Tråden startades av: Calle  2022-01-18 23:42:09
- What is truly Scandinavian? - Absolutely nothing 
När jag läser alla inlägg om SAS blir jag faktiskt ledsen. En del, även SAS:are, säger "kånka skiten", likväl som många andra utomstående. Vad bottnar denna bitterhet i? Varför vill "vi" att SAS ska gå under? Varför håller ledningen inte avtal? Varför strejkar anställda? Varför outsourcar man verksamheten? Varför hängs piloter ut i massmedia som lata jäklar - det stämmer ju inte! Varför vill man inte ha sina tidigare anställda tillbaka? Nog är det relevanta frågor?

Ledningen på SAS - vilka är ni som tar er rätten att köra över alla medarbetare - ni säger en sak och gör en annan? Som bryter medvetet de avtal som finns och hävdar att "det är nya jobb" ni skapar i Köpenhamn. Ni vet att det inte är sant, det är ren lögn och ert propagandakrig i massmedia lyckas tyvärr, efteresom reportrarna är för oinsatta för att ställa tillräckligt närgånga frågor. Samma flygplan, samma logga, samma ägare, samma bas men andra anställda. Snyggt.

SPG - ni sumpade en chans i samband med Corona. Ta mössan i hand, ta kontakt med Frösundavik och ta initiativ, så att ni kan gå rakryggade framöver.

Och vem är egentligen SAS? Är det ledningesgruppen på Frösundavik? Snart är det det enda som återstår av kärn-SAS - och den byts ut med jämna mellanrum. Var är identiteten?

Snart finns ingenting kvar av SAS, det är nya dotterbolag med anställda på nya avtal i bemanningsbolag som inte känner någon identitet med varumärket. I värsta fall inhyrda bolag från andra länder med SAS-loggan på fenan. Ett race to the bottom där Skandinaviens bästa flygarbetsgivare nu tillhör det absoluta bottenskiktet med lögner och taktiska manövrar som underminerar allt vad ledarskap, heder och förtroende heter.

Nog kan ni bättre, Frösundavik? Ni kan inte skylla på anställda, det är ni som leder och det gör man inte genom att starta nya enheter. Ta på er ledartröjan och prata med era anställda som verkligen visat att de identifierar sig med varumärket - använd dem, uppmuntra dem och visa vägen framåt - tillsammans! Bygg upp den skandinaviska kultur som fått råda i många år, sluta rasera den! Det är hög tid, men det går. Våga!!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

J
2022-02-14 10:42:30
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
Strejk på Kastrup.
Det finns verkligen inge stolthet kvar.
Ex SAS
2022-02-10 16:37:02
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
Tyvärr dras det ner ännu mera.
Fruktansvärda trafik siffror för januari och stämman tidigareläggs.
Bicycle repair man
2022-01-30 00:19:21
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
You said no money!
J
2022-01-27 19:43:06
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
SAS ledning bygger ett anti-varumärke just nu. Dålig publicitet i media av sin "reklam", av att bedriva interna konflikter och av att sälja en produkt som kunden knappt förstår vad den är.
Re: Jasså
2022-01-27 18:58:09
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
Ingen kräver att ALLA piloter ska återanställas. Ingen kräver att de som återanställs ska ha SAMMA villkor som förut. Även om dessa villkor redan var konkurrenskraftiga.

Däremot kräver SPG att SAS ska återanställa sina f.d. piloter i den mån som det finns behov för piloter i SAS. SPG har förhandlat om försämrade/flexiblare villkor som ska gälla alla piloter, även de som återanställs. Faktum är att det har funnits avtalsförslag på bordet sedan pandemins första dag som skulle sparat SAS många hundratals miljoner kronor. Det är sorgligt att dessa besparingar inte realiserats.

Det är trist att det skrivs så mycket propaganda här. Direkta osanningar som bara polariserar och skapar mer osämja mellan grupperna på SAS. Är det konkurrenter som skriver denna smörja? För vem annars tjänar på det?

Alla som vill SAS väl borde hålla sig till fakta och sanning. Det vinner SAS på!
Jasså
2022-01-27 16:09:46
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
Kanske kvarvarande piloterna borde inse hur verkligheten ser ut idag, i stället för att hota med konflikter om inte alla uppsagda piloter återanställas på samma villkor som förut.
Snacka om verklighetsfrånvänd fackförbund..
Ex SAS
2022-01-27 13:21:11
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
Sas har själva förstört allt med vad som borde anses vara truly Scandinavian.
Ledningen har pressat marginalerna och personalen har strejkat.
En dålig kombo!
Nya ögon !
2022-01-20 14:16:47
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
Många återkommande fina ord om anda mm men liten vilja till förändring.
SAS har haft stora lönsamhetsproblem under många år - det måste man ta tag i på skarpen, det gör man i alla företag. Här på forumet är det tjatigt att återkommande höra piloterna låtsas ha alla svaren på vad man skall göra, utan kunskap. Piloter är duktiga på att flyga och ansvara för säkerheten, ingen har sagt nåt annat.
SPG:s totala tondövhet för att världen har förändrats och kräver förändring, samt att pandemin drev det till sin spets. SPG har ju haft möjlighet att förhandla, om och om igen, men som alltid återkommit med NEJ ! Samma svar som alltid tidigare. SAS är berömt för sina strejker tyvärr och inte för den goda säkerhet och service, som också levererats. Nu har man drivit det så långt det gick, och se man borde kanske ha gjort det på annat sätt.
Frösundavik är kompetent och erfaret, men klart att det görs misstag även där, alla är människor. God vilja för att göra det bästa har dock funnits. Däremot har det systematiskt jobbats för att rädda det som räddas kan. Förhandling och kompromisser krävdes efter pandemin, när det blev Nej, så blir det som vi nu ser. Synd på ett bolag med så mycket bra, t.ex. proffsiga flygande i både kabin och vid spakarna.
Calle
2022-01-20 13:18:27
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
Re: Leif D

Jag ska sluta tjata här snart, men kanske har jag en förhoppning om att nå någon i ledande position som hör en röst från golvet som sällan blir hörd i de låsta positioner som finns mellan fack och arbetsgivare...

Du har nog en väldigt relevant poäng här. Men samtidigt måste man fråga sig hur man når sina mål? Det finns sällan en väg att gå och man kan inte beskylla ledningen på SAS för att följa minsta motståndets lag alla gånger. Historiken visar tyvärr en viss konfliktanda i kulturen och det är en av de sakerna som måste förändras. Det som nu sker gör samarbetsklimatet än värre tyvärr.

Se de demonstrationer som ägt rum - vilket fantastiskt engagemang för sitt företag! Det är om inte unikt så i varje fall en oerhörd tillgång. Jag tror nog att man kan hitta lösningar som även tilltalar ägarna bara man sätter sig ner och utarbetar en plan för konkurrens i framtiden - tillsammans med de anställda. Det kan man ha synpunkter på, men stora förändringsprocesser kräver samarbete för att uppnå legitimitet och det är enda sättet att undvika att gräva gropen man står i ännu djupare.

Jag kan för lite utifrån ledningens perspektiv (ekonomin, olika poster) för att ha en åsikt, men jag kan konstatera att strategin man valt att anamma skapar osämja och konflikthot i företaget och ska man lyckas måste man åstadkomma underverken tillsammans, inte som enskild ledningsgrupp. Man har trots allt 5000 hängivna medarbetare att få med på tåget.

Vissa saker verkar vara principiella skäl - jag har i sak inget emot t ex Link, men varför inte ta tillvara på sina egna fd medarbetare i rekryteringen? Varför inte uttalat ge fd SAS:are förtur? För att ta hand om de som är uppsagda som sagt upp sig från t ex Ryan och motsvarande och valt att gå till SAS i tron på en ömsesidig relation i många år. Nu tar man in nya istället? Detsamma i Connect? Man står och säger att det är nya jobb när alla vet hur det egentligen ligger till. Kan man inte lösa det mer professionellt? Förhandla? Lägg korten på borden? Sluta spela med falska kort?

Jag är övertygad om att de allra flesta anställda är beredda till uppoffringar för att nå målen och tillfredsställa ägarna. Alla vill väl arbeta för en lönsam arbetsgivare? Är det nödvändigtvis så att lönsamhet är samma sak som att driva bolaget med en dold agenda, lögner och outsourcing som man provocerande kallar för "nya jobb"? Eller kan det finnas andra vägar att gå?
En kollega
2022-01-20 13:01:35
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
Calle, vi ska nog se att allt kommer ordna sig bra om vi jobbar hårt och riktar energin framåt.
Det finns många goda möjligheter att utveckla SAS till något som passar i en ny omvärld med andra förutsättningar, om man vi väljer att fokusera på möjligheterna. Det finns, som du nämner, en sällan skådad kämparglöd, grit, på alla platser i företaget och där har du en förmåga som kommer ta SAS till framtiden. Jag är liksom du stolt över den. Det är en del av vår identitet.

Jag vet inte vad truly Scandinavian är för dig men för mig är det respekten för allas lika värde och att vara öppen för det som världen har att ge oss; Människor, influenser och alla de möjligheter som kommer med att lära av dem.

Jag tror att det är precis det vi ska göra ännu mer av i dessa dagar och eftersom att jag är optimist tror jag att denna corona-kris har potentialen att faktiskt stärka vår identitet. Identitetskriser är ju per se tätt sammankopplade med nya perspektiv och utveckling och det är ju det vi behöver för att hitta nya och bättre sätt att ge allt för våra kunder. För mig är inte en identitet finit. Vi ska finansiellt överleva covid och vi ska vara bäst på att öppna världens dörrar för Skandinaviens resenärer. Där ska vi lägga tyngdvikten av vår identitet.

Truly Scandinavian går för mig inte i linje med vassa pilar av anklagelser eller hot. Allt pekar på att den sortens retorik tar död på allt vad heter relation, dialog, innovation och konstruktivitet. Det tror jag ofta kan övervägas i inlägg och kommentarer.
Det går, för min personliga del inte heller i linje med en längtan tillbaka till svunna tider. Tycker truly scandinavian står för framåtanda.

Hälsningar från en kollega
Danne
2022-01-20 10:42:59
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
Hej Calle! Superbra inlägg måste jag säga, tack!

Jag kan bara hålla med. SAS-ledningen med vissa chefer (ingen nämnd, ingen glömd), förstår inte vad ledarskap är. Några "tyranner" som sitter i Frösundavik som försöker skrämma folk till tystnad och som bara kör sitt race kommer bara sänka bolaget -och det kommer gå i rasande fart.

Om man nu från aktieägarnas och styrelsens sida vill skapa lönsamhet och flexibilitet i SAS. Hur kan man då tillåta att dessa chefer styr bolaget åt ett helt annat håll? Det måste ju ändå ringa tusentals varningsklockor att något är fel? Den tyngsta och den mest högljuda klockan måste väl ändå vara STREJK-KLOCKAN?

SAS skulle typ klara en enda dag i strejk med det kapital som finns idag och den risken verkar ledningen vara beredda att ta. Tragiskt, själviskt och rent idiotiskt!

2022-01-20 07:17:58
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
Bra Calle! Du skriver ett av de bästa inläggen jag någonsin läst på FT, tack.

Jag arbetar själv som pilot i SAS sedan 25:ish år, och totalt i min karriär har jag flugit på 9 flygbolag världen runt (tjänstledig från SAS i perioder för att rädda kollegor från uppsägning).

Låt oss klargöra en sak en gång för alla: jämfört med de flesta seriösa flygbolag tjänar en SAS pilot inte speciellt mycket. Vi ligger i den nedre skalan jämfört med i princip alla nätverksbolag i Europa (bortsett från några öststatsbolag), samt även jämfört med DY, FR etc. Det här är fakta, som varje insatt individ kan bekräfta. En SAS pilot kan enl. avtal arbeta 3 helger av 4 (obs, skiftarbete..) och det gör vi också regelbundet.

Då frågar sig ev. någon, "varför jobbar ni kvar om det är så dåligt?" "vad är egentligen kvar av SAS?"

Jo, de flesta av oss arbetar kvar därför att vi har fantastiska kollegor i Flight Operations, vi har en kår anda second to none, med hög kompetens, excellent CRM, samt en ledarstab i Flight Ops som är fantastisk. Bra flygplan och ett stimulerande rutt nät. Vi bor (oftast) i närheten av vårt arbete, och vi känner en stark lojalitet med varumärket SAS.

Däremot det SAS utanför Flight Operations, det känner vi inte igen, det SAS, som nu håller på att utvecklas till en "resebyrå", där man till varje pris vill skapa satellit verksamheter med små enheter som verkar oberoende av varandra.
Tror ni verkligen att detta görs för att spara pengar?
Nej, det görs av en enda anledning: minimera medarbetarnas inflytande över sin arbetsplats. That is it!

Enligt en undersökning gjord av PWC på uppdrag av Flyr, så har SAS överlägset flest anställda per flygplan jämfört med ca 7 andra Europeiska flygbolag. (en lite haltande jämförelse, då SAS exv. har ground handling etc. inhouse vilket en del av bolagen i jämförelsen inte har).
Det intressanta i PWC´s jämförelse är att SAS har i särklass minst antal piloter och kabinpersonal anställda per flygplan... Det är inte SAS flygande personal som är SAS problem, punkt.

Ingen annan personal grupp i SAS har behövt gå ner i lön, eller har krav på sig att gå ned i lön, bara flygande personal, varför? Det är en relevant fråga.
Har SAS General management visat vägen, som ledare, och gått ner i lön? Nej! (Trots att verksamheten i princip har halverats senaste åren så förs ingen sådan diskussion, är det ledarskap?

Det SAS ledning nu försöker göra är helt unikt i vår del av världen, och det är ren och skär verksamhets överdragning, lagligt eller ej, det får juridiken avgöra, men det är osmakligt, principiellt ohederligt och tragiskt i en tid då man borde gjort precis tvärtom. Tänk om man valt att skapa ett team, där alla drar åt samma håll istället , samt tagit tillvara på den lojalitet och kompetens som finns i SAS, med en flygsäkerhet i världsklass, som utvecklats över 75 års operationer i några av väldens mest utmanande miljöer. Till sina nya bemanningsföretag (Connect och Link) så har man från ledningens sida valt att helt outsourca flygsäkerhet till tredje part (CAE), som nu fått det vitala ansvaret att både rekrytera samt utbilda de piloter som flyger där. Skrämmande och tragiskt.
Calle
2022-01-20 01:10:06
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
Re: [blank]

Det är ju detta som är rädslan. De som är kvar, visst, de är kvar - men hur länge? SK avvecklas ju? Ser du någon annan trend? Kan man göra något för att rädda situationen?
Stefan K
2022-01-19 22:18:13
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
Problemet är väl att bolaget inte tjänar tillräckligt med pengar.
Detta sträcker sig tillbaka till millennieskiftet.

Ledning efter ledning försöker vända på steken men lyckas inte.
Man testar allt.
Till slut blir det väl så urgröpt som det är idag och då försvinner tyvär bolagets själ..
Leif D
2022-01-19 22:16:31
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
@Calle. Det handlar inte om en kamp mellan "golvet" och ledningen - det handlar om olika uppfattningar och mål med verksamheten mellan SAS ägare och personalen. Ägarna - som beestämmer till 100 % - vill helt enkelt att aktiebolaget SAS skall bli lönsamt - annars förlorar ägarna sina pengar. Att skylla få "Frösundavik" är fel då det är ägarna genom sin styrelse som ger ledningen på Frösundavik tydliga direktiv hur de skall sköta företaget. Mot detta finns endast alternativen att "byta ut ägarna" (som man gör genom att köpa upp alla utestående aktier) eller förstatliga bolaget till 100 %. Båda alternativen är uteslutna i nuläget.

2022-01-19 22:07:55
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
Till info är dom flesta som börjar i Connect / Link anställda som blev uppsagda i SK Main, och som gärna vill återvända till ett varumärke dom känner och känner sig hemma i. Så detta snacket om att det inte finns något skandinavisk kvar är inte helt korrekt. Dom som finns kvar i SK Main med goda avtal och goda löner är nöjda. Dom yngsta med sämsta lönerna och villkoren blev uppsagda. Det är många av dessa som nu är i Connect / Link.
Calle
2022-01-19 19:03:26
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
Jag håller med dig, jag har också frågat mig vad jag håller så kärt med SAS. Är det alla övernattningar, är det att arbeta jul och nyår, eller 3 helger av 4? Vad är det som är så bra frågar man sig? Kanske är det historiska meriter SAS lever på.

Men SAS står trots allt för professionalism och flygsäkerhet, två saker som bolagets personal högaktar och kämpar för. Det är nog detta som är så stötande - vi går till vårt arbete med stolthet, vi bär uniformen och står upp för varumärket såsom vi ser det. Och vi är stolta över det - fortfarande! Men ovanifrån ges andra budskap och man visar med handling (start av Connect t ex) att vi inte är önskvärda längre.

Det pågår också en utförsäljning av bolagets (SK) enda egentliga identitet - den icke-monetära tillgången - personalen - och på vilka grunder egentligen? Står vi så långt ifrån varandra att detta spektaklet är nödvändigt som nu spelas upp inför våra ögon?

Jo, vi på "golvet" hoppas och kämpar fortfarande för att vi ska återfå förtroendet till varandra mellan ledning och anställda. Men snart slutar hoppet existera och det är nu vi/ni har chansen att agera, för det kan snart vara för sent när allt fler slutar tro.

Kanske det är dags för en omstart, det kanske är för sent. Jag hoppas inte det. De enda som kan avgöra detta sitter i Frösundavik och när man löser konflikter går man helst ner på golvet och pratar face to face - kom igen, FSV, ni kan! Och kommer ni ut på golvet så lovar jag att ni upptäcker en kämparglöd och lösningsorientering för att komma framåt tillsammans!
Älskade SAS
2022-01-19 09:40:52
SV: - What is truly Scandinavian? - Absolutely ...
Jag håller fullständigt med dig, men frågan är vad du eller jag håller så kärt i SAS?

Är det SAS logga, SAS historia, SAS service, att SAS är skandinaviens flygbolag, SAS som arbetsgivare, SAS som företag, SAS som affärsidé.....?

SAS kanske har blivit urholkat och kanske är det bara den blåvita loggan kvar? Om så är fallet vet jag inte vad som skulle vara så negativt med en omstart där företaget, anställningsvillkor, affärsidé anpassas efter vad marknaden vill ha och erbjuder?

Hur långt kan det gå innan det blir ovärdigt, är det redan för infekterat i sin nuvarande form?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev