Tråden startades av: Bobby  2022-09-22 16:09:15
SAS gloria, vart tog du vägen? 
Är lojal Eurobonus medlem. Tappar tydligen aldrig tron på ”mitt SAS”. Men det känns onekligen konstigt nu. Skulle åka från London 06:40 dct ESSA. Efter 40 minuters försening fick vi veta att kärran blir inställd pga ingen CREW. Blir ”endast” 9 timmar sen till min slutdestination, visst kom jag slutligen hem efter att klivit upp 03:00 för att ta mig till Heathrow och visst kan väl en CREW utebli av olika skäl, men det borde varit känt redan kvällen innan via Mail och SMS.

Nåväl, efter att flugit via EKCH och sedan landat ESSA, besöker jag loungen i väntan på nästa flygning om ca 3,5 timmar. Måste besöka toa. Lång kö och endast två herrtoaletter finns tillgängliga. Jag noterar att den första toa’n, fortfarande efter fyra(!!!) veckor, inte är åtgärdad, kanske ännu längre tid får jag för mig när personalen suckar högljudda vid påpekande.

Det är fullt i loungen, det är fullt på toa……, vissa nödiga herrar slinker snabbt in på damtoaletten, det är fullt där också, men de har åtminstone tre stycken. Känns ju inte sådär jätteschyst mot damerna, är ju en lojal SAS kund så jag kniper igen en stund till i kön, innan det slutligen blir min tur. Äntligen…..

Finns ännu ingen känd tidpkt när herrarna kan använda tre toaletter. Det går inte att reparera, säger SAS receptionen i loungen. Men va f..?

Även tre toa är gravt i underkant!

Frågade sedan lite försynt om det möjligen finns några våtservetter som tidigare i loungen? Nää blev svaret, det går bra att fortsätta fukta händerna i covid spriten som står på två ställen i loungen. Får klart för mig att SAS sparar in på våtservetter i loungen och ombord. Det kanske funkar det också, men nog kändes det bra att de fanns både ombord och i loungen när man tagit i alla föremål där otvättade fingrar kladdat.

Ja, men jag är ju fortfarande lojal Eurobonus medlem, så jag ska förmodligen inte gnälla, skyll mig själv!! Det pågår ju faktiskt ett krig i Ukraina samtidigt, så perspektivet från mig behöver nog ändra fokus, visst!

Men ändå…….SAS, vart tog ”din” gloria vägen?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Nisse
2022-09-24 08:28:57
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Bra skrivit.
thomas
2022-09-24 11:13:22
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
SAS stora problem är att de tusentals anställda producerar väldigt lite för bolaget.
Piloterna jobbar ex halvtid och har ändå mage att strejka, en bortskämd lyxklass, med mycket få tim. air borne.
Ledningen är stor och dyr, man kan ta bort halva direkt utan att det påverkar bolaget i något avseende
Admin har för många anställda som gör för lite.

Hur mycket folk behövs för att driva ett flygbolag? kanske en tredjedel av SAS nuvarande personal.
Personalen måste jobba med mer crossover,
ta egna initiativ, bort med en massa mellanchefer etc.

Ska SAS komma ur sin nu prekära situation måste reella nerskärningar på personalen ske. Investeringar utifrån hjälper inte. Hur svårt kan det vara kostymen är minst tre ggr för stor.
Anarkist
2022-09-24 13:00:07
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Håller med trådstartaren helt,
Det enda med SAS som håller hög standard idag är SAS Business på Atlantlinjerna, det gör inte många bättre.
Men annars har det mesta blivit på LCC nivå, tyvärr.
T
2022-09-24 15:10:21
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Det är viktigt med många chefspositioner, det är viktigt också med många chefer på HR sidan. Mängder av interna mätningar och analyser av exempelvis könsrelaterade frågor. Faktum är att det är så viktigt med genusperspektiv i verksamheten att det är frågan om man ens behöver flyga alls? Dessutom skulle SAS tjäna mer på att inte flyga än att flyga idag. Tror att räddningen för SAS är att bygga ut Frösundavik kraftigt och få in mer kompetens på mjuka frågor.
John
2022-09-24 23:40:50
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Vilken glorie? Kanskje på Kastrup lufthavn? Den har aldrig varit i Norge, i varje fall.
Henke
2022-09-25 03:22:41
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Beskrivningen låter exakt som att jobba i en Regiondriven miljö (läs valfritt fd Landsting).
F.d "Biggles"
2022-09-25 06:00:58
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
@T. Det är också viktigt att ha speciell personal som provligger hotellsängar åt flygpersonalen, som köper in pilotglasögon, designar nya uniformer, specialdesignar galleys för unika SAS-krav och förhandlar med strejkglad personal.
Lallaren
2022-09-25 11:31:41
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Har jobbat på SAS och försår inte denna glorigiering av SAS som man bla ser här, nu är det länge sedan jag sluta men det var unket och sjukt i SAS redan då men dom flygande hölls om ryggen på den tiden, det daltades ngt sjukt med dom men nu på senare tid så har möglet som började på marken krypit in i kabin och cockpit. Produktionen är låg och personalen blir efter tag lallare vare sig man vill el inte, man flyter med strömmen och åker iväg på ID-resor när man ville komma bort ifrån eländet ett tag. Åkte med SAS inrikes i veckan och planet var i princip fullsatt men den äldre personalen var oengagerad och verkade mest räkna ner dagarna till pension. Behövs en rejäl omstöpning i SAS om man ska överleva. Lallarna måste bort och nytt blod som vill producera måste in.
op
2022-09-26 09:17:42
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Man har minskat admin med 30 % sista 24 mån så det verkar rulla ändå.
Sval.
2022-09-26 09:27:19
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
När har vi SAS-aktien på 10 öre?
Frans otto
2022-09-26 09:47:09
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
30% minskad personal är ingenting
Det är fortfarande tusentals anställda på lite drygt 100 plan, det behövs inte mer än 3-4 besättningar per flyg, vad gör alla dessa?
Gör en tidsstudie på funktionerna.

F.d "Biggles"
2022-09-26 09:47:55
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
10 öre är inte nog. Om alla skulder skall omvandlas handlar det om ett aktiepris på 1-2 öre för befintliga aktieägare som kommer att behålla 2-3 % av det totala antalet aktier i det rekonstruerade bolaget. De som handlar i SAS-aktien på dagens nivåer är spelare - inte investerare.
Man baxnar
2022-09-26 14:29:58
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Vad bra att du då slutat på SAS ”Lallaren”. Anställda med den mentaliteten och inställning till sina kollegor hör inte hemma någonstans på arbetsmarknaden. Bara att det att använda sig av epitetet ”möglet” är så fördummande!

Tvivlar starkt på att du varit anställd på SAS. Har 21 års erfarenhet som steward. Slutade självmant för några år sedan. Känner inte alls igen den bilden du målar upp i ditt inlägg. Hoppas SAS får ordning på sin verksamhet. Det finns mycket kunskap inom företaget att ta vara på.

Med vänlig hälsning.
Accountant
2022-09-26 15:32:09
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
@Frans. 3-4 besättningar per kärra säger du? Tog du den siffran ur luften?
För att man ska tjäna pengar på ett flygplan så måste det vara i luften mycket. Många flygbolag klarar 14t/dag/flygplan men låt oss räkna med 12 för SAS.

12 timmar*365 dagar = 4380 timmar/år

En besättning kan som mest flyga 900h/år men det är inte praktiskt att räkna med 900 eftersom man då inte har marginaler och/eller flexibilitet. Låt oss räkna på 800.

4380 timmar / 800 timmar/besättning = 5,5 besättningar

Norwegian räknar med 6 besättningar per flygplan och det är nog svårt att komma lägre.

Den stora faktorn i vad ett flygbolags besättningskostnader ligger på är planering. Kan man planera effektivt så kan man få låga kostnader. Om lönerna är 20% upp eller ner har en mindre betydelse.
Frans otto
2022-09-26 19:30:08
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Jo men säg då 5 besättningar per plan
En besättning på en 737 är väl inte större än 5 pers. ggr antalet flyg, blir inte så många, 100 flyg blir 500 pers, yes? vad fn... gör alla de andra tusentals?
Henning
2022-09-27 09:22:49
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
SAS har inte förlorat någon Gloria!

PS! Jämfört med bolag som Rya.... är SAS mycket bra, egen erfarenhet.

@Frans Otto
2022-09-27 10:51:34
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
En besättning är inte 1 person!!
På en 737-800 eller Airbus 320 består en besättning av 2 piloter och 4 cabin crew = 6 personer.
Med 6 besättningar per flyg så är det 36 personer per flygplan.
100 flygplan i den här storleken behöver med andra ord 3600 anställda.

Eftersom SAS även har long haul, vilket kräver fler och större besättningar blir den siffran större. SAS problem är inte att de har för många flygande anställda.
F.d "Biggles"
2022-09-27 11:05:11
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
sv Henning. Håller med dig. SAS har inte förlorat någon "gloria" och SAS är fortfarande den stora livsstilsdrömmen för vissa piloter och kabinpersonal. SAS har däremot (enligt sin senaste pressrelease) förlorat cirka 6,5 miljarder kronor de första 10 månaderna (nov21 - aug22).
SE-
2022-09-27 14:33:48
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Lägg ner och börja om!!
Sv F.d "Biggles"
2022-09-27 17:14:31
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Har däremot förlorat en hel del pengar på aktier i Norwegian.
Mitt aktieinnehavs värde sjönk med ca 94% vid deras rekonstruktion.

Norwegian har hittills kostat stat, kommun och privata i Sverige stora belopp. De som hade ej nyttjade biljetter vid rekonstruktionen fick bara tillbaka några enstaka kronor för de förskottsbetalda biljetterna.

SAS har inte sjunkit så lågt ännu!

Frans otto
2022-09-27 19:53:13
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Jo men fortfarande 10 tusentalsals
Anställda???
Man kan förstå antalet flygande crew
Din vadå en a320 5 ggr 100 flygplan 5 per flygplan är hela flygplanets behov.
Är 500 inte 5000 kan Du inte räkna?
Här är grunden till de enorma förlusterna.
Sv Frans otto
2022-09-28 16:50:31
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Pandemin har varit en stor belastning för alla flygbolag.

Ryanair hade två förlustår med stora belopp. Trots att man kunde bli av med 65% av piloterna utan kostnad. Det var piloter som hade en egen firma och flög på uppdrag av Ryanair.

De flesta andra bolag var tvungna att permittera sina piloter med uppsägningstid som kostade en hel del pengar.

En admin.
2022-09-28 17:19:27
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
@ Frans Otto. Tiotusentals anställda? Var får du det ifrån?
pf
2022-09-28 18:45:14
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Ett crew på 737-800, eller A-320 er på 6 personer, 2 cockpit og 4 i kabin.

La oss si det går 6 crew per luftfartøy, da blir det 6 ggr 6 personer, som er 36 personer per fly.

Dersom SAS i dagslaeget har 100 fly, blir det 3600 personer.

Mine tanker om svensk skola og puttifikasjon endres ikke av den som kom frem til svaret 500 i denne diskusjon.
Bobby
2022-10-02 07:09:07
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
@alla; tack för ert engagemang att kommentera. Intressant dock hur tråden förändras i sitt innehåll som ursprungligen var menat att beskriva den numer låga service nivån, eller vad den ska kallas, till de som väljer att använda SAS. Till och med bolagsanställda ute i det operativa håller med att SAS passagerare inte får den service de rimligen borde erhålla. Visst, långlinjerna är ok som ngn skrev. Men det är kanske så här det ska vara, vi har för höga krav, SAS har gjort fel tidigare i verksamheten som verkligen försökte vara det bästa alternativet. Men ändå, inrikes och Europa är stundtals inte alls trevligt. Jag undrar om min strävan att behålla guldkortet i 10 år för att bli lifetime guldmedlem är värt besväret. SAS tycker uppenbarligen så. Vem vet, kanske har vi inte sett alla äggen i korgen ännu. Jag måste ändå tillstå att SAS var snabba att betala mig förseningsavgiften om 400 €, pengarna fanns på kontot tillsammans med ett trevligt Mail inom en vecka.

Fortsätt gärna kommentera ……, men var inte otrevliga till andra kommentarer, vi är alla olika och har rätt att skriva ned våra värderingar
Linkan
2022-10-02 09:10:00
SV: SAS gloria, vart tog du vägen?
Sv Bobby.

Vi har skilda upplevelser. Jag får även idag mycket god service ombord på SAS. Upplever att SAS är mycket mån om oss passagerare.


 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev