Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

HTF kör SAS i graven!

Tråden startades av NiclasZ

En del lär sig aldrig. Stoppa-huvet-i-sanden-principen har aldrig passat bättre in här.

På HTF verkar man fullständigt ha glömt hur det såg ut på SAS för bara 3-4 år sen. Massuppsägningar, konkurshot, enorma neddragningar..Allt för att hindra skutan från att sjunka. Men nu, nu när det äntligen så sakteliga börjar vända, när de anställda på SAS ÄNTLIGEN börjar få näsan ÖVER vattnet igen.

Ja, DÅ ska HTF minsann visa sin makt och starta en strejk som inte bara kostar SAS mer än 100 miljoner utan även det fötroendekapital som tar lång tid att bygga upp, men en halvtimme att rasera.

Har då SAS kabin så dåliga villkor?

I en annan tråd fanns en länk till DN där man kunde läsa om en steward som inte alls kunde förstå problemet med att inte hinna kissa. Hur ser villkoren ut på andra bolag som opererar i Europa?

Det är den jämförelsen man måste göra. Det skulle vara mycket inressant om någon kunde visa upp en sådan jämförelse. Gissningsvis skulle HTF få skrämselhicka. Orsaken till det är att det råder en extremt liten personalomsättning hos SAS kabin. De flesta stannar där tills det är dags att pensioneras. Därmed kan man med rätta fråga sig om arbetsmiljön i SAS flygplan är så fruktansvärd som HTF vill påskina.

Risken är nämligen överhängande att en massa kabinanställda i SAS Sverige på allvar riskerar sina jobb i.o.m denna strejk.

Hur ställer sig HTF till det?

Publicerad den 2007-05-29 18:09
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

NiclasZ
2007-05-29 18:09

LaPaige

Om du för ett enda ögonblick tror att jag skulle tycka att ni borde bli “bestraffade” för strejken så kan jag inte göra annat än dementera!

MEN

Om ni inte ens vågar se faran med att förlora arbetstillfällen så stoppar ni huvet i sanden. SAS har upprepade ggr under strejken sagt att personalen borde vara orolig för sina arbetstillfällen.

Det kan knappast ha undgått dig.

Det och endast det är vad jag påpekar.

La Paige
2007-05-29 17:56

SAS Danmark har varit ansvariga för majoriteten av dessa strejker! SAS Sverige har strejkat endast en gång under 14 år samt varslat för en strejk en gång under denna period.

Har flera bekanta som bland annat arbetar vid svenska charterbolag. De flyger, som ett exempel, ARN-PMI-ARN för att sedan kliva av. Vi kan flyga den slingen och sedan en sväng till Göteborg för att sedan kliva av. Vid ett av dessa flygbolag är man berättigade till att sitta ned under 25 minuter på markstoppet och arbetar efter måndag till fredag i sin schemaläggning. De flesta har också avgränsning i sin flygtrafik! Det har också varit så att vi arbetat efter kalenderveckor, inte sjudagarsperiod som vi nu har fått in i det nya avtalet. Vi har arbetat 5/2, fem dagars arbete följt av två dagars arbete. Detta har inneburit att då man exempelvis arbetat torsdag till och med tisdag har torsdag till och med söndag varit en kalendervecka samt måndag till och med tisdag en annan kalendervecka. Förstå då schemaläggningen som varit möjlig eftersom vi kunde schemaläggas upp till 42 timmar per kalendervecka.

Vi borde nu vara oroade över våra jobb för att SAS reaktion kommer nog inte att bli nådig? Det känns som att du anser att vi borde bli bestraffade för denna strejk?

NiclasZ
2007-05-29 17:24

Ja, SAS är absolut unikt med tanke på100 strejker på 10 år. Om man däremot tittar på vad de flygande gör på SAS och på andra bolag kan man nog inte annat än se att skillnaden är liten. Man tar ett flygplan från A till B med allt vad det innebär. Man borde jämföra arbetstider, raster osv för att se om SAS kabin har det så illa som påståtts.

Hoppas nu att SAS repar sig efter allt det här. Alla SAS-anställda borde vara riktigt oroade för sina jobb nu.

Ledningens reaktion kommer nog inte att bli nådig!

La Paige
2007-05-29 16:36

Det påstod jag heller inte men svensk kabinpersonal från ARN har inte bemannat Tokyo sedan förra året! Den har endast bemannats av personal tillhörande våra baser i CPH och OSL. Så, väldigt komiskt att han inkluderade detta i sitt exempel.

Att sedan strejken berodde på vår frustration över våra chefers löner handlade inte detta om! Tog det endast ett exempel på hur faktiskt ledningen agerar gentemot sin personal. Det handlade däremot om förbättrade arbetsvillkor vilket du säkerligen skulle uppfattat om du följt med. Sedan vet jag inte om man kan jämföra avtal med varandra. SAS är ett unikt flygbolag med ett brett nätverk som bedriver både charter och reguljär trafik. Men visst, eventuella nämnare borde kanske vara lika. Vad vet jag?

NiclasZ
2007-05-29 14:45

Skulle kunna säga detsamma, nämligen att HTF:S tentakler når ända hit.

Nej, jag är inte betald av vare sig SAS eller Svenskt näringsliv. Däremot är jag duktigt trött på dessa fackförbund som är beredda att riskera sina medlemmars jobb pga att de ska visa sin makt.

Eller som HTF:s vice ordförande sa:

“Vi har fått inflytande över arbetstiden”

MAKT!

24/7
2007-05-29 04:14

Ett sådant praktexempel! Denne NiclaZ!

Detta inslag, kära läsare på flygtorget, var ett prakt-exemplar på en betald propaganda-människa i SAS och Svenskt Näringslivs tjänst!

Till sin tjänst har SAS haft, på Svenskt Näringslivs HK, ett helt rum fullt av media-proffs.
Vars uppgift varit att i all möjlig media vända opinionen mot SAS-kabin/HTF, och mot strejken.

Att de hittat hit borde man ju förstått, även in på G-kraft hann de snärja sig…

Konflikten mellan SAS och kabinfacket är över nu.
Men märk väl; mycken mer maktfaktor var inblandad i hela konflikten; nämligen Svenskt Näringsliv! Med support och stöd; allt från ekonomiska bidrag och konfliktförsäkringar, till dessa betalda media-nissar som härjat på alla insändrasidor, främst då på DI…

Bra att komma ihåg senare, av denna erfarenhet; att tomma tunnor skramlar mest. M a o: inget att frukta kära flygfolk! Och ni andra med avtalsförhandlingar framför er!

NiclasZ
2007-05-28 21:27

Tror du bara att han flyger på den destinationen?

Det här rör vidare inte VD:ns lön eller semesterdagar. Vad jag förstår handlar inte denna strejk om lön utan om arbetsförhållanden. Om det handlar om frustration om era chefers löner så skjuter ni er ännu mer i foten än vad jag nånsin kunnat ana.

Vidare nämner du bara hur situationen på SAS har förändrats under de senaste åren. Inte ETT enda ord om hur SAS kabinpersonals villkor står sig mot de andra ledande bolagen. DET är väl ändå vad som måste jämföras, eller hur?

Tiderna förändras, det insåg SAS 10 år för sent. Nu har man en ny VD som inser att om man vrider tillbaka klockan finns snart inget SAS kvar. Att det kommer att bli neddragningar efter det här kan man nog förutsätta. Frågan är bara hur många som kommer att förlora jobbet efter att HTF fått visa framfötterna. Undrar vad HTF kommer att säga till dem som förlorar jobbet pga strejken. De blir i alla fall inte de äldsta. Det blir de yngsta. Summa summarum: Äldre människor får slita ännu mer.

– “En sådan seger till och jag är förlorad!”

La Paige
2007-05-28 16:12

Tokyo? Den destinationen har inte bemannats av svensk kabinpersonal sedan november/ deceber förra året. IC från CPH har inte bemannats av svensk kabinpersonal tillhörande ARN under lång tid (exklusive den period då den danska strejken pågick). Att denne flygvärd också anser att det är bra vid SAS förstår jag med tanke på det XX antal lediga dagar han har haft de senaste åren. Då förstår jag att han tycker att det råder bra arbetsvillkor.

Att sedan också många stannar vid SAS beror faktiskt på att många trivs med sina yrken och kollegor. SAS Sverige har en mycket tight kabinkår vilket kanske också förklarar en del. Kanske inte ett hållbart argument men det är så jag uppfattar det. Också viktigt att påpeka på de försämringar den svenska kabinkåren gick med på att rädda företaget och sina egna jobb. Vi gick med på lönesänkningar och ökad arbetstid medan Anders Ehrlig ökade sin årslön med dryga 30%. Under denna period ökade också vår egen kabinchef sin årslön med ett sexsiffrigt belopp. Då förstår du kanske också frustrationen. Kollektivavtalet som införrättades 2004 var under all kritik och har sedan dess styrt taktpinnen. Men, vi gick med på detta eftersom vi inte hade så mycket till val. Skulle vi satt oss emot hade det lett till ytterligare uppsägningar.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500