Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS börjar med lågpris – på dagen…

Tråden startades av NotSAS

När Ryanair för 10 år sedan drog igång lågprisflyget på Skavsta så skrattade SAS styrelse och deklarerade hånande att “……lågpris är inget för SAS. De som sysslar med lågpris inom flyget får betraktas som äventyrare med mycket kort horisont – en dagslända som kommer att självdö”.

Nu när skrattet fått styrelsegubbarna att storkna inser man att lågprisflyget utgör en såväl omedelbar som långsiktig fara för SAS överlevnad.

Genierna på SAS marknadsavdelning har kommit på den smått senstationella idén att eftersom flygplanen går tomma eller står på marken under dagtid – då ska vi matcha Ryanair, GermanWings, Wizz och alla andra lågprisbolag som har ständigt lågpris – med ännu lägre priser!

Skillnaden är att de etablerade lågprisbolagen kör med ständigt lågt pris morgon, dag, och natt. De gör inte skillnad på affärsresenärer och privatresenärer.

SAS däremot, sin vana trogen sedan 80-talet,försöker mjölka ur affärsresenärerna så mycket det någonsin går. Högpris till lågservice. Ett koncept som t.o.m. de mest kräsna passagerarna reagerar mot.

“Varför ska mitt företag betala dubbla priser för mina anställdas tjänsteresor – när privatpersoner flyger samma sträcka för halva priset?” frågar sig kostnadsmedvetna företagare.

Varför då flyga med SAS? Som inte ens kan garantera att flyget kommer och går punkligt! 100.000 passagerare tog sig en rejäl funderare när de blev strandsatta vid senaste strejken.

Kommer dessa passagerare att lägga om sina resvanor för att flyga billigare? Ja, det återstår att se. Nu när högkonjunkturen står på topp finns det kanske utrymme för dyra affärsresor men när snålblåsten drar in så försöker nog företagen spara vad de kan även på flygresor.

Jag har sagt det förut och står vid mitt ord. SAS är ute och cyklar om de försöker tävla med lågprisbolagen med låga priser. SAS säljer ut sin själ och förlorar ytterligare i status som kvalitetsflygbolag. När de gyllene tiderna härskade inom flygbranschen – då låg SAS på topp. Dessa tider kommer aldrig tillbaka.

Nu är det lågprisflyget som gäller. Inom en inte alltför lång framtid börjar Ryanair att flyga med lågpris över atlanten från Skavsta. SAS har inte en chans att matcha Ryanair på dessa kommande flighter.

Vad ska då SAS leva på i framtiden? Det går inte att leva på småsmulor i mindre skala. Ryanair:s koncept håller. Lågt pris till 50 millioner årspax. SAS har inte dessa 50 millioner årspax. Därför tvingas de ta ut högre priser.

SAS är dödsdömt in the long run.

Det bästa som kan hända SAS är att Lufthansa lägger ett bud som ingen aktieägare med ekonomiskt intresse kan motstå.

Sveriges regering är ju pigg på att sälja ut Sveriges själ. Man börjar med Vin- o Sprit. En rejäl mjölkkossa som staten tjänat miljarder på i många år.

Kanske det är dags att sälja Sveriges och Skandinaviens forna stolthet – det krackelerande flaggskeppet SAS…….

Publicerad den 2007-06-30 07:51
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

Historia
2014-09-17 10:13

Kul att läsa en 7 år gammal tråd.
Arlanda har inte blivit ett dugg bättre.
SAS kämpar för sin överlevnad.

spårsnoken
2007-06-30 07:51

Jo, NotSAS, jag håller med att i Newark är flygplatsförbindelserna väl ordnade. Man kan ju lätt ta sig med Amtrak:s regionala tåg från olika håll till Newark Liberty International Airport Train Station varifrån Newark AirTrain ansluter till olika terminaler mm. Till skillnad från Arlanda tas inga hutlösa överpriser ut för att nyttja stationen utan hela anläggningen ägs av Port Authority of New Jersey and New York.

Mer info på http://www.panynj.gov/airtrainnewark/index.php

Ett liknande system kunde man mycket väl tänka sig på Arlanda. Det är hög tid för LFV att börja planera nu.

mvh/spårsnoken

NotSAS
2007-06-29 08:13

Gomorron Spårsnoken,
Fortsätt peppa LFV med goda idéer hur man kan förbättra kommunikationerna på ARN. Efter 50 år kanske de tycker tiden är mogen för att erbjuda kunderna något vettigt.

Personligen vill jag rekommendera lösningen från min hemmabas EWR. Deras monorailsystem, Newark AirTrain, har funkat i åratal nu – till allas belåtenhet. Frigör stora markytor för andra ändamål, t ex parkering.

LFV är en trög institution som aldrig tänkt i banor som att förenkla för passagerare eller för den delen – flygbolag och deras besättningar.

De har kört med samma nu ålderstigna infrasystem i alla år. Kanske dags att kolla in hur det ser ut på större flygplatser ut i vida världen?

Fast å andra sidan är det ju hälsosamt med långa promenader för att få gång blodcirkulationen efter en lång flygning. Det är ganska långt att promenera mellan 5:an och 2:an………

spårsnoken
2007-06-29 05:13

Nja. Arlanda behöver ett bättre internt kommunikationssystem som gör det lättare att ta sig mellan terminaler, hotell, p-platser och kanske Märsta. Jag har föreslagit ett modernt futuristiskt spårtaxisystem av den typ som finns på många internationella flygplatser. Vi får se om LFV nappar på det.

mvh/spårsnoken

NotSAS
2007-06-28 20:01

Hejsan Matis,
Du har svaret på din fråga i ditt eget iakttagande. Kan 1300 kronor anses vara konkurrenskraftigt gentemot 500 spänn hos Ryan? Andra får tycka vad dom vill men jag tycker det är ett HÖGT lågpris.

Var lugn Matis – jag har varit med länge i branschen och fått ta mycket skit för mina artiklar. Man har blivit både härdad och luttrad. Skit och avundsjuka – det får man ta när man sticker upp och rör om i känsliga ämnen.

Jag tycker Flygtorget är ett bra branschforum – därför skriver jag lite då och då här för att försöka få igång en diskussion. Det verkar emellertid svårt att få fart få nissarna som håller till på G-kraft och som tycker det är mer spännande att byta bilder på 767:or och snacka om hur bra den JÄTTESTORA flygplatsen Arlanda är.

Personligen tycker jag Arlanda är skräp, jämfört med de stora internationella flygplatserna. Taskig planlösning både vad gäller runways som terminaler. Inte kul att vara passagerare som ska ila som ett skollat troll och byta mellan 5:an och 2:an på Arlanda.

Att taxa ut till 3:e banan är som en mindre sightseeing runt Märsta. Vadå miljövänlighet på flygplatsen? Man bränner mängder av bränsle innan planet ens kommit upp i luften. Skitplanering!

Undrar vad som hände med LaPaige? Kanske semester? Hon hade ju tre långflygningar inplanerade. Hon behövs här för att balansera den jolmiga kritiken hos vissa dysterkvistar som vill lägga ner Tyck till. Får man säga idioter? Nähä, men intelligensfattiga kanske man kan kalla dom…….tjenixen alla flygare.

Matarflygaren
2007-06-28 18:46

Hej NotSAS. Hur kan du påstå att SAS inte skulle kunna konkurrera med lågprisflyget? Titta bara på SAS inrikes som går lysande. De tar fler och fler resenärer från både SJ och Swebus. Jag tycker du är onödigt negativ angående SAS. Jag håller med dig om mycket men SAS är på gång nu med sin lågprissatsning.
Häromdagen besökte jag Nyköping och studsade när jag såg stora bilboards utmed infarterna som skrek ut SAS lågpriser. 650 kronor till Europa! Var det en tillfällighet att de gör reklam intill Skavsta? Den som är räknekunnig inser att det kostar 650 kronor att komma hem igen. 1300 kronor för en resa t.o.r. London. Ryan kör samma resa för 542 kronor. Undrar om SAS reklam tar bort så många från Skavstaflyget?
Till dig NotSAS vill jag bara säga; lyssna inte till gnällspikarna som inte har nåt intressant att komma med här på forumet. En del tjatar om att du och jag är samma person. Vissa andra Einsteinare ser att du också är Flyfish. Knepig situation för din fru när hon gick på krogen och teatern med dig och en exakt kopia av dig själv.

Ha de bra NotSAS – vi kan båda garva åt hela skiten. Jag återkommer över Hotmail på lördag! Ps. Ringde Flyfish från Moskva i söndags? Den tjejen verkar vara verkligen alert.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500