Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vad är “normal” inflygning ( i grader)?

Tråden startades av Leif Boström

Jag hade det stora nöjet att landa på LCY i höstas ombord City Jet från DUB. Flygplatsen är fascinerande och jag har läst en hel del om London City Airport.

Flygplatsen har en unik inflygning som kräver 5.5 graders approach. Som amatör förstår jag att detta är “brantare” än normalt. Frågan lyder: Hur många grader är en normal approach?

Mvh/ Leffe ( pensionär, ej SAS troll )

Publicerad den 2015-01-11 18:29
Skriv ett svar
Antal svar: 12

svar

Fokker fifty
2015-01-13 20:32

Hej Sven

Det är ingen fördel att flyga 3 grader sista biten. Efter att par inflygningar på LCY så är det inget konstigt alls med 5,5 grader. Flög på LCY under en tid och det var alldeles självklart att man flög på det sätt som flygplatsen hade designat inflygningar mm. Däremot hade Avron ett par go/no go positioner på banan som jag aldrig har sett någon annan stans. Missade de att möta vissa värden vid markeringarna fick de gör pådrag igen.

MVH

Sven
2015-01-13 10:17

Känns som det här ytterligare är en tråd där piloter anklagas för att vara idioter av andra piloter bara för att man tror sig veta rätt svar…

Jag tror nog att vi har konstaterat att både ILS och PAPI är 5,5 grader hela vägen ner?
Varför man skulle vilja gå ner och flyga 3 grader visuellt sista biten innan touchdown tycker jag var intressant, de som gör det får gärna upplysa om fördelarna av detta. Som jag kan tänka mig så är det bara för att känns mer vant, eller skulle det finnas andra skäl?

CityJet Pilot
2015-01-13 09:17

Jag brukar ändra från 5,5 till 3 grader mot slutet när jag landar på EGLC

Fokker fifty
2015-01-13 07:45

Jag tror att Pilot menar att G/S är 5,5 grader och att sista biten flygs visuellt med en mindre brant glidbana. PAPI är också set 5,5 grader och det är den vinkeln som man följer ned till i princip touch down. mao har Pilot fel.

Haha
2015-01-13 00:24

Aldrig hört talas om deviderade glidbanor? Haha

Knasigt
2015-01-12 23:00

Hur får man glidbanan att ändra vinkel när man närmar sig banan undrar jag??

Fokker fifty
2015-01-12 22:59

Jag har flugit in till LCY ca 100 gr. PAPI och G/S är båda set 5,5 grader hela vägen ner till touch down. Det är nästan dubbelt så brant som en normal ILS.

Sven
2015-01-12 22:18

Varför skulle den vara tre grader närmare banan? Den uppgiften tror jag inte stämmer…

Pilot
2015-01-11 22:18

Omkring 3 grader är typiskt. LCY är inte 5.5 grader ner till banan. Sista biten är omkring 3 grader.

anti ice on
2015-01-11 19:12

En del business jet som ska ner på t.ex London city kan ha det lite tufft om de t.ex behöver ha anti ice igång som kräver ett visst pådrag.

5,5 grader ger bra fart och sjunk och då kan man bli tvungen att skicka ut allt som bromsar för att klara det med anti ice på.

DC-10
2015-01-11 18:36

Yes 3° är normalt

Kev
2015-01-11 18:31

3 grader är standard

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500