Tråden startades av: FL370  2021-07-14 12:56:55
Pilotbrist SAS 
Hur kan det vara pilotbrist på SAS, vad är problemet?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Jonker
2021-07-14 15:23:26
SV: Pilotbrist SAS
De vill inte ta tillbaka de erfarna Skandinaviska piloterna då varumärket SAS har blivit ett lågprisbolag. Därför satsar ledningen på att anställa nyexaminerade utländska piloter. Känns mycket tryggt.. eller inte   
Bevakning

  

DW
2021-07-14 17:15:02
SV: Pilotbrist SAS
Det brukas kallas för dålig planering...
Cph4ever
2021-07-14 17:49:45
SV: Pilotbrist SAS
För att man inte vill ta tillbaka uppsagda piloter till SK utan vill att all "nyanställning" skall ske i SAIL/Midsize-,plattformen till helt andra villkor/avtal.
FO 320
2021-07-14 18:33:11
SV: Pilotbrist SAS
Fast anställda som inte drabbats av uppsägningar ska ha sin semester under sommarveckorna.
A
2021-07-14 18:40:47
SV: Pilotbrist SAS
Semestertider även för piloter...
M.P
2021-07-14 19:01:16
SV: Pilotbrist SAS
SAS sparkade ju 5000 personer….så nu ska hälften av personalen producera all trafik…då är det svårt att få ihop pusslet!!
//Johan
2021-07-14 19:10:56
SV: Pilotbrist SAS
De har sparkat knappt 600 piloter, vilka kunnat sättas in rätt så fort, lite beroende på hur länge de varit borta.
De har fortfarande ett hundratal piloter permitterade som kunde sättas in riktig snabbt.
Ändå ställer de in flighter på grund av pilotbrist! Det måste vara principer som styr SAS, inte sunt förnuft. Men det är väl som vanligt med detta företag, det är viktigare att slåss internt, istället för att slåss mot konkurrenterna.
De har visst samma problem med flygvärdinnorna, så de ställer in flighter på grund av brist där också.
De ska ju få ny chef snart, hoppas han kan få ordning på SAS, det börjar bli riktigt pinsamt hur det sköts.
Gösta
2021-07-14 21:05:22
SV: Pilotbrist SAS
Var glada nu för vi är med i EU och SAS blivit ett lågprisbolag. Ingen ser längre upp till att arbeta inom flyget. Data hacker är framtidsyrket och komma åt alla miljarder istället!
@M.P
2021-07-14 21:51:12
SV: Pilotbrist SAS
Sparkade? All trafik?
Andreas
2021-07-14 21:53:59
SV: Pilotbrist SAS
Det kan väl inte ha med uppsägningarna/brist på återanställning att göra om de som är kvar fortfarande är permitterade?
Trollkarl
2021-07-14 23:25:32
SV: Pilotbrist SAS
Vilket hokuspokus från Aftonbladet och SPF. 79 flygningar av 2500, det är ingenting. Ställs in flyg varje vecka av massa orsaker. Ibland crew, ibland teknisk, ibland väder osv.
pf
2021-07-15 17:18:13
SV: Pilotbrist SAS
A, så du mener at SAS først setter opp flyginger, og åpner for bookinger. Deretter så sier du at "å nei, dom skal jo på semester".

Mener du at det er en profesjonell løsning av SAS ?
Loppan
2021-07-15 21:51:57
SV: Pilotbrist SAS
Och idag smög SAS in SAS Ireland på inrikes, SK 81 mellan ARN-VBY t/r. Viss förvirring uppstod vid handlingen i VBY när EI-SII skulle åter till huvudstaden som SK 82.
Johan
2021-07-16 10:12:49
SV: Pilotbrist SAS
Undrar hur många svartfötter som kommer att krypa in i cockpit, ifrån SAS Irland, verkar redan börjat! Men nu sitter 560 avskedade SAS piloter och väntar på återanställning enligt avtal. Eller tänker SAS frångå skrivna avtal och hyra in personal hellre än att ta in den rättmätiga personalen? Utbildade av SAS för ca 350tkr/pilot. Hur kan ni få ihop detta till pilotbrist?
Och SAS använder skattepengar för att anställa inhyrd utländsk personal när ni i det här läget har 560 piloter som bara väntar på att få jobba! Utan erfarna piloter hur skall ni få planen i luften? SAS rykte blir sämre och sämre, aktieägarna är inte förtjusta! Att SAS behandlar sin personal så illojalt ses inte med blida ögon! SAS skyller nu på pilotbrist, hur kan ni säga att ni har pilotbrist? Ni har ju som sagt 560 piloter som avskedades 2020 pga pandemin, varför följer ni inte Återanställningsavtalet?
STO-OF
2021-07-16 12:05:55
SV: Pilotbrist SAS
Sv.Loppan:
...och av vilken anledning skulle det uppstå förvirring när ett SK-flygplan ankommer till lilla Visby som SK81 och ska returnera som SK82?
Vad är det du vill ha sagt?
Andreas
2021-07-16 14:55:09
SV: Pilotbrist SAS
"SAS skyller nu på pilotbrist, hur kan ni säga att ni har pilotbrist?"

Källa på det, Johan?
Dr. realist
2021-07-16 15:51:42
SV: Pilotbrist SAS
Återanställningsavtalet gäller väl i "det gamla" bolaget. Om SAS och piloterna kommit överens om ev. återanställning i detta bolag men att det samtidigt finns plats i bolaget SAIL och det nya bolaget i Danmark är detta inte SAS problem. Avtal är avtal. SAS kan inte idka välgörenhet. SAS-piloterna får väl rösta på Vänsterpartiet i kommande val och påverka partiet att jobba för en reglerad flygmarknad. Nyliberalerna i de övriga partierna älskar marknadskrafterna.
@johan
2021-07-16 19:52:22
SV: Pilotbrist SAS
Du får nog fråga ”ditt” fackförbund om var det ser ut dom det gör.
Antar att du inte är gammal nog att känna er historia.
Och om du fortfarande inte vill veta, så kan man ju undra hur du tror det kan vara en god ekonomi att flyga med en Airbus på linjer med allt ifrån 30-90 pax?
Loppan
2021-07-16 21:37:56
SV: Pilotbrist SAS
Och idag skulle SAS åter smyga in SAS Ireland på inrikes, men EI-SII kom inte längre än en enkel resa till Luleå som SK 8 sen tog det stopp och kärran står kvar i LLA. Snipp snapp snut så var den sagan slut med irländsk flagg på inrikes.
XYZ
2021-07-16 22:42:51
SV: Pilotbrist SAS
Absolut får SAS anställa till vilken plattform de vill. Men enligt det s.k. Rollfördelningsavtalet ska trafiken flygas av riktiga SAS (SK) och inte av något inhyrt. Detta skiter SAS nu i och säger bara ”vi ses i arbetsdomstolen”. Man hyr in samt expanderar SAS Irland och tar emot bidrag från svenska staten samtidigt som över 500 unga SAS-styrmän är utan jobb, vissa fortfarande på a-kassa från svenska staten. Detta är ett fruktansvärt sätt att behandla sin f.d. personal på. Och hur kan detta svineri vara accepterat från ett statligt bolag?
@Loppan
2021-07-16 22:55:46
SV: Pilotbrist SAS
Vad hände och är detta relaterat till SAIL? Alla bolag får ju teknik. Dock alltid bättre med lokal personal vid irr.
@XYZ
2021-07-17 07:46:17
SV: Pilotbrist SAS
Som vissa andra har du inte förstått att SAS inte är ett statligt svenskt bolag, tack och lov.
Bolaget är ett privat aktiebolag, som svenska och danska staten äger aktier i.
SAS har inte fått ”bidrag” av staterna, Man har fått lånegarantier, och ägarna har investerat i bolaget genom aktie emission
SAS måste få ner kostnaderna, därför har man börjat anställa piloter på SAIL under en ny dansk kollektivavtal som man har förhandlat fram med danska facket FPU.
Av nån anledning vill inte SPG förstå att det behövs nya avtal för att bolaget ska ska överleva och på sikt bli ett bolag som går med vinst
@XYZ
2021-07-17 07:56:34
SV: Pilotbrist SAS
Och piloterna har strejkat bort miljarder för SAS, nu får piloterna betala för gammal OST.
XYZ
2021-07-17 09:41:18
SV: Pilotbrist SAS
Men snark, svenska och danska staten är absolut största ägare. Må hända att bolaget per definition inte är statligt men storägarna borde ta sitt ägaransvar och se till så att bolaget sköts på ett schysst sätt. Ägna dig inte åt hårklyveri utan håll dig till sakfrågan.

Vad jag förstått var SPG villiga att skriva korta Covid-avtal (2023) med temporära försämringar. Medan SAS ville ha långa Covid-avtal (2026) och permanenta försämringar. Inget annat flygbolag har försökt tvinga igenom permanenta försämringar p.g.a. Covid utan man har istället jobbat med sina personalgruppen för att snabbt få till Covid-avtal så att man klarar den akuta situationen. I mina ögon uselt ledarskap att man inte får med sig sina största personalgruppen i årtusendets kris.

Det viktiga är ändå i slutändan att oavsett om man kommit överens om Covid-avtal eller inte så är det bedrövligt att SAS bryter ingångna avtal och flaggar ut verksamhet som man sedan långt tidigare avtalat om ska flygas av SAS (SK). Extra bedrövligt när det är två stater som sitter som storägare.
Sv @XYZ
2021-07-17 09:42:15
SV: Pilotbrist SAS
Bra inlägg men något felvisande påstående angående vinst!

SAS gick med vinst före pandemin. Troligen har de flesta flygbolag
med passagerartrafik inte klarat kravet på vinst under pandemin.

Men nu skall man konkurrera med bolag som BRA och Norwegian som fått skriva ner sina skulder i en rekonstruktion. Denna rekonstruktion har kostat Svenska staten en hel del pengar. Med allt trixande hit och dit. Bl.a obetalda startavgifter och undervägs avgifter samt arbetslöshetsavgifter.

Aktieägare.
Jörg
2021-07-17 09:43:46
SV: Pilotbrist SAS
@XYZ

Du verkar inte vara så insatt. Pilotkostnaderna är och har aldrig varit en belastning på SAS. SAS skyller på piloterna för att det ger rubriker i detta janteland. De verkliga kostnaderna är den ineffektiva ledningen och administrationen som skulle kunna bantas med minst 70%
Johan
2021-07-17 09:48:32
SV: Pilotbrist SAS
@Andreas källa = https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/zrrorK/sas-flyger-lagt--staller-in-flygningar-pa-grund-av-pilotbrist
mittnamn
2021-07-17 16:21:30
SV: Pilotbrist SAS
@Johan berätta om historien tack.
SK/SAIL
2021-07-17 18:19:09
SV: Pilotbrist SAS
SAS kommer förlora enormt mycket på deras fulspel så ni anar inte. Först det så kallade ”goodwill värdet” i bolaget. 560 piloter som kostar bolaget minst i pengar + träningsinvistering mm går förlorade. Sist men inte minst kompetensen. Ingen förstår uppenbarligen, inte minst ledningen i SAS hur duktiga och proffsiga dom är. SAIL måste bära sina egna kostnader medans SAS SK har förbundit sig i låneavtal med staten och aktieägarna, för att nämna några. SAS får inte skjuta till pengar till andra verksamheter sålänge skulden kvarstår som SAS har gjort i flera år (ca 100milj/månad) för att hålla Sail flygande. SAS går på knäna personalmässigt och detta är bara början! Dom kommer bli tvungna att återanställa åtminstone en del av dessa uppsagda för att klara av verksamheten och möta den ökande efterfrågan. Sail är inte skyldiga någon pengar utan det är SAS SK. Lever dom inte upp till det antal biljetter och levererar dessa flygningar, så kommer huvuden att rulla i ledningen var så säker. SAS har slut på pengar snart och enda sättet att få in nya är att sälja biljetter. Tiden tickar och snart ska pengarna betalas tillbaka. Tick tack tick tack…..
Puckelbro
2021-07-17 18:41:34
SV: Pilotbrist SAS
@ Johan.

Och det är inte bara SAS som är illojala mot piloterna.

Staten har på ett mycket illojalt sätt bara pytsat in pengar för att företaget ska överleva. Utan en tanke på att hundratals piloter faktiskt vill ha kvar sina anställningar. Var tog extrapengarna för detta vägen?

Passagerare har visat sig vara mycket illojala. Många har helt avstått från att resa det senaste året och nästan lika många har övervägt vad de får för pengarna när de köper sina resor. Givetvis utan en tanke på vad det kan innebära för SAS piloternas löner och förmåner. En sån makalös fräckhet!

Andra personalgrupper har år efter år krävt lönehöjningar i takt med övriga arbetsmarknaden. Dessa pengar hade givetvis kunnat gå till piloterna istället. Snacka om illojala egoister.

Exemplen på olika aktörers illojalitet mot SAS piloter är otaliga och kan knappast redovisas i sin helhet i detta format. Upprörande är det i alla fall, för som vi alla vet roterar samhället och universum runt piloterna och deras personliga intressen...
Andreas
2021-07-17 20:10:43
SV: Pilotbrist SAS
Nej, Johan, artikeln i Aftonbladet (en tidning som ofta bör tas med en rejäl nypa salt) är inte en källa till vad du påstår. Jag läser en typiskt sensationalistisk kvällstidningsartikel där en representant för en fackförening pratar om pilotbrist. SAS gör det inte.
ABC
2021-07-18 13:00:16
SV: Pilotbrist SAS
Man kanske bör förstå att vi flygande varit ”lediga” i snart 16 månader och att gå tillbaka på heltid med ”reducerad” tjänst samtidigt som lönen sänkts inte direkt gjort oss till arbetsnarkomaner. Får man tre flygdagar planerar många in en liten vaccination och vips, då får man inte flyga. Ja vi älskar våra jobb men jag tror att många av oss lärt oss att älska vår fritid mer. Tycker vi alla ska kräva att slippa jobba något annat än när vi har lust.
@jörg
2021-07-18 16:12:47
SV: Pilotbrist SAS
Ja, du har utan tvekan rätt. Kanske dags att lägga ner ”gamla SAS” och starta om bolaget med ny slimmad organisation och nya k- avtal för alla.
Syftet med bolaget är att tjäna pengar på att flyga, inte att erbjuda sysselsättning för onödig personal.
SK/SAIL
2021-07-18 16:14:16
SV: Pilotbrist SAS
@ Andreas: Klart att inte SAS pratar om pilotbrist publikt. Då säljer dom ju inte tillräckligt med biljetter. Vem vill köpa en resa och riskera att resan blir inställd? Inte någon vettig människa i alla fall. Att försöka ”sminka en gris” har aldrig varit någon bra affärsidé, det har ju Norvegian fått erfara med råge. Det pågår en personal cirkus i SAS som sällan har skådats och detta är bara början. Ledningen sitter med armarna i kors och tycker piloterna är dumma samtidigt som konkurrenterna dag för dag tar marknadsandelar. Staten skyfflar in mer pengar och ledningen tycker fortfarande piloterna är jättedumma! Trots att dom bara kostar ca 3% av den totala kostnaden. Jätte dumma piloter, super dumma! Hoppas nu att den nya VD:n fattar viken enormt låg nivå ledningen i SAS är på och byter ut hela gänget!
Flygare
2021-07-18 16:20:05
SV: Pilotbrist SAS
Sensations blasken Aftonbladet är som vanligt full med hitte på nyheter och lögner.
Man bör ha i åtanke att SAS innan corona faktiskt gick med bra vinst, också med dom ” dyra” piloterna.
SAS piloter är inte lika dyra som piloterna på t.ex. LH, BA, KLM, AF m.fl.
Problemet är SAS enorma administration som passar för ett bolag med 20000 anställda och en väldigt ineffektiv organisation.
A
2021-07-18 22:38:17
SV: Pilotbrist SAS
Piloterna som är kvar i SAS sitter på en guldstol.
Samtliga har högsta lönesteget. Billigaste styrman har över 80.000 i månaden. Så SAS har fått en mycket dyrare enhetskostnad för sina piloter.
Flygare
2021-07-19 09:45:13
SV: Pilotbrist SAS
SAS behöver en nystart på riktigt. Allt måste ses över alla otroligt krångliga regler som härstammer från 3/7,2/7, 2/7 fördelningen måste skrotas. Det är helt idiotiskt att flytta runt besättningsmedlem för att det måste vara ” rättvis” fördelning av nationaliteter. Och det finns fortfarande massor med helt onödiga byråkrater på Frösundavik.
B som i b
2021-07-19 15:05:42
SV: Pilotbrist SAS
Svar A:

Japp, så nu kan SAS-byråkraterna i lugn och ro kontraktera nya styrmän för 60k i månaden, och kaptener för 90k i månaden (+ sociala avgifter etc) i ett nytt bolag och med gott samvete hävda att de nu har mycket lägre kostnad för personalen i det nystartade bolaget än hos SAS dyra moderbolag. Detta trots att återanställa i SAS skulle kunna ske till långt mycket lägre kostnad. (Nya styrmän i SAS får väl ca 35-40k, och de nya kaptenerna hade ca 60k (?) i SAS.)

Principer och att bryta ner befintliga piloter i SAS har högre prioritet än lönsamhet och aktieägarnas pengar.
Andreas
2021-07-19 20:51:57
SV: Pilotbrist SAS
B som i b: Vad är det för siffror du jämför? Det nya danska kollektivavtalet med FPU jämfört med danska SAS-löner vid återanställning?
Optimist
2021-07-19 20:56:02
SV: Pilotbrist SAS
Hej alla på tråden! Intressanta spekulationer och från vissa av er en rätt så träffsäker diskussion, hur läget ser ut internt i SAS. SAS kommer bli tvungna att återanställa åtminstone hälften av dom 560 piloterna och det kommer rätt så snart. Strategin med att skramla med vapnen och skrämma upp facken och piloterna har inte fungerat. Vet ni va…. SAS sitter i skiten personalmässigt! Folk springer i korridorerna, folk dyker inte upp på flighter mm. Det är kaos!! Ni som sitter arbetslösa kan nog börja stryka era skjortor nu och damma av flygmössan. För nu blir det åka av! Lycka till!
fd SAS pilot
2021-07-20 12:34:56
SV: Pilotbrist SAS
@Optimist vad har du för källor på detta?

Senast jag hade kontakt med min fd ledare fick jag besked om att vänta mig återanställning TIDIGAST 2023/2024, då är jag bland de 200 översta på listan.
Kanske skickar man tråkiga signaler till oss föredettingar medvetet..?
ABC@Optimist
2021-07-20 14:03:09
SV: Pilotbrist SAS
Aldrig har det varit lättare att rekrytera piloter och i SAS dotterbolag kräver de inget skandinaviskt språk vilket gör urvalet enormt. Flygplanen är redan målade och allt som krävs är några klistermärken över vem som opererar kärran och en ny registrering.
SAIL
2021-07-20 15:31:24
SV: Pilotbrist SAS
"allt som krävs är några klistermärken över vem som opererar kärran och en ny registrering." - Som vanligt har du inte en aning om vad du pratar om.
J
2021-07-20 18:36:36
SV: Pilotbrist SAS
Om du har hört 23/24 så är det inget annat än en lekmannamässig gissning. Du kunde lika gärna ha frågat en kompis. När media slutar rapportera att 1, 2 eller 3 dör om dagen i covid så kommer troligtvis ett uppdämt behov få resorna att explodera i antal. Är man inte positionerad för det så tappar man marknadsandelar man aldrig någonsin kommer att kunna ta igen. SAS tvingas snart att återanställa alternativt bli ett mindre inrikesbolag.
Trogen resenär
2021-07-20 20:41:17
SV: Pilotbrist SAS
Jag har informerat mina vänner om att SAS ska ta in utländska piloter. Samtliga kommer undvika SAS framöver och samma för mig. Kan lika gärna ta LH dit jag åker ändå
@Trogen resenär
2021-07-21 11:46:23
SV: Pilotbrist SAS
Jasså, Danska och Norska piloter är inte utländska då?
Vad är syftet med denna patetiska kommentar..
Lage D
2021-07-21 11:52:19
SV: Pilotbrist SAS
@Trogen Resenär
LH har säkert en eller två svenska piloter så jag förstår dig.....

Törs du verkligen åka utomlands?
Fredrik
2021-07-21 12:41:41
SV: Pilotbrist SAS
Problemet med SAS precovid är att de hade en anseenlig mängd affärsresenärer. Nästan alla företag tittar nu på sätt att göra arbetet mer flexibelt . Dvs samma mängd av affärsresor kommer inte vara nödvändiga. Troligtvis varför nya VD n snackar om att göra om SAS till lågkostnadsbolag. Så att SAS skulle se samma trafiksiffror som förr är inte realistiskt de närmsta åren även om Covid dog ut idag. Att kanske hälften återanställs snabbt är mer realistiskt men alla 560.... tveksamt.
Jankow
2021-07-21 14:33:31
SV: Pilotbrist SAS
Med utländska så syftar hen nog på de östeuropeiska piloterna som kommer söka sig till SAIL då SAS magiskt nog förvandlas till ett lågprisbolag likt Wizz Air.

Men vad vet jag. Kanske gillar norrmännen och Danskar taskig lön och fear by management..
@Fredrik
2021-07-22 00:42:12
SV: Pilotbrist SAS
SAS nya VD har inte varit ute och sagt någonting om vad SAS ska bli. Med det sagt så kanske han tänker det iallafall.
Men det som stod i media var att någon ”flygexpert” trodde en massa saker.
AT
2021-07-22 13:42:47
SV: Pilotbrist SAS
Inget lätt uppdrag att tillträda som ny VD för SAS mitt i en Pandemi. Anko talar inte språket och känner inte till kulturen. Bolaget blöder pengar. Flera länder är inblandade i stora statliga stöd och lån som betalats ut och det kommer behövas mer pengar i SAS.
Undra vem som styr skeppet egentligen?
Re: AT
2021-07-22 23:35:03
SV: Pilotbrist SAS
Vad menar du med att han inte känner kulturen? Har du sett hans CV? Jobbat x antal år för KLM i Sverige tidigare. Tror till och med att han kan en hel del svenska. Vad skulle det göra för skillnad ändå? Han lyckades vända skutan med de anställda i Avianca, så lite hopp om bättring finns det allt.
En outsider
2021-07-23 14:28:06
SV: Pilotbrist SAS
Just det
Anko kan visst förstår Skandinaviska, han har jo bott här när han var på KLM i Solna.
Han känner till det skandinaviska marknaden och SAS behöver en ’ikke nordisk chef’
För att få de fyrkantiga personal i Frösundavik att tänker på ett annat sätt’ istället för skandinaviska
Jämt, dessutom SAS är inte längre ett kända prestige märke som det har varit.
Rätt man på rätt plats!!!!
Jasså
2021-07-24 09:55:12
SV: Pilotbrist SAS
SAS nya VD har knappt börjat på jobbet, för än alla möjliga självutnämnda ” flyg experter” uttalar sig om vad han kommer att göra. Patetiskt, ingenting annat
Han ska få sin chans exakt som alla andra. Sämre än Gustafson kan han inte vara. Hoppas han mäktar med att städa i bolsagets ledning, det behövs ett nytt lag.
Valle
2021-07-25 18:50:01
SV: Pilotbrist SAS
Gustafsson vände ju på skutan?
Morten
2021-07-26 02:35:48
SV: Pilotbrist SAS
SAS klarar sig alltid.
Flygare
2021-07-26 07:53:24
SV: Pilotbrist SAS
@Valle
Gustafson, som flertalet av bönräknare,ser bara en väg till framgång, nämligen kostnadsreduktioner och nerskärningar. Gustafson var har flera gångar hävdat att ett framtida SAS mycket väl kunde vara ett resebyrå utan egen produktion. Mannen visste ingenting om flygbranchen när han började som VD, och var aldrig speciellt intresserad av att lära sig nånting om den.
Det ska bli intressant att se vad nya VDn vill.
Sv Flygare
2021-07-26 11:57:24
SV: Pilotbrist SAS
Min erfarenhet av Gustafson är den motsatta.
Han har gjort ett mycket bra jobb. Han var dessutom mycket saklig och trevlig. Har träffat honom och pratat om flygrelaterade frågor ett flertal gånger.

Frekvent resenär aktieägare.
Dr. realist
2021-07-26 17:26:51
SV: Pilotbrist SAS
@Flygare. Nye VD arbetade näst senast på Aeromexico som fick gå i konkurs och senast på Avianca som hamnade i rekonstruktion. Att Gustafsson inte har erfarenhet efter drygt 10 år som VD i ett flygbolag är nonsens. Att driva ett flygbolag är inget som kan jämföras med det arbete proffstyckare och proffsgnällare i cockpit utför. Piloterna i SAS vill att SAS skall bli ett bolag liknande Samhall där staten i första hand ser till att bolaget är ett arbetsmarknadspolitiskt projekt för att skydda pilotjobben. Föreslår att du tar upp frågan med politikerna i Moderaterna, KD, SD och L. De håller säkert med dig.
Andreas
2021-07-26 21:33:43
SV: Pilotbrist SAS
Jag håller med om att Gustafson gjort ett bra jobb inom ett område - det finansiella (som ju passande nog var hans bakgrund). Han, tillsammans med de som varit CFO och de andra anställda på finansavdelningen, har under hans styre lyckats ta företaget ur kriser mer än en gång. Rena rama trolleriet.

När det gäller det övriga inom att driva flygbolag skulle jag betygsätta Gustafson lägre än man skulle önska efter 10 år i branschen. Det är där Anko kommer in i bilden med en helt annan typ av djup i sin erfarenhet genom att ha jobbat sig upp inom branschen. Han kan nu ta tag i andra områden som blivit eftersatta. Och, visst, det kan innebära förändringar i ledningen. Det återstår att se.

Anko får bara se till att finansfolket, som blivit "sedda" av Gustafson, fortsatt får uppmärksamhet och uppskattning så att de inte lämnar företaget.
Ann
2021-07-31 15:28:40
SV: Pilotbrist SAS
Kan förstå om ni på Frösundavik är oroliga inför kommande omorganisation Dr Realist. Men det är nödvändigt funkar inte att ni har en dubbelt så stor overhead som konkurrenterna.
Kommer nog bli bra till slut.
@Ann
2021-08-01 16:16:33
SV: Pilotbrist SAS
Vilka konkurrenter och hur stor skillnad i overhead?
Ann
2021-08-01 20:34:28
SV: Pilotbrist SAS
Till exempel Ryanair och Easyjet. SAS har lika stor admin som dom två tillsammans. Norwegian är också mycket mer trimmat än SAS, Flyr likaså antagligen även BRA nu efter deras rekonstruktion.
Dr. realist
2021-08-02 18:32:27
SV: Pilotbrist SAS
@Ann. SAS har stor administration då man har massor av piloter och kabinpersonal med mycket komplicerade avtal och krävande administration anställda i moderbolaget. Dessutom har SAS marktjänster (SGH och tekniskt underhåll) internt i bolaget till skillnad från konkorrenterna som har organiserat alla dessa tjänster utanför sitt moderbolag eller helt enkelt köper tjänsterna externt. Utan dessa tjänster internt kan man minska administrationen med minst 50 % och samtidigt öka effektiviteten.
Honken
2021-08-03 22:11:00
SV: Pilotbrist SAS
Veuling har ca 85% av sin personal arbetandes ombord på flygplan.
SAS har ca 40%…
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev