Tråden startades av: Upprörd  2022-11-23 12:36:34
UPRT på Segelflyg 
Hej

UPRT A är ju som bekant numera ett krav i kommerciell flygutbildning och i normala fall görs detta på någon lämplig SEP aerobatic-kärra, tex Slingsby T67 eller någon Extra.
Tyvärr görs det till och med ibland på Cessna 172 och då för att göra det billigt.
Min fundering är därför om det finns någon flygskola som kör UPRT A i segelflygplan. Det finns många segelkärror med bra ava-möjligheter samtidigt som att kostnaden borde kunna hållas nere väsentligt.
Är detta ens möjligt enligt EASA eller måste flygplanet ha en motor?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Eh
2022-11-23 22:23:12
SV: UPRT på Segelflyg
Självklart måste det ha motor.
@Eh
2022-11-24 07:39:20
SV: UPRT på Segelflyg
Varför är det självklart? Det är ju inte motorn som tar dig ur en ”Upset”.
Fd UPRT elev
2022-11-24 09:51:11
SV: UPRT på Segelflyg
En motor måste du ha eftersom den används i flertals upsets. T.ex. i nose low läge måste du dra av power för att inte overspeeda. Spin dra av power för att motverka ytterligare rotation. Du kommer som du säger ut ur en upset utan motor men det är viktigt att ha rätt koordination tillsammans med en motor.
@fd uprt elev
2022-11-24 11:22:40
SV: UPRT på Segelflyg
Jag håller med dig i att motorn är ett extra moment som man kan behöva träna på. Problemet är dock att motorns effekt är tämligen annorlunda i en kolvmotorkärra jämfört med en jetkärra. Av den anledningen kan jag nog tycka att man kan klara sig utan motorn.

Det borde i varje fall vara mycket bättre att göra en UPRT-kurs i en AVA-segelkärra så som en Fox än i tex en Cessna 172.
Känna på riktiga g-krafter och ha upplevt riktig spin samt varit uppochner är viktigt.

Den bästa UPRT för en blivande trafikpilot hade såklart varit i en jetkärra på höjd.
Instruktören
2022-11-24 16:27:37
SV: UPRT på Segelflyg
Man ska träna UPRT på den flygplanstyp som man ska flyga.
Och det gör man i en simulator.
Orsaken är att alla typer har sin egen karaktär när det gäller flygegenskaper och motorernas egenskaper.
Det är stor skillnad på jetmotorer, turbopropmotorer och kolvmotorer.
Sen är det stor skillnad var motorerna är placerade. Tätt mot kroppen, på en högvingad eller under vingen som på en Boing 737 eller en Airbus 320. Och icke att förglömma vikten på typen. Lite skillnad där på en Cessna 152:a och en Boing 747:a.....

Sen kan man naturligtvis träna en massa olika konstiga flyglägen i vilket flygetyg som helst. Det ger en allmän högre skicklighet att manövrera, men ren UPRT-träning måste man ha stor respekt för. Ska göras i simulator med en erfaren instruktör i baksätet. Lätt att det blir roliga timmen annars.

Instruktören
Upprörd
2022-11-24 16:45:34
SV: UPRT på Segelflyg
Intressanta svar. Tack.
Frågan kvarstår dock. Är det tillåtet enligt EASA?
Annan instruktör
2022-11-24 20:48:03
SV: UPRT på Segelflyg
FCL.745.A Advanced UPRT course – aeroplanes

(a) The advanced UPRT course shall be completed at an ATO and shall comprise at least:
(1) 5 hours of theoretical knowledge instruction;
(2) preflight briefings and postflight debriefings; and
(3) 3 hours of dual flight instruction with a flight instructor for aeroplanes FI(A) qualified in
accordance with point FCL.915(e) and consisting of advanced UPRT in an aeroplane
qualified for the training task

Svar nej då det står aeroplane i regeltexten och där ingår ej segelflygplan

Mvh Instruktör
Ytterligare en instruktör
2022-11-26 12:21:29
SV: UPRT på Segelflyg
@Instruktör
Jag håller med dig men UPRT görs även i flygplan under grundutbildningen.
Simulatorträningen är bra när man har en typ att flyga men man måste få med sig grunderna först.
Du skriver mycket riktigt att alla typer är olika och sålunda håller jag med trådskaparen om att segelflyg kunde vara lämpligt. UPRT A handlar om att lära sig grunderna och få uppleva onormala lägen (villor, g-krafter, stratle osv). Allt detta kan man lära sig och uppleva i en segelkärra.
Att tex lära sig att man i en Cessna 152 måste dra av gasen är ganska ovidkommande eftersom det blir helt annorlunda i en 737.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev