Tråden startades av: Puckelbro  2021-04-30 13:23:30
SAS i GOT och MMX? 
Om jag har förstått saken rätt så har SAS sedan en tid avvecklat sin egen markhantering i Got och MMX och istället anlitat Aviator. Finns det någon som har en uppfattning om hur detta har gått? Har kvaliteten på hanteringen påverkats? Jag antar att kostnaden har minskat en hel del. Och, hur kan detta påverka SAS egna handlingbolag? De har väl inte många stationer kvar vid det här laget och har ett gediget rykte om sig att vara dyrare än sina konkurrenter. I alla fall i Sverige. I ett läge där SAS pengar återigen börjar ta slut, har man verkligen råd med ett eget handlingbolag?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Jervejint
2021-05-19 05:33:38
SV: SAS i GOT och MMX?
@Björn. Perfektos då har vi säkert stött på varandra. Jag började på ARN basen 1981och sett många ansikten komma och gå.
Foppa
2021-05-16 21:02:25
SV: SAS i GOT och MMX?
Flög med SAS från GOT till ARN i lördags. SAS valde av någon anledning att trafikera med en 320 utan fungerande APU vilket gjorde att det krävdes ett startaggregat. Det visade sig snart att Aviators aggregat var för klent för att starta en 320 med Leap motorer. Vi fick sitta ombord i en timme tills de lyckades låna ett aggregat från Menzies som var en gammal gul rosthög från 80 talet. Men den gjorde jobbet och vi kom tillslut iväg. Piloten bad om ursäkt för att deras nya kollegor i Göteborg inte hade koll på läget.
Björn
2021-05-06 15:16:24
SV: SAS i GOT och MMX?
@Jervejint

Jag har jobbat på SAS under väldigt många år så jag vet.
STO-OF
2021-05-05 20:01:26
SV: SAS i GOT och MMX?
Minns att SAS GOT var nästan som en ”mini-bas” förr med egen ”crew-coordinator” som alla övernattande crew skulle ringa till genom en mystisk ”lur” i ankomsthallen innan man åkte till SAS-Radisson hotellet. Ingen förstod varför, eftersom detta aldrig behövdes på någon annan utestation. Mycket personal (som ofta hade fullt upp med veckans vinlotteri) och stort kontor med egen crew briefing. Trevlig stämning med glad personal men troligen oerhört dyrt att hålla igång. Med åren bantades det så klart mer och nu är det ett minne blott, ska m så mycket annat i SAS…
Andreas
2021-05-05 07:33:11
SV: SAS i GOT och MMX?
Du menar nästa årsbokslut i november i år? Hur ska man annars se någon kostnadsbesparing?
Jervejint
2021-05-04 16:37:53
SV: SAS i GOT och MMX?
@Björn å Puckeln. Var så vänliga å läs SAS årsbokslut. Så lär ni bli överraskade huruvida kostnaden ökat eller minskat, beträffande stationering av personal på MMX.
Björn
2021-05-04 08:40:33
SV: SAS i GOT och MMX?
Det stämmer, SAS betalar bara per avgång numera, vilket såklart har kapat kostnaden.

2021-05-03 20:40:35
SV: SAS i GOT och MMX?
Kostnaden har inte ökat, utan minskat då SAS betalar Aviator per avgång. Trött på folk som saknar korrekt fakta.....
Puckelbro
2021-05-03 20:09:49
SV: SAS i GOT och MMX?
Okej. Så SAS kostnad för markhanteringen i GOT och MMX är alltså högre med Aviator som leverantör än vad den var med SGH? Låter märkligt.
Jervejint
2021-05-03 16:13:18
SV: SAS i GOT och MMX?
Kostnaden har inte minskat utan ökat.
Så gåre när man tar korkade beslut.
Maverick
2021-05-03 12:35:06
SV: SAS i GOT och MMX?
Aviatorsamarbetet har fungerat utmärkt hittills!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev