Airbus, Siemens och Rolls Royce har gått samman med ambitionen att ha ett eldrivet regionalflygplan uppe inom tio år.
Utbyggnaden av obemannade flygledartorn fortsätter. Nu har LFV och Swedavia slutit avtal om att bygga en ny ledningscentral på Arlanda.
Boeing och NASA vill byta ut hydraulik mot så kallade minnesmetaller som kan ändra vingens form.
En ny megaflygplats som årligen ska kunna hantera mer än 200 miljoner passagerare håller på att byggas. Nya IST blir i särklass störst i Europa.
Förbiflugen redan innan start eller den maskin som världens flygbolag ropar efter? Boeing har av allt att döma slutligen bestämt sig för att ta fram en efterträdare till 757. Men vilken lucka på marknaden ska den fylla – och har inte Airbus redan täppt till den?
Bättre affischpelare än en flygplanskropp finns knappast. Qantas dekorerar en av sina nya Dreamliners med verk av konstnär från Australien och Lufthansa har tagit fram en ny design till sina flygplan. Det är färg i luften.
Saturn V är fortfarande den kraftfullaste bärraket som flugit. Men nu närmar sig SpaceX. Nyligen lyfte den senaste versionen, Falcon Heavy, för första gången. Raketen har en lastkapacitet på 63 ton. Det kan behövas när siktet är inställt på månen och Mars.
Två månader varje år är det skarp skjutövning för det schweiziska flygvapnet. Då är det också tillåtet för publik att se F/A-18 och F-5 bekämpa mål i dalgångarna vid Axalp. Flygrevyns Björn Hellenius var där och träffade de schweiziska piloterna.
System ASC890, den flygande spaningsradarn, monterad på en Saab 340 har varit ifrågasatt. Men behovet övervägde, systemet blir kvar i försvaret.
Ställen vek sig och maskinen skrapade buken i marken. SAS fick panik och sålde sina maskiner tvärt. Sedan dess har Bombardiers Q400 haft ett dåligt rykte i branschen. Helt omotiverat, menar Jan Ohlsson som gått i närkontakt med turboprop-maskinen.
En uppgraderad Tu-160 rullade nyligen ut från fabriken i Kazan.
Hawker Typhoon och Tempest kom att få ett avgörande taktiskt inflytande på andra världskrigets luftkrig i väster.
Henrik Littorin, tf general-sekreterare i Svenskt Flyg, svarar på Flygrevyns frågor om miljön och flyget. Han saknar politiker som sätter sig in i faktafrågorna men citerar gärna centerpartiets Annie Lööf: "Vi vill minska utsläppen, inte resandet".
Mer information: Flygrevyn.se
|