Både och faktiskt. Slovakiska AirCar vill nämligen vara båda fordonsslagen på en gång. Nyligen gavs ett handfast bevis på att det faktiskt är så.
Knappt två timmar efter att Finnair presenterat ett något överraskande trafikprogram med långlinjer från Arlanda till USA och Thailand, meddelade SAS att de nu återupptar trafiken från Arlanda till USA. Det bäddar för en ökad konkurrens de två flygbolagen emellan.
Tvåhundra flygplan på ett bräde, sådana beställningar brukar hamna hos Airbus och Boeing. Nu har svenska Heart Aerospace kammat hem en sådan order från United.
Långlinjeversionen A321XLR är A320-familjens nya guldklimp. För att klara sträckor upp mot 9000 kilometer byggs en helt ny bränsletank in i flygplanet med en unik konstruktion.
SK 60 är en klassiker och en arbetshäst med snart 60 år på nacken. Nu närmar sig slutet för Flygvapnets klassiska skolflygplan. Det innebär att jet byts mot turboprop.
Virgin Galactic blev först med att skicka "turister" upp i rymden. Sedan kom Blue Origin och någon gång nästa år ska de första betalande resenärerna upp i rymden.
Hemmabasen är på Sicilien och operationsområdet är Östersjön. Den amerikanska superdrönaren Global Hawk kan hålla sig i luften i upp till 30 timmar.
Det blev knappt 15 år i flygvapnet. Hawker Hunter var inte bara ett vackert flygplan, det gjorde en viktig insats och fyllde luckan mellan Tunnan och Draken.
Det unika svenska luftrummet i norr var en viktig del när den multinationella flygövningen Arctic Challenge Excercise genomfördes för femte gången. 70 flygplan från åtta länder deltog.
Mer centralt än så går det knappast att ha en flygplats. Nu växer dessutom lilla London City Airport med ny taxibana och bättre terminalområde. Kanske är också långlinjerna på väg tillbaka.
De tre stora flygbolagen vid Gulfen är en framgångssaga utan motstycke. Men de är inte osårbara. Nu hoppar Etihad av kampen om att vara ett av de stora naven.
Mitsubishi fick inte pli på sin egen regionalmaskin. Istället köptes CRJ-produktionen från Bombardier och nu kan det handla om att återuppväcka den klassiska jetmaskinen.
334 meter över havet på Västgötaslätten. I 80 år har Ålleberg varit hjärtat i det svenska segelflyget och ingen plats har betytt mer för sporten.
Mer information: Flygrevyn.se
|