Innehåll nr 6 - 2013
Visst har det hänt att jag glömt ett par glasögon eller en tidning på flyget. Men enligt sajten Skyscanner, som nyligen gjort en undersökning bland kabinpersonal från 85 olika länder, så glömmer folk de mest underliga saker ombord. Bland de mer relevanta sakerna som glöms är pass och mobil - dock är passagerarna något slarvigare med att hålla reda på passet. Att man glömmer mat kanske inte är så konstigt i dessa tider då flygbolagen tar bra betalt för något att stoppa i magen. Men ändå kan man ställa sig frågande till extraprovianten som kabinpersonalen kan hitta. Vad sägs om en påse lök och en låda torkad fisk att stilla hungern med? Och hur kan man gå av planet utan sin benprotes eller sitt emaljöga!
Listan över de mest märkliga sakerna kan göras lång, men onekligen blir man nyfiken på vad ägarna till en bröllopsklänning, ett par handklovar, en påse diamanter och ett skriftligt frieri, tänkte på när de steg av planet eller hade de redan under resans gång bestämt sig för att dessa saker var något de kunde leva utan?
Vid den här tiden på året brukar min frys bågna av alla små svamppaket. Bristen på regn i sommar har gjort att den tidiga höstens svamputflykter har uteblivit och vill jag plocka svamp får jag göra en djupdykning i frysen efter resultatet av fjolårets svamplycka. Men än ger jag inte upp. Även om loppet förmodligen är kört för åtminstone Karl-Johan så finns det fortfarande hopp för att Trattkantarellerna ska växa till sig. Och de är ju faktiskt de som ger de stora kvantiterna svamp.
Jag är egentligen inte ute efter att klaga på sommarens fantastiska väder. Dock har bristen på regn inte bara varit positiv. Grönsaksodlingar och blommor har behövt ständigt vattentillskott. Men mest orolig har jag varit för vattennivån på min damm och hur dess innevånare, framförallt Salamandrarna, skulle klara den allt mindre vattenmängden. Nu kan jag pusta ut. Vattenödlorna lyckades utveckla de lungor de behöver för att krypa upp på land i pölen som var kvar i dammen.
Nu i mitten av september fick jag tillbringa "En dag i paradiset". Det är ett årligt evenemang som går av stapeln på Gålö i Haninge. Mot en minst sagt rimlig slant kan du ta dig en åktur i någon av de krigsfartyg som har ingått i vårt marina försvar. Jag valde att åka med motortorpedbåten T26 som byggdes 1942 på Kockums i Malmö. Från mitten av av 1960-talet och fram till -85 nyttjades fartyget av flygvapnet som målbogserare på Vättern. Och i slutet av september blir det en flygtur med en annan veteran - DC-3 Daisy. En höjdarupplevelse att se fram emot.
Christina
4 ... INVADER - EN HÖGPRESTERANDE VETERAN
Invadern gjorde entré i andra världskrigets slutskede. Trots detta gjorde flygplanet stora insatser och kom att byggas i cirka 2 500 exemplar. I dag finns bara ett 20-tal flygande exemplar kvar i världen och ett av dem "Sugerland Express" har varit höjdpunkten på många av årets flygdagar runtom i Sverige.
22 ... PILVINGENS GULDÅLDER
Läs hela artikeln i PDF-format Amerikanernas första möte med sovjetbyggda jetjaktplan skedde i Korea i början av 1950-talet. När underrättelsetjänsten i väst upptäckte MiG-17 trodde de att det var en modifierad MiG-15. MiG-17 hann aldrig komma i tjänst i Korea och MiG-19 fanns på ritbordet redan innan Koreakriget bröt ut. MiG-17/19 kom dock att delta i flera senare konflikter och opereras av ett stort antal flygvapen.
34 ... SKÅPBIL SOM HOPPKÄRRA
GippsAero GA8 Airvan konstruerades för att fylla gapet mellan Cessna 206 och 208. Airvan har ett stort användningsområde och kan med fördel opereras från flygfält av enklare slag ute i "buschen. Även fallskärmsklubbar har upptäckt Airvans duglighet. Flygrevyns testteam har varit på besök hos en klubb i Motala för att testa den flygande skåpbilen från Australien.
41 ... REGIONALJETKAMPEN
I skuggan av kampen mellan giganterna Boeing och Airbus pågår en hård strid mellan regionaljettillverkarna. Alla kokar soppa på samma ingredienser. Receptet på förbättrad ekonomi som ska locka kunderna innehåller en blandning av förfinad aerodynamik, lättare material i skrovet och bränslesnåla kraftpaket.
45 ... FLYGANDE START FÖR CHALLENGER
Sedan tolv år tillbaka har Challenger varit en kassako för Bombardier. Men nu är det dags för en uppdatering. På affärsflygmässan i Genève i våras presenterades Challenger 350. NetJets beställde direkt 75 maskiner och lade optioner på ytterligare 125!
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se