Tråden startades av: Jetliner  2013-02-12 15:53:57
Flygplats i Sälen 
Då är det tydligen klart och godkänt att det blir flygplats i Sälen.
Miljödomstolen har sagt JA..:)

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Kurt
2013-02-12 16:06:55
SV: Flygplats i Sälen
Underbart då slipper man den sega vägen med bil :)
!?
2013-02-12 18:02:26
SV: Flygplats i Sälen
Då kan dom lägga ner Mora!
Tekmek
2013-02-12 18:54:54
SV: Flygplats i Sälen
Precis vad Sverige behöver, en till flygplats i Dalarna. Idre går ju som tåget nu, landar en fullsatt S2000 varje dag nu i vinter, heja Sälen. Snark uff oj nu vaknade jag.
Valrossen
2018-06-07 08:11:00
SV: Flygplats i Sälen
Vad blir det för banlängd och vilka flygplanstyper kan max landa & starta där?
767
2018-06-07 10:59:33
SV: Flygplats i Sälen
Banan ska tydligen bli 2500 x 45 meter, tillåter B 737 och A 320/321. För övrigt påverkar flygplatsens höjd över havet startvikt prestanda. Sälen ligger rätt högt, tex Borlänge ESSD ligger på 500 fot över havet.
Nils
2018-06-07 13:24:45
SV: Flygplats i Sälen - LFV/SAAB
Kommer Sälens flygplats kunna öppna utan ett fungerande torn. Linköping skulle enligt plan vara fjärrstyrt från Sundvall redan från årsskiftet 2015/2016. Kommer inte bli aktuellt på mycket länge. Alldeles för dålig internetkoppling mellan Linköping - Sundsvall. Hur kommer det då bli mellan Sälen - Sundsvall. Grattis Scandinavian Mountain Airport. Vilka seriösa flygbolag kommer vilja leva med osäkerheten ifall flygplatsen öppen eller stängd. Tur att det finns andra fungerande flygplatser i närhet och både på norsk och svensk sida. Vi får se!
C152
2018-06-07 14:00:31
SV: Flygplats i Sälen
Ska de ha ILS?
Anton
2018-06-07 20:06:02
SV: Flygplats i Sälen
Tror flygbolagen är positiva till teknik som minskar kostnader och förbättrar säkerhet. Driftstörningarna under införandet i ex Örnsköldsvik är lägre än väntat. Sammantaget att jämföra med en dimmig oktober vecka sammantaget. Större hot är flygledarnas bakåtsträvande, med er trista argumentation är RTC enda möjlighet för Sälen då svenska flygledare inte verkar vilja flytta en meter. RTC är enda möjlighet till flygledning för en regionalflygplats.
Dirk Mögler
2018-06-08 09:53:43
SV: Anton
Att personal inte vill flytta är väl inget nytt vid omlokaliseringar. Snarare ett känt faktum. Problemet är väl att LFV inte har tagit höjd för det.

Förutsättningarna för RTC skiljer sig ju rätt kraftigt mellan flygplatserna. Vad gäller Sälen så är verksamheten minst sagt säsongsrelaterad. Detta gör den utmärkt för fjärrstyrning. Varför sitta med overksam personal i fjällen större delen av året?

Att däremot flytta väl fungerande verksamhet, till något där kostnadsbilden har skenat fullständigt är en annan sak. Blir inte billigare, effektivare eller säkrare att köra Ume och de andra tre remote. Tvärtom faktiskt.

Det LFV däremot försöker spara pengar på är att försöka få till så att man genom att föra över flygledarna till ett extern bolag för att kunna höja pensionsåldern och skriva av pensionsskulderna till personalen. Här finns det kulor att tjäna över tid. Bra eller dåligt för flygsäkerheten att låta gubbar och gummor utföra samma tjänst med sämre förutsättningar högre upp i åldrarna?

Framtiden är automatisering, inte TV-flygledning!
Anton
2018-06-08 19:24:01
SV: Flygplats i Sälen
Fjärrstyrning är första steget mot digitaliserad flygledning. Känns märkligt om man tänker efter att vi har människor som sitter och gör ett jobb som digitala lösningar sedan länge borde kunnat tagit hand om. Ungefär som att incheckningspersonalen nästan försvunnit till förmån for digital incheckning.
Digi
2018-06-08 22:19:43
SV: Flygplats i Sälen
Digitaliserad..... du låter som en pepegoja. Varenda läkare i Sverige som hör en politimer säga detta önskar att det infördes IQ-test för att bli politiker.
Meningslös fras som inte betyder något!
Jenny
2018-06-08 22:21:38
SV: Flygplats i Sälen
Skillnaden ganska stor mellan incheckningspersonal och flygledare. Den första gruppen servar flygbolag och passagerare. Den sistnämnda (flygledare) jobbar ned med flygsäkerheten både i luften och på marken.

Nu vill LFV/SAAB att flygledarna flyttar bort från flygplatserna. De ska istället sitta iben central i skogen i närheten av Arlanda och driva flygledningen på landets flygplatser. Hur dumt låter inte det? Flygleda utan att se antingen rullbanor, flygplan eller passagerarna. Tänk att arbeta med flygsäkerhet och ändå vara bortkopplad från verkligheten. Vem vill det?
Dirk mögler
2018-06-08 23:31:02
SV: Anton
Då får du nog utveckla hur fjärrstyrning är ett första steg mot automatisering,samt motivera kostnaden för detta klavertramp Anton.
Bertil
2018-06-09 13:52:44
SV: Flygplats i Sälen
@Digi,
Jag håller helt med dej, du har så rätt om det nya modeordet DIGITALISERING. Typiskt politikerord för de som inte begriper verkligheten. Digitalisering har vi haft sedan 50-talet i olika former. Bland de första som använde digitala system var Flygledare, militärt och civilt. Sluta tjata om att fjärrstyrning av ett TWR är digitalisering. Det handlar bara om att man överför alla data från ett ställe till ett annat. Det har man gjort sedan modem infördes för femtio år sedan. Ingen som helst märkvärdig teknik inblandad i detta. Det låter som hela Sverige skall digitaliseras när man ändå inte lyckat med fiberutbyggnad i hela landet ännu.
Bakåtsträvare.
2018-06-09 14:30:18
SV: Flygplats i Sälen
Tornet skall se om rullbanan är fri, en bedömning piloten lika gärna kan göra.

Ligger tekniken nere klarar ATC ändå inget, och hela luftrummet stängs, vilket vi sett allt för ofta.

Jonas
2019-11-05 07:48:01
SV: Flygplats i Sälen
Hur går det med tillståndsprocessen för RTS i Sälen? Är dataöverföringen mm säkrad? Dataöverföring måste kunna säkras så att inga fördröjningar i bildöverföring sker. Kan resultera i en katastrof ifall flygledaren leder flyg med fel tidsangivelser. Finns det redundans i data eller går all data i samma kabel från Sälen till Sundsvall? Vad händer ifall kabeln blir skadad, avgrävd, strömmen går ner mm?

På nyheterna idag går Stockholm Stad ut att det blir stora förseningar och fördyrningar genom felsatsningar i förbifart Stockholm. Blir det fel så blir det förseningar. Låt oss nu följa det världsunika projektet i Sälen.
Alf
2019-11-05 23:02:52
SV: Flygplats i Sälen
Vecka 49-50 så ska man köra simuleringarna. Och trafikstarten är vecka 51. Man kan ju tycka att nån form av utbildning för flygledarna skulle behöva klämmas in efter att simuleringarna är gjorda. Man kan ju också tycka att Transportstyrelsen borde få ha ett finger med i spelet när det gäller tillståndsbiten. Och varför skulle man dela ut ett drifttillstånd innan man ens har provkört grejorna. Om de får tillstånd att börja trafikleda så borde ju tillsynsmyndigheten fått bevis på att grejorna uppfyller de krav som ställs. (Man släpper ju inte på kommersiell trafik via en ILS innan man vet om den fungerar). Sen som föregående talare nämnde om dataöverföringen så har det väl inte gått friktionsfritt med IT plattformen. Resten återstår att se......
Donald Ramp
2019-11-06 22:40:14
SV: Flygplats i Sälen
Det är inte bara den fjärrstyrda trafikledningen som har problem som inte kommer att vara lösta denna vinter. Även flygplatsen med diverse system har olösta knutar som ev löser sig på de få veckor som är kvar till trafikstart 22/12. Om tillstånd för ATS är klart till dess då finns det med all säkerhet skäl att granska den processen.
Lennart
2019-11-14 15:05:16
SV: Flygplats i Sälen
Snart är det julafton i Sälen. :-))
Sten A
2019-11-14 18:04:24
SV: Flygplats i Sälen
Kanske julgransbelysningen hinner bli klar till dess.
Jens
2019-11-19 10:04:48
Enligt flygplatsen går det enligt plan
Allt löper på som planerat och flygplatsen är beredda att ta emot de första influgna passagerarna den 22 december. Så spännande!

Frågan man ställer till Transportstyrelsen och övriga inblandade är om detta verkligen kommer att ske eller om vi får vänta tills 22 demenser 2020 eller senare. Myndigheterna i Sverige borde vara extra försiktiga i sin tillståndsprövning med tanke på hur FAA har behandlat / hanterat Boeing. Flera flygplansmodeller har fått sina tillstånd för tidigt godkända. När det gäller Boeing så har det slutat riktigt illa. Vill vi riskera hamna i samma situation i Sverige bara för att vi ska vara bäst???
Claes
2019-11-20 17:02:53
SV: Flygplats i Sälen
I dag har CFL10 varit upp och kalibrerat på svenska sidan av TMA:t. Någon som känner till hur det arbetet bör fortlöpa och hur lång tid det kan ta?
NRK
2019-11-20 18:54:26
SV: Flygplats i Sälen
Ni behöver inte vara oroliga, allt går enligt plan och enligt säkra källor går biljettförsäljningen hos flygbolagen bra.
Ludvig 1
2019-11-20 21:30:47
SV: Flygplats i Sälen
Biljettförsäljningen går bra, det var betryggande, då finns det inget att oroa sig för. Tack för klargörandet.
ole..
2019-11-21 01:04:08
SV: Flygplats i Sälen
Menar ni att det säljs många biljetter eller att det fungerar bra att köpa biljetter.. ;) sen har vi bara RTC som ska igång...
LJ
2019-11-21 06:23:36
SV: Flygplats i Sälen
Enligt teknisk expertis med nära anknytning till RTS Sundsvall som Sälen skall fjärrstyras ifrån så är det högst osannolikt att flygtrafikledning kommer att vara i drift till den planerade starten. Om godkännande ändå ges bör paralleller kunna dras till ifrågasättandet i turerna kring FAA och Boeing 737 Max. Programvara som inte är klar för systemet i Sälens fall men ändå släpps igenom utan tillräcklig validering borde även innebära problem med exempelvis utbildning av FL. Men är det bråttom så är det. Flygbolagen har redan börjat planera för att inte kunna landa i Sälen, passagerarna får räkna med en längre bussresa efter landning helt enkelt.
Jonas
2019-11-21 17:46:58
SV: Flygplats i Sälen
Borlänge kan hålla öppet för både SAS och BRA m fl. Säkert och prisvärt alternativ. Sen får Ekmans Buss ta turerna upp till fjället. Snart kommer Tomten!
Nyfiken 2
2019-11-22 06:28:10
SV: Flygplats i Sälen
@Claes
(Eller någon annan som vet)
Om kalibreringen bara gjorts på den svenska sidan av gränsen, beror det i så fall på att man inte har tillstånd att flyga på norska sidan? En kalibrering borde väl behöva göras med tillgång till hela luftrummet samtidigt och inte bara halva? Exempelvis att kalibreringsflyga en procedur innefattar ju även missed approach mm. Hur gör man en kalibreringsflygninfg i så fall från andra hållet bär banan ligger ett par kilometer in på svenska sidan?
Ludvig 1
2019-11-22 06:38:38
SV: Flygplats i Sälen
Ole.....
Att köpa biljetter fungerar troligtvis rent tekniskt. Både SAS och BRA har ju ett system för detta sedan många år.Hur efterfrågat det är däremot kanske någon annan vet? Men att köpa biljett till Sälen och behöva stiga av i Oslo tex och därefter bussas upp 2-3 timmar, bara för att flygplatsen och flygledningen inte är färdig, en sådan biljett skulle inte jag vilja köpa.
Claes
2019-11-22 18:33:10
SV: Flygplats i Sälen
Svar till Nyfiken 2
Jag vet faktiskt inte, jag vet heller inte om det finns någon som vet. Mig veterligen finns det inget mer TMA med ILS på gränsen mellan 2 länder där det ena landet ligger i EU och det andra inte. Där det ena landet är med i Nato och det andra inte. Det här ska bli intressant att följa.
Frans
2019-11-22 18:51:38
SV: Flygplats i Sälen
Alla negativa flygledare behöver inte vara oroliga, Sälen öppnar som planerat!
Nu ger vi RTS tummen upp allihopa.
Mumin
2019-11-22 20:24:39
SV: Flygplats i Sälen
Zürich bana 14 går över Tyskland
Krans
2019-11-22 20:34:25
SV: Frans
Jag förstår inte, varför skulle flygledare vara negativa kring etableringen i Sälen? Det är väl enda yrkesgruppen som gynnas.
@Krans
2019-11-23 14:01:42
SV: Flygplats i Sälen
Exakt men de fattar inte det, snacka om att slåss mot väderkvarnar.
Skans
2019-11-24 16:44:20
SV: @Krans
Men varför protesterar flygledare mot fjärrstyrning om de tjänar på det? Eller hur vet vi att det är flygledare som protesterar? Vilka tjänar inte på fjärrstyrning och vilka tjänar på det?
Ali
2019-11-24 22:33:54
SV: Flygplats i Sälen
Försöker man skapa egna regler i fjällen? På flygplatsens hemsida står:
"VIKTIGT!
Flygplatsen är stängd till 22 dec och all flygning i området är förbjuden."

Inget restriktionsområde finns och inget Notam om luftrummet nu. Då lär ingen veta om att det finns "förbjudna" områden och ibland flygs det där.


Flygplatsen finns officiellt från den 5 december då den införs i AIP och då råder PPR för att få landa. Då kommer luftrummet att vara upprättat enligt Notam, men det lär ju vara normala regler för CTR/TMA eftersom inget annat anges i AIP.
PS
2019-11-30 15:39:56
SV: Flygplats i Sälen
Sälen har alla förutsättningar att bli en high-chapparallflygplats. SDATS och flygplats bolaget gör allt för att hålla skenet uppe för att inte skrämma bort biljettköparna. Risken är stor att den här säsongen inte alls blir vad man tänkt sig. Om det mot förmodan blir ett godkännande för fjärrstyrd trafikledning så blir det med starka begränsningar. Vilket kanske inte spelar så stor roll i praktiken. Trafikprogrammet är väl ganska klent?Hur har biljettförsäljningen gått hittills? Blir nog mest att rulla tummarna för flygplats personalen.
Hallå
2019-12-16 22:35:43
SV: Flygplats i Sälen
Finns alla tillstånd och certifieringar på plats nu??
DA40
2019-12-17 13:21:01
SV: Flygplats i Sälen
Alla tillstånd är långt ifrån klara, och skulle så ske innan 22/12 då är det någon som möjligtvis har djupa byxfickor i sammanhanget.
MrBrown
2019-12-17 22:42:45
SV: Flygplats i Sälen


Allt verkar klart öppnar på söndag

+ AERODROME CONTROL TOWER (TWR) HOURS OF SERVICE ARE NOW SUN
0700-0845 1330-1845.
FROM: 22 DEC 2019 00:00 TO: 22 DEC 2019 23:59 ES/B4214/19
HMK
2019-12-18 11:20:10
SV: Flygplats i Sälen
Synd att inte Kungen kommer och inviger flygplatsen, har för mig
att han var med när senaste flygplatsen invigdes i Pajala.
Insidan
2019-12-18 11:20:57
SV: Flygplats i Sälen
Om fjärrstyrningen ska överleva måste det bli försenat. Riskerna med att driftsätta nu är överväldigande. Ingen kommer att tjäna på det. Frågan är vad cheferna prioriterar, sitt kortsiktiga anseende eller verksamheten?
FL och skattebetalare
2019-12-18 11:53:55
SV: Flygplats i Sälen
Ja titta, det var bara ett Notan som saknades.
Frans
2019-12-18 20:17:47
SV: Flygplats i Sälen
Kul att se att alla ”förståsigpåare” trodde detta var omöjligt!

/Flygledare
Nisse
2019-12-19 07:56:04
SV: Flygplats i Sälen
TS orkade inte hålla emot. Pressen för stor från departementet, LFV och politiker. Hoppas nu inget allvarligt händer för vem ska man då hänga i julgranen???
Tomten
2019-12-19 08:29:36
SV: Flygplats i Sälen
Dyr flygplats och operation. Under vintertid öppen 3 dgr i veckan. Övrig tid stängd för regionaltrafik. Samtidigt aviserar Skistar att intäkterna sjunker och bokningsläget kraftigt neråt. Bra timing med ca 1 miljard investering för några få resande. Lysande Stickan!
@Nisse
2019-12-19 10:12:59
SV: Flygplats i Sälen
Eller så kan man ge alla en klapp på axeln som jobbat stenhårt med detta ända från början till slut. Och inte tro att någon på TS inte kunde "hålla emot".
Är man inte insatt ska man inte skriva något helt taget från luften heller.
Ludvig 1
2019-12-19 12:20:49
SV: Flygplats i Sälen
@@Nisse
Det är inte taget ur luften, ingen ide' att du försöker inbilla någon att denna process har gått helt rätt till. Däremot råder det nog inga tvivel om att alla inblandade har jobbat hårt. Så en klapp på axeln för ett bra påbörjat arbete är ni värda.
Gunnar
2019-12-19 13:18:28
SV: Flygplats i Sälen
Nisse:
Eller så kan vi välja att se det som att TS arbetat ovanligt snabbt i ett ärende som på många andra håll tagit väldigt lång tid. Orsaken till det kan vi spekulera i som att TS blivit snabbare, de som ska bli granskade bättre på att redovisa till TS eller att TS utstått påtryckningar. Det kanske är något helt annat också men något ovanligt känns är det i förhållande till tidigare handläggningstider.
Fjädern
2019-12-19 14:33:16
SV: Flygplats i Sälen
Eller än värre, dugligheten hos TS, berörda vet att granskningen av befintliga Remote flygplatser tagit lång tid och varit komplicerad.
Sedan
2019-12-19 15:58:49
SV: Flygplats i Sälen
Sedan kan ju både TS och LFV/SDATS lärt sig hur och vad man ska göra och skriva för att få fram ett så bra underlag som möjligt för att inte stå och stampa som tidigare godkännanden.
Ludvig 1
2019-12-19 16:39:43
SV: Flygplats i Sälen
Om nu det julmiraklet har inträffat att LFV och SDATS plötsligt lärt sig vilken kvalitet på dokumentationen de skall leverera, då är det ju lite märkligt att besked om detta kommer bara tre dagar innan planerad första landning. Om det redan funnits ett vanligt torn på Sälen, som det var i Ö-vik och Sundsvall, som skulle ersättas av RTS då hade vi inte sett ett godkännande så här snabbt. Än så länge sägs det bara att godkännanden är klara men troligtvis är det med omfattande restriktioner. Varför då? Jo, för att egentligen är det inte riktigt färdigt. Money talks, Safety walks.
Ole
2019-12-19 16:55:36
SV: Flygplats i Sälen
Vad som än händer med operationen på Sälen så är det skönt att veta att Gardemoen, Borlänge och Mora finns i närheten. För piloter och flygbolag så måste det kännas bra och tryggt att det finns redundans runt hörnet när RTS/RTC går ner. Det lär det göra - bara en tidsfråga.
Ludvig 1
2019-12-19 20:07:21
SV: Flygplats i Sälen
Alternativ är bra, så länge de inte ligger under samma central som alternativet.
@Ole
2019-12-20 12:05:56
SV: Flygplats i Sälen
Vad vet du som ingen annan vet?
Måns
2019-12-20 16:51:33
SV: Flygplats i Sälen
Ni som bara ser nackdelar med centralisering - visste ni om att all enroute-trafik leds från två centraler i Stockholm och Malmö? Isåfall måste ni ju vara väldigt nervösa varje gång ni flyger eftersom dom också förlitar sig på stora mängder datatrafik från radarstationer, färdplaneringssystem, kommunikationssystem och angränsande sektorer/länder. Givetvis har dessa centraler, precis som RTC, redundans men det har hänt att allt slagits ut.
DC-10
2019-12-20 18:47:59
SV: Flygplats i Sälen
Grymt bra arbetat av Sälen, TS och LFV. Kul för medarbetarna att sköta ännu en flygplats.
Invigd
2019-12-22 12:04:04
SV: Flygplats i Sälen
22dec2019 c:a kl 0930 landade BRA på Sälen.
Nu rullar allt på...
Frans
2019-12-23 17:36:45
SV: Flygplats i Sälen
Sälen rullar på trots dimma, RTS regerar!
Snart i Ume Å!
Ludvig 1
2019-12-24 01:11:21
SV: Flygplats i Sälen
@Måns
Det finns hittills inte en enda företrädare från pilotsidan som förespråkar eller ser några operativa fördelar med att fjärrstyra flygplatser. Din argumentation visar också att du inte förstår innebörden av att skapa stora centraler med många anslutna torn och vad skillnaden är mot centraler för den högre luften. Om någon annan orkar förklara det för dig så varsågod, men jag tror inte att det skulle göra någon nytta.
Loka
2019-12-24 09:48:17
SV: Flygplats i Sälen
Ok Måns, försök ta till dig det här; Ett stängt ATCC stänger inga flygplatser medan ett stängt RTC stänger alla berörda. Förstår du problemet för flygbolagen?
Svaret är mer bränsle i tanken.
Resenaren
2019-12-24 11:15:47
SV: Flygplats i Sälen
Flygplatsen i sundsvall är senaste exemplet på hur farligt RTS är strömavbrott vilket gjorde att diesel generatorn egentligen skulle gå igån vilket den gjorde problemet var att RTS fick ett "tekniskt fel".....
Måns
2019-12-24 14:48:18
SV: Flygplats i Sälen
Loka, jag skulle 100 gånger hellre tvingas landa på en flygplats där tornet är stängt (det gör allmänflyget dagligen) än befinna mig på 10 tusen meters höjd och tappa all kontakt med ATCC för att sen göra inflygning till tex. Arlanda med TCAS som enda hjälp för att bibehålla separation.
Månd
2019-12-24 17:57:22
SV: Flygplats i Sälen
Om ni inte visste det, ett torn kan få strömavbrott också!
Ludvig 1
2019-12-26 10:10:20
SV: Flygplats i Sälen
@Måns
Okunnighet är farligt, det har framdriften av detta projekt tyvärr visat. Farligt i bemärkelsen att beslut tas grundade på att det ser bra ut för den som inte förstår innebörden av teknikskiftet, men att man inte vågar stå emot. Läs gärna sagan om kejsarens nya kläder, den har stor relevans till vad som sker i Sverige just nu när det gäller hur SDATS arbetar. Sedan kan man förstås vidtaga åtgärder som flygoperatör för att inte hamna i en farlig situation genom att alltid ha med extra bränsle ifall centralen fallerar. Då får vi istället ett ökande miljöproblem, men det är en annan sak.
Ali
2019-12-26 11:08:39
SV: Flygplats i Sälen
Ett RTC gör att det erbjudna tjänsteutbudet inte kan genomföras vid störningar. Bättre då att ha ett tjänsteutbud som inte är så lättpåverkat. Att behöva ha trafikledning på en plats med lite trafik verkar inte kostnadseffektivt. I Yampa Valley, Colorado, är det idag 18 ankomster med skidturister i flygplan upp till B737 och A320 utan varken flygledare på plats eller kameror. Allt funkar med CTAF, "anmäl dig 10 minuter före landning".
Snöröjning, ramp och terminal kräver dock bemanning.

@Ludvig1
2019-12-26 17:12:09
SV: Flygplats i Sälen
Gissa vad, vi har alltid med oss extra bränsle på vårat flygbolag och jag trodde inte vi var ensamma.

/Pilot DY (ej fackligt ansluten)
Euro
2020-02-16 14:41:43
SV: Flygplats i Sälen
Verkar flyta på riktigt bra på flygplatsen i Sälen. Remote är succé så här långt. Nya europeiska flygbolag kommer kommuniceras inom kort.
 

Tillbaka

TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev