Innehåll nr 7 - 2005
Utanför redaktionens fönster har det pågått en intensiv flygtrafik sedan ett par veckor tillbaka. Den rikliga tillgången på ekollon har lockat till sig mängder av nötskrikor. Dessa praktfulla roströda fåglar, som gör skäl för sitt namn, har trots skrik och skrän stått för ett skådespel som lättat upp arbetstyngda dagar. Det sista jag lägger handen vid när det gäller tidningsinnehållet är just det ni läser nu. Slitet med att ta fram bra artikelmaterial, redigera texter, läsa korrektur och sälja annonser är redan avklarat. Varje gång tänker man " det här går aldrig" men tack vare alla kompetenta skribenter så ligger det alltid en läsvärd tidning på bordet "just in time" då utgivningsdagen kommer. I det är numret finns mycket både spännande och skrämmande läsning. Som att obemannade farkoster, stora som en DC-9, flyger omkring i civilt kontrollerat luftrum, vilket kan få katastrofala följder. Ett säkerhetsproblem som angår oss alla. Att vi har att lära av historien är artikeln om autogyron ett exempel på. En gammal idé som kan bli del i flygets framtid. Kanske har du funderat på att börja flyga? Då finns chans att du stöter på det allt vanligare ultralätta flyget. För en del år sedan såg de ut som apparater hämtade ur flygets barndom men numera är de fullvärdiga flygplan. Vi börjar vår nya serie " Det nya folkflyget" i detta numret. Tröttnar du på läsning kan du i stället njuta av årets naturfotograf som har fotograferat Sverige ur fågelperspektiv. Ett perspektiv som blev till skön konst. Utanför fönstret råder vårvärme... vinterkyla.... höststorm... Vädret liksom fåglarna ger mig den omväxling jag behöver för att ta mig an nästa tidning - årets sista. Ha en trevlig läsning tills dess!
Christina
4 ... UAV PÅ IRRVÄGAR
Hur uppträder en besättning ombord på ett trafikflygplan när en mötande farkost, stor som en DC-9, i en fart av 800 km/tim visar sig vara en UAV? Detta är en fråga som pilotorganisationerna just tittar närmare på.
20 ... VOLVO AEROS VD I HETLUFTEN
Möt Fred Bodin - motorn bakom högteknologiska Volvo Aero. De senaste årens konjunkturturbulens tycks ha ebbat ut och företagets prognoskurvor pekar uppåt. Många samarbetsavtal har ingåtts under senare år, men det återstår ännu några affärer som Voövo Aeros vd betecknar som en ödesfråga för företaget - bland annat att bli delägare i motorerna V2500 och CFM56.
25 ... AUTOGYRON - FRAMTIDENS FLYGFARKOST
Autogyron höll mer eller mindre på att falla i glömska. Men nu har två amerikanska företag återlanserat flygplanet som har rötter tillbaka i 1920-talet. Flygningen med dessa apparater kommer att kräva en helt ny pilotteknik - inte svårare, men annorlunda.
30 ... FOTO FRÅN OVAN
Lars Bygdemark fotograferar vanligen på 300 meters höjd ombord på en specialbyggd Cessna 185. Hälften av tiden går åt till uppdrag år arkitektfirmor, medan han ägnar resten av tiden åt konstnärlig verksamhet. Det är det sistnämnda som har premierat Lars med utmärkelsen årets naturfotograf av Naturvårdsverket.
43 ... EXTRA 300L - EN KONST ATT FLYGA
Vår testpilot Bob Grimstead blev helt begeistrat efter en flygtur i aerobatickärran Extra 300L. Han klassar det som helt överlägset jämfört med jämförbara maskiner. Inte för intet har denna dyrgrip fått smeknamnet "Luftens Ferrari". Enda missräkningen är att denna linjesköna skapelse kräver en välfylld plånbok i inköp.
55 ... FLYGBRÄNSLE TILL VARJE PRIS
Tillgången på olja är fortfarande god påstår en del, medan andra hävdar motsatsen. Trots alla domedagsprofetior har vi kanske 20-30 år på oss att utveckla nya drivmedel. Sven Hugosson tittar närmare på problematiken.
58 ... TEST: EV-97 EVEKTOR EUROSTAR
UL-kärran Eurostar är först ut i vår serie om det nya folkflyget. Dagens UL har inget gemensamt med första generationens kärror som mest liknade slarvigt ihopsatta tältkonstruktioner. Den populära Eurostar är en robust plan med snälla flygegenskaper och har blivit ett populärt val i södra Sveriges flygklubbar.
... PLUS MYCKET, MYCKET MERA ...

 

Mer information: Flygrevyn.se