Tråden startades av: Rasmus  2022-08-04 12:55:58
Xfly 
Hej!

Jag är eventuellt intresserad av Xfly:s pilotprogram. Dock är priset 120 000 euro + 500 euro för inträdesprovet.
Lägger man till boendet och levnadskostnaderna för 18 mån hamnar man lätt över 1,6 miljoner SEK.

Kruxet är att det inte framgår om man får anställning och när i så fall man får lön.
Jag har mailat frågan och svaret är om man blir accepterad av Xfly och lön får man efter fullständig träning. Jag trodde att man var färdig med utbildningen efter fullbordad utbildning samt 6 starter och landningar med ATR. Men tydligen är man inte färdig då?

Jag vet att det finns många trådar på forumet om pilotutbildning och jag kom tyvärr inte in på YH.

Jag vore tacksam om ni som är i branschen kan skriva om detta är en ok väg att gå.
Det är ofattbart dyrt och egentligen inga som helst garantier.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

X
2022-08-04 22:32:36
SV: Xfly
Väldigt väldigt Dyrt! Kom ihåg att ingen garanterar ett arbete, allt beror på behovet om ca 2 år när utbildningen är klar. Ska man betala själv så köp allt så billigt som möjligt så har ni pengar över till rating. Går att köpa hela paketet under €50.000 på flera ställen. Varför lägga det tredubbla..?
Upp med händerna
2022-08-05 00:29:11
SV: Xfly
Ja, visst är det extrema summor vi pratar om. Angående detaljerna avseende Xfly är jag inte insatt, men har du funderat på Flygvapnet? Förstår om du kanske vill arbeta civilt men jag ville bara tipsa dig. Trots allt snack om stridspiloter som ska avgå så är det bra villkor jämfört med många civila pilotjobb. Dessutom gratis utbildning, om än längre än 2 år fast med lön under sista delen och gratis boende+mat under första delen.
//Lycka till
Marwin
2022-08-05 00:44:51
SV: Xfly
Jag har ca. 10000 flygtimmar och 20 år i branschen, 6000 timmar befälhavare och fortfarande arbetslös efter pandemin så ett gott råd är att tänka en extra gång innan du investerar pengar i flygeriet.
Trötter
2022-08-06 00:46:14
SV: Xfly
Bolaget kan vara satt i kk innan det är dags att påbörja line training. Eller blir line training extra lång för bolaget gillar grattis arbetskraft. Bondfångeri!
Albin
2022-08-06 05:47:09
SV: Xfly
Studsar räcker inte för att bli ”färdig” med ett MPL. Att flyga som styrman är en del av utbildningen. Vet ej men hört att du ska flyga 800h
Gustav
2022-08-06 14:49:00
SV: Xfly
@Albin

Studsar räcker visst för att få ditt certifikat. Du behöver inga timmar utöver det. De som slutade på TFHS 2020 och 2021 fick ju av förklarliga skäl ingen praktik utöver sina studsar, men de har ändå fått sitt MPL.
Pilen
2022-08-06 18:04:47
SV: Xfly
MPL är ett nytt sätt att "bonda" piloter till ett visst bolag. Bra för bolagen, sämre för piloten. Eleven blir låst till "host company" och kan få problem om man inte kommer igång ordentligt. Ska ni betala så satsa på vanliga certifikat som gäller hos alla bolag, det ger fler möjligheter.
@ Pilen
2022-08-07 20:58:57
SV: Xfly
MPLare blir inte bondade till något host airline pga sitt certifikat. Man är fri till att söka andra bolag likt alla andra (givet att det är MPO). Klart det kan finnas undantag, men det beror ofta på finansiering. Detta gäller även CPL & ATPL
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev