Tråden startades av: Röda Baronen  2020-08-28 10:33:58
Norwegian Gigant förlust 
Norwegian förlust på 5,3 miljarder NKR 1. halvåret 2020.
Norska regeringens lånegaranti kommer inte att räcka säger VDn.
Så antingen norska eller kinesiska staten kommer troligen vara tvungna att tillföra mer pengar om inte
bolaget ska gå under. Andra är knappast intresserade av att kasta fler pengar i detta bottenlösa hål.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

ABC
2020-08-28 15:37:40
SV: Norwegian Gigant förlust
Vadå bottenlöst hål? Det finns massor av folk som vill ha billiga flygbiljetter mellan USA och Storbritannien. Sedan har vi alla i Spanien som bara längtar efter att åka superbilligt till Finland, Tyskland, Danmark och Sverige och som blir jätteglada om någon annan vill betala merparten av deras biljetter....
Röda Baronen
2020-08-28 17:07:14
SV: Norwegian Gigant förlust
@ABC Ja, vist finns det folk som vill det. Men det är inte det som är poängen Norwegian har altid såld sina biljetter för billigt för att tjäna pengar, det är delvist det som har fört till att bolaget jämt står på randen av konkurs, även innan corona krisen förstås.
Dessutom har bolaget fortfarande mer än 50 miljarder i skulder, ganska mycket för ett bolag som inte kan tjäna pengar.
Clint Billton
2020-08-28 17:52:52
SV: Norwegian Gigant förlust
Sv. ABC... ”Längtar att resa superbilligt” , jo men visst, var det inte just därför att Norwegian aldrig haft några kontanter i fickan utan ett ständigt växande skuldberg och med risk för konkurs varenda gång det är dags att betala lån, krediter och skulder?
Ett bottenlöst slukhål är den korrekta beskrivningen av Norwegians luftslotts-affärsmodell kryddat med pyramidspelsupplägg.
Alla investerare och aktiesparare fick nyligen smaka på både kalsong-ryck, byxneddragning och struthatt, och nu vill ledningen ha mer stöd och pengar.
Det var ju precis detta vi sa skulle hända inom kort när DY räddades genom att dela ut värdelösa aktier som nödbetalning till fordringsägare, men fortfarande, som alltid, satt med ekande tomma kassa. Då bedyrade ledningen dyrt och heligt att nu skulle man starta om helt i liten skala och bygga upp en sund och kontant verksamhet. Det visade sig vara en total lögn i samma sekund som konkurshotet motats i dörren för femtioelfte gången.
Och som sagt, nu är det dags igen.
Visst... ”Superbilligt” ...tjena.
Säger det igen, stöd inte detta never-ending Tupperware-skojeri.
Välj ett riktigt flygbolag när du ska resa.
Må det bli konkurs ”på riktigt” i moderbolaget nu, så att seriösa bolag slipper denna åderlåtning.
Acer
2020-08-29 10:37:25
SV: Norwegian Gigant förlust
Hur mycket man än vill, hoppas eller tror så har Norwegian ingen framtid. Egentligen rökta redan innan Covid och därefter garanterat rökta. Markanden har heller inget behov av ett typ Norwegian. Jo fortare de försvinner desto bättre så att inte mer pengar kastas efter redan forlorade. Jag lider dock med personalen som inte har någon skuld i detta alls.
Andreas
2020-08-29 11:12:36
SV: Norwegian Gigant förlust
Det som förvånar mig är att de sa till investerarna i våras att de bara skulle flyga inrikes i Norge, som de var säkra på skulle vara lönsamt, fram till våren 2021 om inte förutsättningarna förbättrades. Först då skulle de överväga att flyga mer tidigare. Det låter tryggt och de lyckades få igenom finansieringen.

Att offentligt uttrycka sig på det sättet bjuder in konkurrenter till att flyga mer till Skandinavien för att täcka upp tomrummet efter Norwegian, så de hade gjort sig en björntjänst när de strax därefter faktiskt tillkännagav att de skulle börja flyga kors och tvärs redan nu den här sommaren. Vad hade förändrats till det bättre på så kort tid som de inte kunde förutspå innan? Eller lurade de bara investerarna och fortsatte med sitt vanliga våghalsspel?

De flyger nu utomlands från Norge och både inrikes och utrikes i Sverige och Danmark samtidigt som det råder mycket osäkerheter med reseavrådan och gränser som öppnas och stängs fram och tillbaka med kort varsel. En del flygningar har de säkert tjänat pengar på, men naturligtvis har de inte lyckats pricka rätt alla gånger i denna snabbföränderliga värld (vem kan lyckas med det?) utan de har också flugit en del med förlust - just vad de inte skulle göra.

Vad säger då investerarna om den stabilitet och trygghet de blev lovade? Är de på humör att hjälpa till en gång till? Jag vill ha kvar Norwegian, så det är tråkigt att se dem fortsätta gräva sin egen grav.
Hasse
2020-08-29 16:00:39
SV: Norwegian Gigant förlust
Fattar fortfarande inte hur bolaget kan flyga vidare med alla skulder
som fanns redan innan CV19 tiden började!?
Nej det bästa vore om bolaget bytte org # och namn, började från noll igen.

Kör dom iofs samma affärs idé som "förra gången" kommer inga banker ge dom lån eller krediter.....
Ftjugoett
2020-08-29 16:56:31
SV: Norwegian Gigant förlust
En ekonomi modell som är ur hand i mun fungerar endast under expansion och i en växande marknad. Men någon gång måste skulder betalas och har man som i Norwegians fall "köpt" marknadsandelar genom att flyga mestadels med förlust för detta så finns endast skulder som ska betalas när luften gått ur marknaden.
I vilket fall så hade verkligheten kommit ifatt Norwegian redan före Corona och man var på ruinens brant och nära konkurs redan när Corona startade
thomas
2020-08-30 12:19:34
SV: Norwegian Gigant förlust
Ingen kommer att satsa mer pengar i Norwegian varken privat eller statligt, det här blir flyghistoriens största
Konkurs skuld, så många och sådana enorma belopp som går förlorade. Heller går det inte med skulder mot aktier, då de är i stort sett värdelösa.
Blir en liten lättnad för SAS men inte stor, även det bolaget har inte en säker framtid.
Halvar
2020-08-30 22:53:53
SV: Norwegian Gigant förlust
Vet någon hur många passagerare Norwegian har flugit totalt sedan starten? Skulle vara intressant att se resultatet per passagerare om man tog deras nuvarande skuldberg och delade med totalt antal sålda biljetter. Liten fingervisning om hur mycket ägarna subventionerat varje passagerare som satt sin fot på deras flygplan.
ABC
2020-08-31 00:21:48
SV: Norwegian Gigant förlust
Vadå konkurs? Norwegians framtid är lika lysande som flygplanens röda näsor. Passagerarna köar redan förberedda med munskydd och tjocka plånböcker. I princip ingen vill resa med ett annat bolag, även om det går fortare och är billigare. Norwegian har i princip redan sålt sin överkapacitet i flygplan och planerar förmodligen redan nästa lågpriskampanj. Framtiden är ljus!
Linkan
2020-08-31 11:53:52
SV: Norwegian Gigant förlust
Norwegians syn på läget!

Norwegian today reported its results for the first half year of 2020. The figures are as expected heavily impacted by the COVID-19 pandemic with a net loss of NOK 5.3 billion. During the first half of 2020, 5.31 million customers travelled with the company; a decrease of 71 percent compared to the same period last year. Norwegian successfully converted debt, gained access to state guaranteed loans of NOK 3 billion and conducted a public offering, in addition to implementing a series of cost-reduction measures. Still, Norwegian is facing challenging times ahead.

Detta förmedlades till aktieägare via e-post.
Greger
2020-09-01 00:59:38
SV: Norwegian Gigant förlust
Att Norwegian lever vidare är väl för att en kollaps ses som ett värre alternativ för kreditgivare och leasingbolag mm än att Just pumpa in kapital, Alla sitter i en rävsax, hur man än gör kommer kostnaden i slutändan bli astronomisk för samtliga involverade. Inga vinnare här..
Leif Larsson
2020-09-01 13:00:48
SV: Norwegian Gigant förlust
Greger, vilken förstklassig analys!
Tror du på det där snacket själv??
Andreas
2020-09-01 17:19:23
SV: Norwegian Gigant förlust
Vad menar du, Leif Larsson? Det Greger skriver är väl okontroversiellt och den allmäna uppfattningen?
Röda Baronen
2020-09-02 08:59:51
SV: Norwegian Gigant förlust
Förutsättningen för att Norwegian flying circus ska överleva, är att någon vill slänga fler pengar in i det här bottenlösa hålet.
Det verkar inte särskilt troligt att någon ser det som en investeringsmöjlighet.
Norwegian ska upp emot bolag som har pengar, som Ryanair, Wizzair och Easy jet.
Norwegians affärsmodell funkar inte i ett marknad som det rådande. Speciellt inte eftersom all snack om att nu ska Norwegian fokusera på att tjäna pengar bara var just detta, snack för att lura leasingbolagen m.fl. att gå med på att rädda skutan.
Enda möjligheten att detta misskötta bolaget överlever är om norska staten går in med nya pengar.
Leif Larsson
2020-09-02 21:48:56
SV: Norwegian Gigant förlust
@Andreas
I åratal, ja alltsedan bolaget startades om vi ska vara riktigt petiga, så har det skrivits oändligt antal trådar här om stundande konkurs, kris och investerare som slänger in pengar mot bättre vetande.
Nu håller man på likt man gjorde då, dag efter dag och fortfarande tar man sig själva på allvar.
ABC
2020-09-03 13:57:55
SV: Norwegian Gigant förlust
Kan någon förklara hur kostnaderna skulle kunna öka om bolaget gjorde konkurs imorgon och samtliga sades upp och leasingbolagen tog tillbaka sin egendom?
Andreas
2020-09-03 19:18:08
SV: Norwegian Gigant förlust
Leif Larsson: Det verkar som att vi pratar om olika saker. Jag syftar på professionella finansanalytiker som bedömer situationen här och nu, inte Flygtorgets hobbytyckare genom åren.

Jag skulle rekommendera dig att sätta dig in i grunderna i den debt-for-equity swap som Norwegian genomfört innan du avfärdar vad Greger skrev.
Justin
2020-09-04 06:25:41
SV: Norwegian Gigant förlust
Man fick hybris och gav sig in i LH trafiken men hade inte pengarna.
Mr X ville bli större än SAS, liksom slå dom på näsan, "titta vad jag kan".
Nu com CV19 mellan och innan det en expandering som tidigt gick överstyr.

Nej framtiden för DY är att börja om, bara flyga B737 .
Där hade dom sin nisch ju.
Nöja sig med det....
Hans
2020-09-05 18:38:56
SV: Norwegian Gigant förlust
Lördag 5 september 2020
·
HemEntreprenör
STARTSIDAN
SENASTE NYTT
MENY
NORWEGIAN

Norwegian nära konkurs

Flygbolaget har så kallade obligationslån lån på 1,2 miljarder dollar till 23 kreditgivare. Företaget försöker nu övertyga kreditgivarna om att skriva av lånet i utbyte mot 40 procent av företagets aktier.

Krisplanen måste dock först godkännas av Norwegians befintliga aktieägare. Flygbolaget är börsnoterat och största ägaren är norska investmentbolaget HBK Holding AS, som emellertid äger mindre än fem procent av aktierna. Om krisplanen inte godtas av parterna så tror inte Elnæs att Norwegian kommer överleva.

– Då går de i konkurs. Det här är sista chansen, säger han till SvD.

Norwegian, som är Skandinaviens största flygbolag, har dragits med lönsamhetsproblem länge. Dessa har emellertid förvärrats kraftigt av coronakrisen.

Norwegians ägare säger ja till krispaket
Röda Baronen
2020-09-06 13:28:25
SV: Norwegian Gigant förlust
@Hans, ja det blir intressant att se vad som händer, vill verkligen långivarna acceptera helt värdelösa aktier i stället för en chans att få en del av sina pengar vid evt. konkurs...Frågan är om norska staten kommer att tillföra ytterligare medel till detta pyramidspel.
Olle
2020-09-06 19:15:56
SV: Norwegian Gigant förlust
Problemet är också den dåliga publicitet detta får. Just bokat resa inför Jul där både Norwegian och Easyjet opererar på samma linje, samma dag. Norwegian har bättre tid men med tanke på allt strul som nu sker med bolaget bokade jag Easyjet. Antar att många andra också tar det säkra framför det osäkra.
JAS
2020-09-14 13:41:37
SV: Norwegian Gigant förlust
Har en känsla att det snart är över. Finns inte många bolag som klarar detta utan stöd. Och det stödet får nog inte NAS.
Ivar
2020-09-15 15:56:21
SV: Norwegian Gigant förlust
Norwegian jagas av Kronofogden – miljonskulder till Skatteverket
Publicerad 14 sep 2020 kl 17.05.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/norwegian-jagas-av-kronofogden-miljonskulder-till-skatteverket/

Vågar man boka och betala en biljett med Norwegian?

-DY
2020-09-15 19:30:00
SV: Norwegian Gigant förlust
Hade tidigare förtroende för DY. Men de har visat sitt rätta ansikte. Jag skulle ALDRIG boka och betala i förväg med de ALDRIG!!
Kjörn Bjos
2020-09-16 23:56:44
SV: Norwegian Gigant förlust
Eftersom de kursade DY-bemanningsbolagen i Sverige (och I Danmark) var helägda till moderbolaget NAS som också aktivt valde att försätta de i konkurs genom att inte betala sina egna fakturor så kan Kronofogden jaga NAS i Sverige och i praktiken belägga DY flygplan med kvarstad tills man gjort rätt för sig. Hela bluffspelet var planerat och orkestrerat från NAS i Norge, så nu hoppas jag att KRF och myndigheterna hör hör sitt jobb så att vi äntligen får ett slut på denna eviga pyramidspelsföljetongen.
Jag hoppas innerligt att folk tänker till och bokar sina biljetter med riktiga flygbolag. När konkursen väl är ett faktum blir det svårt att mobilisera sympati för strandade och lurade DY-kunder, då man vid detta laget faktiskt borde känna till vad man ger sig in i om man köper biljetter med detta bolaget.
Göran - den riktige
2020-09-21 16:38:06
SV: Norwegian Gigant förlust
Är det någon som vet när de planerar att dra igång verksamheten på riktigt?! Då menar jag alltså att flyga mer än ett par repor norsk inrikes.
Inside info
2020-09-21 23:29:20
SV: Norwegian Gigant förlust
Vad jag har hört så planerar man att starta upp nya bemanningsbolag i Sverige och Danmark för att starta upp sommartrafiken 2021, med en kapacitet av max 60-70% av trafiken var som var före C-19,
Arild
2020-09-22 08:11:02
SV: Norwegian Gigant förlust
Det är just flygbolag av typen Norwegian som hade det tufft redan och en expansiv strategi som nu är rökta. Visst kommer det att sprattla ett tag till innan luften går ur dem helt. Visst är det tråkigt men sådan är verkligheten.
Röda Baronen
2020-09-22 08:54:07
SV: Norwegian Gigant förlust
@Inside info, Jasså, samma oseriösa upplägg som förut med en massa ”fristående” bemanninngs bolag som man kan låta gå konkurs när man vill. Ännu ett exempel på att Scramm ljuger lika mycket som Kjos. Schramm sa tidigare att Norwegian istället för bemanningsbolag ville anställa folk i moder bolaget. Om du har rätt, så är det ännu en lögn från Schramm.
OM nu Norwegian finns kvar 2021, vilket inte många tror, då blir det nog med billigare crew än svenskt och danskt.
Rudolf
2020-10-09 06:54:16
SV: Norwegian Gigant förlust
Något nytt om NAS? Det är oroväckande tyst om bolaget nu. Törs man boka biljett med dom? Eller vilket bolag ska man välja om man vill resa ner till Europa efter nyår? Tar gärna emot seriösa tips på hyfsat säkra flygbolag.
Göran
2020-10-09 11:47:32
SV: Norwegian Gigant förlust
Att planera icke nödvändiga resor oavsett bolag är nog en dum handling. Minns kaoset i våras och tänk ett steg längre
NASty
2020-10-09 17:25:29
SV: Norwegian Gigant förlust
Enkelt svar: Man skall absolut INTE boka biljett med Norwegian!
Hade det varit en schlagerlåt hade vi redan passerat både handklapp och höjning.
Showen är snart slut. Äntligen!
Aperol
2020-10-10 08:50:46
SV: Norwegian Gigant förlust
Norwegian låg risigt till innan Corona och nu har de ingen chans alls att greja detta.
BOKA inte - blir bara problem. Alla bolag har jätte problem men vissa har det än värre.
Pierre
2020-10-10 13:43:52
SV: Norwegian Gigant förlust
Sagan om Norwegian flying circus närmar sig slutet. Om inte norska staten slänger in en massa miljarder, då överlever inte eländet vintern. Wizz Air börjar flyga inrikes i Norge från November, det blir nog sista spiken i kistan.
Röda Baronen
2020-10-12 08:56:59
SV: Norwegian Gigant förlust
Norwegians aktier är nu nära att vara fullständigt värdelösa, 0,7NOK på Oslo börs.
Ledningen övervägar nu att lägga ner LGW longhaul basen.
Capt Over
2020-10-12 13:42:50
SV: Norwegian Gigant förlust
Corona har skickat tillbaka flyget till 70 talet. Kanske man skall inse realiteter och anpassa flyget i Norden till samma tid. Låt Norwegian falla och Norska staten åter ta sin del av SAS. Ett antal nisch bolag kommer att finnas kvar för charter flyg och kanske inrikes. Ingen mening att hålla emot vad gäller Norwegian. Hur man än vill eller hoppas har de ingen framtid med nuvarande förutsättningar.
Trött
2020-10-18 13:36:21
SV: Norwegian Gigant förlust
Tyvärr var jag tvungen att boka med detta skandalbolag ARN UME och numera gör dom precis som Rajjan och tar extra betalt för handbagage.

Johan
2020-10-19 09:26:54
SV: Norwegian Gigant förlust
Kan vi för EN GÅNGS SKULL slippa amatörkommentarer om den kinesiska statens ägande i Norwegian?!
För sista gången, de blev stora ägare tack vara att de äger ett leasingbolag och det leasingbolaget gick med på att göra om skuld till aktier i NAS. De har alltså inte köpt in sig i NAS. Den kinesiska staten kommer alltså inte att köpa upp sig i NAS, hur svårt ska det vara att förstå?
kalkyl
2020-10-19 11:47:28
SV: Norwegian Gigant förlust
@Johan eftersom du är så insatt är jag tacksam du förklarar varför DY över huvud taget finns kvar när dom inte tjänar några pengar och bara lever av löften och lån.
Normalt sett ska balansräkning visa på att tillgångar och skulder är lika stora och så är inte fallet, kan du förklara detta?
@Johan
2020-10-19 12:09:35
SV: Norwegian Gigant förlust
Det är väl du som kommer med en massa osammanhängande pladder. Kinsiska staten äger nu en betydande del av NAS. punkt slut.

sv Trött
2020-10-19 13:33:45
SV: Norwegian Gigant förlust
Hur mycket kostade biljetten?
kalkyl
2020-10-19 17:01:37
SV: Norwegian Gigant förlust
@Johan mogen kommentar när du i själva verket inget vet!
Trött
2020-10-19 17:07:43
SV: Norwegian Gigant förlust
@ sv Trött. oklart vad du försöker insinuera, men strax under 1000 kr och ca 100 kr extra för handbagage.( enkel resa)
Min poäng är att handbagage alltid varit inkluderat i biljettpriset, men uppenbarligen inte längre.
Olle
2020-10-19 17:42:13
SV: Norwegian Gigant förlust
Jmf att ha kinesiska vs svenska-danska staten i ryggen.
Kina
2020-10-19 22:37:57
SV: Norwegian Gigant förlust
,..men ”kinesiska staten” har redan börjat sälja av sitt innehav i Norwegian. Så var det med den långsiktigheten. ???????
Röda Baronen
2020-10-20 12:58:14
SV: Norwegian Gigant förlust
@Olle, Kineserna är inte så dumma att vilja äga aktier i ett helt värdelöst norskt flygbolag längre än högst nödvändigt..
Johan
2020-10-20 22:23:44
SV: Norwegian Gigant förlust
Haha, har väl aldrig sagt att de inte äger en stor del av bolaget, skrev bara att de inte KÖPT en stor del utan att de gick med på att göra om skuld till aktier. Sen får ni ju kalla det vad ni vill :)
Försök (vet att det är svårt för er) att hålla er till fakta i er hets och önskan om kk i NAS. Jag struntar väl om bolaget finns kvar eller ej, men bara för att reta er hysteriskt så önskar jag av hela mitt hjärta att de överlever och kan reta er flera år framöver! :)
Acke
2020-10-21 13:49:26
SV: Norwegian Gigant förlust
Måste bli slut på detta flygbolag snart, det har helt enkelt inget berättingande eller ens livskraft kvar. Its over but not yet out.........simply a matter of time however
KingPaoDuck
2020-10-21 14:26:45
SV: Norwegian Gigant förlust
Helt otroligt att det finns några som tror att kinesiska staten ser sig som ”ägare” i Norwegian bara för att några statliga leasingbolag blev tvingade till ett desperat aktiebyte mot skulder. Kineserna har NOLL intresse av Norwegian, de vill möjligen minimera smällen för obetalda leasingar. Och en sak är säker: De kommer inte att skjuta till ett endaste norskt öre för att rädda denna oseriösa ambulerande flygcirkus.
Sv Johan
2020-10-21 14:38:46
SV: Norwegian Gigant förlust
Att göra om skuld till aktier är att köpa aktier.

Förstör ej vårt språk.
Assar
2020-10-21 19:12:34
SV: Norwegian Gigant förlust
Dessvärre tror jag att kinesiska staten har eller skaffar sig intresse i allt. Varför skulle DY vara ett undantag?
Röda Baronen
2020-10-22 12:48:01
SV: Norwegian Gigant förlust
Det kommer inte vara nån plats på marknaden post corona för ett bolag som bara kan överleva genom expansion och skjuta skulderna på framtiden, Norwegian flying circus. Det som är kvar av lågprismarknaden absorberas helt av Ryanair, Wizz Air och Easy Jet. en oseriös norsk aktör som konstant har stått på falittens rand i åretal ,har ingen kraft at ge sig in kamp med dessa tre aktörer.
Kineserna skiter fullständigt i hur det går för Norwegian, leasing bolaget har bara försökt begränsa förlusten.
Olle
2020-10-22 15:07:50
SV: Norwegian Gigant förlust
Kineserna har ju redan börjar sälja av. Det om något ger indikationer om vad det kommer ta vägen. Om de verkligen trodde de skulle få tillbaka sina pengar i form av dyrare aktier i framtiden så hade de givetvis stannat kvar. De dumpar troligtvis i små poster anonymt för att helt plötsligt inte finnas med i ägarlistan.
Philoten
2020-10-22 15:12:40
SV: Norwegian Gigant förlust
Detta är "Kinesiska Staten"
Ett gisslandrama i flera akter!
BOC fick 12,7% av Norwegian, de har inte köpt denna aktiepost eller betalat något för den, de tvingades att välja mellan att se Norwegian konkursa eller bli aktieägare i utbyte mot de ekonomiska krav som de hade till Norwegian.
Pga Coronakrisen så har de ingen avsättning för sina flygplan och tvingades därmed att acceptera den delen.
BOC är ett Singapore baserat bolag som leasar ut och säljer flygplan, de har inget intresse att vara ägare i flygbolag, dessutom med sådan liten post att deras inflytande är begränsat.
Sedan är avståndet från BOC till kinesiska staten inte nästgårds!

BOC Aviation is a company controlled by Sky Splendor Limited, which in turn is controlled by Bank of China Group Investment Limited, which in turn is controlled by Bank of China Limited, which in turn is controlled by Central Huijin Investment Ltd, which in turn is controlled by China Investment Corporation which is owned by the government of The People"s Republic of China.”
Ex Capt
2020-10-23 13:21:48
SV: Norwegian Gigant förlust
Inte ens jag som jobbat på Norwegian tror att bolaget längre har en chans. De förutsättningar som skapade vår expansion finns inte längre och kommer inte att finnas på länge. Sen kan vi skylla på vad eller vem vi vill men desto fortare vi inser hur det är desto fortare kan vi gå vidare.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev