Tråden startades av: Calle  2021-12-01 22:13:27
Varför vill inte SAS återanställa? 
Ok, det är ett faktum, SAS vill ha Connect och Link. Link ser jag inga motsägelser i, men Connect - en ny 320-bas på CPH. Jag hör vad ledningen säger och ok, låt oss säga att alla köper det nya avtalet och det faktum att man utvecklar ett nytt AOC med lite nya avtalsvillkor.

Frågan som infinner sig framförallt är - VARFÖR vill man inte ta in sina egna fd anställda? Varför låter man de få som blir kallade genomgå intervjuer och tester?

Jag förstår faktiskt inte detta.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Pelle
2021-12-02 07:39:49
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Man har insett vikten av att ha piloter som lyder framför kompetens. Båda bitarna får man sällan.
MD81
2021-12-02 07:47:50
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Ja, det är mycket tråkigt. Nu ska nya billiga alternativa produktionsplattformar skapas och Återigen ska anställda (och fd anställda) Ii gamla ”core SAS ” pekas ut som olönsamma, och bråkiga. Skillnade är att den här gången är det kännbart på riktigt. Massor av kollegor har redan sparkats och är inte välkomna tillbaka. Fackens totala makt är bruten och de vilda förödande strejkerna på Kastrup (där bolagets ledning alltid fick krypa till korset till slut med svansen mellan benen) är förbi.,Den här gången har det tåget redan gått. Det är en ny Kalle Anka vid rodret nu och kursen ligger fast.
Lasse
2021-12-02 08:05:17
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Inget bekräftat, men kan ha att göra med att det åtminstone i Norge finns lagar kring "Virksomhetsoverdragelse". Läs mer här,

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/omstilling/virksomhetsoverdragelse/

Ser SAS till att inte ta in fd SAS anställda i connect så lyckas man eventuellt runda detta.
Antagligen är det också anledningen till att connect's första bas är Köpenhamn, då denna lag inte har någon motsvarighet i Danmark. Där av att SAS "utvärderar möjligheterna" att öppna connect baser på Arlanda och Oslo.
B
2021-12-02 08:54:39
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det verkar vara nya standardförfarandet. Ryanair fick problem med fack runt 17-18. Några rundor med professionella Union Busters senare var verksamheten uppdelad i 4-5 AOC som alla kan göra samma jobb. Fackliga påtryckningar kan ledningen nu ta med en gäspning.
Acer
2021-12-02 09:00:00
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Nu består ju inte ett bolag av bara piloter men kan inte förstå att intelligenta människor inte inser att den gamla plattformen är för dyr i jämförelse med konkurrenternas. Rätt enkelt och får man inte till det så blir det avveckling längre fram. Fortsatt gnäll och tyckande leder ingen vart. Rädda vad som räddas kan.
Fortsatt ifrågasättande av ledning och annat snabbar bara på en nedläggning av det enkla skälet att ägare snart inser att det inte går att få till något med nuvarande anställda som bara ser bakåt!
Stockholmare
2021-12-02 09:53:27
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Kanske lite OT men jag ser "problemet" i flera trådar här.
Folk är helt enkelt för dåliga på att rösta med fötterna. Man sitter kvar med löner som man är missnöjd med, man sitter kvar med en arbetsmiljö man inte är nöjd med etc etc och förväntar sig hela tiden att andra ska ändra på sig. Har du väl börjat vandra in i missnöjesspiralen så är det svårt att ta sig ur. Det blir dessutom förstärkningseffekter när man har kollegor som tycker lika dant. Säger bara, BYT ARBETSGIVARE eller BYT BRANSCH.

Jag gjorde båda delarna för 6 år sedan när jag var missnöjd enligt ovan och hade surat med kollegorna i flera år utan förbättring. Jag är glad att jag vågade ta det klivet ut i det okända. Idag är jag nöjd med lönen, arbetsuppgifterna och kollegorna. Nu gjorde företaget säkert massa bra saker men det kunde ingen se för att man tyckte att allt var pest.
*
2021-12-02 11:58:51
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det är ett nytt bolag.
SAS plan och nätverk opereras idag till stor del av crew från flera olika bolag.
Varför skulle man erbjuda vissa av dessa företräde till ett helt nytt bolag?
Preben
2021-12-02 12:42:57
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Billigaste och mest lydande piloten vinner jobbet!
Trix
2021-12-02 12:54:58
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Om nu SAS-piloternas framtid i bolaget inte är given - vilket är ganska uppenbart i och med uppstarten av Connect och Link. Ja då kanske det är bättre att dra av plåstret snabbt och sedan börja hos en ny arbetsgivare som värderar dem bättre. Vilket i stort sett alla flygbolag i Västeuropa gör, förutom Wizz Air.

Det vill säga SAS piloter har ingenting att förlora på att strejka, så till den grad att bolaget konkursar.
Men
2021-12-02 15:31:46
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Ingenting att förlora? De har ju ett jobb att förlora. De kollegor som försökt söka jobb utanför flygbranchen har funnit att deras kompetens tyvärr inte värderas alls lika högt och inte alls motiverar en tillnärmelsevis lika hög lön.
@Men
2021-12-02 18:35:54
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Om SAS fortsätter så här kommer lejonparten av alla i SAS Main ändå bli av med jobbet. Endast ett litet gäng piloter och kabinanställda som flyger långlinjer kommer bli kvar i Main när SAS börjar hyra in mer och mer produktion av Connect samtidigt som de hävdar arbetsbrist i SAS Main. SAS ledning för ett utrotningskrig mot sina nuvarande och f.d. anställda. Det enda sättet att försöka stoppa det som sker är att strejka i vår. Ledningen vill inte samarbeta med personalen, ledningen vill se dem försvinna.
Pucken
2021-12-02 19:03:11
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Glöm nu inte bort: nu när SAS håller på att få en enhetsflotta så kommer ALLT bli bra. Ni räknar för mycket på AOCer, crewbaser och annat dritt här inne, men som vi alltid sagt är enhetsflottan lösningen!
@Men
2021-12-02 19:16:58
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Nu är det inte en självklarhet att jobba på SAS ett helt yrkesliv - även om det finns anställda som verkar tro att det är då. Det är tragiskt när man inser att ens kompetens inte värderas lika högt hos andra arbetsgivare, men det är inte unikt för piloter och kabinpersonal, det är så arbetsmarknaden fungerar för alla oavsett yrke. Du kan knappast förvänta dig att en jurist som börjar arbeta i kassan på ICA kan förvänta sig en lön motsvarade en jurist; eller en läkare som väljer att arbeta på en förskola skall få en läkares lön.
Re: *
2021-12-03 00:01:06
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det är inte ett nytt bolag. Det är SAS. Det är SAS Connect - som i dagsläget startar upp med 10-talet flygplan i CPH på samma ruttnätverk som SAS main flög tidigare. Att ledningen säger att det är ett nytt bolag, jo, det är klart de gör, de upprepar det gång på gång för att journalisterna ska sluta ställa frågan, men faktum kvarstår - det är SAS ledning som startar ett nytt bolag som tar över gamla SAS main:s produktion.

Det kan du inte förneka hur mycket framåtsträvare du än är. Min uppfattning är klar, detta är jävligt osnyggt och man hade kunnat sköta en övergång oerhört mycket snyggare genom dialog och förhandling och sluppit demonstrationer och debattartiklar.
Trix
2021-12-03 09:54:23
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Är faktum att det finns gott om flygbolag i Västeuropa som erbjuder bättre deal för sina piloter än vad SAS gör. För att inte tala om bolagen i Kina och Mellanöstern.

Vad jurister, läkare, kassapersonal och förskolelärare har med det hela att göra har jag faktiskt ingen aning om.
@Trix
2021-12-03 10:16:48
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@Trix:

Det var en respons till detta påstående:

” De kollegor som försökt söka jobb utanför flygbranchen har funnit att deras kompetens tyvärr inte värderas alls lika högt och inte alls motiverar en tillnärmelsevis lika hög lön.”

Det är väl tråkigt ett en pilot kanske märker att dennes kompetens inte värderas särskilt mycket när denne söker jobb på t.ex. ett dataföretag, eller att piloten kanske inte får samma generösa avtal som SAS erbjudit, men det är så verkligheten ser ut.
Morten
2021-12-04 02:34:07
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Man vill komma bort från det gamla tänket och in med det nya.
Att som anst då opponera sig är enbart korkat.
Man har best sig för besparingar att då ta in högavlönade mm finns ju inte på kartan.Och skulle det va så att de ”gamla” kom in med deras lönekrav.Finns det alls nåt bolag kvar då?Nä troligen inte.
The Viking
2021-12-04 12:53:39
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
SAS personal verkar leva i någon form av parallellt universum.
Ordförande för SPG och div andra fack talespersoner pratar om att det som pågår är en maktkamp. Otroligt märkligt påstående, det är företagets ledning som bestämmer i vilken riktning som företaget ska röra sig, inte div.fackförbund.
Om man inte kan vara med på det som ledningen har beslutat, får man gå.
Piloterna på SAS har ett ganska konstigt självbild, som går ut på att piloterna är ledare. Nej det är ni absolut inte.
Lage
2021-12-04 19:09:38
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@Viking
Är deras fulla rätt ha en åsikt. Lika mycket som du (uppenbarligen) har starka åsikter kring detta.
CRJmaster
2021-12-04 20:45:02
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@The Viking
Så du tycker man ska bedriva fygbolag samtidigt som man förbjuder personalen gå med i facken? Seriöst, hur tänker du? Är så nyfiken
SAS
2022-01-05 15:27:29
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Hur ser bemanningen ut just nu?
Behöver inte SAS återanställa fler piloter för att klara av den dagliga verksamheten?
@The Viking
2022-01-05 17:57:20
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Den svenska modellen bygger faktiskt på att det ska råda just maktbalans mellan arbetstagare och arbetsgivare. Det är således inte konstigt att ordet makt brukas av SPG i dessa sammanhang. Att fackföreningar ska ha makt är inget som som SPG kommit på för att piloter är verklighetsfrånvända.

Man kan kalla det makt eller inflytande om man så vill. Men på Wikipedia står om den svenska modellen "En central ingrediens är en maktbalans och därpå baserade kompromiss- och samförståndslösningar på arbetsmarknaden..."

Den svenska regeringen förväntar sig, enligt näringsministern, att SAS följer den svenska modellen och de spelregler som råder på vår arbetsmarknad.

SAS försöker uppenbart att rubba eller radera maktbalansen genom sitt drag med SAS Connect, SAS Link och utfrysning av f.d. anställda som har rätt till återanställning. Det finns inga ekonomiska incitament för detta så vad annars skulle det vara om inte ett maktspel? Förklara gärna.
The Viking
2022-01-05 22:00:55
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
sv @ the viking
Nu är ju inte wikipedia eller google källan till sanningen om allt.
Den såkallade ” svenska modellen” syfte kan omöjligt vara att tillåta anställda att strejka ihjäl ett bolag.
Ledningen på t.ex. SAS, och alla andra svenska aktiebolag lyder under lagstiftningen för aktiebolag.
Styrelsens uppdrag är att utföra det som ägarna vill. Ägarna vill att bolaget ska bli lönsamt.
Om inte styrelsen jobbar för detta kan de hållas personligt ansvarliga.
Facke tillåtas inflytande, ja, men inte så mycket som piloterna vill.
Det är inte på något sätt rimligt att pilotfacken ska ha makten att förstöra bolaget.
@@the viking
2022-01-05 22:20:47
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Nu är det ju inte svenska regeringen som bestämmer vad SAS styrelse ska göra, tack o lov.
Svenska staten äger ugf 20% av bolaget, fyi.
E
2022-01-05 22:35:51
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
At at Viking

Det är just balansen som har saknats i flygbranschen tidigare, där facket mer eller mindre ställer ultimata krav och, har lyckat driva upp villkor tills skyarna
sv. @ The Viking
2022-01-06 09:27:22
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Nu är ju inte varken Wikipedia eller Google den eviga sanningen.
Är helt säker på att det inte riktigt är det du skriversom ärs enska modellen på arbetsmarknaden.
Det är inte rimligt att en minoritet av anställda ska kunna förstöra ett bolag för att man inte tycker om lön och vilkor, eller i SAS fall för att man vill hämnas på ledningen.
Dessutom ägar svenska staten bara ugf 20% av bolagets aktier…
SAS-pilot
2022-01-06 15:45:44
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
SAS har två val som jag ser det: 1 lägg ner Connect 2 ta striden och konka. Vi kommer inte ge oss! Sen får ni andra tycka precis vad ni vill om det.

2022-01-06 17:23:22
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Tillbaka till frågan: Varför vill SAS inte återanställa/anställa gammal personal?
@ SAS pilot
2022-01-06 21:31:09
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Val 3.
Om piloterna väljer strejk, avveckla main helt och hållet och flytta all trafik till Connect och werlease, precis som Austrian gjorde.
NW91722
2022-01-07 00:47:59
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@SAS-Pilot - jag hoppas och tror verkligen inte att du ville sagt så om du var en äkta SAS Pilot.

Konka sig till arbetslöshet måste ju vara det absolut mest idiotiska man kan göra! Händer det - blir det iallafall full throttle for Connect och Link att ta över ALT från SK.
Jasså
2022-01-07 09:26:22
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@NW91722
Visst kan man dra vit flagg och få jobba 1 år till på SAS för att sedan hamna på A-kassa.. eller så strider piloterna så att jobben finns kvar bra mycket längre än 1 år.
Tänk utanför boxen
Appe
2022-01-07 09:28:58
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@ SAS Pilot

Jag hoppas det blir alternativ 2 du beskriver så att man blir av med sådana som resonerar på det sätt du gör! Ingen framtid i att ha sådana anställda.
The Viking
2022-01-07 10:21:39
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@SAS pilot
Jasså, ytterst tveksamt om du har majoriteten av dina kolleger med i det här. Det låter verkligen inte klokt!
Om du har rätt då kommer nuvarande piloter på SAS bli arbetslösa eftersom bolaget man är anställda på inte kommer att finnas kvar. Sen kommer all flygande personal vara anställda på bemanningsbolag. Tycker ni verkligen det är bättre än att gå bolaget tillmötes?
Re: Blank
2022-01-07 11:19:03
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Svaret på varför SAS inte vill återanställa sina gamla piloter ens i Connect och Link är för att det inte vill ha exakt samma pilotgrupp, inte ens i olika plattformar. Man är rädda för att plattformarna då ska prata med varandra varpå SAS strategi om internkonkurrens och skrämsel á la "om ni inte blir billigare får plattform X alla jobben" ska fallera.

Denna strategi har fungerat framgångsrikt mellan SAS Scandinavia och SAIL. De har inte pratat med varandra och nu är det fullt krig mellan plattformarna om vem som ska få vara del av SAS i framtiden. SAS räknar med att plattformarna för att överleva ska sänka sina kostnader genom att pressa de anställda till sämre villkor och absolut inga konflikter.

Det blir spännande att se hur detta spelar ut närmsta året.
@The Viking
2022-01-07 11:28:04
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Jag är övertygad om att i princip alla SAS piloter står bakom SPG i detta. Antingen fasas man ut av SAS när de lägger jobben i andra plattformar. Eller så står man upp för det man är övertygad om är rätt, även om det innebär att ledningen driver företaget till en konflikt och undergång.

Det är självklart för SAS piloter att stå upp för detta eftersom man vet att man inte på något sätt är dyra. Tvärtom står man sig väldigt bra i jämförelser mot andra pilotgrupper.

Det är självklart för SAS piloter att stå upp för detta eftersom vem som helst kan räkna ut att det just nu är ett A320 AOC för mycket i SAS. Det är helt orimligt att ha två AOC som gör exakt samma sak på exakt samma sätt i SAS. Det driver bara kostnader och komplexitet. Ett A320 AOC kommer inte finnas kvar i framtiden och det framgår med all önskvärd tydlighet vilket AOC ledningen vill skicka till skroten.
Svenne B
2022-01-07 12:47:25
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Verkar vara piloternas våta dröm att det blir nån stor konflikt som slutar med att danska och svenska staten tar över bolaget helt..
En mardröm för alla skattebetalara…
SAS pilot
2022-01-07 14:52:48
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Vad är det ni excelnissar inte förstår. Connect, link, gör som ni vill. Men först skall ni hålla avtal och anställa oss piloter som blivit uppsagda pga arbetsbrist. Ökar trafiken, ja då skall vi återanställas enligt kontrakt. Gör därefter som ni vill, det bryr jag mig inte om.
Sv. SAS Pilot
2022-01-10 09:28:29
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Håller helt med.
Har du/kollegorna hört något från Connect/Link?
Jakob
2022-01-13 13:46:23
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Tyvärr har väldigt få hört något från SAS.
Hoppas att det kan vända.
Sv Jakob
2022-01-19 11:35:54
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Tråkigt att höra.
De 50 st som återanställdes (skulle återanställas) hur har det gått?
Re. Svar Jakob
2022-01-24 11:52:57
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Ingen av dessa har fått någon anställning tyvärr.
Dasse
2022-01-24 22:45:22
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Inte? Vad jag vet har 50 fått anställning och ytterligare 60 st får sitt anställningsavtal i veckan. Detta är bara början!
Nisse
2022-01-25 11:44:27
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Jag tycker att SAS är på rätt väg och att framtiden ser ganska ljus ut även för piloter. SAS har en gigantisk skuldbörda och tuff konkurrens men bolaget är på rätt väg med en ny VD som är inställd på att bygga team, effektivisera bolaget och ta fighten med Ryan, eurowings, finnair m fl. Jag tror på SAS.

Hoppas att piloterna kan få frid i sinnet och perspektiv på situationen och väljer att vara med och arbeta för bolagets bästa. Det ser ju ut som flertalet av de uppsagda är i arbete ganska snart.
@Nisse
2022-01-25 12:20:47
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Tyvärr verkar det väga tyngre för SPG att vilja skada bolaget, för att man inte gör som SPG vill, än att vara med att rädda bolaget.
@@Nisse
2022-01-25 14:29:13
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det där är bara skitsnack! SPG vill företagets väl såklart. SAS och SPG har förhandlat, i den senaste rundan var det väldigt mycket som SPG la på bordet som var bra enligt SAS. Däremot kan inte SPG acceptera att SAS struntar i 560 piloters återanställningsrätt genom att upprätta Connect och Link i Skandinavien. Och SAS vill inte avbryta eller pausa Connect och Link för att hedra återanställningsrätten. SAS vill inte ens prioritera dem med återanställningsrätt i SAS för anställningar i Connect och Link, inte ens om de redan har rätt type rating. Därmed är det fortsatt oenighet mellan parterna. Därmed ser det ut att bli konflikt i vår. Om det är SAS eller SPG som är syndare kan man tvista om. Många med mig tycker att det är SAS som bryter ett avtal med SPG genom ett smutsigt upplägg. Det är självklart att SPG då måste säga ifrån. Vi får se vad AD säger om saken. Om det hinner komma dit innan det är över.
sv.@@Nisse
2022-01-25 16:25:46
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det är möjligt att du tycker att mitt inlägg är skitsnack, det kan jag leva med.
Men om SPG strejkar ihjäl bolaget. Vi kommer då alla att förlora våra jobb.
för ett jäkla princip.
Dags att SPG inser hur verkligheten ser ut.
Vi är faktiskt en del SAS piloter som inte håller med om den linjen som SPG har kört.
Flygnörd
2022-01-25 16:47:32
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Eftersom flygbolagen rör sig worldwide måste piloter och kabinpersonal också organisera sig worldwide. Förhoppningsvis kan detta lösas någon gång i framtiden. (Detsamma gäller i princip alla lönearbetare)

Om SAS piloter (många kaptener) med gamla guldkantade kontrakt vore rakryggade skulle de sympatisera med sina sparkade "ungdomspiloter".
SAS skulle säkert tänka annorlunda om kaptener plötsligt blev bristvara.

Självklart skall SAS-piloter som sades upp pga pandemin ha förtur till pilotjobb som skapas inom koncernen.
Den nye VD n visar bara vilken svinaktig företagskultur han skapat.
Inte nog med att lönerna är urusla, även anställningsvillkoren är ju faktiskt värre än hos det bespottade Ryanair som faktiskt har en del intressanta fördelar, såsom möjligheter att provbo/flyga på olika platser i Europa/Nordafrika.
Det är nog många av de uppsagda piloterna hos SAS som önskar de jobbat hos Ryanair nu. Ryanairs piloter har verkligen fått upprättelse efter att under alla år setts som andra klassens piloter trots att de inom flygvärlden rankas mycket högt. Roligt för dem.
Mittnamn
2022-01-25 20:49:48
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Högst rankas nog ändå dom piloter som gått i pension före pandemin ;-)
Runo
2022-01-25 21:17:20
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Spelar nog inte så stor roll om det blir si eller så. Vem som gör eller gjort vad och hur.
Sagan är snart slut.
Mycket snart.
Bolaget har ju funnits i årtionden men det mesta har ett slut, så även detta.
Bertil
2022-01-26 00:36:01
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det finns inga "gamla guldkantade kontrakt" på SAS. Alla har samma avtal.
@Flygnörd
2022-01-26 08:17:52
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Jasså, och hur skulle det gå till att ha en stor internationell fackförening… Utopi är bara förnamnet. Konkurrensen om pilot jobben som finns gör att någon alltid vill ha jobbet oavsett villkor och lön.

SAS nya VD började på jobbet ganska nyligenOm man tror att det är han som har planerat det här vet man ingenting alls om ämnet.

SPG är tydligen beredda att äventyra bolagets framtid pga ett princip.

Äldre piloter på SAS struntar fullständigt i bolagets framtid, man vill visa ledningen ” vem som bestämmer” och kommer troligen att strejka ihjäl SAS till våren.

Sv Flygnörd
2022-01-26 09:45:54
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
I USA finns inte samma typ av fackföreningsavtal. Gäller även många andra länder.

Du kan av företaget bliv avskedad. Du får 30-60 minuter på dig att plocka ihop dina personliga ägodelar. De står ev vakt vid ditt skrivbord som eskorterar din ut får företaget.

Surt sa räven!
lasse
2022-01-26 10:20:33
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
re sv flygnörd
Och är det den typ av samhälle du vill ha eller??
Tror du att allt är förutbestämt? Nej vi kan som medborgare i ett land arbeta för andra spelregler. Det kallas att rösta och det skall vi göra 17 sep i år
Miljöpartiet och Moderater
2022-01-26 12:02:14
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@lasse. Och vilket parti tror du kommer att se till att SAS återanställer? Och vilket val tänker du på den 17 september? Kanske du skall välja tandläkare den 17 september?
Sv Lasse
2022-01-26 12:13:53
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det var bara ett förtydligande. Vi medborgare i Sverige har det generellt mycket bra i jämförelse med andra länder!

Men självklart vi skall jobba på att få behålla och utveckla vårt goda samhälle.

Tror inte att allt är bättre någon annanstans.

Sv sv Flygnörd
2022-01-26 13:02:33
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det stämmer att anställningsvillkoren i USA inte alltid är särskilt bra (även om lönerna är på väg upp just nu). Piloterna är dock en av få yrkerkårer som är välorganiserade och alla större flygbolag har kollektivavtal för sina piloter med restriktiva villkor för "seniority" och "scope clauses" (vilka flygplan som får hyras in från underleverantörer). Även ULCCs som Frontier, Spirit och Allegiant samt fraktbolag som Atlas Air, ATI, Kalitta mfl. har kollektivavtal för piloterna. Piloter i USA kan inte sparkas över dagen och har omfattande återanställningsrätt om de skulle bli uppsagda.
Rullan
2022-01-26 13:51:07
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Måtte det inte bli en strejk. Så otroligt egoistiskt av piloterna, vi blir ju troligtvis alla (kabin o FD) av med jobbet isåfall. SAS sätter bolaget i konkurs eller rekonstruktion. Nog för att 60+ skiter i vilket men alla vi andra vill gärna ha jobbet kvar.
Kaffepannan
2022-01-26 15:08:48
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Så otroligt egoistiskt av ledningen om de ser till så att det blir strejk i vår. Självklart får alla chefer nya jobb snabbt men det är värre för oss som jobbar i produktionen.
@Rullan
2022-01-26 15:44:41
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Många känner som dig, om du nu jobbar i SAS vill säga. Dom drygt 560 piloterna som fick gå hem vid årskiftet 2020/2021 och många andra arbetslag inom SAS. Dom kände sig enormt rädda och uppgivna vill jag tro. Alla dessa medarbetare skulle vara återanställda för länge sedan, när behovet återkom i SAS (sensommaren 2021 och framåt). Nu har SAS ändå valt att smussla med avtalen och starta upp identisk plattform och rekrytera piloter och kabinpersonal utifrån, rakt framför näsan på dessa individer som kanske fortfarande lyfter arbetslöshetsförsäkring. Fråga dessa hur dom känner sig nu!? Du har iaf jobbet kvar, än så länge. Sitt inte och snyfta och kasta skit på medarbetare såsom piloter som står upp för sina kolleger!! Knacka på i ledningens korridorer i stället och uppmana dom att ta hand om sina egna istället. Vore intressant och se vad du får för svar dock.
Sv @Rullan
2022-01-26 18:04:12
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Vad du och många med dig inte har fattat är, SAS försöker få bolaget att överleva!

Man söker efter billigare alternativ inledningsvis.

I pandemi tider har även Ryanair gått med stor förlust trots det fula knepet de hade.
Mer än 60% av piloterna var inte anställda utan hade ett eget bolag med endast sig själva. Ryanair sa bara vi har inget jobb åt er utan att det kostade Ryanair ett öre.

Tycker ni att SAS skall göra som Ryanair?????

@fvk m.fl
2022-01-26 18:54:47
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@sv@Rullan. Naturligtvis kan och bör ägarna till SAS göra som Ryanair. Det är ägarna till SAS som bestämmer till 100% hur bolaget skall skötas. Ägarna vill ha vinst och avkastning. SAS kan göra som dom vill. Precis som Volvo, Ikea, Clas Ohlson och alla andra företag. De produkter SAS dag erbjuder är för dyra, för osäkra ( pga strejkaktioner) och det finns helt enkelt inte tillräckligt med kunder som vill betala för SAS produkter. Därav 17 miljarder kr i förlust de två senste åren.
Sv @Rullan
2022-01-26 19:08:07
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Att starta nya flygbolag och rekrytera externt är absolut inget billigare alternativ. Vilken värld lever du i egentligen?

Ryan har inte brutit mot några avtal. De har ett fult upplägg med kontraktsanställda, men där är alla parter medvetna om premisserna. Inga flygningar, inget jobb - och det kan ske med kort varsel.

SAS har hittat på egna regler för att kringgå avtalen som finns. SAS är absolut sämst i klassen. Det sätt som SAS behandlar sina piloter och kabinbesättningar på genom pandemin saknar motstycke på Europeisk flygmarknad. Inte ens LCC är så vidriga.
DK
2022-01-29 15:55:53
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Sas piloterna flög senaste året 397 Block timmar i snitt per pilot.
Behövs det verkligen fler piloter?
Jonathan
2022-01-30 15:26:58
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@DK.
397 timmar, det är ju riktigt bra med tanke på att det knappt flögs något alls första halvåret utan bara de sista sex månaderna, med Corona problematiken. Sen har ju rätt många varit låsta i omskolning och knappt varit ute på linjen överhuvudtaget. Att då få ihop 397 timmar under ramp-up är bra jobbat, riktigt imponerande.
Air Leap
2022-02-01 08:48:16
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Vad är egentligen sanningen?
Har någon fått återanställning på SK Main eller inte?
Verkar finnas personer som påstår både och här på forumet..
SE-RES
2022-02-01 09:31:54
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Hej! Som fd SAS pilot kan jag bekräfta att 110 st ska börja innan sommaren.
Flygnörd
2022-02-01 22:25:21
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Sv- Lasse
Dagens företag är multinationella vilket gör att de flyttar produktionen dit löner och villkor är sämst för arbetarna.
Du tycker tydligen det är ett bra system.

Är det inte önskvärt ur arbetarnas synpunkt att de också organiserar sig internationellt ?

I princip kan flygbolag ta vilken pilot som helst i världen till sina Boeing och Airbus så givetvis är piloterna i underläge om de inte är organiserade internationellt.
På senare tid har faktiskt till och med Ryanairs piloter lyckats få Ryanair att följa spanska regler. Det var säkert tufft.
Fackföreningsrörelsen är ganska stark i Spanien vilket gjort att Ryanairs piloter har bra villkor där, till och
med mycket bra på en del sätt.
Det vore väl utmärkt om alla piloter inom EU i alla fall kunde gå ihop och jobba för spanska villkor åtminstone.
Det skulle bli en mycket stark grupp som skulle kunna stoppa SAS-ledningens fulspel innan de ens försöker.

Ryanair anklagas för att använda "hyrpiloter". Någon här påstod att dessa är 60% av samtliga piloter vilket jag inte vet men det är alltid bra om en viss del är just inhyrda då dessa är de som först förlorar flygtid vid minskat flygande. Det innebär ju att de med fast anställning kan planera sin familjeekonomi mycket bättre och de som inte har fast anställning också kan planera så de inte drar på sig riskabelt höga lån etc. Det är med andra ord bra med viss del inhyrda inom all verksamhet bara kvaliteten behålls. Det är nog många av SAS avskedade unga piloter som sitter med stora bostadslån nu för de trodde SAS och skattebetalarna skulle ta hand om dem.
Det som förvånar mig är de som slutat på Ryanair för ett jobb hos SAS när de vet att skattebetalarna hållit liv i SAS oräkneliga gånger.
Norge tröttnade och lämnade det sjunkande skeppet.
Det borde väl varit varning nog.

Maverick
2022-02-02 08:18:36
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Vadå inte återanställa. 110 uppsagda på ingång under våren 2022. Enligt uppgift är det kapacitetsbrist på instruktörer och SIM som sätter begränsning. Behovet är betydligt större och återanställningarna fortsätter under hösten. Vid normal rampup under kommande år beräknas samtliga som vill tillbaka, (ca 25% tackar nej pga andra jobb eller bytt karriär) vara erbjudna jobbet tillbaka senast vid utgången av 2023.
Biggles Cockpitväst
2022-02-02 09:43:39
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@Maverick. Dream about it! "På väg in" är det ditt egna uttryck för personliga förhoppningar? SAS kommer aldrig att återanställa i SAS Scandinavia (även kallat "main" här på forumet) förrän hela omstöpningen med SAS Link, SAS Connect och externa leverantörer är färdig och permanentad. De strejkglada piloternas avtal går ut i april och SAS styrelse (som representerar 240.000 aktieägare) kommer aldrig att godkänna den återuppbyggnad av SAS Scandinavia som du drömmer om. De långlinjer som eventuellt kommer att bli kvar efter nästa stålbad i samband med en kraftig nyemission eller rekonstruktion hänger på en lös tråd. Glöm det gamla SAS.
@Biggles...
2022-02-02 14:00:26
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Du verkar inte så insatt så jag tar Ditt inlägg som ytterligare ett Trollinlägg. Det ÄR SAS Main som återanställer 110 piloter nu i vår vare sig Du vill lr inte. Och mera är på gång. Domedagsprofetiorna är inte annat än just profetior! /MAV
Biggles Cockpitväst
2022-02-02 15:34:42
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@Biggles. "På väg in" betyder inte att någon är definitivt återanställd. Som du själv skriver kommer SAS kanske att anställa igen "i vår" dvs någon månad eller månader efter det att SAS har ett nytt avtal med villkor som liknar avtal som finns i SAS Connect och SAS Link med de kvarvarande strejkglada piloterna i SAS "main". Om piloterna strejkar blir det naturligtvis inga återanställningar - inte ens till de nya villkoren. Inget bra förhandlingsläge för piloterna kan man lugnt säga.
@Biggles troll
2022-02-03 07:50:39
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Antingen är du ett troll eller hopplöst anti-main men det ändrar inte det faktum att de första 50 (eventuellt även de kommande 60) redan har skrivit på kontrakt. 1 feb började kurs på ARN tex...
@Biggles troll
2022-02-03 08:10:20
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Enligt säkra källor ska de kommunicerade 108 utökas ytterligare. Vad som händer i förhandlingarna är en bra fråga. Många har redan skrivit på sina kontrakt.
Trollbuster
2022-02-03 12:42:09
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Biggles Cockpitväst är uppenbart ett troll eller någon med noll koll. Dryga hundratalet uppsagda piloter har erbjudits återanställning och några av dessa har redan hunnit påbörja kurs. Fördelat på baserna OSL och ARN eftersom SAS Connect sköter upptrappningen i CPH (tyvärr).

Att upprepat kalla piloterna strejkglada är bara otrevlig. Alla pilotkollegor jag känner får ont i magen när strejk kommer på tal och har mått väldigt dåligt när det varit strejk. Absolut ingen strejkar med glädje, men ibland har man inget val.
Finsk
2022-02-03 12:55:09
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Men jösses Biggles, tagga ner! Jag fick avslag på SAS intervjun men går inte runt och surar som du verkar göra. Önskar alla Main piloter all lycka och hoppas ni alla snart är tillbaka på ordentliga avtal
Mange Karlsson
2022-02-03 13:29:27
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
cirka 110/560 har återanställts. Blir säkert många fler innan sommar 2023.
Man får heller inte glömma de enorma pensionsavgångarna i SAS som väntas. Handlar väl om 700 piloter innan 2027? Nåt sånt. Men det är klart alla som ska återanställas i SAS bromsas nåt år extra pga. Connect och Link initiativen, men huvudsaken borde väl vara att få jobben tillbaka inom 5 - åriga återanställnings perioden? Fult gjort av SAS och frågan är om många är villiga att komma tillbaka?
DK
2022-02-04 11:39:44
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Enligt artikel så anställer Link igen.
Varför vill de inte återanställa gamla SAS piloter?
Biggles Cockpitväst
2022-02-04 12:24:17
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@DK. Förmodligen därför att SAS Link flyger en flygplanstyp som väldigt få av de gamla SAS-piloterna kan flyga och SAS vill inte betala utbildningen. Eftersom "återanställningsrätten" är i SAS Scandinavia och inte i SAS Connect eller SAS Link hamnar de gamla SAS piloterna långt ner på listan. SPF var väl inte så kloka när de skrev på "återanställningsavtalet".

Om det blr någon typ av rekonstruktion i SAS inom kort kommer det gamla SAS "main" eller SAS Scandinavia att ryka först. SAS Connect och SAS Link blir kvar.
Bonden
2022-02-04 13:21:12
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
SAS kanske har lärt sig av Ryan.........
Ann
2022-02-04 17:20:35
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Biggles cockpitväst. Förstår att det är ett scenario du verkar drömma om. Men SAS Connect och SAS Link är dotterbolag till SAS, så de bolagen kommer även de påverkas vid en eventuell rekonstruktion.
Flygnörd
2022-02-04 21:13:29
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Sv: Bonden

Undar om du inte bara skriver detta styrt av allt skitprat som florerar angående Ryanair utan att veta någonting.

Jag vet att Ryanair tagit emot piloter som lämnat dem för Norwegian och som sedan drabbats av Norwegians förändringar och återfått jobb hos Ryanair så ditt inlägg hör troligen hemma i avdelningen "företagsmobbning". Det finns företag som har sådana ideer men inget som använts av Ryanair vad jag vet.
Ryanair har en annan "policy" för sig och det är att de påstår att om någon som söker jobb och deras ratingkurs hör av sig med frågor hur det avancerar då kastas deras ansökan. Vet inte om de verkligen gör detta men de "hotar" med det.
Re: Flygnörd
2022-02-05 11:35:25
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Obegripligt inlägg.
Sv Flygnörd
2022-02-05 15:00:26
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Du är väl medveten om att tidigare var 60% av de piloter som flög för Ryanair ej anställda! De hade en enskild firma. Det betyder att Ryanair kunde bli av med dem utan kostnad. Man meddelade bara vi har inga uppdrag för dig. Inga kostnader för Ryanair. Det var ett mycket utstuderat system för att undkomma kostnader när man inte längre behövde ett antal piloter. Detta var ett mycket billigt system för Ryan man betalade inte in någon pension. Piloten tyckte han fick bra betalt men han var själv skyldig betala arbetsgivaravgift, pension mm.

Trots detta går man mot en stor förlust för innevarande verksamhetsår!

Pilot
Sv Flygnörd
2022-02-05 15:06:54
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Läs gärna:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/kajXMX/piloterna-behandlas-som-hundar-och-tors-inte-visa-sig-for-media

Flygnörd
2022-02-05 21:52:54
SV: Varför vill inte SAS återanställa?

Aftonbladets artikel är några år gammal och det har hänt en del.
Jag har tidigare skrivit att piloter behöver organisera sig internationellt annars fortsätter Ryanair och SAS att utnyttja överskottet på piloter.
Fackföreningen är mycket starkare i t ex Spanien än i Sverige och det beror troligen på att Spanien är mycket viktigt för Ryanair.
Det är helt klart att Ryanair inte är någon drömarbetsgivare men de är inte värre än SAS när det gäller att behålla anställda under pandemin och de kommer absolut anlita dem som arbetat via "egna bolag" när de behövs. Stor skillnad mot SAS tydligen vad som framkommer här på FT.

Det som inte nämns i artikeln är att nyutbildade piloter anlitas genom ett eget bolag som är registrerat på Irland vilket ger mycket bra (extremt bra) skattevillkor så de betalar så gott som ingen skatt under lång tid pga utlägg och Ryanair ser till så allt organiseras på rätt sätt.
Pilotyrket lockar många vilket betyder överskott trots att utbildningen är mycket dyr. Ryanair var under många år nästan enda chansen för nyutbildade att få chansen till att flyga B737 och det utnyttjades. Det anmärkningsvärda är att Ryanair fortsatt att ta in nyutbildade trots att det är överskott men innan Covid så gick många piloter vidare ut i världen, Norwegian SAS, China air, Emirates...så de måste ligga steget före.

Piloter måste organisera sig internationellt. EU vore nog möjligt men det kräver uppoffringar liknande de historiska fighterna när fackföreningsrörelserna föddes OCH absolut solidaritet från alla piloter, även arbetslösa, så börja bygg upp en gigantisk strejkkassa.

Jag tror flygsäkerheten riskerar påverkas av dåliga villkor (det ska vara drömvillkor för att locka toppersoner) vilket gör att skapandet av fackförening borde gå att genomföra i symbios med EU och flygsäkerhetsorganisationerna worldwide.
SK
2022-02-06 13:58:05
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Anledningen till att de vill få in nytt folk till de nya bolagen är för att undvika att det kan klassas som verksamhetsöverföring. Samt de vill splittra upp bland de anställda så de inte organiserar sig på nytt (likt SPG).

Det SAS ledning vill uppnå är att de har flera bolag som konkurrerar mot varandra om att erbjuda sina tjänster till SAS. På så vis skapas en press nedåt på de anställdas villkor och de anställda kommer få svårt att påverka sina villkor. Kommer även bli lättare göra sig av med anställda vid en lågkonjunktur.

”Ja men sluta obstruera. Håll käften och acceptera det här annars kommer bolaget gå under och ni blir arbetslösa allihopa.” Ropar vän av jante.

Javisst på kort sikt är det väl en strategi. På längre sikt är det förödande. Piloter på andra bolag lär också vara oroade över detta. IFALPA har även gått ut med att de stödjer SPF i det här.

Ledningen har nu bestämt sig för att köra det här fullt ut. De kommer säkert lyckas till slut, kosta vad det kosta vill. Uppenbarligen är det en fråga om prestige.
E
2022-02-06 18:38:10
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Att flygnörd.

Problemet är att om facket skall vara internationellt, skall svenska facket acceptera bulgariska eller lettiska löner?

Varför skulle dessa länder acceptera att Sverige eller andra höglöneländer skulle sätta nivån? Och, på så sätt skydda sig mot konkurrensen?
@E
2022-02-07 13:22:18
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Exakt! Därför är detta en utopi.Flygnörd mfl. borde inse att det som går att göra i USA där flyg facket är starkt, aldrig kommer hända i Europa.För olika länder helt enkelt. Ett världs fack förbund är bara en verklighetsfrånvänd socialistisk fantasi.
DK
2022-02-11 11:18:31
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Såg en platsannons att Link anställer.
Hur ser det ut för alla gamla ex sas:are?
Flygnörd
2022-02-11 12:22:23
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Sv E.
Tycker du det fungerar bra som det är ?
Jag har aldrig sagt det blir lätt. Det var inte lätt på 20-talet för arbetarklassen. Det kostade livet ibland.

Bokar jag flyg vill jag ha absolut bästa tänkbara piloter. Det får man med mycket bra villkor, det har historien visat. En bransch där ett mycket litet misstag eller ett litet fel kan orsaka 200 människors död har under 50 år visat att toppvillkor ger toppresultat.

Gamla flygbolag har haft okunniga chefer.
Idag kan en chef komma från helt annan bransch men inom flyget tror jag detta är katastrofalt.
De som upptäckte stt en biljett till London kostade 1000 sek när SAS ville ha 8000 förstod alla att SAS får nog städa rejält. Cheferna sedan dess har misskött jobbet å det grövsta.
Idag försöker de att minska kostnadrrna genom att sänka pilotlöner som står för ytterst liten del av kostnaderna. Flygsäkerhetsorganisationerna måste ta tag i detta annars ökar dödligheten garanterat. Det är inte buss piloterna kör.
Flygnörd
2022-02-11 12:56:31
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Glömde säga i mitt föregående att mycket bra villkor måste gälla även de som jobbar med service och underhåll inom flyget. Det ger automatiskt möjligheter att locka till sig bra kompetens.
@Flygnörd
2022-02-11 13:15:22
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
en enkelt fråga bara:
Hur många flyg haverier har Ryanair, Wizz Air , Easy jet, m.fl. haft senaste 30 åren?
Hur många haverier har SAS haft senaste 30 åren?

.

E
2022-02-11 16:35:42
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Att Flygnörd,

Det står ju dig fritt att boka vilket flygbolag Du vill, vill Du välja ett bolag som har ”mycket goda villkor” skall Du såklart göra det.

Men, resterande 99% av passagerarna gör nog en annan bedömning och, det inser givetvis SAS ledningen.

Och, skulle Du påstå att tex Ryanair har mer olyckor än Air France?

Den särklass farligaste delen av flygresan är taxiresan till flygplatsen.......
Biggles Cockpitväst
2022-02-11 16:52:37
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@Flygnörd. Och alla som arbetar med att leda flygbolaget, ser till att SAS finansieras och utvecklar SAS behöver inte vara så kompetenta och ha några konkurrenskraftiga villkor i dina ögon? Det kanske räcker med att några överbetalda piloter sköter allt med vänsterhanden så blomstrar företaget och pengarna kommer bara att välla in. in.

Ditt inlägg visar tyvärr mycket vad problemet är.......
ASDF
2022-02-11 17:19:24
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
SAS haveri på LIN berodde på att flygplatsens markradar inte fungerade. Hade lika gärna kunnat hända något annat flygbolag som flög där.

Dessutom är det många piloter från SAS som har bytt till både Ryanair och även Norwegian. Dels pga bättre lön och villkor. Dessutom får de mer flygtid på dessa bolag. Som pilot är det trots allt det som är det viktiga - att få flyga mycket. Wizzair har dock ingen koll på. Vet ej vad det är för bolag.
thomas
2022-02-11 19:22:48
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Hur kan man förlora nästan 7 miljarer på 3 månaders drift, det är en oerhört stor summa, garanterat tar ledningen fortfarande ut några hundra miljoner till sig själva, de skulle ställa sig i skamvrån och inte få en enda krona i lön.
Flygnörd
2022-02-11 21:35:11
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Sv E.
Därför kan man tryggt boka Ryanair.
Bra villkor jämfört med de yngre piloterna hos SAS.
Kapten blir de efter ca 4000 timmar vilket SAS FO bara kan drömma om vilket inte blir aktuellt inom 10 år i många fall.

sv.ASDF
2022-02-12 12:51:45
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det verkar inte just som att det är prioritet hos kvarvarande SAS piloterna att flyga mycket.....
Sv Flygnörd
2022-02-12 13:53:20
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Största risken boka med Ryanair är att man får betala många extra kostnader om du vill checka in på flygplatsen eller vill checka in bagage. Då kan det bli dyrt.
Dessutom har Ryanair gjort stora förluster de senaste åren. De beror hur länge Ryanair aktieägare är villiga att satsa mer pengar i bolaget. Kan bli billigare göra som Norwegian och BRA, då förlorar kunderna största delen av förskottsbetalda biljetter.

Lycka till!


@Biggles Cockpitväst
2022-02-12 16:35:17
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
SAS villkor är konkurrenskraftiga. Ingångslönen är t.ex. 10-15 000 kr lägre än Norwegian. Lägre än Wideröe, Easyjet och egentligen alla internationella bolag med undantag för Wizz och EW.
Man har flexiblare scheman dessutom då de flesta bolag har fasta scheman, bara 50% av SAS piloter har det..
Jag tyckte inte min lön i SAS på 39 000 var överbetalt. Tror inte de nya kaptenerna som hade ca 75 000 och blev nedtvingade till deltid (därav ca 60 000kr) tyckte det heller.
Alex
2022-02-12 20:04:16
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
De kanske ej söker scandinavium personal?
@sv. Flygnörd
2022-02-13 10:24:26
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Ryanair har pengar, motsatt SAS och flera andra…
Creditor
2022-02-13 21:54:49
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
F.Y.I (@sv. Flygnörd)

Total loss for Ryanair these two last financial years approximately €1065 to €1265 million.

In the worst case €1265 million equal to Sek 13 156 000 000:-



Elefanten i rummet
2022-02-14 00:38:28
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
SASs flygpersonals lönekostnader är inte ett ekonomiskt problem för SAS. Däremot är svenska lagar om föräldraledighet, lagstadgad sommarsemester, föräldrardeltid osv det. Men det kan man inte säga rakt ut för då skulle staten aldrig acceptera SAS svepskäl för att flytta personal till ett irländsk bolag. Det jobbigaste för socialdemokraterna just nu är att försvara den här krossen av svensk arbetsrätt.
@Elefant…
2022-02-14 10:00:39
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Ja, det har med saken att göra. Men det är främst alla otroligt dyra och krångliga avtal som är problemet. Historiskt har det varit ett jämlikhets princip som betyder att om t.ex man öppnar en långlinje från CPH, då ska också baserna ARN och OSL ha nåt som har motsvarande värdi, och på den ” gamla goda” tiden var det så att att alla långlinje flygningars besättning måste fördelas efter 3-2-2 principen. Helt jäkligt intelligensbefriat.
SAS behöver städas för alla konstiga krångliga avtal och administrativt bantas. Detta gäller också SGH.
Om man som anställd inte vill vara med på detta får man gå.
Re @Elefant…
2022-02-14 10:52:12
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det du pratar om är gamla kollektivavtal som inte längre gäller sedan länge. Det där berodde på att staterna i Skandinavien ville att personalen på långlinjerna skulle fördelas i proportion till ägandet. Men Norge är inte ägare längre och den där proportionalitetsprincipen är sedan länge skrotad. Så varför tar du ens upp det i detta sammanhang? SAS har moderna och billiga kollektivavtal för sin flygande personal. Avtal som för flygbolagsledningar i motsvarande bolag i Frankrike, Finland, Tyskland, UK, Nederländerna hade varit en våt dröm. Och vad piloterna beträffar hade avtalen kunnat vara ännu billigare, flexiblare och "modernare" om ledningen hade valt att samarbeta med SPG. Det SAS behöver är att ledning och fack drar åt samma håll. Gör man det kommer man att hitta lösningar på det mesta och knäcka konkurrensen.
DK
2022-02-16 14:11:12
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Hur påverkar dagens kursfall, DNBs analys om läget och det tidigarelagda stämman kommande rekryteringar?
@DK
2022-02-16 14:51:43
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@DK

Nyrekryteringar kan man nog glömma i en rekonstruktion. Man får inte göra några ändringar annat än vad som påverkar den dagliga verksamheten. Så allt fryses till is i minst 3 månader eller vad tingsrätten beslutar. Känns lite sådär tanke på att personalbehovet ökar kraftigt nu när efterfrågan ökar. Eller kanske inte. Vem vågar boka med SAS i sommar?
Destination Gotland
2022-02-16 16:46:36
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Lustigt nog har SAS idag skickat ut kontrakt om återanställningar. Finns det inte någon dialog mellan ledning och rekrytavdelning?
SvRe @ Elefant..
2022-02-18 01:45:14
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Om nu SAS har så billiga avtal med flygande personalen, då är det ju nånting annat helt fel, för SAS har väldigt höga kostnader jämfört med andra likn. flygbolag. Vad är det då för många onödiga byråkrater eller hur? Eller SGH? Det kan ju inte bara vara höga löner till ledningen...
Siw
2022-02-23 08:31:07
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Efter gårdagens usla rapport och ännu mer tveksamma framtid så kommer SAS undvika att återanställa
@Siw
2022-02-23 14:42:58
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Sluta sprid desinformation.
Efter gårdagens beslut fick ytterligare piloter sitt kontrakt för återanställning.
Siw
2022-02-26 06:33:43
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
SAS kommer kapa kostnader (7.5 miljarder per år).
Detta kommer att tas med bränslesnålare flygplan, högre användning av sin befintlig personal till en lägre kostnad samt bättre avtal av leverantörer.
Kapten
2022-03-04 00:56:32
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Svar på din fråga.
Vill bli av med jobbiga anställda och få ned lönerna slippa överbetala tex gamla Pursers och Kaptener.
Fd Purser
2022-03-04 01:01:55
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Förstår faktiskt inte varför envisas med att ha en Purser ombord,där kan bolaget tjäna massa pengar genom att helt ta bort Purser funktionen
@fd purser
2022-03-04 10:25:39
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Din kommentar visar att du aldrig ens varit crew! Det finns lag på det. Trevlig helg!
P
2022-03-05 10:29:02
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
SAS spottar bokstavligen ut återanställningskontrakt nu. SAS-Main håller på att återgå sakta men säkert.
Fd Purser
2022-03-06 00:22:03
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Finns ingen lag på att ha en Purser.
Funkar lika bra med en CC som går som kabinchef om denne gått kabinchefs utb.
Rick
2022-03-06 01:01:56
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Vill ha in nytt blod.
Hasse
2022-03-06 09:33:11
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
SAS Connect har anställd många ex SAS A320 piloter, det är väl klart att man föredrar piloter med rätt TR. Varför skulle man anställa en massa ex SAS B737 piloter, om det går att få folk med rätt TR och kvalifikationer?
Calle
2022-03-06 11:15:37
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Re: Hasse

Kanske därför att det är fd SAS-jobb som en kollega flugit i SK innan ledningen hittade på nya dotterbolag där man flyttat verksamheten till? Det normala är att man skolar om befintlig personal, inte att man säger upp dem för att anställa andra.
Kjell
2022-03-06 11:24:59
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
I andra trådar påstår dom att SAS är på väg i konkurs och aktien rasar mot 10 öre.
Så återanställa?
@Kjell
2022-03-07 09:22:42
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@Kjell

Ja, det skrivs en väldans massa i olika trådar. Minst 99% saknar helt substans. Väldigt få nämner återanställning av någon anledning. Det är kanske inte lika roligt, samt att glädjas åt andra ligger inte i naturen hos många tyvärr.
Kjell
2022-03-14 13:38:57
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Ja återanställning blir det inte tal om.
Flertalet gamla SAS piloter som hittat nya jobb eller helt enkelt skolat om sig under pandemin.
Siw
2022-03-28 12:05:00
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Ryktas om att Sas ska skapa ytterligare ett AOC?
@siw
2022-03-29 10:04:13
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det blir kanske ett AOC för varje enskilt flygplan…ACO-fabriken kommer FP fullt upp
Hasse
2022-03-29 13:20:48
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@Calle
SAS blir inte som det var innan corona pandemin, det är bara att ta in och gå vidare. Även om det verkar vara omöjligt för SPG att förstå
@Hasse
2022-03-29 15:25:51
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
SAS är som dom alltid har varit både före och efter pandemin. Där är det ingen skillnad. SAS måste byta ut sin ledningsgrupp, om SAS ska ha någon chans att överleva. SPG förstår det, piloterna förstår också att förändringar måste göras. Däremot kan man inte driva ett företag framåt om man har personalfientliga grupper som sitter uppe på ledningsnivå. Spelar ingen roll vilket företag eller i vilken bransch vi pratar om. Detta har blivit en personlig vendetta hos vissa i ledningen och därför måste dom bort helt. SPG och piloterna i SAS kommer att fortsätta fajtas för denna eliminering och detta har ingenting med dom affärsförändringarna SAS har valt. Detta verkar många i dom här trådarna svårt att ta in tydligen. Mobbing, diskriminering och annat otyg accepteras inte i något sunt företag - och det accepteras inte hos personalen i SAS heller.
@fvk m.fl
2022-03-29 17:14:06
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@Hasse. Det var intressant att läsa. Du tror på allvar att SPG och piloterna kan bestämma och avskaffa ledningen i aktiebolaget SAS? Verklighetsfrämmande förhoppningar och fantasier hjälper inte denna gång. Piloterna lever på en annan planet och förstår inte att SAS ägare har bestämt sig att göra om flygbolaget. Piloterna kan fortsätta drömma om sina forna glansdagar i SAS men nu är det slut. Det blir inte som förr.
PF
2022-03-29 18:59:17
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Finns nog en anledning till valet av ny VD. Anko har tidigare fått dra smutsiga lass och konkurser. Tror han blir rätt kortvarig hos SAS.
@@
2022-03-29 19:32:26
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Ja nu är det sannolikt slut, du har helt rätt Mr vet bäst! Piloter kan och kommer döda bolaget nu i april. Så då kan du och dina aktieägarkompisar sitta där och undra vad som hände. Ingen i ett företag sitter säkert! Klart som fan att ledningen kan bli avsatt om dom motverkar verksamheten tillräckligt och dessutom sysslar med ogentligheter och opassande ledarstruktur. SAS dagar är räknade och så är det. Piloterna är en utsatt målgrupp som ledningen kör hatkampanj emot. Ni aktieägare med vald företagsledning kan börja sälja korv och glass i början av sommaren. Lycka till!
@@Hasse
2022-03-29 20:59:08
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Det är så bisarrt att du går och säger att det finns personalfientliga grupper i SAS ledning. Riktigt jäkla obehagligt att någon som uppenbarligen har noll koll kan sitta och slänga ur sig sådana saker.
@PF
2022-03-29 21:33:17
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Nu är den här planen ju knappast nånting som v.d. Werff har kommit på, den har helt säkert varit klar innan att bönräknaren Gustafson lämnade sjunkande skeppet.
SAS behöver göras om helt såklart, och för detta behövs en VD som fattar branschen, vilket RG aldrig gjorde. Nu har man två möjligheter, antingen backar SPG, eller det blir konkurs A. vd. Werff har möjlighet att starta bolaget om på nytt, och styrelsen verkar vara med på det. Därför finns det hopp om ett nytt SAS.
Hasse
2022-03-29 21:44:26
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
sv@Hasse
Om SAS ledningsgrupp behöver bytas ut, so be it, det ändrar inte på att SAS behöver göras om helt.
SAS behöver bli ett ett modernt flygbolag, all unken gammal verklighetsfrånvänd ” SAS kultur” behöver rotas ut. oavsett vilken lednings grupp eller pilot fack elller andra anställda som vägrar inse att bolaget behöver förandras radikalt för att överleva.
Tyvärr verkar bl.a. SPG ” satsa på” att regeringerna i Sverige och Danmark vill ta över ägandet av detta dysfunktionella bolaget, så att man slipper anpassa sig till verkligheten
Passagerare
2022-03-29 23:48:24
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Vågar man boka resa med SAS närmsta tiden med allt prat om strejk bland piloter?
Onward
2022-03-30 05:38:42
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
” To meet this new reality SAS presented a long-term plan “SAS FORWARD” with 7.5 billion SEK in cost savings to secure competitiveness. The success of SAS FORWARD is relying on all stakeholders’ participation including all employee groups.

Therefore, it’s worrisome that the pilot unions after the second day of negotiations chose to walk out of the negotiation room. By doing so, they are putting the entire company at stake, including thousands of colleagues’ jobs and careers” From world airline News
No more P2Fly
2022-03-30 07:29:07
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
I bland är det bäst att starta om.
Många parförhållanden mår bäst av att separera och söka nytt liv.
Det finns alltid förlorare i en skilsmässa men jag tror SAS piloterna har blivit så nedgraderad och misshandlad att det nu inte finns någon motivation kvar.
Det finns bättre o finare bolag att arbeta för.
Skulden till allt detta lägger jag på politiken och missmanagement och inkompetens och givetvis nepotism där alla ska va chefer.
@fvk m.fl
2022-03-30 09:01:30
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@No more P2Fly. orsaken till att det blivit som det blivit för SAS heter konkurens, avregleringar och marknadsekonomi. Om ett bolag (i vlken bransch som helst)) inte klarar av att anpassa sig till den nya situationen slås det ut. Att SAS har en personalgrupp som lever kvar i det förgågna och tror att just SAS är en värmestuga med livstidaanställningar bara för dem är bara tragiskt.
Jasså
2022-03-30 10:12:10
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Problemet här är att kvarvarande piloterna på SAS har väldigt hög anciennitet, minst 25 år. Därmed väldigt ” dyra” SPG har inte velat förhandla på , men har varit väldigt inriktade på at vilja straffa ledningen för att man inte har velat återanställa alla på SAS Scandinavia.
Äldre piloter bryr sig inte så mycket om bolaget överlever det betyder minimalt för deras egen ekonomi att sluta jobba några få år tidigare än tänkt.
Svenska idiotiska turordnings regler och interna sist in först ut regler har gjort att bara dyraste personalen finns kvar.
SPG, har tydligen inga problem med att tusentals andra anställda förlorar jobbet om bolaget går omkull.
Lägg ner SAS Scandinavia helt och hållet, starta om från scratch är vad som behövs.
Undrande
2022-07-07 10:27:05
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Var skall SAS-piloterna söka jobb nu?
Frans otto stålhandske
2022-07-07 16:48:05
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Dwt är dom här gamla dyra piloterna som nu facket får avlöna, undrar hur länge fackets strejkkassa räcker?
DK
2022-07-25 13:48:45
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Har man sagt i vilken takt det ska återanställas?

De nya avtalen ser inga vidare ut, varför skrev piloterna under dessa?
Puckelbro
2022-07-26 02:12:46
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
@DK. Om du kollar lite på vilka frågor som var viktigast för SPG så inser du säkert att detta bara handlar om förberedelser för nästa strejk. Och den kommer förmodligen att börja på dagen efter att avtalet gått ut. (Om SAS mot förmodan finns kvar då.) Jag gissar att målet är att ha alla piloter under SPGs kontroll samt i möjligaste mån bli av med de man "inte kan lita på". Dvs, de från Connect och Link som inte rekryterats till det gamla gardet. Sedan handlar det bara om att ställa de nya investerare som behövs inför följande ultimatum. Antingen "kompenseras" piloterna för sina "uppoffringar" eller sån strejkar vi bort er investering.

Man kan ju undra vem som vill gå in med pengar i SAS under sådana omständigheter.
DK
2022-07-26 14:04:38
SV: Varför vill inte SAS återanställa?
Puckelbro: Du verkar ha bra koll på detta, hur ser det nya avtalet ut mer i detalj?
- Pros & Cons?

Vad kommer att ske i Connect och Link tro?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev