Nu vill regeringen införa flygskatt!
http://www.di.se/artiklar/2015/11/5/regeringen-oppnar-for-flygskatt/
svar
Flyget kanske kommer att öka på sikt?
Flyktingarna som du nämner kan göra att när anhörig invandringen senare kommer igång innebär det att deras släkt kanske kan nyttja flyget?
Arbetstillfällen ökar: ser nyheterna, skolpsykologer, specialist läkare på krigsskador, psykologer, tolkar, jobb inom socialtjänsten, poliser, säkerhetsvakter för att bara nämna några.
Detta genererar skatter och vi får hoppas att detta kan få fart på flygandet allt mer!
Blir spännande att se om det kommer nya flygbolag i Sverige snart?
Om en skatt på det föreslagna 270:- införs kommer ju resultatet bara bli att svenska flygbolag kommer få lägga ner linjer, samtidigt som de kommer tas över av bolag från länder där man inte bryr sig om sådana småsaker som koldioxidutsläpp (Mellanöstern, Asien). Häromdagen kom det fram att Kina tydligen förbrukat 17% mer kol än vad de förpliktigat sig att göra; det är lika mycket som hela förbrukningen i Tyskland. Kunde inte Mp engagera sig i sådant istället ?
För en gångs skull är vi helt eniga. Tyvärr råder det ingen tvekan om vart pengarna kommer att hamna, till flyktingarna, det kan man tycka om vad man vill men så är det. Dessutom är i alla fall ett av regeringspartierna helt övertygad om att Sverige räddar världen genom att lägga ner all flygtrafik, all biltrafik, och kärnkraften. Samtidigt som man dramatiskt ökar flyktingintaget…
Finns ju redan massor av avgifter och skatter på flyget, varför en till?
Miljö skatter är totalt värdelösa och fyller ingen funktion för renare natur.
Folk tror de bidrar till bättre miljö men skiter fullständigt i miljön och flyger mer än vanligt.
Dessutom så finns det inget som förbättrar miljön med dessa skatter utan är bara ettspel för galleriet!
Selv ikke Sverige redder verden !
Jeg kan tenke meg at svenske politikere vil bruke miljøskydd som argument for avgifter, samt å agere som om dette vil redde verden.
Selv ikke Sverige har mer enn 0,5 prosent av verdens befolkning og ditto utslipp. Kan ikke de avgiftskåte politikerne si klart i fra hva de skal bruke evntuelt opptjent proveny til-flyktninger, eller å få ned statsskulden, bare for å foreslå noe…..fra en norrmann.
Hoppas att regeringen då också investerar alla dessa pengar i forskning och utveckling som minskar CO2 utsläppen istället för i egen ficka!
För det var väl en skatt för att minska utsläppen???
Miljöskatt på bränslet vore en bra ide.
Nu ska vi inte måla fan på väggen än. Först ska detta utredas. Sen ska detta malas igenom riksdagen och det är långtifrån säkert att skatten går igenom. Det är väl i princip bara bakåtsträvarpartierna V, MP och FI som är för skatten och jag har svårt att tro att Löfven som är engagerad i organisationen Connect Sweden som jobbar för bättre flygförbindelser till och från Sverige i samma andetag skulle börja propagera för en flygskatt. Men Löfven är ju Löfven….Jag är i princip inte emot en ev skatt om den är rimlig, typ 50-lappen per biljett. Det tror jag att de flesta kan gå med på. Att den totala biljettkostnaden för en tvåbarnsfamilj skulle bli 200 kr dyrare orsakar nog ingen större huvudvärk. Men 300 kr per biljett är bara löjeväckande. Finns absolut inga vinnare på det.
Sverige har sänkt avgiften per avresande passagerare medans Danmark infört en sådan avgift.
Om man tar ut 25:- per avresande pax från Svenska flygfält skulle det inte innebära någon katastrof. Förslagsvis används del av pengarna till att sänka kostnaderna för verkstäder och flygbolag i Sverige, lägre tillsynsavgifter .
Denna avgift skulle flygbolagen ta ut av pax. Ryanair biljett på 1:- blir då i stället 26:- inget problem.
“Klassisk” reaksjon fra flybolag vil være;
dette koster oss xy millioner kroner per år, i virkeligheten overfører de passasjerenes penger videre-det er pax som betaler ekstra 300 per reise.
Dersom den “giriga” svenske regjeringen vil ha disse 300 også for pax som transfererer svensk lufthavn, vil det være “game over” for langlinjer, som ARN-HKG, og man kan glemme en del nye ruter.
Kommer ni ihåg charterskatten? Nu vill man göra om samma misstag.
Kom ihåg vid nästa val den här regeringens vallöftes svek!!
Rot/Rut,bensinskatt osv.
Då är det game over för många flygjobb i Sverige. Kanske kan börja med traineejobb i flygbranschen efter det?
Det går inte att lägga på 100/200 kronor på biljettpriset med tanke på konkurrensen utifrån, den kostnaden kommer bolagen tvingas ta själva, vilket med stor risk kommer att påverka flygsäkerheten. Behövs knappast någon utredning för att komma fram till det.
Inte ett dugg förvånad, över att allt den här odugliga flum regeringen. mäktar med är att höja alle skatter, sen introducera nya skatter, riktigt illa för näringslivet.
I Danmark fanns det flyg biljettskatter under några år på 90 talet, det var ingen höjdare varken för staten eller näringslivet..
Höja biljettpriset genom skatt är ingen framkomlig väg för bolagen med tanke på konkurrensen, detta lär få finansieras genom ytterligare besparingar i flygbolagen.