Tråden startades av: Orolig  2021-05-27 11:38:06
SGH kostnader?!  
Efter de nu dystra kvartalssiffrorna som redovisats, känns det som att de bör sparas in på kostnader. Så kommer det nu att drabba SGH? Kommer det att avvecklas eller säljas? Tänkte då kostnaderna.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

investor
2021-05-28 23:21:08
SV: SGH kostnader?!
Ja det kommer att bli stor förändring för SGH , slut med att kasta pengarna i sjön!
Flygare
2021-05-30 12:47:03
SV: SGH kostnader?!
SGH kommer inte att säljas, SAS har försökt sälja SGH, men ingen vill köpa
Moneyman
2021-05-30 17:56:47
SV: SGH kostnader?!
@investor, Jaha och vad får dig att säga så? Vet du något eller är det bara en önskan, för att låta viktig!?
investor
2021-05-31 19:12:30
SV: SGH kostnader?!
Nya vd`n kommer att storstäda bort onödiga kostnader!

SGH är ett av dem, samt övertalighet av långrockar (improduktiv personal)

Sorry.
Acer
2021-06-01 10:39:05
SV: SGH kostnader?!
Frågan kan nog ingen besvara idag. Mycket som spelar in, marknadsutveckling, kostnadslägat relativt andra aktörer, ny VD och strategier, riskexponering m.m
Sälja är ett vidare begrepp, man kan sälja verksamheten för 1 KR och sedan utrustningen till självkostnadspris. Det är ett alternativ och så finns det en hel del andra också. Inget är svart-vitt
Andy
2021-06-08 19:11:56
SV: SGH kostnader?!
Det är ingen raketforskning att SAS ,SGH blöder kraftigt.

Bästa vore att lägga ner SGH och låta annan aktör ta över!

Ta bort massa döda tjänster.

EB
2021-06-08 22:07:05
SV: SGH kostnader?!
@Andy
Siffror på det ?
@Acer
2021-06-10 08:44:03
SV: SGH kostnader?!
Att sälja SGH är inget alternativ, man har försökt det för några år sedan, ingen vill köpa eländet inte ens för en krona.
Acer
2021-06-11 11:08:42
SV: SGH kostnader?!
Kommentaren att SGH inte går att sälja är fel. Allt går att sälja och beror bara på att man finner en deal båda parter är överensom. Klart att alternativet nedläggning också finns men eftersom SGH har mycket utrustning som är attraktiv så blir det pengar med i spelet oavsett.
Reply
2021-06-11 17:09:57
SV: SGH kostnader?!
@Acer, inte många pinaler som dom äger. Det mesta av värde är på leasing från TCR.
@Acer
2021-06-11 17:38:38
SV: SGH kostnader?!
kanske du borde läsa på lite, SAS försökte sälja SGH för flera år sedan, men det gick inte äns att” förära” bort eländet.
Puckelbro
2021-06-11 19:06:27
SV: SGH kostnader?!
Problemet med SGH är som redan nämnt att det är dyrt att driva och helt saknar värde vid försäljning. SGHs konkurrenter har för ett antal år sedan gjort due diligence på företaget och vet ganska väl hur det ser ut. Deras slutsats då och gissningsvis även idag är att de inte vill ta i SGH ens om de får betalt. SGH har i stort sett en enda tillgång. Kundportföljen. Och egentligen då avtalet med SAS eftersom alla andra kunder kan flytta på sig med relativt kort varsel.

Jag tror att SGH måste genomföra ganska radikala reformer om de ska kunna överleva på sikt. SAS har helt enkelt inte ekonomin att betala extra för handlingen hur länge som helst. Sen är ju frågan om man på SGH är kapabla, eller ens intresserade av att rationalisera verksamheten. Om man lyssnar på folk som jobbar där så verkar det inte vara fallet.
Arlanda
2021-06-12 14:56:46
SV: SGH kostnader?!
Kvalitet kostar. Punkt.
F.D.SGH
2021-06-13 11:09:45
SV: SGH kostnader?!
"Kvalité kostar. Punkt." skrivet Arlanda. Det är ju det som är problemet för SAS! För att SAS ska överleva så är det att kapa kostnader och då kommer kvalité i kläm. Typ exemplet är SGH i GOT, som SGH styrelse aldrig fick sålt utan SAS körde över SGH och köper nu tjänsterna från Aviator. Bara kapa kostnader som gäller! Punkt.
@Arlanda
2021-06-13 12:33:50
SV: SGH kostnader?!
Absolut, men har SAS råd med att betala extra för det som du tycker är kvatitet? Är inte helt säker på hur du definerar kvalitet, men mistänkar att det inte är på samma sätt som flertalet gör.
F.D.SGH
2021-06-13 22:59:40
SV: SGH kostnader?!
SAS har inte råd med något alls just nu och framförallt inte något extra! SAS är bara ute efter att kapa kostnader och betalar man mindre så tänker nog flertalet med automatik en sämre kvalité. Och om det innebär slutet för SGH återstår att se.
@F.D.SGH
2021-06-15 21:25:31
SV: SGH kostnader?!
Ja det stämmer, eftersom man kapar nödvändig personal istället för mängderna av onödiga pappersvändare som plågar SAS ekonomi.
@@ Fd. SGH
2021-06-16 17:50:56
SV: SGH kostnader?!
Ja, korrekt problemet på båda SGH och SAS är just alla helt onödiga pappersvändare.
Trött
2021-06-16 19:44:14
SV: SGH kostnader?!
Vad är det då för pappersvändare ni pratar om då,? Kanske ni kan specificera vad det är för tjänster, nu när ni verkar så duktiga på att veta! Eller tror er veta.
investor
2021-06-17 17:19:11
SV: SGH kostnader?!
Ta tex brickan med mat på flyget.

Det finns en chef för varje sak på brickan, tom brickan har en chef.

Och sedan fortsätter det med allt inom flygsektorn, Alla moment har en chef...
Puckelbro
2021-06-17 19:17:08
SV: SGH kostnader?!
Om företag A har X antal anställda för att utföra uppgiften Y och de konkurrerande företagen B och C bara behöver Z antal anställda för att utföra uppgiften Y så har man ju något att jämföra med. Om X är ett signifikant större tal än Z så har företag A ett problem. Om mellanskillnaden sedan består av "pappersvändare" eller något annat är mindre viktigt än det faktum att företag A har en större kostnad för att utföra uppgiften Y än vad konkurrenterna har. Så länge företag A kan förlita sig statligt stöd för att kompensera detta är incitamentet för att minska skillnaden mellan A, B och C inte så stort. Men, om denna möjlighet skulle minska eller helt falla bort så ser det ju inte så bra ut för A, eller hur?
Cooliooo
2021-06-19 10:55:27
SV: SGH kostnader?!
En fd anställd. SGH är ett av delarna som drar in pengar till sas. Det har aldrig gått dåligt sedan den nya vd för sgh tog över. Han är super duktig och gör mycket för SGH och personalen. Och kollar vi på service nivån jaa den va dålig innan men det vänder och jämför vi med de andra som aviator och menzies aa då är sgh ett mycket bättre alternativ.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev