Tråden startades av: KarlPdal  2022-09-13 02:33:16
Alla på SAS 
Jag skulle gärna vilja höra lite spekulationer på vad ni som jobbar på SAS har för teorier angående vad som är planen för SAS Main, SAS Connect och SAS Link.
Jag jobbar själv på SAS Main i Köpenhamn. Och vad alla diskuterar här är att dom tror att vi alla ska slås ihop till ett bolag igen. Blir mest orolig vad som kommer gälla med senoritet osv. Vad tror ni?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Jolly Roger
2022-09-13 09:51:48
SV: Alla på SAS
Beror på om Du är FD Eller CC. Piloterna har numera gemensam senioritetslista som gäller både nu och i ett framtida sammanslaget AOC. CC har ännu inget gemensamt avtal och hanteras t.v. som separata företag vid eventuell övertalighet eller framtida merge.
Anarkist
2022-09-16 02:43:26
SV: Alla på SAS
Det enda man kan vara säker på är att bolaget kommer bli väsentligt mindre efter slutförd rekonstruktion.
Panikarist
2022-09-16 09:14:29
SV: Alla på SAS
Det enda man kan vara säker på att alla spekulerar, vissa mer tvärsäkert än andra.
Ingen vet
2022-09-16 11:27:12
SV: Alla på SAS
Det rekryteras just nu till alla bolag…men visst börjar det lukta sammanslagning, men det är många spekulationer.
Greg
2022-09-16 13:43:48
SV: Alla på SAS
Ja det börjar lukta sammanslagning men om man ska tro ryktena blir det nog först efter nästa sommarsäsong. SAS Link och Connect omfattas inte av Chapter 11 processen. Hur det är möjligt vet jag inte men det kan nog vara så att man slår samman/lägger ner något av AOCerna i samband med att Ch11 processen slutförs. Fortsättning lär följa
Mimmi
2022-09-16 19:08:05
SV: Alla på SAS
Ni som jobbar på SAS Connect vad får ut per månad? Om man har Arlanda som bas och jobbar heltid fast/tillsvidareanställning. Och hur är schemat ? Jag vet det är olika scheman per månad men på ett ungefär.
Jätte tacksam om någon kan svara på det !
Anarkist
2022-09-17 23:49:44
SV: Alla på SAS
@Panikarist
Att tro att SAS kommer fortsätta som förut efter rekonstruktionen, är ingenting annat än verklighetsfrånvänd.
Hela anledningen till att bolaget behöver göras om, er att man inte tjänar pengar.
därför behöver några flygningar som inte går runt ekonomiskt tas bort.
Så enkelt är det.
Är medveten om att vissa SAS anställda hoppas att Staterna går in och ” räddar ” bolaget, men detta kommer inte att hända. SAS behöver göras om till ett effektivt moderna flygbolag som kan tjäna pengar till ägarna. SAS ska bort från att vara ett sysselsättnings projekt.
Annars är SAS irrelevant och måste läggas ner.
STOOA-ravd
2022-09-19 08:38:27
SV: Alla på SAS
Meget interessant at se, hvad der så sker. Arkitekterne bag Connect synes det er en succes, meget tilfredse indtil videre! De lobbyer hårdt for, at hele SK bliver overført til Connect. Synes du det kan være rimeligt? Det modsatte burde være billigere, tror mange af os...
CharlesIngvar
2022-09-19 09:10:28
SV: Alla på SAS
I och med att allt fler flygplan reggas i Connect så tror jag inte på att det kommer att bli ett bolag igen. I alla fall inte om man tänker sig det gamla hederliga SAS som en gång fanns. Mer troligt i så fall att allt hamnar under Connect.
pf
2022-09-19 10:16:28
SV: Alla på SAS
Greg, du tar nok feil, mht Link og Connect, de er også med i C-11.
Panarkist
2022-09-19 23:35:06
SV: Alla på SAS
För att ett flygbolag ska tjäna pengar behövs det passagerare som köper biljetter.
För att flyga passagerare behövs det ett flygplan.
För att flyga ett flygplan behövs det 2 (till 3) piloter + ett antal kabinpersonal.

Det behövs inte 4 managers, 8 assistant managers, 2 internal development managers, 3 content creators, 7 marketing analytics, 13 revenue managers….

Var vill jag komma. Jo, för att ett bolag ska tjäna pengar krävs det flygande personal. SAS har bland de billigaste som finns på marknaden. Så ja, det kommer sannolikt att kapas kostnader, men i det stora hela är det andra ställen som kommer drabbas hårdare om SAS planerar att fortsätta transportera passagerare luftburet. Om SAS tillfälligt krymper, ja då är det så. Men då kommer sannolikt andra delar att beröras hårdare. Vad som sker får framtiden utvisa. (Och om SAS väljer den, enligt somliga, briljanta idén att lägga ner flygverksamheten för att tjäna in pengarna i de extremt lönsamma och inkomstbringande andra delarna i företaget, ja då är det så.

Flygjobb finns det gott om igen nu när marknaden har vänt, de flesta med bättre villkor än SAS. Så det blir nog ingen flygande som skulle gråta över det.

Morten
2022-09-19 23:52:05
SV: Alla på SAS
SAS mål är.
Avveckla SAS Main.
Sedan köra på Connect.
Inga senioriteter ,de som jobbar i Connect just nu kommer ha högst senioritet.Därför bra börja där så fort som möjligt.
Enkelt uträknat.Glad jag redan jobbar i Connect.
Reko lineman
2022-09-20 09:16:47
SV: Alla på SAS
@Panarkist. Du representerar mycket väl den skara piloter och kabinpersonal som tror att ett flygbolag blir lönsamt om man bara fyller upp flygplanen. "Passagerare" talar du om men det är kunder som köper biljetter i en konkurrensutsatt marknad och det är välutbildad personal som arbetar som revenue managers, analytiker, säljare, it-utvecklare och sådant som tydligen flygande personal inte förstår sig på tror att man kan klara sig utan. Bara att fylla upp planen med "passagerare" och ge piloterna nya uniformer och nya pilotglasögon så blir allt bra.
Per
2022-09-20 19:21:20
SV: Alla på SAS
Att fylla ett flygplan med resenärer är enkelt. Det sker med låga priser. Att göra det lönsamt är svårt.
Då krävs så mycket mer än ett flygplan med sin kompetenta personal.
Det behövs koll på efterfrågan på marknaden, det ska finnas bra lösningar för biljettbokning och betalning, det ska vara en bra image som gör det attraktivt för ”rätt” grupper att välja och vilja betala för resan, det ska finnas kundvård före och efter resan. Det krävs HR för att ha koll på arbetsrätt och arbetsmiljö, jurister som förutser knepigheter i lagar och regler och krånglar ut bolaget när det går snett. Både medarbetare och kunder, liksom politiker och andra beslutsfattare, behöver information av kommunikatörer. Att driva ett flygbolag är ett gigantiskt lagarbete!
Att börja peka finger åt olika grupper som på sina olika sätt bidrar är inte konstruktivt. Tvärt om.

Se till att bevara den unika SAS-andan. Ett starkt och enat lag har mycket större chans att vinna långsiktigt ett ett lag med interna stridigheter.

PS: När jag jobbade på SAS för en massa år sedan fanns ett initiativ som hette ”Walk a mile” (in my shoes). Ett arbetsplatsutbyte för en dag eller två. Det gav god insikt om hur andra grupper har det och vad de bidrar med. Hoppas den möjligheten finns kvar.
Panarkist
2022-09-20 21:49:32
SV: Alla på SAS
Re Reko:

Jag är enig med ditt inlägg. Misstolka inte det jag skrev.
Det jag inte är enig i är att balansen mellan operativ och icke operativ personal ska vara så skev, jämför gärna själv med andra bolag så förstår du vad jag menar.

Självklart behövs det expertis i alla områden för att få ett lönsamt bolag, det är inget jag säger emot. Det jag vänder mig emot är inläggen som insinuerar att den flygande verksamheten ska bort, för den är olönsam och därmed ska bantas bort. Absolut, den måste bli lönsam - och det krävs ett hårt arbete av SAS för att komma dit. Om detta resonemang i tråden enbart är för någons nöje att frossa i piloterna oro för sina jobb så blir det än mer löjligt, och i den kontexten - det finns många jobb nu, så om detta scenariot skulle inträffa där SAS piloter blir överflödiga, ja då finns det många sannolikt bättre jobb för dem.

Och det andra inlägget som insinuerade att SAS andra bolag Connect skulle finnas kvar och gamla SAS skulle försvinna. - Ledsen, de har numera gemensamma listor som bestämmer uppsägningar eftersom de nu betraktas att tillhöra samma bolag. Det skulle innebära att de gamla rävarna på SAS blir kvar iallafall. Inte ens detta trolleri borde väcka någon oro för de piloterna längre.

/Inte SAS, inte pilot.
Sara
2022-09-21 17:52:09
SV: Alla på SAS
Vad tjänar en på Connect /mån som Cc?
Någon snäll själ som jobbar där och kan svara?
Tack!
@sara
2022-09-21 18:24:27
SV: Alla på SAS
21,000/mån, 550kr/layover plus lite flygtillägg och ett flygschema där du jobbar ihjäl dig
Yolle
2022-09-21 22:25:05
SV: Alla på SAS
Är det inte ngt rörligt? Jag kollade på ingång och fick det till 23/24’

Låter som samma som i gamla SK när jag va RP
Andreas
2022-09-22 06:41:34
SV: Alla på SAS
Vad avser svaren om Connect-lön? SEK för ARN-bas eller DKK för CPH-bas?
X
2022-09-22 13:47:11
SV: Alla på SAS
Vet att många svenskar jobbar på SAS CPH bas och bor i Skåne, hur blir det då med svensk arbetsgivareavgift och skatt.
Om man får lön i Danska kroner och alla utgifter är i svenska rubel, då klarar man sig väl ganska bra,
Ex SAS AH CPH
2022-09-22 14:22:38
SV: Alla på SAS
Jobbade på SAS innan pandemin och blev sedan uppsagd men jobbar fortfarande på ett charterbolag och bas CPH. Skatteverket har ett avtal med Danmark om att flygande personal tjänar i dkk men skattar i Sverige. Fungerar mycket bra och hade nog inte sökt mig till flyget ifall den möjligheten inte funnits.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev