ex vården med räntesnurror, skattepengar som går ur landet till skatteparadis, apoteken, bilprovningen etc etc.
Historien med svenska inrikesflyget efter Linjeflyg fram tills nu talar sitt tydliga språk. Det var bättre stabilare förr. Nu är vi snart vid inget inrikesflyg alls.
Ja förutom VBY förståss, de har flera operatörer nu än innan Coronan, det verkar genuint hållbart på kort och lång sikt, ett av de fyra flygbolagen är det en fördel om man kan polska om planet måste ditcha på Östersjön.
DC-10
2020-08-15 23:04:35
SV: Linjeflyg
Bolag från monopoltiden, likt Jurassic Park är "outdated".
Avregleringen av svenskt inrikesflyg var 1992, Linjeflyg togs över av SAS 1993.
Då var Linjeflygs likviditet, katastrofalt låg. Konkursen stod på tröskeln.
Den fria konkurrensen, skulle döma LF till kk.
thomas
2020-08-16 10:33:45
SV: Linjeflyg
Orsaken till bristande likviditet var att de drog på sig B737or, alldeles för stora för Svenskt inrikes och deras linjenät, flyttade till ARN byggde hangarer kontor etc
Det kostade för mkt för bolaget, + att marknaden vek sig de här åren, Ungefär som Janni spies bror (bilmekanikern) köpte nya (6st) airbus A321, det sänkte spies koncernen, eller Braathens som försökte köra nya 757 på charter, det fungerade heller inte ekonomiskt.
Marcus Wallenberg sa till Jan Carlzon att vara försiktig med kronjuvelerna, vilket han var, han målade om planen ny inredning etc. köpte inte nya.

Men Linjeflyg verkade under lång tid, fram tills affärsmisstagen, det har ingen annan operatör gjort på Svenskt inrikes.

Vi vet inte ens om kapitalismen blir kvar i dess nuvarande form, intressant ekonomiskt möte nu i Januari i Davos.

Enligt den fria marknadens principer ska inte nån ha något stöd, inte SAS eller Swedavia eller permitteringar etc. Marknadskrafterna ska verka fullt ut.

Nu har man sett på bilderna från de s.k månresorna vanliga sko avtryck bredvid de streckade moonboots avtrycken, kanske det var fotografen de hade med sig som zoomade in vred kameran följde astronauternas rörelser på de s.k. moonwalks.
Fotografen behövde uppenbarligen inga skyddsdräkter.
Eller kanske NASA hyrde in nån lokal fotograf.
DC-10
2020-08-17 21:04:58
SV: Linjeflyg
Du har fel! Linjeflyg hade varit länge på ARN när de köpte B737. Marknaden vek sig inte, som du påstår. Det var B767 som Braathens köpte. Kabinstrejken i Braathens knäckte B767 satstningen.

Du måste ta reda på alla fakta, och inte gissa. Orsaken till Linjeflygs nedgång, var dåligt management, kombination med SAS rädsla för konkurrens.

Fråga: Om månlandningarna var bluff. Tror du då att ryssarna skulle vara tysta om det?

Det finns också tokstollar som påstår att fotbolls VM 1959 i Sverige aldrig har ägt rum.

Eller att K-strimman från jetplan innehåller kemikalier.
Sk "chem trails", för att t.ex mobiltelefonin och annat ska fungera bättre.

Det är vetenskapligt bevisat att, månlandningarna har ägt rum.
Både ryssar och japaner har foton på den övergivna "månbilen".

Därför är dina inlägg inte särskilt trovärdiga!
Trött
2020-08-17 21:13:06
SV: Linjeflyg
Trots statligt stöd så försvann Linjeflyg.
DC-10
2020-08-18 11:01:11
SV: Linjeflyg
Rättelse: Fotbolls VM i Sverige var 1958, och inget annat år.
LV
2020-08-18 12:52:19
SV: Linjeflyg
"Enligt den fria marknadens principer ska inte nån ha något stöd, inte SAS eller Swedavia eller permitteringar etc. Marknadskrafterna ska verka fullt ut."

Ändå tycker du att inrikesflyget skall återregleras/monopoliseras.
Ännu ett motsägelsefullt påstående mot dig själv.
Mr.FlyGuy
2020-08-18 16:15:43
SV: Linjeflyg
Janne C sålde LF till Bilspedition för 1miljard för att 1 1/2 år senare köpa tillbaka det för en spottstyver efter att LF ledning fått storhetsvansinne och kört bolaget i botten och alla LF:are som en gång sökt på SAS och inte fått jobbet var helt plötsligt SAS:are!
Yngve
2020-08-19 00:28:59
SV: Linjeflyg
Janne och c:o skapade "Folk flyget" i Sverige!
Billigt för unga att flyga och humana priser för vuxna. Man hade en hög cabinfaktor som tillätt lägre priser.
Personalen kände medvinden i företaget.
Pos inställd personal smittar av sig på deras pax.
Kanske svenskt inrikesflyg bästa period följde.

Läs gärna även Jannes bok, nu river vi pyramiderna ngt. Intressant läsning.
Janne var ju smart med nya idéer.
Därför handplockade han över till SAS vd sedan.

Rolig period i flyg sverige då!

Mvh

Styrman på F28 då.
thomas
2020-08-19 11:33:41
SV: Linjeflyg
DC 10
det var 757 Braathens köpte jag gjorde load sheet på dessa på många dep.
Du befäster att Du har fel i allt.
Jag beskrev konkurrens friheten i dess yttersta konsekvens,
inte att jag är helt för den.
Vidhåller ett reglerat inrikesflyg eller inget inrikes alls.

Ska systembolaget släppas ut till de fria marknadskrafterna?
då får vi sämre sortiment och fler leverskador, fler människor som super ihjäl sig.
Dessutom är det väl bra att staten själv drar in egna skatter och vinster till statskassan.

Bara se på folkhälsa statistiken i Danmark och i Frankrike.
thomas
2020-08-19 11:45:09
SV: Linjeflyg
Håller helt med Yngve
Linjeflyg var ett bra effektivt trevligt bolag med även bra regularitet ut till hela landet.

Ett flygbolag kan mycket väl fungera under reglerade former, utan dyra biljetter
med bra frekvenser, det gjorde dessutom Linjeflyg under lång tid.
När jag tog A cert på SAS flygklubb på 70 talet på BMA hade jag ofta en F28 bakom
min lilla piper och en framför, var lite stressigt, men bra övning, in i verkligheten direkt.

De som uttalar sig här annorlunda har aldrig levt på egna affärer, aldrig dragit in pengar på egen verksamhet, alltid löneslavar hela sina liv.

Ett helt avreglerat flyg fungerar bara i en stor marknad typ USA, och även där har det tagit lång tid innan allt satt sig, om även nu extrema tider för flyget,
Trumph är en business man han har helt riktigt gett flyget nu stora ekonomiska stöd.
Kalle
2020-08-19 13:53:08
SV: Linjeflyg
Thomas, var arbetade du någonstans när du gjorde load sheet till denna B757?
Braathens flög för SAS mellan ARN-GOT-ARN, med B767!

thomas
2020-08-19 15:33:01
SV: Linjeflyg
Braathens flög charter med sin 757 a en kort tid i slutet 70 talet, men flygplanet var för dyrt i kapitalkostnader, räntorna då var saftiga. Aldrig sett nån Braathens 767.
DC-10
2020-08-19 15:47:27
SV: Linjeflyg
Tyvärr thomas. Det du påstår angående Braathens "B757", är inte sant.
Braathens anskaffade två BOEING 767. Dessutom gjorde Braathens besättningar loadsheet själva.
Som många andra charterbolag. (Braathens flög mest charter från Sverige)

Kolla fakta innan du påstår en massa.

Bif. länk BEFÄSTER att du har FEL!

https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk02d8nixGjJWtkn7ID8uSyYY3HS1mw:1597843979755&source=univ&tbm=isch&q=
Braathens+B767&sa=X&ved=2ahUKEwjZg8fWsKfrAhXpo4sKHc20CNYQsAR6BAgKEAE&biw=1093&bih=478

Om spritmonopolet avskaffas, påverkas inte statens skatteintäkter.
System bolaget kan finnas kvar. Då kan de ju få visa hur bra de är, i en fri konkurrens. Ungefär som apoteken.

"De som uttalar sig här annorlunda har aldrig levt på egna affärer, aldrig dragit in pengar på egen verksamhet, alltid löneslavar hela sina liv."

Lite Münchhausen över dina inlägg. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Trött
2020-08-19 15:50:16
SV: Linjeflyg
"Bara se på folkhälsa statistiken i Danmark och i Frankrike."

I somliga fall verkar, den inte att vara särskilt bättre i Sverige!
sv thomas
2020-08-19 16:02:38
SV: Linjeflyg
Spies bolag köpte A320 inte A321. Den modellen fanns inte då!
thomas
2020-08-19 16:12:47
SV: Linjeflyg
såg på Wikipedia att Braathens flög 767 84-86
då var jag borta från flygbranschen, jobbade med Ubåtar i ett annat land.
De flög på ARN tror bara en kort sommar med 757 hade med sig en Amerikansk instruktör på flighterna kom jag ihåg. Den finns inte med på listan på wiki, vet inte varför, finns säkert nån historiker här som vet. Går att googla.
Mr.FlyGuy
2020-08-19 16:35:17
SV: Linjeflyg
#thomas....
Lite fakta.Braathens har aldrig haft ngn 757 och att de flög charter i slutet av 70talet är omöjligt eftersom B757 gjorde sin första flygning 1982!Däremot har dom haft B767-200 LN-SUW i mitten av 80talet.
BS
2020-08-19 17:05:48
SV: Linjeflyg
@thomas Spies finns fortfarande kvar idag. Deras flygbolag Conair, bildade tillsammans med Scanair flygbolaget Premiair. Vilket efter ett antal namnbyten, nu heter Sunclass Airlines och ingår i Nordic Leisure Travel Group. (Ving)
John Doe
2020-08-19 18:13:05
SV: Linjeflyg
Nu skall vi inte göra detta till en Braathenstråd
Men dom hade 2st 767:or LN-SUV & LN-SUW
Dock inga 757:or

Google is your friend

Just my 2cent

JD
sv thomas
2020-08-19 20:36:57
SV: Linjeflyg
Tyvärr, Braathens har ALDRIG flugit med B757, i egen regi.
Möjligen någon subcharter. Du har fel igen!!
Boeing
2020-08-19 20:44:49
SV: Linjeflyg
Boeing 757 First flight February 19, 1982.

Commercial Introduction January 1, 1983, with Eastern Air Lines.

Imponerande om Braathens flög B757, i slutet på 70-talet.

Någon slarvar med sanningen..........
pf
2020-08-19 21:28:47
SV: Linjeflyg
Thomas, ja du burde absolutt anvende Google !

Der står det f.eks at B-757 først kom i kommersiell service 1. Januar 1983.

Det er rett at Braathens en kort periode hadde to stk 767-200. De skulle gå innenriks i Norge gjennom uken, og charter i helgene. Charter var et suksess, men å fylle de spesielt kl 10-14, og på kveldstid var svårt. De var for store - det tok også lang tid med turn-around. Etterhvert havnet, så langt jeg erindrer ble de solgt til Brasil, eller var det Panama. Senere havnet de hos et Courier bolag. En er hugget opp, den andre flyr for DHL av Atlas Air.
thomas
2020-08-20 15:07:35
SV: Linjeflyg
Flygtorget publicerade inte min senaste kommentar
Jag minns tydligt Braathens 757 an jag gjorde load sheet på den hade stora marginaler mellan actual taket off Wright och max tow, den var balans känslig med seatingen och bag lastningen.
Jag trodde i slutet 70 talet men kan stämma början 80 talet, vi talar om historia 40-50 år bakåt.
Detta var på ARN fanns bara en handling agent då den statliga stationstjänsten direkt under LFV.

ABC
2020-08-20 20:46:04
SV: Linjeflyg
Stämmer, de hade en B757-200 på wetlease i 6 månader.
Boeing
2020-08-20 22:03:08
SV: Linjeflyg
För tusan thomas, lägg ner. Det är inte sant, det du påstår om "Braathens B757".
Du har aldrig gjort något loadsheet åt Braathens!

Dessutom är inte B757 "balans känslig". Flög B757 i ärevördiga Sterling Airways.

Du är inte trovärdig. DU HAR FEL!!

End of discussion!!
LFV
2020-08-20 22:05:03
SV: Linjeflyg
En lögn blir inte till en sanning, bara för att man ständigt upprepar den.
John Blund
2020-08-20 22:50:24
SV: Linjeflyg
B757 kom i kommersiell trafik i USA 1983. Åren 84-86 var du utanför flygbranschen.
Enligt din egen utsago. Hur i hela fridens namn, har du då kunnat att "jobba" med B757 innan dess på ARN?

SO
2020-08-21 07:13:41
SV: Linjeflyg
Nån som vet på vilja destinationer Linjeflyg flög med sina kortvariga 737-500 och den 737-300 som leasade?
thomas
2020-08-21 13:16:29
SV: Linjeflyg
757 är balans känslig om inte full ungefär som DC8 63
Jag minns inte exakt det här ligger 40 50 år bakåt i tiden.
Jag jobbade några år in på 80 talet på ARN LFV handling. Sterlings 757 köpte Trump. Den flyger fortfarande. De flesta som skriver här är drömmare har inte ens arbetat i branschen, det vidhåller jag, syns tydligt på kommentarer, ex att angripa personer i stället för att diskutera ett ämne.
Båeing
2020-08-21 13:38:43
SV: Linjeflyg
Första flighten med vår egen 737 ( Värmland) gick till KSD om jag minns rätt.
Vi hade en inhyrd Maersk -300 som var baserad i SDL där jag gjorde praktiken för typcertet . Måste varit mars-apri 91.

När väl personal och utrustning fanns på plats så var det väl säsong och bokningssiffror som avgjorde vart den flög!?
Kanske inte till BLE.
Sommartid alltid till VBY, AGH.
Vintertid. OSD.
Vi flög massor med charter. Grekland bla.
svABC
2020-08-21 13:50:13
SV: Linjeflyg
När då?
BS
2020-08-21 16:04:10
SV: Linjeflyg
Det är inte så lätt att diskutera, ett ämne med dig. Tycker man inte som du, så avfärdas man. Dessutom angriper du själv personer mellan varven.
Bo
2020-08-21 21:48:22
SV: Linjeflyg
- Första flighten med vår egen 737 ( Värmland) gick till KSD om jag minns rätt.

Du minns rätt. Jag var med på den flygningen.
Har foton här på väggen som jag tog den dagen.
SO
2020-08-22 02:59:10
SV: Linjeflyg
Båeing : Tack för svaret!

Om jag inte har helt fel gick väl nån eller några av dessa 737:or till katastrofprojektet Goodjet?
763
2020-08-22 15:36:53
SV: Linjeflyg
Jag var F/O på Transwede och flög B 737-300. Vi flög åt Linjeflyg på kontrakt under vintern 1989 - 1990 med Transwede piloter och dito kabinpersonal. Linjerna som vi flög åt LIN var dagligen ARN - SDL, ARN - OSD och ARN - UME. Flög även till BLE från ARN åt LIN vid något tillfälle då det var teknik på någon F28. Vi tog 145 passagerare i våra B 733. 20 minuters turnaroundtid på LIN tidtabell. På utestation steg passagerarna av via dörren fram och de nya resenärerna steg på via dörren bak. Då gick det undan !
Birger
2020-08-23 10:34:24
SV: Linjeflyg
Någon som kommer ihåg rekordet Borlänge - Arlanda med F28:an?
@Birger
2020-08-23 13:33:40
SV: Linjeflyg

Tror det var 16 min i luften och 23 min block till block.
Flög själv på 19 min men pga trafik på Arlanda tog intaxning lång tid.
NISSE
2020-08-23 15:05:06
SV: Linjeflyg
@birger

Den linjen flögs med Swedair SAAB 340.
Tekmek
2020-08-23 22:01:52
SV: Linjeflyg
Ja 340 varje timme men ersattes på slutet av Linjeflygs egen F28
Båeing
2020-08-24 00:20:10
SV: Linjeflyg
Svar till SO.

Jag tror att (nästan) alla LIN 737-500 gick till Brittish Midlands. Allt detta var så länge sedan så minnena börjar suddas ut.....möjligen någon till Braathens.
@NISSE
2020-08-24 01:16:18
SV: Linjeflyg

Det har du rätt i.
Men även med Twin Otter och F-28.
Flög själv alla tre??
Tekmek
2020-08-24 08:57:54
SV: Linjeflyg
Nisse@ Lf linjen Arn-Ble. Swedair: Cessna 404, Twin-otter, Saab 340. Linjeflyg Fokker F28 och kanske någon gång Boeing 737.
Johan
2020-08-24 18:59:13
SV: Linjeflyg
Flög som pax BLE-ARN med F28 på 17 min takeoff-landning.
Kommer ihåg att jag mådde illa pga värme och turbulent mot
ARN en sommar.
Akke
2020-08-25 16:39:12
SV: Linjeflyg
Jag minns också mycket trevligt från Linjeflyg men också de stressade korta groundstoppen. På en flygning med F24 som gick OSD-SDL-BMA hamnade vi nästan i vattnet under start i SDL. Reduced power T/O som inte helt tog höjd för banans längd m.m......när man märkte det, max power men ändå rotation på sista metrarna av banan. Noterades av tornet som rapporterade incidenten.
sv Akke
2020-08-26 18:10:44
SV: Linjeflyg
När hade LF F24, och vad är det?
@sv Akke
2020-08-26 22:52:40
SV: Linjeflyg
F24 är F28-4000
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev