Norwegian intervju
Hej.
Någon som har tips på hur intervjun ser ut?
Mvh
svar
Någon som kan säga hur roster ser ut på Spanien baserna?
Core anställde så sent som i höstas. 4000€ på kontrakt stämmer inte, brutto är betydligt mer. Vad netto blir är upp till ens personliga beskattning. Ganska nära om inte mer än 6000€ är mer korrekt för en FO.
Jag har för mig att det var ca 3 år sedan sist som folk fick jobb i Core. Nu verkar det mest vara kontrakt med deltid under lågsäsongen som gäller.
Hur ser scheman ut på de olika baserna?
Erbjuder NAS några fasta anställningar eller är det bara kontrakt? Har hört att Ryanair erbjuder folk fasta anställningar nu.
På ryan får du bättre betalt, vilket kompenserar för vintern.
På sas får du lön hela året.
Norwegian kanske 10 månader med 4000 eur?
Tråkigt för de få som drabbads. Hur många blev det? Ca 50st senast anställda av 250? På Ryan har väl alla sin obetalda “semester” undervintethalvårey?
Deltid, nej men oj vad bra. 25%, 25%, 50%.
Att få 10 månadslöner på ett känns inte som en särskilt bra deal.
Om man tänkt att starta i Norwegian så tycker jag att det är bättre att vara redo för vad som har skett de senaste två åren, och inte förringa att bolaget/OSM initialt avslutade dessa piloters kontrakt, även om mycket ställs till rätta tack vare NPG, och fackförbunden. Så skall man inte räkna med det.
Då kommer halvtid under vintern som en bonus.
Det finns en seniritetslista för alla piloter. De styrmän som är på core ligger högst upp och får erbjudande om en upgrade på kontrakt i Europa. De flesta tackar nej och nästa på listan tillfrågas. Och NEJ, bolaget skiter inte i listan. De bar de som var sist på listan som sen fick kontakten ändrade. Efter påtryckningar från alla fack under NPG blir det istället deltid några månader. De som slutade gjorde fet frivilligt, ingen fick sparken. Rätt ska ändå vara rätt.
Ska man sitta utan lön 6 månader om året så är ju inte Norwegian vidare lockande…
Vad jag förstår så är det få som vill lämna core även om de blir kaptener. Så många sitter troligen kvar där som styrmänn.
Piloter fick sina kontrakt avslutade även i år.
Dessutom på ett mycket fullt sätt, då många flyttade sina familjer till den nya basen, eftersom de var lovade två år. Sedan ändrades detta till sex månader på en annan av bas. Därefter avslutades deras kontrakt. Några fick dock arbeta halvtid.
Det finns en senioritetslista, men kom ihåg att du är på kontrakt. Uthyrd till Norwegian. Så Norwegian kan skita i den listan. Vilket dem även gör. Facket kan inte ta alla strider.
Är det en gemensam senioritetslista för samtliga styrmän inkluderande kontraktare?
Är det vanligt med kollegor som hoppar av Core för att bli kapten som kontraktare?
Låter helt OK förutom historian med uppsägningar över vintern häromåret. De skyllde detta på en planeringsmiss men finns det folk som är uppsagda även denna vinter?
Det finns ganska många med tillräckligt med tid på typ som gör evakueringar för en uppgarde. Men det är ändå turordningen på senioritetslistan som avgör när det väl är dags.
Det är fullt möjligt att komma “hem” (Sverige) några dagar i månaden. Du får ofta 3-4 dagar ledigt i rad, men sällan över helgerna.
Bolaget är duktiga på att bryta ingångna avtal. Så det är svårt att säga vad som väntar dig. Men med expansionen som står inför dörren borde möjligheten till kapten gå fort. Något år kanske?
Bolaget flyttar ofta din bas. Detta kan dock vara till fördel om du tillexempel har Malaga bas men blir placerad i skandinavien under sommaren. Men inget säger att det blir så.
Se till att spara din lön så att du har råd att gå utan jobb under vintern.
Hur ser möjligheterna ut för att bli uppgraderad till vänstersätet som kontaktare?
Går det att få block-offs för att besöka Sverige någon helg i månaden?
Har fn 3000 timmar 737 och bor i sandlådan och överväger Norwegian.
Det står folk på rad som vill gå en TR och betala för det. Men både SAS och Norwegian vill helst ha folk med rating. Börjar bli ont om piloter nu…
Lycka till att hitta dessa piloter med dagens villkor, de får knappt ihop folk till en kurs.
Om jag inte haft så många timmar så hade jag sökt till SAS.