Tråden startades av: Derated  2021-01-12 16:21:00
Vad f-n får jag för mina pengar? 
Transportstyrelsen beviljar uppskov för LPC´s för den som är anställd och aktiv hos ett bolag. Övriga, som av ekonomiska skäl nog är desto mer illa ute tackvare Corona får däremot inget undantag. Men! Det går att begära ett undantag!

Dock debiterar TS då 1400 kronor i timmen för att behandla ett sådant ärende (https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Certifikat-och-utbildning/ovriga-ansokningar-om-undantag-pga.-coronapandemin-inklusive-oro.fc-och-oro.cc/).

Så himla härligt och bussigt av Transportstyrelsen som mig veterligen också tar ut några av världens högsta registeravgifter (vilket ju som bekant inte ens existerar bland många länder).

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

M
2021-01-12 19:07:53
SV: Vad f-n får jag för mina pengar?

Känns i och för sig rimligt att prioritera piloter som har flyger och därmed har användning av sin rating. Om du inte ska använda din rating behöver du ju inte hålla dig current. Det är inte så komplicerat att förnya ratingen senare om du vill spara pengar och övervintra.

Just saying...

Ulf G
2021-01-12 19:28:14
SV: Vad f-n får jag för mina pengar?
Tyvärr är Transportstyrelsen ett skämt och kommer troligtvis alltid vara ett skämt också. De mjölkar gärna alla inom flyget på pengar, men ger inte direkt något tillbaka.
Fo
2021-01-12 21:29:23
SV: Vad f-n får jag för mina pengar?
Riktigt tråkigt och dåligt av Transportstyrelsen att de ska tolka reglerna på sitt sätt.
I många andra länder får ALLA uppskov med LPC som ansöker till sista mars.
Som du beskriver det alla utan arbete som har problem nu.
ABC
2021-01-12 22:44:01
SV: Vad f-n får jag för mina pengar?
Vad hade ni räknat med med rådande regeringsunderlag? Som flygande är du pestsmittad förutom den sekund din skatt betalas. En skatt som du aldrig kommer se röken av.
Vendela
2021-01-12 23:02:10
SV: Vad f-n får jag för mina pengar?
Sverige består av höga skatter och avgifter, den enskilda människan ska kontrolleras med diverse hot om viten och ekonomiska bestraffningar. Du är ingenting värd som individ, det är bara det kollektiva som har något värde. Du är bara intressant när du är skattebetalare, därav de värdelösa pensionerna och den undermåliga äldrevården. Men rösta för säkerhetsskull på sossarna i nästa val också.
beluga
2021-01-12 23:44:31
SV: Vad f-n får jag för mina pengar?
Jag förstår inte varför man har kvar certen i Sverige ifall inte ens bolag kräver det, fördelar med t.ex. Irland:

- Kort handläggningstid,

- Svar på frågor samma dag med utdrag och markeringar ur relevanta föreskrifter,

- Låga avgifter, oftast engångsavgifter och sedan inga fler kostnader utöver införsel av nya behörigheter på certet,

- Folk som kan engelska och därför kan tolka föreskrifterna till skillnad från TS som sitter och hittar på en massa regler som kan användas för att utöva ocker och stävja folks karriärer,

- Kunniga handläggare,

- AME som kan nås under en längre tid än den timme per vecka TS erbjuder, ifall man lyckas komma fram...

Jag har haft alldeles för många dåliga erfarenheter av TS för att överväga dem igen. Dessutom har jag sparat en massa pengar på att flytta certen till ett annat EASA-land.
Henrik
2021-01-13 01:30:47
SV: Vad f-n får jag för mina pengar?
Hear hear!
Alla har inte rätt till allt per automatik och definitivt inte gratis. Som det ska vara mao.
Gösta
2021-01-13 21:12:22
SV: Vad f-n får jag för mina pengar?
Vore bra om jag som pilot slipper göra LPC och få den framskjuten exempelvis ett år. Slippa lägga pengar på en förnyelse som ändå kanske inte leder till jobb.
Flygsäkerhet
2021-01-14 21:40:56
SV: Vad f-n får jag för mina pengar?
Om världens myndigheter har kommit fram till att det är viktigt för flygsäkerheten att en pilots ratings behöver kontrolleras en gång per år och att om ratingen går ut ska man få refresher training hos ett ATO. Varför skulle man frångå detta mer än man redan har gjort med den åtta månaders förlängning som gavs till samtliga piloter i våras? När slutar en pilot att vara säker? Ett år efter utgången rating? Två?

Jag tycker hanteringen av förlängningarna är fullt rimliga men jag förstår att tanken på att slippa betala för en PC själv och ändå hålla ratingen giltig är lockande när man står utan jobb.
Re Flygsäkerhet
2021-01-16 22:39:26
SV: Vad f-n får jag för mina pengar?
Ratingen bör få behållas tills vi får ett annat corona läge. Ska du flyga så självklart en LPC i sim så man är up to date igen. Inget konstigt med det dessutom inget tummande på flygsäkerheten.
Little jidder
2021-01-17 11:17:19
SV: Vad f-n får jag för mina pengar?
Sluta Jiddra, du vill spara pengar nu och detta p.g.a. att just du är drabbad, Har du funderat på alla andra som gått arbetslösa innan du blev det. De har levt under samma villkor som du, betalat för tester, undersökningar och licenser. Undantaget skall med andra ord gälla alla som inte har en arbetsgivare som betalar, eller så länge man inte har ett jobb, om man skall vara logisk och konsekvent.

Så sluta jiddra
Åsna Jiddner
2021-01-17 18:45:40
SV: Vad f-n får jag för mina pengar?
Kanske vore ett bra koncept att införa att kunna frysa sin TR och slippa göra LPC varje år om man ändå inte får ett jobb. Göra den när jobbet erbjuds.
Sven
2021-01-17 20:42:34
SV: Vad f-n får jag för mina pengar?
I DK står tydligen Staten för detta.?
CFIT
2021-01-23 01:15:17
SV: Vad f-n får jag för mina pengar?
Transportstyrelsen kan absolut inget om flyg längre!!
Däremot är de mycket duktiga på att på att vidareförmedla förordningar från EU på ett juridiskt mycket riktigt sätt. : )
@Sven
2021-01-23 11:19:20
SV: Vad f-n får jag för mina pengar?
Danska piloter får hjälp med upp till 15.000DKK från deras arbetsförmedling för att upprätthålla sina licenser och ratings. På initiativ av deras fackförbund.
Arbetar svenska fackförbund för en sådan lösning?
@Bertil
2021-01-23 18:56:00
SV: Vad f-n får jag för mina pengar?
I Sverige flyger allt mer piloter från andra länder än Sverige. Man betalar utbildningen och dumpar löner. Vissa betalar för att jobba som pilot. De går så länge det går.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev