Tråden startades av: Stor Chefen  2012-11-12 08:49:29
Slopa ID resorna! 
Ta bort SAS personalens ID-resor och andra förmåner! Om man inte går med på stora förändringar i avtalen.
Dessutom är dessa ID-resor ett gissel som upptar personalen, att på arbetstid sitta vid datorerna och planera sina resor.
Många kanske hade slutat på SAS om man inte haft sina fina personal rabatter på resor, en större omsättning av personal hade också varit bra för SAS = lägre löner.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

ID90
2012-11-12 09:32:02
SV: Slopa ID resorna!
Sen sitter man ju i mån av plats. Man kostar alltså inget för bolaget utan man betalar för en plats som annars hade gått tom, även om man betalar lite.
Alla IATA-bolag har liknande ID-avtal/ZED-agreement. Det är inte heller bara i flygbranschen man har förmåner genom sitt jobb.
Men det är säkert många som jobbar, på charterbolag eller på Norwegian som avundas dessa förmåner.
STOP!
2012-11-12 09:42:58
SV: Slopa ID resorna!
Det är en enorm löneförmån och ska absolut beaktas vid förhandlingar.

Är det inte viktigt för personalen så tycker jag att den ska tas bort. Det är alltid kostnader i hantering runt id-biljetter. Kan lika gärna lotta ut dessa platser i media mot marknadsföring.
Mother
2012-11-12 10:07:17
SV: Slopa ID resorna!
Håller helt med @Stop!
Lotta ut dessa tomma stolar, super-billigt bland vanligt folk! Få gratis marknadsföring på köpet.....
Istället för att erbjuda de tomma stolarna billigt till en överbetald och arbetsskygg personal.
Sedan kostar hanteringen (administrationen) av ID biljetter en hel del!
Tror att dessa ID biljetter hos personalen ligger bakom mycket tjafs och bråk inom SAS!
Malle
2012-11-12 10:39:12
SV: Slopa ID resorna!
Snälla ni avundsjuka svenskar! Många arbetsplatser har personalförmåner i form av personalpris. Skulle ni vilja ge upp den också? Låt oss flygande få vår förmån i form av ID biljetter.
Pendlande pilot
2012-11-12 11:15:16
SV: Slopa ID resorna!
ID resor är inte till bara för billiga semesterresor för "överbetalda" piloter och kabinpersonal. Det KAn ju tänka sig att vissa som veckopendlar kan få en drägligare ekonomi och ett någorlunda bättre familjeliv.... eller.... är man så avundsjuk att man inte unnar någon annan något gott...????

Man åker ju som sagt som STANDBY och inte i premium...

MVH

EJ överbetald regionalkapten som har dubbelt boende och försörjer sin familj med EN lön

BEHÅLL ID RESORNA!
Bengt
2012-11-12 11:48:14
SV: Slopa ID resorna!
Men snälla nån! Så billiga är inte dessa biljetter längre utan man kan resa lika billigt på vanliga biljetter om man är ute i god tid och då får man fast plats.
Tidigare, för ganska många år sedan nu, så kostade administrationen av dessa biljetter en hel del för SAS men nu är det endast ett fåtal personer som jobbar med detta och den kostnaden har täckts upp genom det ökade priset för biljetterna. För varje biljett får man dessutom betala en avgift som finasierar den hemsida som används för att hantera biljetterna.

Vi flygande tillbringar 155 nätter på hotel varje år så det är begränsat hur mycket mer man vill ut och resa.

Hur i all världen kan man påstå att personalen använder arbetstid för att planera resor? Fram med konkreta bevis!

Gud så avundsjuk man kan vara och klagandet säger mer om er än om SAS-personalen.
Id
2012-11-12 15:28:40
SV: Slopa ID resorna!
Det här har alltid varit en tråkig förmån för dom flygande, varför inte sänka dom vanliga biljetterna istället för att sponsra den egna personalens resande. Om du nu reser 150 dagar per år kanske det är bättre att du är hemma med familjen de få dagarna du faktiskt är hemma?

Förresten så vi vi alla att dessa biljetter är otroligt billiga.. Ett par hundralappar till new york etc etc..

Lägg ner id avdelningen, kan bli en stor del i sas nya sparplan...

Lotta ut dom i tidningen tex kan bli en kul sak varje dag i Aftonbladet eller poskodslotteriet. Det är ju ändå vi skattebelare som betalar för att sas finns?!
Mother
2012-11-12 18:12:51
SV: Slopa ID resorna!
Det är ju inte bara den anställde på SAS som har fina ID-förmåner utan dennes barn, sambo, föräldrar, syskon som också kan ta del av samma förmåner. Har man jobbat mer än 25 år på SAS och fyllt 55 år då har man förmånerna livet ut.........
Kalle kula
2012-11-12 18:33:45
SV: Slopa ID resorna!
Alltså, suck! Vilken avundsjuka i denna bransch. SAS är det bolag som står högst i kurs. Vet att alla på DY, Ryan osv bara är avundsjuka! Kan vi inte alla kämpa för en bättre arbetsmiljö för alla i stället för att vara avundsjuka o snacka massa skit!
Res
2012-11-12 18:46:27
SV: Slopa ID resorna!
Antar att du jobbar på DY och är superbitter för att ni inte får ID med långlinjebolaget. Tråkig attityd att du önskar alla andra samma elände. Byt jobb istället., hos er kommer det bara bli sämre, så är du så bitter redan nu är det nog dax att gå vidare!
Asgarv
2012-11-12 18:47:24
SV: Slopa ID resorna!
Har arbetat på SJ i många år och där är det gratis för personalen att resa i hela Sverige, man betalar bara om man vill sitta på bokad plats, dvs 25-30 kronor var det när jag jobbade där. Arbetar man på SL så har man gratis månadskort. Och arbetar man på en korvkiosk eller liknande som många på den här tråden verkar göra, så får man förmodligen ta en varmkorv gratis. Snacka om att idiotförklara sig själv genom att överhuvudtaget ta upp något så banalt på en sajt som denna. Som sagt.. Asgarv..
Mulle
2012-11-12 19:38:14
SV: Slopa ID resorna!
Otroligt!! Ni verkar vara besatta i era ID resor? Det finns ett liv utan dom, tex ett jobb. Ni borde vara mer rädda att hamna i arbetsförmedlingens klor än att mista id resorna.
Mother
2012-11-12 20:11:45
SV: Slopa ID resorna!
Hade personalen på SAS varit underbetalad, så hade jag inte kommenterat denna tråd över huvud taget, då hade jag glatt mig i deras förmåner!
Men när en flygvärdinna på SAS i Danmark tjänar 35000 dkr/mån + 10000 i tillägg en normal arbetsmånad, som dessutom kan dra fördel av dessa generösa ID-resor, så blir man trött........speciellt som företaget subventioneras av staten = våra skattemedel..........
The ladder
2012-11-12 21:01:18
Suck, vilka nötter...
Priset på en id-biljett vid mån av plats är detsamma som priset som finns tillgängligt för samtliga vid ett tidigt skede, eller för den del när det är gott om platser kvar i ett sent skede. Finns inte på kartan att detta på något sätt belastar kostnaden hos SAS med tanke på att det sköts via en hemsida på ett enkelt sätt. Att sedan påstå att man kan "rea" ut dessa biljetter är magstarkt när man redan via kraftig marknadsföring rear ut mänder av biljetter till underpris vilket gör att alla har chans på dessa biljetter. Är övertygad om att de flesta id-resenärer har gått på nitlotter när man reser standby (typ blivit fast) vilket gör att det ibland kostar mer än det smakar. När tåget och bussen är dyrare än flygbiljetten är något galet.
Giriga människor (det ska vara gratis och flyga) samt avundsjukan (får inte jag ska inte han) är vidrigt och dem får verkligen ett ansikte här.
Pendlande pilot
2012-11-12 21:07:13
SV: Slopa ID resorna!
Asgarv: KLOCKRENT!! Du verkar ha huvet på skaft och hjärtat på rätt
ställe!! Mer sånt!!

Fast det är klart, vad skulle vi göra utan den Kungl.
Svenska Avundsjukan?? Tänk att unna andra något gott...
Ajajaj...
father
2012-11-12 21:23:43
SV: Slopa ID resorna!
@ mother

Förvissso är kostnadsläget i Danmark lite högre än för Sverige, men de pensionsfärdiga i kabinen har löner över 60.000/mån inkl tillägg.
Nu är inte den flygande personalen i sig det som tynger ner SAS, dom producerar ju något ialla fall. Mer än vad som kan sägas om adminstrationen och alla småpåvar i denna.

Rent spontant tycker jag det är bra mycket mer provocerande att en dekadent hantverkare med 2- årig bygglinje i bagaget ( i bästa fall ) tjänar 30 - 35000 papp/månad. Men det får bli en annan diskussion i annat forum...

Till själva ämnet: ID resornas existens eller ej påverkar inte reslutatet nämnvärt, löjlig diskussion.
Mother Whistler
2012-11-12 21:24:52
SV: Slopa ID resorna!
En sjuksköterska som har "3 års utbildning" har INGA förmåner tjänar 24000:-/mån , kan möjligen ta hem lite plåster och Alvedon.
En flygvärdinna på SAS har "1 månads utbildning" och en massa förmåner, tjänar 40000:-/mån kan ta hem överbliven catering och små sprit/vinflaskor. (Vet har jobbat i branschen)
Snacka om en orättvis Värld.......
Mother Whistler
2012-11-12 21:34:49
SV: Slopa ID resorna!
Hade jag varit i ledningsgruppen på SAS så skulle jag säga!! Går ni inte med på dessa nya avtalen vs löner så tar vi bort era ID-resorna i morgon, punkt!! punkt!!
Ryanpilot
2012-11-12 23:00:52
SV: Slopa ID resorna!
@ Mother whistler.

Kabinpersonalen skulle jag påstå har ett betydligt mer ansvarfullt arbete än den normale sjuksköterskan.. De är inte där (som motsäger dina erfarenheter) för att servera dig kalla drinkar utan för att rädda livet på 50 människor vid eventuell fara?!! Sjuksköterskan gör också ett viktigt jobb men har inte så vitt jag vet ansvar för 50 passagerares vara eller inte vara varje dag? Att utbildningen sen inte är lång eller kanske tuff, vad spelar det för roll? Du går fortfarande till jobbet med 50 ggr mer prestationsångest.

Jag skrivet inte det här för att jag jobbar i kabinen. Jag är pilot på ett helt annat företag som jag varken är anställd av eller tjänar speciellt mycket pengar hos. 27,5 tusen i månaden är vad jag kan skrapa ihop på högsta lönenivån. Jag är inte bitter för att SAS kabinpersonalen tjänar mer än mig även fast jag har ansvaret för 4 ggr mer människoliv i varje situation än vad de har.. Jag menar snarare att jag kanske är grovt underbetald för den stress jag upplever.

Ja till ID biljetter och alla andra förmåner som får personal som pendlar 150 dagar om året att må bra.!! Gäller alla yrken och jag skulle gärna ha några förmåner själv. Får ta med eget kaffepulver till jobbet, så mycket måste flygföretagen tydligen spara på utgifterna för att gå med vinst. SAS resa har knappt börjat.

Och till dig som menar "byt jobb då om du är så missnöjd!". Det gör jag gärna svarar jag då, det är inte som att jag inte försöker. Men det är svårt i en branch som är så nersmutsad med passagerare som gör vad som helst för att resa på billiga biljetter för att sen klaga på servicen. Idioter som en annan idiot en gång sa.
Alle
2012-11-12 23:07:53
SV: Slopa ID resorna!
Svar till Mother Whistler:
Det är frivilligt att gå en tre års utbildning och jobba inom sjukvården och inte få ID förmån, och det är lika frivilligt att utbilda sig i en månad till flygvärdinna och få ID förmån. Sluta vara så avundsjuk och gör något av ditt liv istället.
peter
2012-11-13 03:15:55
SV: Slopa ID resorna!
Får vi på lastningen ha id biljetter då, är det ok?
FDSAS
2012-11-13 08:15:12
SV: Slopa ID resorna!
Angående lastningen och IDbiljetter, blir SGS sålda så försvinner förmånen. Många jobbar just på SAS bara för ID-biljetter, IDbiljetterna var den största orsaken till att jag stannade kvar alltför många år på SAS. Genomgångsyrken som lastning och flygvärdinnor blir till livstidsyrken i SAS bla pga IDbiljetter. Flyvärdinnorna på SAS har för övrigt mycket goda villkor i SAS och då speciellt i Danmark.
Klistar in mitt meddelande från tidigare tråd nedan.
ID resorna försvinner om SGS blir uppköpt, man får troligtvis behålla dom enbart på SAS linjer i 2 år från uppköpsdatumet sen är det slut såvida man inte kvalificerar sig för 70 regeln (ålder + år i SAS) dvs vara 45 år och ha jobbat i SAS i minst 25 år då får man pensionärsbiljetter enbart på SAS eller om man är 55 och har jobbat i SAS i minst 15 år då får man pensionärsbiljetter på alla bolag.
Sen om det bolag som eventuellt köper SGS har ngn rabatt är en annan femma.
Men för att få vara med i tex MyIdtravel så måste man som i regel ha ngt att erbjuda dvs flygstolar och destinationer.
Bitter? Nej!
2012-11-13 09:39:32
SV: Slopa ID resorna!
Vilken jävla lekstuga! Själv på DY och är inte alls avundsjuk! Har råd att åka bokat! :-)
*l
2012-11-13 10:09:39
SV: Slopa ID resorna!
Nu är det ju så att ID-biljetterna inte ligger SAS till last på något sätt. De kostar inte bolaget i sig några pengar att erbjuda personalen ID-biljetter. Det betyder i klarspråk: att ta bort förmånen bidrar inte på något som helst sätt till att förbättra bolagets ekonomi. Det är snarare så att ID-resorna betalar sig själva, för det är absolut inte gratis att åka på ID.

De som reser på ID-biljetter betalar för sig. Absolut mindre än en vanlig biljett med SAS, men jämför SAS ID-biljetter med långkostnadsbolagen, då kan det löna sig att köpa en full fare ticket med ett lågkostnadsbolag.

Jag håller med om tidigare skrivare om att biljetter i dag är så billiga så oavsett vad du jobbar med osv så har du råd att köpa en full fare ticket.
Mother
2012-11-13 10:50:13
SV: Slopa ID resorna!
Men det vore smart av SAS att på något sätt erbjuda allmänheten dessa tomma stolar till något marknads-jippo, då skulle SAS tjäna på gratis marknadsföring samt lite bättre "goodwill" hos allmänheten med att Staten skall äga SAS.
B
2012-11-13 11:36:12
SV: Slopa ID resorna!
Det är dessa tomma stolar Ryanair brukar rea ut. Sen säger alla att det är ngt så skumt för det går minsann inte att flyga så billigt som Ryan gör.

Istället åker alla runt med tomma stolar och tycker det är helt normalt.
Anders
2012-11-13 12:21:40
SV: Slopa ID resorna!
Är det ingen här som fattar att dessa stolar inte finns förens det är dags för avgång och gaten stänger? Det är först då som eventuella ID-resenärer släpps ombord. Detsamma gäller de flesta flygbolag inkl Ryanair och Norwegian. Att en stol är tom kan bero på att den inte blir såld, att en passagerare inte dyker upp, att anslutande plan är försenade etc. Inget bolag vill skänka bort dessa stolar sålänge det finns minsta chans att sälja dem. En morgon kanske det står fem kärror från tre olika flygbolag i t.ex. Umeå, alla med destination Stockholm. Vad händer om en får teknik? Jo, de andra fylls snabbt upp med betalande passagerare. Samma sak kan hända t.ex. om ett bolag blir försenat på Arlanda. Många passagerare kommer att missa sina anslutningsflyg ute i Europa. Personalen bokar då om dem via sammarbetande bolag (gäller ej Ryanair eller Norwegian då de inte har några sammarbetande bolag). Att resa på ID är en möjlighet för personalen på alla flygbolag att resa billigt men det är omöjligt att resa på ID när du måste vara framme en viss tid eller dag. För bolagen är försäljningen av ID-biljetter en liten möjlighet att få något för det som inte kan säljas eller att få lite extra pengar för det som redan är sålt till någon som inte ville använda det.

JP
2012-11-13 12:38:27
SV: Slopa ID resorna!
@ Anders

Det finns bokningsbara ID biljtter. Vid förflyttning av Crew tillämpas även där bokningsbara ID biljetter.
Anders
2012-11-13 14:26:41
SV: Slopa ID resorna!
@jp

Självklart finns bokningsbara ID-biljetter, de är dock i ett helt annat prisband som är mer jämförbart med de billiga biljetter som kan köpas via vilken resebyrå som helst. Fördelen är dock att de har större flexibilitet.
Bort med ID biljetterna
2012-11-13 19:47:01
SV: Slopa ID resorna!
Jag är en arbetsnarkoman som dagligen störs av att mina kollegor lägger FÖR stor del av sin arb.tid på planering bokning av dessa ständiga ID resor.
London för 9:e gången, "oj vad kul vi hade", väl hemma på avd igen Måndagen efter, osv osv. Skulle SAS och andra bolag som hade ID resor stänga ner dessa resor skulle ? 25% säga upp sig. Produktiviteten lär ju iofs höjas med ? 25%.

Kan vi inom SAS koncentrera oss på att slippa bli arb.lösa nu eller är
ID resorna viktigare än en anställning?

Bara undrar.......

Mvh

Numerande icke flygande kapten...
Arne Anka
2012-11-13 21:08:16
SV: Slopa ID resorna!
Mycket avundsjuka bakom det här inlägget. Som f.d. SAS anställd så var just ID biljetterna en anledning till att jag stannade kvar i bolaget längre än jag borde ha gjort. Jobbar nu på ett företag med en lön som ger mig råd att åka bokat. Visst låter ID resande vackert, men det är ett synnerligen stressfullt resande. Kommer vi med? Eller kanske bara 2 av 4 i familjen. Fast FRA ett dygn, inte kul men dyrt! Dessutom överbokas alla flyg baserat på no show statistik och diverse parametrar, alla bolag gör sitt yttersta för att fylla flygen till sista plats. Först därefter kan den stackars ID passaceraren komma ifråga. Men, visst är det så att framförallt interkontenentalt så fanns det fantastiska möjligheter att se världen till en låg kostnad - om man hade tur och planerade väl. Men slutsatsen min är att ID resande funkade bäst när jag reste ensam på udda tider.
DY
2012-11-13 21:29:16
SV: Slopa ID resorna!
ID resor är ett exklusivt problem för SAS och sina halvfulla plan. Personalen har därför inga problem med platstillgång och tjänar för bra samt har för mycket fritid !
På DY är det nästan alltid fullbokat och aldrig någon fritid.
Slopa SAS.
kiro praktoren
2012-11-13 21:31:37
SV: Slopa ID resorna!
Alla som suttit på jumpen hem från BKK vet att bolagets stora kostnader inte ligger i
admin av ID utan på sjukskrivningarna pga ryggproblem vid hemkomst.
Strategen
2012-11-13 21:51:01
SV: Slopa ID resorna!
Har jobbat 35 år på SAS och störs också av alla medarbetare som upptar minst 25% av sin arbetstid till att planera sin och (halva släktens) ID resor!!
Avundsjuka
2012-11-14 07:57:42
SV: Slopa ID resorna!
Alltid samma visa vareviga gång det handlar om personal och löner som enligt vissa är överbetalda. När man väljer yrke så får man inte bara se till vad jag vill jobba med, utan alla faktorer runt om dvs. lön, utbildningstid, förmåner, arbetsplatser osv.

Jag hade nog velat bli lärare men kom fram till att jag inte vill riskera att ha skitlön resten av livet, då fick jag växa upp och välja ett yrke som jag trivs ok med men med betydligt bättre lön. Om man väljer lågt betalda yrken så vet man vad man har att vänta sig. INTE att säga att man ska nöja sig och hålla käft, klart man ska kämpa för bättre vilkor och lön, men man kan inte säga att man blev överraskad av hur dålig lön man fick.

Därför är det bara ren och skär avundsjuka alla ni som sitter och klagar på att piloter har för hög lön (de borde ha mindre än busschaufförer, eftersom ni kan ju sätta på autopiloten), flygvärdinnor har för hög lön (de är i princip servitriser), flygledare har för hög lön (de bara strejkar var och varannan vecka). Skaffa er en utbildning och välj yrken som inte har så låga löner så kanske ni kan sluta vara så BITTRA!

"Jag är minsann lärare och har ansvar för det viktigaste vi har"

"Sjuksköterskorna jobbar dygnet runt och tar hand om våra gamla"

"Poliser riskerar sitt liv varje dag i jobbet"


Sedan finns det något som kallas tillgång och efterfrågan, om alla slutar klänga på dessa utbildningar så skulle lönerna tvingas upp efter ett tag. Det motsatta gäller nu för många piloter, det finns så det räcker och blir över så villkor kan pressas ner i botten för många.

Oavsett vart man befinner sig på lönestegen ska man självklart kämpa och inte bara lägga sig ner och ta allt utan att ifrågasätta, inte bara sitta där och vara tacksam för att man har aningen högre lön än genomsnittet.
Mother
2012-11-14 08:43:09
SV: Slopa ID resorna!
En bokad ID-biljett kostar 50% av en fullpris och är avbokningsbar.
Ex. CPH - BKK - CPH tor ca. 8000:- "en bokad ID halva priset, 4000:-" som dessutom är helt avbokningsbar typ fullflex som kostar ca. 12000:-
En ej bokad ID-biljett kostar ca. 1000:- samma sträcka.
Sedan får ju halva släkten samma rabatter, som den anställde.
Måste säga att detta är en väldigt bra löneförmån..........
Bruce Sylvester
2012-11-14 13:59:37
SV: Slopa ID resorna!
Priset på Ib biljetter har hela tiden gått upp i pris och är inte i närheten i vad dom brukade kosta. Där jag jobbar och har jobbat i 25 år så ligger revenue för våra Id biljetter på ca 7% Vad ska en Id biljett i mån av plats och ingen garanti till Catering eller några ersättningar kosta? På Ryanair och norwegian så får du i alla fall en plats :) Dom ända gångerna jag åker id är på long haul där jag kan spara lite pengar på den otroligt stora förmån jag har, bokar alltid fullpris innom Europa då priset på lågprisbolagen håller samma pris som Id biljetterna om jag bokar i tid. Nu kommer jag dock kunna sluta åka id helt då jag kan boka för 2000 till New York tur och retur med Norwegian.

My travel fund has served me well in the pased :)

Bruce Only One Sylvester
Fullt i fyran
2012-11-15 08:13:59
SV: Slopa ID resorna!
FDSAS

Finns inget som heter 70-års regeln nuförtiden.
Detta på grund av att 70-års regeln gick under
lagen om åldersdiskriminering.Så nuförtiden är det
upp till hur många år du har kämpat i företaget,
vilket är mycket mer rättvist för dom som är lite yngre.

Mellan 2-25 år i företaget får man behålla Sas linjerna i 2 år.
Mellan 25-30 år i företaget får man behålla Sas linjerna livet ut.
Över 30 år i företaget får du behålla hela alliansens linjer livet ut.



M.v.h. Bysta bak
FDSAS
2012-11-15 12:13:33
SV: Slopa ID resorna!
Fullt i fyran, där ser man men konkar SAS så försvinner alla ID-biljetter för SAS anställda och fd anställda omedelbums.
rt
2012-11-16 07:19:44
SV: Slopa ID resorna!
@fullt i fyran.....
Vart har du det från att man har id biljetter efter man slutat...2-25 år i 2 år?
Den har jag aldrig hört....
Fullt i fyran
2012-11-16 07:23:32
SV: Slopa ID resorna!
FDSAS



NEJ OCH ÅTER NEJ INTE FÖR DOM SOM HAR JOBBAT ÖVER 30 ÅR

DETTA GÄLLER ÄVEN VID KONKURS:

Bysta bak
mulle
2012-11-16 08:32:01
SV: Slopa ID resorna!
Visst visst, har du varit med om en KK?? K-förvaltaren ser till att sälja ut precis allt för att betala av fordringar, tom din kontorsstol. Tror ni att det fortfarande finns ett system/avdelning som behandlar id biljetter? Nej, den servern har dom redan sålt på en nätauktion
Nisse
2012-11-16 08:51:13
SV: Slopa ID resorna!
Jag tycker att flertalet av eder som är avundsjuka bittra och okunniga angående
ID resor skall informera sig som hur systemet fungerar.

Det är en internationellt sammarbete i världen mellan flygbolag, och det går ut på
att flygbolag skall kunna erbjuda sina anställda en stol om det finns någon
över och dom inte har lyckats få den såld till normal kund sista sekund innan man bordar.
Den anställda betalar för den stolen samt skatt till stat.
Om tex SAS försvinner eller AIRFrance eller liknande så finns fortfarande id Systemet kvar det är inte så att det är SAS som äger systemet.
rt
2012-11-16 09:05:16
SV: Slopa ID resorna!
Ok....men har man id-biljetterna kvar när man slutat? Jag slutar i SAS i April efter 12 år... Ngn som vet?
id
2012-11-16 09:41:00
SV: Slopa ID resorna!
Om du slutar "självmant" så lär du inte ha några resor, däremot har det varit så att om en avdelning blivit outsourcad så har den personalen fått behålla sas resorna i 2 år, det har även vid 2008-09 varit ett erbjudande om att få behålla sas resorna under 2 år då man sa upp sig själv när det var övertalighet men om något sådant erbjudande finns nu låter jag vara osagt.

Angående om sas går i kk, jag då lär id-resorna försvinna på stört, visst äger inte sas my idtravel, (har för mig att Lufthansa är huvud aktör) men man får ändå betala för att vara med så rimligtvis försvinner dom om sas inte längre är med och betalar för sig. Men allt detta är väl egentligen spekulationer då ingen kan veta eftersom sas aldrig vart i en situation som denna tidigare.

Men det är bara att hoppas på det bästa för id resor är en fantastisk förmån!
FDSAS
2012-11-16 10:06:04
SV: Slopa ID resorna!
Var med om konkurs på annat bolag för inte så länge sedan som var med i MyIDtravel och där försvann ID-biljetterna för samtliga direkt, gick att logga in på MYIDtravel ett tag efter men gick ej att beställa biljetter.
Bolagen betalar för att vara med i MyId travel, det är ingen välgörenhet och konkar bolaget då stänger MyId-travel tjänsten.
ln
2012-11-16 10:13:24
SV: Slopa ID resorna!
Det här måste vara det största skitsnackar forum av alla.Jag upphör aldrig att förvåna mig hur folk kan kasta ur sig saker som dom inte har en aning om. Allt från dansks SAS personalens löner till id biljetter.
anställd
2012-11-16 11:01:18
SV: Slopa ID resorna!
Fakta. Alla idbiljetter på SAS är e-tickets och bokas elektroniskt via myIdtravell som är en bokningsajt. Det finns inte en massa anställda som sitter och jobbar med detta. Om jag tex vill flyga med något annat bolag så går beställningen till berörda bolag. Även ev. refundering av biljetter sköts av berörda bolag och allt sker elektoniskt.Flygbolag som inte är anslutna till myIdtravell går inte att köpa biljetter på tex BA.Så sluta vara så stora anhängare av jantelagen.Innom europa kan du hitta bokade biljetter till i stort sett sammapriser som enstandby idbiljett.
Fd personal
2021-10-09 19:23:28
SV: Slopa ID resorna!
Avundsjuka kallas det, självklart stannar många till en viss del pga id resorna, personalen som tar anställning där har oftast ett genuint intresse av att resa
Om du tycker om något annat så lockas du oftast av att arbeta med det du är intressead av
Att resa är livet, för mig, detta gav mig en fantastisk möjlighet att resa i kombination med att arbeta på en flygplats som är väldigt speciellt, det var bland det bästa jag gjort och att få arbeta med likasinnade
Och …….. får man så ger man det är så det är!!!!

2021-10-10 09:16:49
SV: Slopa ID resorna!
Grattis till att börja skriva i en nio år gammal tråd.
ID-biljett
2021-10-10 16:28:53
SV: Slopa ID resorna!
Jag tror knappast någon väljer att stanna kvar enbart för ID-biljetterna….du kommer oftast undan billigare om du bokar din biljett online med ett konkurrerande lågprisbolag…
STO-OF
2021-10-10 17:53:13
SV: Slopa ID resorna!
Visserligen en gammal tråd med tandagnisslan och limbodansen i SAS är densamma, med långsam men regelbunden sänkning av ribban varje år.
va?
2021-10-11 01:15:40
SV: Slopa ID resorna!
Va?

Vilken arbetsgivare ger inte sin personal personalrabatter?
Akktu Stakki
2021-10-11 10:48:31
SV: Slopa ID resorna!
Som prisstrukturerna är idag, kan det knappast löna sig att resa på ID, då denna typ av resa oftast är på stand-by.
Vet inte hur många bolag som erbjuder anställd årliga fri resor med bokad plats.


 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev