Tråden startades av: Flygvärdinna  2023-01-25 14:14:25
SAS connect eller SAS link i Köpenhamn? 
Vill främst vända mig till folk som jobbar som flygvärdinna på SAS connect eller SAS link i Köpenhamn nu. Jag har blivit erbjuden båda två. Vilken ska man välja? Vad är skillnaden? Vad har man för övernattningar? Hur är lönen? Trivs ni? Tacksam för svar.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

cc
2023-01-25 16:14:04
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Vad kul att du blivit erbjuden jobb. Själv jobbar jag på Connect och trivs bra! Vi är som en stor familj. Vi har ett par layovers i Europa och Skandinavien. Det är mycket som händer på sas nu så ta möjligheten att börja på Connect nu. Vi ska antagligen bli ett med det huvudsakliga sas i Köpenhamn och med det börja flyga till de längre destinationerna snart. Så ta chansen!
Cc
2023-01-25 17:17:37
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Grattis. Eftersom du blivit erbjuden båda jobben så borde du fått avtalen, om inte så be om dem. Sen är det bara slå sig ner hemma med en kopp te och läsa igenom dem grundligt och ta ett beslut.
Glorifiering
2023-01-25 17:42:08
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Vet inte vilket parallellt universum ”cc” bor i men Connect kommer aldrig slås samman med SAS SK (riktiga SAS) och därför aldrig någonsin flyga långdistans. Connect bor alltid på hotell på flygplatserna när de har övernattningar, så om du känner att 5-6 nätter i rad på Arlanda är något som lockar så go for Connect. Det är dock viktigt att komma ihåg att Connect inte är något annat än en underleverantör som flyger wetlease åt SAS SK. Jag rekommenderar att söka till Cityjet, som också är en underleverantör till SK och som har fler övernattningar än Connect, eller till Norwegian. På Norwegian jobbar du dessutom 5 dagar och är ledig 4 på 100% tjänst. På Connect kommer du jobba 6-7 dagar i rad och vara ledig 2.
Leif D
2023-01-25 19:29:22
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
sv Gloryfiering. Vilket tramsigt inlägg. "Riktiga SAS" - du menar väl gamla SAS? Om SAS fortsätter flyga långdistans efter rekonstruktionen kommer denna trafik att finnas i det nybildade gemensamma bolaget och flygpersonalen kommer att hyras in från interna SAS bemanningsbolag eller från externa bemanningsbolag. Mest troligt är att långdistans pausas efter sommaren 2023 i samband med rekonstruktionen eller fortsätter temporärt inom SAS Connect med ett fåtal flygplan under 2023/24.

Att gamla SAS flygpersonal inte bor på "flygplatshotell" som SAS Connect personal visar en av anledningarna varför bolaget SAS är olönsamt.
Leif the comedian
2023-01-25 21:17:47
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Leffe lille, har du en tidsmaskin och har varit in i framtiden så du vet vad som händer i SAS efter chapter-11? Nej, jag tror inte det va? Så sitt ner i båten och ta en kopp kaffe istället för att leka flygbolagsdirektör på flygtorget. Att SAS skulle pausa långdistans, som de faktiskt tjänar pengar på, är ju lika osannolikt som att du skulle göra karriär inom flygbranschen. Jag vet inte om du har sovit under en sten senaste månaderna, eller om du befunnit dig i framtiden med din tidsmaskin, men SAS har faktiskt öppnat nya långlinjer. Blir nästan provocerad över ditt uttalande att SAS ska pausa långlinjerna, flighter som Connect för övrigt aldrig kommer flyga, detta är fakta och baserat på uttalanden från ledningen i SAS. Connect kommer alltid stå i skuggan av Riktiga SAS och bara ligga i skytteltrafik till Sydeuropa.
@Leif the comedian
2023-01-26 09:57:42
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Du vet ju inte heller vad som kommer hända med SAS nästa år.
Det är ganska patetiskt med all snack om ” Riktiga SAS” gissar att du syftar på SAS DNS.
Det är absolut inte säkert att SAS DNS blir det fortsättande bolaget efter slutförd rekonstruktion.
Det är faktiskt lite tragiskt att många SAS anställda vägrar ta in att bolaget behöver göras om helt, för att bli ett konkurrenskraftigt flyg bolag. Långlinje verksamheten kommer troligen varken pausas eller läggas ner. Den blir en del av nya SAS. Som btw.blir ett bolag som är till för kunderna. Inte som nu ett statligt finansierad syssel sättnings projekt.
@Glorifiering
2023-01-26 10:13:57
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
För det första kan du vänligen hålla lite igen med din otrevliga attityd.
Ditt inlägg demonstrerar tydligt vem det är som är verklighetsfrånvänd. Tragiskt att vissa tror att allt fortsätter som vanligt, efter rekonstruktionen är slutförd.
Oavsett vilken del av bolaget som blir fortsättande flygbolaget,om det blir gamla SAS DNS vet man inte än,kommer det att omgöras rejält för att bli lönsamt, modernt och effektivt. Man kan glömma att övernatta på annat än billiga flygplatshotell.
@@Glorifiering
2023-01-26 10:32:57
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Vad är det som är otrevligt i inlägget? Kan du vänligen berätta det? Att man är rak och håller sig till fakta betyder inte att man är otrevlig. Du projicerar bara dina egna känslor, och att du inte kan hantera att Connect inte är Riktiga SAS betyder inte att folk som påpekar detta korrekta är faktum är otrevliga.
Och ja, SAS har redan gjorts om rejält för att bli lönsamt, modernt och effektivt. Har du hört talas Connect och Link?
Terry Evans
2023-01-26 10:45:51
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Det finns ingen som med exakthet vet vad som händer i framtiden. Dock - baserat på vad ledningen för SAS har repeterat om och om igen - finns det mer belägg för det faktum att Connect inte kommer flyga långdistans eller slås ihop med SK, än tvärtom. Eller, det finns faktiskt 0% belägg för att Connect kommer flyga långdistans och/eller slås ihop med SK. Jag vet inte hur många gånger SAS ledning ska behöva upprepa sig för att de verklighetsfrånvända Connectanhängarna ska sluta leva i förnekelse och faktiskt ta till sig syftet till varför de finns - nämligen att flyga till Sydeuropa där vinstmarginalerna är lägre. Att SK är dyrare beror inte på att de bor på hotell i stan istället för flygplatsen, det beror delvis på att de har jobbat länge och därför är högre upp på lönestegen. Precis som med alla andra jobb tjänar man mer ju längre man jobbat och den erfarenheten många besitter är otroligt värdefull för SAS.
Leif D
2023-01-26 11:13:03
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
@"Leif the comedian".
"Riktiga SAS" nu med versaler! Det riktiga SAS är varumärket SAS - inte det gamla konsortium från 1940-talet som någon skrev i en annan tråd eller som andra kallar SAS main. SAS görs nu om och om du tror att ett gammalt upplägg ("konsortium") som bygger på ett avtal mellan Norge, Danmark och Sverige som delade upp SAS med ägande 2/7 + 2/7+ 3/7 kommer att bli basen för det nya SAS är det dags att vakna upp. Svenska och norska staten kommer inte ens att bli ägare i det nya SAS.

Om du har missat det ser du att SAS avslutat många långlinjer och sålt av eller lämnat tillbaka en stor del av långlinjeflottan. Det som är kvar kan mycket väl temporärt hanteras av SAS Connect tills det nya SAS är färdigställt. Ditt "Riktiga SAS" blöder just nu.
sv@@Glorifiering
2023-01-26 13:28:18
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Jag tycker det är otrevlig attityd när man börjar ett svar till någon som ställer en fråga, med vilket parallellt universum som den frågande bor i.
Därutöver behöver det göras mycket mer förän SAS blir et modernt, effektivt och lönsamt bolag.
@Leffe
2023-01-26 13:49:40
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Herregud dumheten tar ytterligare ett steg. Du skämmer ut dig själv genom att ta upp att SAS stängt långlinjer. Det är sant, men vilka långlinjer? Jo - de till öst. När? Under pandemin. Varför? Ja dels har det varit en pandemi de senaste åren, dels pågår ett krig i Europa med konsekvens att Rysslands luftrum är stängt, vilket innebär att SAS måste flyga en omväg på flera timmar och då blir det inte lönsamt att flyga dit för tillfället. Kina har fram till nyligen haft stängda gränser och extremt tuffa inrese- och karantänregler på grund av pandemin. Att man ens ska behöva förklara en sån fundamentalt simpel grej för någon på flygtorget är för mig ett mysterium - man borde kunna tro att någon som faktiskt hittat till Flygtorget ändå har lite grundläggande kunskap i flygbranschen och vad som händer för tillfället i industrin. Det ligger, tro det eller ej, utanför SAS makt att Rysslands luftrum är stängt, för även om det sitter kompetenta människor på Frösundavik tror jag inte de lyckas mäkla fred i Rysslands invasion av Ukraina. Kommer ha väldigt svårt att ta något du säger på allvar i fortsättningen om du gör distinktionen att SAS stängda Asienrutter är pga chapter-11. SAS börjar för övrigt flyga till Haneda igen från och med mars, så ditt uttalande tappar än mer grund.
@Terry Evans
2023-01-26 16:01:37
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Du har rätt i att ingen här på FT vet vad som händer med SAS i framtiden.
Men et är säkert, kostnaderna behöver kapas kraftigt om SAS ska bli ett livskraftigt flygbolag i framtiden.
Därför tycker jag det verkar oseriöst med all snack om ” Riktiga SAS”
Det verkar inte sannolikt att ledningen väljer köra vidare med gamla SAS DNS som bygger på gamla 2/7,2/7, och 3/7 ägande.
Jag tror man bygger ett nytt flygbolag som köper in produktion från externa aktörer och SAS Connect , SAS Link, och ett förhoppningsvis betydligt effektivare SAS Scandinavia, där alla anställda har förstått att det inte går att köra vidare som ”vanligt”
Vänligen kom ihåg att SAS är till för kunderna i första hand.

Om inte man gör om bolaget är det en relik från forntiden som blir mer och mer irrelevant. Inga skattebetalare vil vara med att finansiera ett spdant bolag.
Leif D
2023-01-26 16:10:17
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Det "Riktiga SAS" har förlorat 1,476 miljarder på de två första månaderna (nov 2022 + dec 2022) i nya räkenskapsåret. Allt detta står att läsa i det senaste pressmeddelandet från SAS som kom idag. Men för er alla med skygglappar går denna information bara förbi. Sannolikheten att man vill ha samma struktur och samma negativa intjäningsförmåga i nya SAS är 0 (noll!).
PF
2023-01-26 18:37:58
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
På vilket sätt är SAS Connect billigare än SAS "Main"?
De har samma avtal bland piloterna. Misstänker att det egentligen blir dyrare pga mindre flexibilitet och dubbla uppsättningar med postholders och chefer.
En SAS "Main" A320 kan inte crewas med personal från Connect eller tvärtom. Så istället behöver både Main och Connect sitta med standby personal.
@PF
2023-01-26 19:28:35
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Det finns fler ekonomiska faktorer än piloternas löner (dessutom är inte piloterna i LHR med i det avtalet). Det finns ju såklart ekonomiska anledningar att man har just ett irländskt AOC och säte. Dessutom har kabinpersonalen i CPH ett flexibelt avtal där SAS kan sänka alla till deltid under ett halvår och på så vis tjäna pengar när produktionen inte är lika hög. Bara det är anledning nog att behålla Connect. Du har rätt i att crew från Main och Connect inte kan mixas - å andra sidan, standbytäckningen är baserad på produktionen. Exempel: Har Connect och Main 10 plan vardera i trafik kanske de har 2 besättningar var på standby. Hade det blivit en merge och en plattform således haft 20 plan i trafik, hade man haft 4 besättningar i standby. Man har således inte dubbelt på standby hela tiden med den nuvarande plattformslösningen, utan varje plattform har täckning för den produktionen de utför. Tar en plattform över all produktion, kommer de också öka sin standbytäckning.
Artist
2023-01-26 22:43:00
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Svar Leif D rocket scientist. Ja dryga 500 miljoner i advokatkostnader. Plus ett par hundra miljoner dra igång nytt AOC.
Leif D
2023-01-27 12:44:55
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
@Artist. Ännu lite mer "fake news". Advokatkostnaderna för SAS på nära 500 miljoner var för perioden juli-oktober 2022 och ingår inte i förlusten på 1,47 miljarder för november - december 2022. Orkar ni inte läsa SAS pressmeddelanden eller rapporter? Är det för jobbigt för er att läsa fakta? Sluta drömma.
@Leif D
2023-01-27 13:53:05
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Leif, du predikar högt i tidigare inlägg att SAS inte kommer använda samma struktur i framtiden. Du hänvisar dessutom glatt och friskt till ett >pressmeddelande< i dina senaste inlägg. Tar du däremot och läser årsrapporten på 155 sidor kan du se att det tydligt står att en viktig del av SAS Forward är att BEHÅLLA samma operativa struktur som idag, alltså med SAS Scandinavia, Connect, Link och externa bolag som opererar var för sig. För att använda dina egna ord: ”Är det för jobbigt att läsa fakta?”.
Artist
2023-01-27 16:09:23
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Nej det är inga fake news. Är du som går och drömmer om något som aldrig blev till en verklighet
Leif D
2023-01-27 19:17:05
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
@Artist.

Har du missat detta:

SAS
Advokatnotan för SAS omstrukturering uppe i 467 miljoner (Finwire)
2023-01-02 12:36
Advokat- och rådgivarkostnaderna för SAS Chapter 11-process i USA uppgick per den sista oktober till 467 miljoner kronor. Det rapporterade norska Dagens Næringsliv under gårdagen uppmärksammar Di.

SAS IR-chef Louise Bergström säger till tidningen att det inte är något konstigt med prisnivån och noterar att det krävs "väldigt specifik kompetens".


Om du har annan information än SAS IR-chef föreslår jag att du kontaktar henne och ber SAS rätta sitt pressmeddelande.

Artist
2023-01-28 08:38:19
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Och? De avslutade inte det arbetet per sista oktober…
Clown.
Leif D
2023-01-28 10:45:25
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
@Artist. Vad tycker du är alternativet till att använda advokater i Chapter-11 processen? Kanske piloter är mer lämpade?
Robban
2023-01-28 13:47:28
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Det är ganska roligt att följa pajkastningen mellan , förmodar jag, nuvarande SAS anställda och SAS Connect anställda supplerat av div ” experter”.

Första gruppen vill tydligen att allt ska fortsätta ” som vanligt” på SAS.
Andra gruppen verkar vilja att SAS ska göras om.

Sanningen är väl att i nuläget vet ingen, inte ens ledningen, vad som kommer hända efter avslutad Ch. 11.
Allt beror på om man kan locka nya investerare att köpa sig in i bolaget, därför måste man ju göra bolaget ” läckert”
Tror personligen att många anställda tyvärr får gå.
SAS ledningen bestämmer inte mycket i nuläget, alla betydande beslut måste godkännas av Ch11 domstolen.
Div stora kreditorer, kommer också att ha stora krav på ett framtida SAS för att vara med och rädda bolaget.
Som jag ser det vore det kanske lättare att låta SAS gå konkurs, och bygga ett nytt flygbolag.
Artist
2023-01-28 14:09:40
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Nej det har jag inte sagt något om. Den frågan är ungefär lika relevant som om advokaterna skulle ta över piloternas arbete
Flygvärdinna
2023-02-05 15:52:41
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Oj här blev det diskussion. Undrar om någon har information som kan svara på min fråga?
sv. Flygvärdinna
2023-02-06 10:51:25
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Tycker du ska välja SAS Connect, har samma k-avtal som SAS, tror Link har lite sämre.
Men prova på själv om du tycker om det eller inte. Det är väl inte värre än att man kan säga upp sig om man inte gillar läget. Lycka Till!
Fel fel fel
2023-02-06 12:37:30
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Connect i CPH har INTE samma avtal som main DK, utan ett betydligt sämre. Det är i Sverige/ARN som Connect har samma avtal som main SE. Rätt ska vara rätt.
Vale
2023-02-18 11:05:22
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Hallå! Jag ska börja på SAS connect nästa månad. Vad är den genomsnittliga månadslönen som junior?

(Förlåt för min svenska, jag är inte modersmål)
@Vale
2023-02-19 09:26:16
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Om du ska börja där om en månad så har du väl tackat ja till jobbet och sett avtalet?
sv. Vale
2023-02-19 12:44:54
SV: SAS connect eller SAS link i Köpenhamn?
Skojar du?
Om du ska börja jobba där om en månad har du väl skrivit på kontrakt , där lön och villkor bör framgå..
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev