Diamond DA 42
Är DA42 en bra skolmaskin för den som hoppas gå vidare till TP eller JET ? Är den för lättflugen om man jämför med andra skolflygplan ? Tacksam för svar.
svar
Den anses för lätt att flyga här för den kanske har upplevts som svår att flyga av någon.
I så fall ska de få känslan av att det är nästan omöjligt att flyga en stor kärra i jämförelse för att bli imponerad.
Att flyga en Airbus är lättare än att flyga en vanlig single i jämförelse tycker jag men då imponerar jag ju inget med alla knappar vi har i cockpit i jämförelse.
Jag har inte riktigt koll på vad det är som gör att DA42 anses för enkel att flyga. Kan någon förklara… Tack
Den är tillräckligt bra, steget upp till tung jet är så pass stort ändå. Om det däremot är singel pilot IFR i ett litet flygplan med god prestanda man skall flyga så kan det verkligen löna så att göra utbildningen på ett annat flygplan tex Beech Baron, Piper PA31 eller liknande. Ska du till TP eller Jet är det bra att ha flugit några timmar IFR med EFIS, om det sen är Garmin eller Avidyne eller annan tillverkare spelar ingen större roll då systemen ändå skiljer sig helt från Airbus, Boeing eller tyngre TP. Du kommer inte att få känslan av en tung flygmaskin i en DA42, men det man ska ta med sig från sin grundskolning är ändå i första hand att lära sig flyga IFR utan magentalinjer utan autopilot .
Det är ett fullt tillräckligt skolflygplan om man siktar på en karriär som pilot. Men det är även många andra flygplan, viktigare är vilka du har som instruktörer under din utbildning. Lycka till.
// Styrman på SAS
Den kan utbilda framtida busspiloter(737+a32) väl men inte utbilda riktiga flygare. 2easy2fly.
Diamonden har FADEC på sina två 135hk starka diesel-motorer så de sköter sig själva. G1000 är egentligen EFIS, men fungerar HELT annorlunda en de EFIS som är i 737/a320 etc.
Otroligt kul att flyga, och jättebra skolflygplan för den lite mer erfarna. Principerna för tvåmotor gäller alla tvåmotoriga propellerplan där man har en critical engine, så kan vara fördelaktigt att ha flugit om man är sugen på en karriär att flyga turboprop, dock ingen likhet med en exempelvis 737 då det är en miljon andra faktorer som spelar in, så går ej att jämföra dem emellan.
God jul och lycka till!!
Joakim
Har DA42 bra säkerhets statistik ? Har hört lite olika. Både att den är typ 4 gånger säkrare än GA i allmänhet men även att det är mycket teknik med motorerna.
God Jul…
Ja i Europa har nästan alla DA42 diesel och tankar Jet bränsle eller standard diesel.
Förbrukar ca 40 liter per timme. Medan många andra tvåmotor flygplan förbrukar 80 liter 100 LL som ofta kostar dubbelt per liter. Så det ger en fjärdedels i bränsle kostnad.
Lite off topic, ursäkta.
Är det DA42 som har dieselmotorer?
Kan med egen erfarenhet säga att inför assesment på bolag så är det bättre med mycket efiserfarenhet.
Diamond DA42 är alldeles för enkel att flyga för tvåmotor skolning. Den flyger sig själv. Tacka vet jag Seneca PA34. Den ger mer arbetsglädje.
Spelar ingen roll viket du flugit innan.
EFIS som fo737 säger är en G1000 som du hittar i många maskiner, så det behöver inte specifikt vara en DA 42.
Jag håller med första talaren. Det är så stor skillnad mellan en liten SE maskin, och större trafikkärror. Så bli klar med utbildningen billigt så du har råd att betala för Ryan/Easy eller något annat cadet program.
Mycket bra skolkärra, rekommenderar att flyga efisvarianten för att göra det lätt för sig på 737-screening
Betalar du ur egen ficka är det bäst att köpa billigaste alternativet.
Att flyga TP eller Jet är något helt annat!