Tråden startades av: S-E Larsson  2020-11-24 22:18:39
SAS 
Har SAS någon chans att överleva nu med våg två av Corona-virus?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

thomas
2020-11-25 10:43:52
SV: SAS
Det oroande är att Wallenbergarna har dragit ner sitt ägande, men vilket flygbolag har två stater som ägare? så ja de kommer att klara sig.
Egon
2020-11-25 20:55:43
SV: SAS
Wallenbergarna har skurit ned på sitt ägande för att SAS har väldigt begränsade chanser att klara sig på lång sikt även om de skulle klara sig under pandemin. Även om turism och nöjes flygandet kommer att återhämta sig på lång sikt så kommer inte affärsresorna vara i närheten av det som var innan covid 19. Dessutom kommer inrikesmarknaden vara väldigt begränsad i framtiden. SAS är ett aldeles för litet bolag för att klara av konkurrensen i framtiden.
SK
2020-11-26 10:34:46
SV: SAS
Wallenbergarna är troligen på väg bort från SAS. De tror helt enkelt inte, på bolagets överlevnad.
J
2020-11-26 12:57:15
SV: SAS
Wallenbergs ägande har minskat eftersom staternas har ökat.
Andreas
2020-11-27 06:57:11
SV: SAS
thomas, Egon och SK:

Wallenbergarna har deltagit fullt i nyemissionen och har alltså ökat sin investering i SAS. Eftersom svenska och danska staten ökat ännu mer har dock Wallenbergs andel av totalen minskat.
Nasdaq
2020-11-27 15:59:33
SV: SAS
Ja, så mycket kunde du thomas, om aktieutspädning.
Anders2
2020-11-27 18:29:55
SV: SAS
Inbland går aktieinnehavet upp och ibland går det ner. Det beror på hur det handlas.
AV
2020-11-27 23:27:36
SV: SAS
Blir SÅ trött hur det ska daltas med detta bolag.
Låt dem konkurrera på samma villkor som alla andra bolag.
@SK
2020-11-30 12:30:54
SV: SAS
Jasså, och på vad byggar du detta oseriösa påstående.
SK
2020-11-30 15:09:40
SV: SAS
Ja, vad bygger (med e) jag detta påstående på? När gick de senast med vinst, utan en massa nyemissioner och statliga tillskott? Wallenbergarna är affärsmän.
De idkar inte välgörenhet. Företagets monopoltänkande/kultur sitter i väggarna.

Notera att jag skriver troligen.
Andreas
2020-11-30 18:58:22
SV: SAS
SK:

Vari ligger det troliga?

För det första har Wallenbergarna alltså alldeles nyss satsat ytterligare pengar i SAS. För det andra idkar Wallenbergarna visst välgörenhet. "Wallenbergarnas" ägande i SAS är nämligen (huvudsakligen) genom välgörenhetsstiftelsen Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Vad tror du, är stiftelsens syfte med investeringen i SAS ett hopp om att framtida utdelningar ska finansiera annan välgörenhet eller är ägandet i/stödet till SAS välgörenheten i sig? Kan man inte mycket väl resonera att SAS främjar Sveriges näringsliv, ett av stiftelsens syften?
pilot
2020-11-30 19:34:56
SV: SAS
@SK: Håller helt med dig.
SK
2020-11-30 23:03:36
SV: SAS
När tror du att de utdelningarna kommer Andreas?
Ponera
2020-12-01 08:33:43
SV: SAS
Ponera att Wallenberg skulle ha intressen i leasingbolagen som äger SAS flygplan.
Tänk ett steg till
2020-12-01 09:35:01
SV: SAS
Och vilken bank är det som lånar ut stålar till SAS?
(Detta var alltså en ledande fråga)
Andreas
2020-12-01 14:28:00
SV: SAS
SK:

Du är välkommen att läsa mitt inlägg igen. Din motfråga tyder på att du inte förstått vad jag skriver.
SK
2020-12-01 22:37:48
SV: SAS
Efter att läst dina frågor igen Andreas, så är svaret nej.
thomas
2020-12-01 23:04:33
SV: SAS
Det finns egentligen bara en fråga nu om SAS.
Kapital tillskottet på 12 miljarder som snart är förbrukat
kanske redan under Q2, kommer det ett likadant eller ett större tillskott att tillhandahållas igen? Finns viljan fortfarande hos Sverige Danmark Wallenberg?
Om inte är det slut med det anrika bolaget.
Knivigt
2020-12-02 10:03:37
SV: SAS
SAS har helt fel demografi just nu, pga LAS bland annat... och det ser likadant ut överallt i firman. Visst tanken med sist in först ut är ju bra för arbetstagaren men efter nyår kommer bolagets enhetskostnader och totala lönekostnad per producerad flygstol skjuta i höjden.
På Frösundavik är de unga redan borta, dels pga uppsägningar men även att de självmant valt att sluta. Just nu en dyr och omständig omflyttningscirkus av personal som har höga löner och lång ansenioritet.
Samma på ground, kvar är de med höga löner och som varit med länge.
De unga "billiga" nyanställda och timmarna är redan borta i kabinen.
Vid nyår slutar en stor andel av de unga "billiga" piloterna...
osv...

SAS har ett gigantiskt demografiproblem just nu - hur ska man kunna intern-konkurera med ex SAIL om att vara en kostnadseffektiv plattform när man sparkar ut alla unga.
FIAT-dasspapper
2020-12-02 12:14:50
SV: SAS
Svar Thomas.
Staten kan låna till 0 ränta så inga problem med att ordna fram cash
@Knivigt
2020-12-02 12:51:12
SV: SAS
Ja, såklart har du rätt.
Svenska LAS regler förstör för bolaget. Undrar om det hade varit bättre om bolaget hade varit danskt.
thomas
2020-12-02 16:25:20
SV: SAS
oavsett räntan, lånen ska betalas tillbaka
frågan kvarstår kommer det att ges mer stöd?
Ju fler flighter SAS öppnar dess större förluster för bolaget.
(Europas största bolag??)
Kabinfaktorn är fortfarande katastrofal.
Tyvärr ingen ljusning i sikte de närmaste kvartalen.
FIAT-dasspapper
2020-12-02 21:51:52
SV: SAS
Inget att oroa dig för. Bara printa nya pengar
Acer
2020-12-03 09:46:29
SV: SAS
JA, SAS har en chans att klara det om kabin och piloter går med på åtgärder. SAS har chansen eftersom det är delvis statsägt till skillnad mot Norwegian som faktiskt i stort är chanslösa. Hela branschen ligger och därför måste man se hela bilden för jämförbara bolag som Finnair, KLM, mfl och lyfta blicken utanför skandinavien.
Veronica
2020-12-03 16:43:57
SV: SAS
Vi får alla gå ihop och köpa flygbiljetter som vi köpte toarullar i våras, så löser det sig säkert.
Andreas
2020-12-26 08:12:51
SV: SAS
SK: I dagens DN bekräftar Jacob Wallenberg min uppfattning. Satsningen på SAS genom stiftelsen KAW är inte en finansiell investering för att tjäna pengar som ska gå till välgörenhet utan är i sig välgörenhet för Sveriges näringsliv:

"KAW gick in med 260 miljoner kronor för att tillsammans med danska och svenska staten rädda SAS. Men därigenom har stiftelsens ägarandel halverats och värdet av innehavet har gröpts ur rejält.

Klokt satsat?

– Absolut. Vi är ett litet land som ligger i utkanten av Europa, vi är helt beroende av att komma i kontakt med resten av världen. Att ha ett flygbolag som utgår från skandinavernas behov är helt centralt för vår möjlighet att konkurrera."
BNP
2020-12-29 01:30:55
SV: SAS
Vad SAS generera i Sveriges BNP är så mycket att det kommer att räddas till varje pris. Däremot att man räddar det irländska bolaget SAIL är ansvarslöst. Irländsk jobb ska räddas av irländska staten! Ska vi inte rädda Kinesiska jobb medans vi ändå håller på?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev