Tråden startades av: //Petter  2022-01-12 11:33:44
Kaos på SAS 
Vad är det som sker på SAS. Min vän jobbar på SAS huvudkontor och har alltid hyllat ledningen i vått och torrt, men nu är hen frustrerad över vad som sker. Passiviteten i att möta ökad/minskad efterfråga på resor. De ställer in massa flighter på grund av för få flygbesättningar, både piloter och flygvärdinnor, och skyller sen på sjukskrivningar när det, enligt hen, varit för lite folk hela hösten. Behandling av drabbade kunder gör att hen skäms över SAS. Det är viktigare att kriga internt mot flygbesättningarna, piloterna i synnerhet, än att leda företaget ur krisen. Den personliga prestigen överskuggar allt. ”Jag har rätt, du/ni har fel”. Ingen vågar kritisera cheferna för de är rädda att förlora jobbet för att de är ”illojala”.
Sån frustration och stress hen har över sitt jobb har jag aldrig mött förut. Föraktar piloterna gör hen fortfarande men hen är mer orolig över vad som sker i företaget, en total kollaps är inte långt borta om ingen förändring sker. Hen har alltid sagt att hen har världens bästa jobb och arbetsplats men har nu börjat att titta efter nytt jobb. Stressen och frustrationen över kaoset i SAS håller på att knäcka hen. Det är ingen enighet, alla chefer avdelningar kör sitt eget race utan att någon tar ansvaret för hela företagets bästa.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Andreas
2022-02-14 20:34:51
SV: Kaos på SAS
Ryanair rapporterade de lägsta passagerarsiffrorna på sju månader i januari. Det var så klart en ökning mot januari förra året, men det var det ju för SAS också. Det gäller att läsa mer än rubriken som kan vinkla det positivt eller negativt beroende på vad som framhävs.
Sv Andreas
2022-02-14 10:12:22
SV: Kaos på SAS
Var nyligen en artikel att tex båda Ryan och Wizz ökade kraftigt i januari medan SAS minskade kraftigt.
Andreas
2022-02-10 20:57:38
SV: Kaos på SAS
Självklart var det få passagerare i januari. Samhällen stängde ju ner igen p.g.a. omikron. Nu i februari är det tvärtom och samhällen öppnar upp igen, så det kommer definitivt att vara bättre siffror framöver.
Ex SAS
2022-02-10 16:38:20
SV: Kaos på SAS
Tyvärr dras det nu ner ännu mera.
Styrelsen kräver att ledningen tar till med hårdhanskarna.
Siffrorna pekar rakt ner i januari.
Hur kommer det se ut för februari?
Acorn
2022-01-27 10:30:41
SV: Kaos på SAS
Bortsett från några insiktsfulla kommentarer så är det mesta tyckande utifrån baserat på tidningar, rykten och eget tyckande. Trist men kan säga att sanningen ligger i att många internt och externt ledsnat på strejker och gnäll från många gruppen. Eviga dåligt underbyggda jämförelser mellan länder och bolag m.m.
Egentligen är det hela rätt enkelt. Oavsett vad bolaget har för historia eller namn så måste det leverera vinst och vara lönsamt. Kan man inte det så finns ingen framtid. Det spelar ingen roll om det beror på höga löner, strukturer för någon grupp eller konkurrens situation. När sedan konkurrens situationen i t.ex Sverige blir och blivit så mycket tuffare måste kraftfulla åtgärder för att anpassa sig. Klarar man inte det så är utgången given!
Annti
2022-01-27 10:11:01
SV: Kaos på SAS

Det är fascinerande att det finns så många flygexperter därute, de flesta troligen själva utanför flygbranschen.
Petters "hen" vän är ett tydligt tecken på SAS största problem personifierat. Hen föraktar piloterna, intressant, ungefär lika begåvat som att rent fysiskt såga den gren man sitter på. Produktionsleden i ett flygbolag, lastare, markpersonal, tekniker, piloter cc är de som genererar intäkter. Administrationens uppgift är att säkerställa en stabil produktionsapparat, planering, försäljning etc. Inget annat.
Var kommer detta förakt ifrån? Den genuina svenska avundsjukan? Som pilot är man välavlönad, tack och lov. Goda villkor och lön är en förutsättning för att locka rätt personer till detta ytterst ansvarsfulla arbete.
Att byta ut redan relativt billiga SAS piloter mot andra till likvärdiga kostnader löser inga problem, det är snarare ett tecken på just det förakt som frodas på Frösundavik. Den totala kostnaden för de nya spektaktlen, Connect och Link kommer i slutändan troligen visa sig bli högre. SAS tidigare ledningar har redan provat detta med miljardförluster som följd. Spanair Blue one etc.
Det är med sorg i hjärtat som jag ser hur SAS, en gång i tiden ett stolt pionjärsbolag, håller på att nedmonteras till ett biljettföretag.

Captain (ret)
Stämningen
2022-01-25 23:16:35
SV: Kaos på SAS
Känner bara att Nolan bekräftar stämningen inom SAS enligt vad Petter beskriver i inlägget. Snacka om att få bekräftelse från första led.

The Viking
2022-01-25 12:55:06
SV: Kaos på SAS
pf, Den här kommentaren är nog den mest obegåvade kommentaren du har skrivi.
Har du glömt att SAS flyger över ryskt territorium på väg till Kina och Japan….

SAS flyger där man tror sig att kunna få lönsamhet på linjerna.

Om man för närvarande inte anser att det går att få lönsamhet på Moskva linjer, då flyger man inte där
Det borde väl även du kunna klara av att förstå.

SAS connect och SAS Link flyger inte intercont. linjer, därför helt utan grund i verkligheten att , som du, hoppas att SAS förlorar rättigheterna att passera över ryskt territorium.

pf
2022-01-25 11:15:42
SV: Kaos på SAS
Russland er ikke et land man bare kan starte rute på , som innen EU/EØS.

Men, hvis SAS ikke vil fly dit, v.g. si i fra rettighetene, også for overflyging.

SAS bør også akta seg, hva vil russerne si om "nye" bolag som Link og Connect. Vil de være innenfor dagens luftfartsavtale.

Om SAS heller ikke har kontroll på "sitt varulager", dvs bookingsystemer, det vil ikke være bra, og det bør tillegges at dersom ikke SAS f.n. flyr på Moskva, så gikk min fråge på code-share.

DK
2022-01-21 12:04:49
SV: Kaos på SAS
SAS rapporterade dryga 6 miljarder i nettoförlust på 12 månaders basis.
Hur ska man kunna bibehålla servicen och säkerheten och ändå vända detta?
@pf
2022-01-20 13:48:09
SV: Kaos på SAS
Kanske tycker inte SAS, eller Norwegian, inte att det är nödvändigt med en direkt linje mellan en liten obetydlig stad i Europas periferi och Moskva
The Viking
2022-01-20 13:07:59
SV: Kaos på SAS
Bara ett att göra lägg ner bolaget, det är överadministration och hantering av olika väldigt krångliga k- avtal som gör att SAS har större kostnader än jämförbara bolag.
Gör om, gör rätt se till att starta ett nytt SAS Scandinavia med mindre administration. Löner för piloter och cc är i förväg bland dom lägre i Europas flygbolag.
Re:PF
2022-01-19 17:18:47
SV: Kaos på SAS
Att hålla sig till ämnet verkar väldigt svårt som vanligt för PF.

Om du nu vill flyga till Moskva så får du väl boka med DY!
Eller vänta..... dom flyger ju inte heller till Moskva.

pf
2022-01-19 16:19:13
SV: Kaos på SAS
Ved en tilfeldighet forsøkte jeg å booke Moskva - Oslo på sas's bookningssystemer for noen dager tilbake.

Det gikk ikke, men jeg antar at skulle ikke SAS selv fly strekningen, ville code-share komme opp.

Merkelig at SAS ikke har en av Europas største byer inne i sitt bookingsystem ?
Sv Petter
2022-01-19 11:32:01
SV: Kaos på SAS
Skulle egentligen inte allt detta gå att undvika genom att just flytta all produktion till de nya plattformarna?

Det kommer att protesteras nu, men när allt är överflyttat så blir det den nya standarden...
@nolan
2022-01-17 18:59:22
SV: Kaos på SAS
Att jämföra blocktimmar senaste två åren är väl inte det bästa…flygtrafiken har ju i princip stått still vissa perioder pga pandemin…
RE: Nolan
2022-01-17 17:19:17
SV: Kaos på SAS
Om det där är tongångarna inne på huvudkontoret förstår jag varför det går som det går och varför det är så polariserat mellan kontorspersonal och produktionspersonal. Du har uppenbarligen ingen vidare förståelse för livet ute på produktionsgolvet.

Huvudkontorets förhållningssätt mot produktionspersonalen är förkastlig. Det är inget man löser med nya flygbolag. Det löser man med en annan attityd och en vi-mentalitet. Annars hamnar man snart i samma gissel med Connect och Link.
Nolan
2022-01-17 13:23:54
SV: Kaos på SAS
Om ni är så missnöjda år efter år, varför säger ni inte upp er?
Nolan
2022-01-17 13:12:22
SV: Kaos på SAS
Man får väldigt hög ersättning för att jobba fridagar. Med tanke på att en genomsnittlig pilot har jobbat mindre än 400 blocktimmar senaste 2 åren förstår jag att ni är trötta. Nästan en hel timme per dag i snitt.

@Nolan
2022-01-17 12:41:27
SV: Kaos på SAS
Du verkar ju inte vara riktigt klok. Behandlar man folk som skit kan man inte räkna med att de ställer upp när det behövs. Som man bäddar får man ligga kallas det. Tragiskt att ni tror att det bara är att kasta pengar på kollegor så ska de glömma att de samtidigt blir pissade på.

Facken kan dessutom inte beordra någon att inte sälja fridagar när det råder fredsplikt.
Calle
2022-01-17 12:21:36
SV: Kaos på SAS
Re: Nolan

Men du måste ju ändå se andra sidan av myntet - varför ska man ställa upp på sin fritid när det man får tillbaka är att det egna jobbet flaggas ut?

Hade ledningen valt att samarbeta istället för att konfrontera - gång på gång - så kanske man hade fått någon tilll att ställa upp. Nu finns ingen anledning och att inte arbeta på sin fritid är faktiskt helt enligt avtal.
SK
2022-01-17 11:48:50
SV: Kaos på SAS
Självklart kostar det att återanställa personal…men att ständigt ställa in avgångar kostar också en hel del…även dåligt rykte för flygbolaget när passagerarna drabbas i värsta fall flera ggr. Jag tycker inte att man kan bygga en verksamhet på att personalen ständigt ska sälja fridagar eller lämna tillbaks sina semesterdagar för att flygplanen ens ska komma i luften.
J
2022-01-17 11:48:11
SV: Kaos på SAS
@Nolan

Som en person utifrån så låter förhållningssättet mot att personal inte vill jobba på ledig tid absurd. Att personal vill jobba på ledig tid är aldrig något man kan räkna med utan är en nödlösning. Det låter märkligt att det verkar vara satt i system. Men det får du ta med din arbetsgivare.
Nolan
2022-01-17 11:18:54
SV: Kaos på SAS
Kan ju självklart vara så. Kan ju också vara så att strejken 2019 inte var en strejk utan alla var på semester samtidigt. Haha herregud…
@Nolan
2022-01-17 10:52:41
SV: Kaos på SAS
Det kan inte vara så att piloterna är sjuka samt helt färdiga på att jobba efter hårda scheman? Att räkna med att personalen ska sälja sina fridagar kan man ju göra, men att kräva att de ska ställa upp på det är ju något helt annat.
Säljer du dina fridagar glatt eller uppskattar du din lediga tid?
Nolan
2022-01-17 10:16:57
SV: Kaos på SAS
Arbetar på planeringen och möjlighet av köp av fx är en del av beredskapen. Just nu som många gånger tidigare är det uppenbart att facken gått ut med förbud mot att sälja fridagar, det är en aktion och inget annat. Hade det varit frivilligt och ingen sålt hade det varit annorlunda men det är otroligt tydligt för oss när det kommer från ovan.
Ex-SAS
2022-01-16 21:18:54
SV: Kaos på SAS
”piloterna genomför en mini-aktion genom att inte sälja fx-dagar.” Tycker man att detta är konstigt? Ska piloterna behöva jobba på sina lediga dagar bara för att företaget väljer att inte återanställa när behovet finns?
Nolan
2022-01-16 13:33:03
SV: Kaos på SAS
Känner heller inte igen mig i ovan, rent påhitt. Inställda flyg är främst på grund av hög sjukfrånvaro och att piloterna genomför en mini-aktion genom att inte sälja fx-dagar. Sluta ljug!
Björn
2022-01-16 12:45:25
SV: Kaos på SAS
Tyvärr så har oftast påståenden där "en vän" som berättat något visat sig inte stämma 100%. Det är sällan andrahands information är helt korrekt. Ett mynt har ALLTID 2 sidor.
Andreas
2022-01-16 11:30:17
SV: Kaos på SAS
Vick, du menar att världens flygbolag borde ha förutspått den extrema omikronvågen och inte bara ha förhöjda standbynivåer p.g.a. Corona utan man skulle ha höjt upp till en ännu högre "omikronnivå" på förhand? För jag antar att du är medveten om att det här inte är ett SAS-problem utan exakt samma situation med inställda flyg p.g.a. abnormt höga sjukskrivningstal drabbat massor av flygbolag den senaste månaden, speciellt i USA?
Vick
2022-01-16 00:38:44
SV: Kaos på SAS
Det ska fungera ändå.Man måste ha kapacitet för sjukskrivningar.
Men vet att ”vissa” som ej gillar schemat planlägger sin sjukskrivning.
K.L.
2022-01-15 22:52:08
SV: Kaos på SAS
Har man fullt fokus på att föra inbördeskrig så är det svårt att samtidigt leda ett flygbolag i djupkris. Det "kanske" hade varit bättre att göra detta tillsammans med sina medarbetare tänker en lekman. Få företagsledare kan vara imponerade av det som cheferna inne på Frösundavik pysslar med. /K.L.
Ali
2022-01-15 19:41:07
SV: Kaos på SAS
Därför skyller SAS på sjuk personal och ställer flighter!

https://www.dn.se/ledare/naod-habtemichael-mitt-i-klimatkrisen-tvingas-tusentals-tomma-flygplan-upp-i-luften/?fbclid=IwAR03oCreYEX1MX6o-_dRu3k9Zlp_iQHOHkKC_tGP_tpcLuaiyyaDmRttuoU
*
2022-01-15 18:50:27
SV: Kaos på SAS
Jag känner inte igen det och håller inte med om påståendena.
Tråkigt inlägg. Om din vän känner så får det stå för hen.
Re:Vick
2022-01-15 14:28:10
SV: Kaos på SAS
"SAS har väl som alla andra bolag Standby som får jobba då"

Och om även dom som har standby är sjuka då?

Tänk lite innan du skriver, kan vara bra ibland.
Tim
2022-01-15 10:49:01
SV: Kaos på SAS
Trovärdigheten i texter som börjar med att ens kompis säger…. Är ju alltid hög
Vick
2022-01-15 01:15:10
SV: Kaos på SAS
Att ställa in flighter och skylla på sjukskrivning är aldrig bra.Det måste finnas back up iså fall.
SAS har väl som alla andra bolag Standby som får jobba då.
Tråkigt
2022-01-13 11:40:13
SV: Kaos på SAS
Mycket tråkigt att höra.
SAS har dessvärre vart under nedmontering under decennier och bättre blir det nog inte...
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev