Innehåll nr 8 - 2014
De senaste året har flygsäkerheten satts i fara när militära plan flyger in över Östersjön utan färdplan, avslagen transponder och utan kontakt med flygtrafikledningen. Stridsflyget i Natoländerna har satts i beredskap 400 gånger hittills i år. Natochefen, Jens Stoltenberg, konstaterade nyligen att nivån på flygaktivitet inte har skådats sedan kalla krigets dagar.
Även LFV oroar sig för flygsäkerheten efter ett antal incidenter med trafikflygplan. De vill ha bättre tillgång till försvarets radarövervakning för att minska olycksriskerna för civilflyget.
Att gå så långt som att kalla kriget har återvänt vill inte konteramiral Anders Grenstad slå fast. Däremot menar han att ryssarna med sitt uppträdande vill markera sin militära status. (se artikel i FR 7-14)
I detta numret hittar du en artikel om en uppdatering av ryska Il-38, en havsövervakare som mycket väl kan dyka upp i våra farvatten.
Du kan också läsa en utförlig artikel om Black Hawk, en helikopter som bistår polisen vid bekämpning av terrorism.
Även om inte är kalla kriget är här så är det uppenbarligen en tuffare verklighet vi står inför i framtiden.
Just nu när jag skriver de sista orden i årets sista tidning faller en solstråle in genom fönstret på redaktionstorpet. Solen har varit en sällsynt gäst på sistone och himlen har legat som en grå filt över landskapet de senaste månaderna. Med tända stearinljus har jag försökt mota bort mörkret en smula. Mest önskvärt vore det förstås om det kunde falla lite snö. Men temperaturen håller sig strax över nollstrecket och faller det något så är det regn.
Trots brist på snö och kyla har jag hängt upp mat till fåglarna och fyllt rådjurens hoar. Inbillar mig att det inte finns så mycket näring att hämta för viltet ute i markerna så här års. Min teori bekräftas enligt mig av att utlagt foder har en svindlande åtgång.
Fågelmatning är något som var och varannan tycks ägna sig åt nuförtiden. Att det är så fascinerande att stirra på fåglar är lite märkligt då det egentligen inte händer så mycket, om inte sparv-eller duvhöken är i farten förstås. Denna meditativa sysselsättningen kan tyckas vara tvärs emot att jaga kickar i livet. För egen del tycker jag att komma nära naturen, att se det stora i det lilla, är minst lika viktigt för den själsliga hälsan som att jaga upplevelser. Ett sätt att hitta lyckan där man står och går.
Jag hoppas att ni ger er tid att spana på fåglar som en motvikt till all den stress man känner inför jul.
Christina
4 ... BIZJET I ÖVERLJUDSFART
Amerikanska Aerion Corporation är ett företag som under lång tid har samlat på sig ett världsunikt aerodynamiskt kunnande. En kunskap som nyligen har resulterat i ett samarbete med Airbus. Tillsammans siktar de nu på att få ut den överljudskapabla bizjeten Aerion AS2 på marknaden runt 2021.
22 ... RYSK VÄSSAD UBÅTSJÄGARE
Il-38 har hängt med i snart 50 år. Beslut om uppgradering togs för snart tre år sedan. Nyligen rullade det första exemplaret av Il-38N ut från anläggningen vid Zhukovsky. Ett flygplan som mycket väl kan visa sig över våra farvatten inom den närmaste tiden.
28 ... FIESELER STORCH - ETT RENOVERINGSPROJEKT
Läs hela artikeln i PDF-format 2007 köpte Tor Norstegård en delvis återställ Fieseler Storch. Ett renoveringsobjekt utan motor. Tor planerar att återställa sin Storch Werknr. 1816 till luftvärdigt skick och så nära originalet Fi 156 C-3 som möjligt. Förebilden opererades av Luftwaffe i Norge under andra världskriget.
34 ... BLACK HAWK - EN TUFF ARBETSMASKIN
Snabba drag är något som har präglat anskaffningen av HKP 16 Black Hawk. Av de 15 helikoptrarna som beställdes den 9 april 2011 landade två av dem redan efter åtta månader på svensk mark. Black Hawk fick visa sin duglighet i samband med Salabranden då den undsatte ett flertal personer som omringats av lågorna. Från och med i augusti i år står den till polisens förfogande i samband med bekämpning av terrorism och grova brott. Flygrevyn fick en unik möjlighet att följa med på ett "skarpt" uppdrag.
46 ... FALCO - ETT GEDIGET HEMBYGGE
Det går inte att ta miste på vår provflygare Bobs förtjusning när han bara efter en stund i luften konstaterar att det italienska hembygget Falco är ett exceptionellt flygplan. Under flygningen lär han känna ett flygplan som är snabbt, livligt och lekfullt och som han upplever som ett levande väsen.
60 ... KLASSISK ALPFLYGNING
Classic Formation är en schweizisk förening som innehar en DC-3 och två Beechcraft Model 18. DC-3:an köpte nuvarande ägaren Hugo Mathys, 2007. Trots den stilrena målningen från 1940-talet har maskinen aldrig flugit för Swissair. Beech 18 byggdes i en mängd olika militära och civila varianter, mellan 50 och 70 stycken beroende på hur man räknar. Trots detta råkar föreningens två Beech 18 vara av samma version som fanns i Sverige under 1950- och 60-talen.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se