Tråden startades av: Clint Billton  2021-04-22 07:54:25
airBaltic expansion och ny terminal i Riga? 
airBaltics expansionsplaner efter pandemin är högsta grad beroende på utbyggnaden av Riga flygplats och den nya terminalen som skulle påbörjas nu i vår och stå klar redan 2022-2023.
I början avvecklande meddelade dock Flygplatsen att byggstarten fördröjs och nya terminalen beräknas först bli klar 2024. Vilket iofs kan tyckas rimligt pga pandemin. Dock har CEO Martin Gais meddelat att detta inte är tillfredsställande för airBaltic som står i startgroparna för att snabbt ta åt sig andelar när flygtrafiken kommer igång igen på allvar. Tallinn och Vilnius har alldeles för låg kapacitet för att fungera som hub så nu tittar tydligen BT på allvar efter fler alternativ utanför Riga för att sysselsätta alla nya A230-300. Ursprungliga planen är 50st A220 som trafikerar Riga hubben inkl satelliterna Tallinn och Vilnius, samt de 30st A220 på option för trafik till/från Skandinavien/Norden. Det kan vara ett sätt att pressa RIX att påskynda utbyggnaden eller så tittar man kanske på att tidigarelägga direkttrafik till/från Skandinavien. Om så blir fallet blir konkurrenssituationen bli intressant för de överlevande skandinaviska bolagen eller om det blir taktiska samarbeten med vissa av dessa.
Redan idag har BT ett nära codeshare-avtal med SAS.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Clint Billton
2021-04-22 10:01:48
SV: airBaltic expansion och ny terminal i Riga?
”i början av veckan meddelade...”. skulle det vara. (det var autocorrect som spökade)
Mattis
2021-04-22 11:53:48
SV: airBaltic expansion och ny terminal i Riga?
Tar man in gratis arbetskraft från något forna öststatsland kan kanske en handfull kärror hålla baltiska länderna i luften.
Flax
2021-04-22 19:10:48
SV: airBaltic expansion och ny terminal i Riga?
Alltså - Riga har väl ändå ett ganska litet upptagningsområde för transfertrafik? Air Baltic satsade ju stort för några år sedan med trafik till en mängd mindre flygplatser i främst Finland men även i övriga Skandinavien? Men linje efter linje lades ner. Visst, kan säkert kapa åt sig transferresenärer från Finland och norra Skandinavien. Men hur många bor det där? Och det blir i konkurrens med Helsingfors, Stockholm, Oslo och Köpenhamn. Flygplatser med frekventa förbindelser till mindre städer i norr. Inte helt lätt att konkurrera om pax från till exempel Bergen med SAS,Norwegian,Flyr,Wizz. Till vilka destinationer i linjenätet kan BT erbjuda bra transfer från de större städerna i Norden? Jo typ Belarus, Ukraina, Armenien, Georgien, Mellanöstern, Centralasien. Vem flyger till exempel till Rom med BT via Riga? Från Stockholm inte så många, från Umeå kanske några stycken.
Andreas
2021-04-23 10:54:34
SV: airBaltic expansion och ny terminal i Riga?
Jag tror att airBaltic är för ivriga. När Rail Baltica är klart om fem år ser jag potentialen för dem att expandera på Rigas flygplats eftersom det då kommer att finnas snabbtåg mellan flygplatsen och Tallinn, Vilnius, Kaunas och Pärnu.
A223
2021-04-23 12:40:55
SV: airBaltic expansion och ny terminal i Riga?
För det första, den skribenten som kopplade ihop BT med "gratis personal" från "forna östländer" är helt ute och cyklar. Du verkar inte känna till så mycket om BT.

För det andra, den andra personen som skrev att BT satsade på flera destinationer i Skandinavien med sedan lade ned dem har helt fel. Ja, Många, de flesta, destinationerna stoppades pga pandemin, det har nog ingen missat, men de kommer tillbaka nu igen successivt med sommarprogrammet.
När det gäller transfertrafik så är "upptagningsområdet" för hubben (i detta fallet Riga) ointressant, Det är det som är själva idén med transfer. Jämför tex med Icelandairs transfertrafik mellan Europa och USA, "upptagningsområdet Reykavik" spelar ingen roll i sammanhanget.

När det gäller BTs transfertrafik så är den huvudsakligen designad att vara transfer mellan östra/södra Europa, Ryssland och Mellanöstern till Norden och Västeuropa.
Men ofta blir man förvånad hur folk väljer att resa via transfer. Malaga, Larnaca, Barcelona för att nämna några har många resenärer från Norden och nu kommer snart även Tel Aviv och Teneriffa igång följt i slutet av sommaren med Dubai.

Tittar man i trafikprogrammet för sommaren (finns på hemsidan airbaltic.com) så ser man att nästan alla nordiska destinationer är igång igen inom kort. Allt lite beroende på vaccineringstakten och politiska beslut så klart.

Ja, jag flyger själv i BT och stortrivs. Däremot tror jag att en nordisk satsning inte är långt borta just pga begränsningarna på Riga flygplats gällande kapacitet.
Just nu självklart inget problem, men det kan (förhoppningsvis) bli ett problem ganska snabbt när det börjar "lossna" i restriktionerna.
Flax
2021-04-23 23:44:38
SV: airBaltic expansion och ny terminal i Riga?
@A223 Jag skrev "upptagningsområde för transfertrafik" vilket inte är samma sak som flygplatsens upptagningsområde för point-to-point trafik. Dvs de destinationer som är betjänta av flyg till Riga för att ta sig vidare ut i världen.
BT satsade stort för 5-6 år sedan. Luleå, Umeå, Visby, Kuopio, Kuusamo, Tampere, Vaasa, Rovaniemi, Pskov. Geografiskt lämpliga destinationer för transfer via Riga. De lades ner en efter en. Hur många flyger med BT från Helsingfors, Stockholm eller Oslo till Alicante och Malaga? Varifrån ska, i denna "jättesatsning" som nu verkar ligga i startgroparna, transferpassagerarna komma? Alltså då de som inte ska till Yerevan eller Tbilisi.

2021-04-25 08:08:09
SV: airBaltic expansion och ny terminal i Riga?
Det du pratar om ”flax” skedde för 10 år sedan. Har du helt missat vad som hänt i airBaltic de senaste åren? Varför singlar du ut ”Yerevan och Tiblisi” varför inte nämna Moskva, St Petersburg, Kiev och Dubai vilka är destinationer med mycket hög andel C-klass resande (business class) med betydligt högre intäkter än jämförbara destinationer i Norden. Att brygga öst-väst är en mycket smart affärsmodell, och dessutom så tittar transferpax mest på tiderna och/eller priset. Det finns nog ingen som jämför på kartan om man åker i ”rätt riktning” eller kortaste fågelvägen.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev