Innehåll nr 1 - 2011
Om man lyssnar på tongångarna i media skulle man kunna tro att svensken inte är särskilt positivt inställd till flyg. Men så verkar det inte vara enligt en SIFO-undersökning som visar att nästan 80 procent gillar flyg. Nästan lika många, 73 procent anser att bra flygförbindelser är nödvändiga trots flygets miljöpåverkan.
Fast en viss negativ inverkan har ändå de fientligt inställda debattörerna haft. Mer än var fjärde svensk tror att flyget svarar för mer än 20 procent av de globala koldioxidutsläppen. Som alla Flygrevyns läsare säkert vet så är rätt siffra 2-3 procent. Nästan sex av tio svenskar tycker det är viktigt att kunna flyga utomlands på semestern. 55 procent säger att deras val att flyga inte har påverkats av flygets miljö- eller klimatpåverkan. Hela 67 procent vill fortsätta att flyga som tidigare.
I detta nummer kan du läsa om hur svensk flygindustri organiserar sig för att flygets belastning på miljön ska minska ytterligare. Flyg är ett trafikslag som onekligen tar sitt miljöansvar.
Dagarna blir allt längre och det är en nåd att stilla bedja om att våren inte dröjer som i fjol. Men än så länge biter sig vintern fast och marken är täckt av ett meterdjupt snötäcke.
Trots den bistra vintern har flera av de fåglar jag är van vid att se vid fågelbordet lyst med sin frånvaro. Men så dök äntligen de färgsprakande Steglitzarna upp, och bland alla gulsparvar och grönfinkar infann sig även några Stenknäckar. Som en blixt från en klar himmel gjorde Sparvhöken en snabb visit och decimerade koltrastbeståndet.
En fågel som förr i tiden föredrog varmare trakter vid den här årstiden är Bofinken. Men de senaste tio åren har alltid några övervintrat. De tycks bli allt fler och häromdan kunde jag räkna in dussinet fåglar.
En fågel av det ovanligare slaget dök upp alldeles framför näsan på mig när jag fyllde på fröautomaten. I en av de större sälgarna bredvid satte sig den Mindre Hackspetten och hamrade frenetiskt på en gren. Den lilla krabaten är stor som en gråsparv och har tvära band över ryggen. Arten kräver en miljö där människan inte driver ett alltför rationellt naturbruk.
Siamesbröderna Movitz och Merlin bedriver också gärna ornitologiska studier, men för fåglarnas skull genom köksfönstret. De skallrar med tänderna åt allt som är befjädrat. Bofink eller Hackspett spelar ingen roll bara det smakar fågel.
Christina
4 ... Stealth på kinesiska
Den nya kinesiska J-20 har varit omgärdats av stort hemlighetsmakeri. Gissningarna har lutat åt att det är frågan om en femte generationens stealthfighter i stil med amerikanska F-22. Premiärflygningen varade i 18 minuter och enligt uppgifter lär två prototyper byggts.
16 ... Vän eller fiende – det var frågan
Både engelsmän och tyskar hade under andra världskriget divisioner som flög fiendens maskiner. Sålunda kunde en Spitfire med hakkors eller en Messerschmitt i RAF:s färger ställa till det rejält under stridens hetta.
20 ... Bästa flygapparna
Vill du ha hjälp med att planera din flygtur. Eller kanske pröva på att landa rymdfärjan. Eller varför inte driva ett eget virtuellt flygbolag. Valen är många. Vi hjälper dig att hitta apparna för nytta eller nöje.
24 ... Civilflyg i militära skjutområden
Läs hela artikeln i PDF-format Haverikommissionen pekar på bristande rutiner bakom det stora antalet rapporterade intrång som flyget gör sig skyldiga till i militära skjutområden. Problemet har ökat så pass mycket att Eurocontrol tillsatt en utredning och Transportsyrelsen jobbar på nya rutiner.
28 ... Visionär flygindustri
Svensk Flygindustri har nyligen gjort en gemensam kraftansamling. Förra året lades grunden genom skapandet av National Research Agenda. En organisation vars aktörer ska ta sig an framtidens utmaningar och förverkliga visioner.
30 ... Stuka - störtbombaren
Inget flygplan är mer förknippat med det tyska blixtkriget och det nazistiska terrorväldet än Junkers Ju 87. Med ylande sirener och sin bomblast satte Stukan skräck i civilbefolkningen. Redan som nytt var flygplanet föråldrat, men trots sina brister tjänstgjorde typen tills krigsslutet
50 ... Taranis – stridbar UCAV
Det obemannade flyget blir alltmer avancerat. I somras rullades nästa generationens UAV ut i offentlighetens ljus. Den brittiska Taranis är en så kallad UCAV ( Unmanned Combat Aerial System) en maskin som ska kunna utkämpa regelrätta luftstrider. Det topphemliga projektet har hittills kostat 143 miljoner pund och mer lär det bli innan provflygningen som är planerad inom ett år.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se