Tråden startades av: Staffan  2021-01-05 14:48:11
Cabinchef 
Jag har en undran.

En cabinchef har ju ansvar i cabinen och kontakt med kaptenen.

Om cabinchefen blir sjuk under en flygning och inte kan jobba mer. Om det blir en nödlandning och cabinchefen inte kan vara den första kontakt med copit.
Vem är det då som ska ta över ansvaret i cabinen?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

@Staffan
2021-01-06 19:27:26
SV: Cabinchef

Man har alltid en ”relief” om/ifall något skulle hända cabinchefen. Om det finns någon mer cabinchef i besättningen brukar det vara denna, annars (oftast iaf) den som är äldst i tjänst. -Iaf på mitt bolag.
I slutändan är det kaptenens beslut om hen accepterar personen som ”relief”, eller inte. -vilket de normalt gör.
ABC
2021-01-07 11:41:36
SV: Cabinchef
På mitt bolag sägs det på genomgången innan flygningen. Den avlösande kabinchefen har även ansvar under ordinarie kabinchefens vilotimmar. Detsamma gäller i cockpit med avlösande piloter.
Re: ABC
2021-01-07 16:57:37
SV: Cabinchef
Hmm läs ditt inlägg igen ABC, helt oförståeligt.
Jervejint
2021-01-07 19:07:57
SV: Cabinchef
@ABC. Det som avses angående flightdeck är att styrman tar över befälhavandet under kaptens vilotid, då denne ej är närvarande på flightdeck. Avses då longhaul flighter med sovcabiner för besättning i LD3 burkar på nedre däck.
ABC
2021-01-07 21:55:38
SV: Cabinchef
Vad är det som är obegripligt eller är det endast obegripligt för de som aldrig har jobbat på flygplan utan fyra kabinerklasser och rest areas? Vi jobbar inte alla på B737/A320 med fyra flygningar per dag..
Olle
2021-01-08 10:25:14
SV: Cabinchef
Frågan var vem som tar över om kabinchefen blir sjuk under en flygning.

Och ni börjar prata om vila ombord.....läser ni ens vad tråden handlar om?
Cabin chef
2021-01-08 18:18:46
SV: Cabinchef
Hej !

De är lite från bolag till bolag - i mitt bolag är de den som har utbildning för att kunna flyga som kabin chef om inte de finns någon är de att gå ner och landa och invänta att de skickas ner en ny!:)
ABC@Olle
2021-01-09 23:48:30
SV: Cabinchef
Om du någonsin kommer resa på en längre flygning lägger du märke till att det finns en och en halv eller två besättningar ombord. De ”extra” är en avlösande besättning som jobbar när den ordinarie besättningen vilar i podden. Längre flygning = längre vila.
Re: ABC
2021-01-10 10:30:43
SV: Cabinchef
Ja, du behöver inte förklara för mig ABC. Jag har 21 år i branschen.

/Olle
ABC@Olle
2021-01-10 14:57:38
SV: Cabinchef
Sorry Olle, det lät som du bara jobbar på B737/A320 eller ändå mindre.
Undrande
2021-01-10 17:06:31
SV: Cabinchef
Måste man har jobbat på flygplan med fyra kabinklasser och rest areas?
Tagga ner lite, du kan inte allt. Majoriteten av all flygtrafik är inte longhaul.
Det du skriver är allt ofta obegripligt.
@Olle
2021-01-10 17:09:41
SV: Cabinchef
Tyvärr, så alla övriga här noviser enligt ABC.
ABC
2021-01-10 19:46:44
SV: Cabinchef
”Noviser” har jag aldrig skrivit men det vore trevligt om man kunde lyfta blicken från ”there and back” ibland. Flygvärlden handlar inte om Hurgada och Phuket samt moppeparkeringen på Arlanda eller små regionflygplatser som Pajala och Arlanda.
Roligt
2021-01-10 20:19:28
SV: Cabinchef
Tänk att spännvidds syndromet även drabbat galley cats.
sv ABC
2021-01-11 11:13:44
SV: Cabinchef
"Det vore trevligt om man kunde lyfta blicken från ”there and back” ibland."
Så sant, så sant. Funderat på det själv någon gång?
Högmod går före fall!!
BB
2021-01-11 11:18:49
SV: Cabinchef
På mitt bolag får kabinpersonalen efter ett antal år gå en kortare Senior Cabin Crew- kurs. (SCC)
Efter det uppfylls kraven från myndigheterna om att agera SCC. Samtliga som arbetar i kabinen har ett senioritersnummer. Blir Purser (SCC/Kabinchef) sjuk eller faller från, även av en sån enkel anledning som försening som resulterar i omplacering av personal, så tar nästa på listan med adekvat SCC utbildning över. Har varit med om att det hänt under flygning (ovanligt) samt själv gjort ett hundratal flygningar som SCC även fast jag aldrig aspirerat på att bli kabinchef. Det är som vanligt. Skit händer, flygvärdinnorna löser det smidigt och säkert, som vi är anställda för.

Boeing
2021-01-12 16:47:52
SV: Cabinchef
Är det inte fint nog att jobba B737 eller A320? Att flyga longhaul, är att komma upp på höjd. För att sedan bekymra sig om sin vilotid.......
Jag vet eftersom jag flugit både longhaul och short/midhaul.
De som flyger short/midhaul med fler sektorer, är förmodligen skarpare på manuell flygning än dito.
Därmed säkrare när det gäller.
Sug på den du ABC!
M.P
2021-01-12 17:35:46
SV: Cabinchef
Vad har Cabin Crew med att flyga manuellt att göra? Man kan liksom inte jobba med autopilot i Cabin...oavsett om du flyger short eller long...Vagnen dras alltid manuellt.
sv M.P
2021-01-12 22:40:02
SV: Cabinchef
Somliga verkar ju att tro det!
Boeing
2021-01-13 13:39:45
SV: Cabinchef
@M.P Tror att både pax och CC, uppskattar piloter som är skarpa på manuell flygning. Har faktiskt sett CC, som verkar att ha gått på A/P.
ABC@Boeing
2021-01-13 16:35:45
SV: Cabinchef
Som pilot gör du säkert rätt val i ett jobb där du landar så ofta som möjligt för att inte tråkas ut. Som kabin ser jag dock med skräck på det segmentet. På långdistans har du en långt mycket mer avancerad produkt och när du landar möter du nya intressanta kulturer och tas väl om hand om ditt flygbolag. Du flyger maximalt två sektorer i snitt per vecka vilket gör det svårt att bli en zombivärdinna.
BS
2021-01-14 11:33:53
SV: Cabinchef
Tråkigt med en så överlägsen attityd. Longhaul är inte finare än något annat i branschen. Kanske något för arbetsskygga.
Undrande
2021-01-14 16:27:25
SV: Cabinchef
"På långdistans har du en långt mycket mer avancerad produkt"
Vad är det som är så avancerat, fria drinkar och att servera på porslin, utan att behöva ta betalt? "och tas väl om hand om ditt flygbolag". Varför skall du ta hand om ditt företag? Låter inte särskilt lockande.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev