Tråden startades av: Andra gången gillt  2020-09-30 21:57:04
Profil av unga first officers/elever på flygskolor 
Tjena!

Jag kommer att, med överväldigande stor sannolikhet, ha intervju hos TFHS nu på slutet av november. Det är andra gången i sådana fall jag får gå på intervju hos dem.

Inför denna intervju skulle jag vara väldigt tacksam om att få information om hur en elev på TFHS eller en ung first officer på marknaden idag skulle "profileras" som. T.ex. personlighetsdrag, beteende, fritidsintressen, saker de helt enkelt inte gör, livserfarenhet m.m.

Andra tips för just denna intervju, hos TFHS, skulle gediget uppskattas.

Tack på förhand.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Conny
2020-10-01 12:01:08
SV: Profil av unga first officers/elever på fl ...
Var dig själv. Du kommer inte komma in på att försöka hitta vara profil, och om du kommer in - grattis. Värsta året i TFHS historia.
Fredrik
2020-10-01 20:07:39
SV: Profil av unga first officers/elever på fl ...
Var dig själv ja, men...

Rak i rygg, självsäker (var en naturlig del av rummet), möt varje blick, flacka inte med blicken när du svarar på frågor, säg inte "eeeh" (var tyst istället) när du inte hittar orden pga nervositet. Titta inte ner i backen när du inte kan svara.

LE! (inte skratta) Ett självsäkert leende och ögonkontakt visar på pondus och pålitlighet. Det är det du vill sälja. Man efterfrågar pålitliga och förtroendeingivande kadetter.

KROPPSSPRÅK! Sitt inte med armarna i kors, inte heller med benen i kors. Sitt framåtlutad med händerna knutna på bordet, fortf rak i rygg. Det får dock inte se stelt ut. Trixet är att se avslappnad ut.

KLÄDER. Kom inte i träningskläder eller hoodie. Klä upp dig. Instoppad neutral skjorta med otrasiga jeans eller kostymbyxor.

ÖDMJUKHET. Varför vill du bli pilot? Gillar du uniform? Hur skulle du trivas i uniformen? Det är frågor du får öva in ett bra och ödmjukt svar på.

Lycka till.
Var dig själv
2020-10-02 05:02:51
SV: Profil av unga first officers/elever på fl ...
Att vara falsk är inget att ha. Var dig själv allt annat ser de igenom
FO
2020-10-03 00:05:10
SV: Profil av unga first officers/elever på fl ...
"Var dig själv"

Nej var inte dig själv dummaste tipset som finns. Va en normalt fungerande människa med sympati och öppensinnad etc... Va så "normal" man kan vara.

Är som tur kvar i branschen och ca 1 år in men vet inte hur man ska säga "hur man ska vara". Ingen pilot är perfekt. Vi är alla människor med olika personligheter. Man ska vara så professionell som möjligt och sen släppa lös resten på fritiden.

Själv så lägger jag 100% fokus på jobbet när jag är där och när man är ledig hem och festa och ha kul med gänget medans någon annan kanske gör något helt annat sen repeat.
Finns väl inget direkt rätt eller fel men var bara professionell, normal och tänk på alla i omgivningen och försök ha ett beteende som att du försöker hjälpa andra att nå samma mål. Speciellt om ni har några gruppövningar. Ingen aning hur TFHS tester är då jag aldrig varit där men det verkar som att det är liknande grejer som flygbolagen kör.
Gy01
2020-10-12 15:44:40
SV: Profil av unga first officers/elever på fl ...
Kul o höra att du troligen ska på intervju igen.
Jag ska dit första gången denna vecka och undrar om du har några tips. Vet att det är mer matte och fysik i pappersform kontra andra aptitude tester. Ansökte du till OSM i västerås också? Hur gick det för dig där isåfall?
Andra gången gillt
2020-10-13 11:32:31
SV: Profil av unga first officers/elever på fl ...
@Gy01

Grattis på att du kommit så långt i processen!

Testerna i Lund är utformade på likadant sätt som högskoleprov. Men det de testar är annorlunda. Det enda liknande är mattedelen. Där är det likt testerna hos OSM (Det gick helt okej kände jag. Jag kunde förberett lite bättre på mattedelen. Tvekar inte på jag inte skulle gå vidare. Men intervju har man inte 2 ggr på raken, vilket är trist.)

Jag har en del tips inför testerna i Lund:

- Läs instruktionerna noggrant och ha ett detaljorienterat mindset. Gör inget annat än vad som frågas av dig. Vid tillfällen kommer de säga att du ska vända blad, då vänder du bladet. Du ska alltså inte vända bladet efter du blir klar med ett delprov. Sånt kollar de noggrant på.

- Se till att vila mentalt mellan varje delprov. Koppla av när testerna är klara. De där 1-1,5 minuterna är där för att vila. Sen är det in och röja i gen. Det är upp till dig att prestera ditt absolut bästa inför varje deltest.

- Var inte *orolig/stressad* över testerna. Ifall du övat och du förberett på ett bra sätt, så ska det inte vara allt större problem. Testerna är menade för att stressa dig. Så du behöver inte ha med extra stress sen tidigare :)

- Glöm inte varför du gör det här. Kom ihåg varför du är intresserad av att bli pilot. Om du kan komma dit och hålla ett genuint leende på läpparna under dagen, så kommer du att klara det gallant.
Vinotinto
2020-10-13 15:35:37
SV: Profil av unga first officers/elever på fl ...
På 10,000 kronors frågan - varför ska vi välja just dig?
Svar.
Tänk er att det är vinprovning och varje kandidat representerar ett årgångsvin, men det är ett vin som sticker ut som ni gärna vill smaka mer av och med lite korksmak - det är jag!
Gy01
2020-10-27 13:53:23
SV: Profil av unga first officers/elever på fl ...
@Andra gången gillt
Tack så mycket för ditt svar. Jag fick igår reda på att jag inte bara gick vidare i Lund till andra dagens tester utan även på OSM ska jag på intervju den 19e november.
Kommer bli intressant o se hur allt blir. Hur gick det för dig på OSM?
Jag hade föredragit att komma in på OSM med tanke på att man får CPL där. I dagsläget känner jag ingen större nytta med MPL för de bolagen har riktigt tufft. Jag känner att Wizzair t.ex kommer klara sig mycket bättre. Skönare o ha alla möjligheter öppna för sig genom ett CPL.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev