Ryanair utmanar SAS
Ryanair satsar stort och spenderar 1 miljard kronor på 13 nya linjer från Skavsta.
Ryanair går med miljardvinster varje år. Köper ständigt sprillans nya plan från Boeing.
SAS har inga pengar att byta ut gammalt MD-skrot.
SAS ska skära kostnader för 2,8 miljarder och gå med 4 miljarder i vinst.
Vilket flygbolag har förstått det här med flygekonomi? Ryanair eller SAS?
Detta är ett dråpslag för SAS i Europa!
svar
011430121 Jag kan hålla med dig att Sterling kommer att försvagas ännu mer efter Ryanairs expansion.
Men SAS har efter de senaste två strejkerna fått en så svag ställning, att vissa bolag tagit kontakt andra flygoperatörer både inrikes och utrikes. Det här tror jag är livsviktigt för SAS. Det är i det här ljuset man får se HTFs i mitt tycke helt omotiverade strejk. Man kan säga att HTF kommer att sänka SAS.
Största hotet är mot Sterling.
Det bolaget kan inte vara så ekonomiskt stabilt, ledningen sa att 1-2 dagars strejk skulle göra bolaget konkursmässigt
Många inklusive undertecknad trodde nog för något år sedan att Ryanairs tillväxt skulle stagnera. Men det verkar som om Ryanair tack vare hård kostnadskontroll lyckas med att fortsätta expandera och samtidigt visa ett bra resultat. Michael O’Leary är bara att gratulera!
Vad gäller SAS ser det i motsvarande mån sämre ut vad gäller framtiden. Man lyckas inte sänka sina kostnader tillräckligt och troligen måste man banta ordentligt trots utspelet häromdagen.
mvh/spårsnoken
ATS. Så du ser inte Ryanair som ett hot. Om nu 2,5 miljoner pax årligen väljer Ryanairs destinationer istället för SAS destinationer, är inte det ett hot? Inser du inte att nöjesresenärerna, bl a alla ungdomar som vill ner till kontinenten, kanske under en weekend eller semester, väljer bort SAS destinationer och istället väljer en billigare destination med Ryanair?
På så sätt drabbas SAS. Därför är Ryanair ett hot. Till alla högintressanta europeiska länder där både SAS och Ryanair opererar, finns flera målgrupper som är villiga att välja bort SAS destinationer till förmån för ett billigare pris. Så är det, basta. Man vill ut i Europa och ha kul. Med Ryanair så får paxen pengar över till annat än bara biljetten. T ex till boende, hyrbil eller bättre mat. Inte så dumt, va?
Att fler och fler affärsresenärer väljer bort SAS är inte på grund av det höga priset. Nej, de vill uppskattar punktlighet. Framför allt att komma fram överhuvudtaget. De vill slippa ett bolag som ständigt drabbas av strejker.
Ser inte Ryanair som en utmanare av SAS på befintliga linjer. Av de destinationer som annonserades så är väl ingen en direkt SAS destination men kanske någon kommande.
Kollade t.ex. möjligheten att resa till Glasgow i dagarna o där verkar SAS vara väl bokad trots den “hårda” konkurrensen