Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Flygplan kraschat Västerås!

Tråden startades av Gurkan

http://www.expressen.se/nyheter/flygplan-har-kraschat–tre-personer-i-planet/

Publicerad den 2016-01-22 21:10
Skriv ett svar
Antal svar: 34

svar

Jon
2016-02-23 17:47

@John precis..?

Spännande
2016-02-23 13:50

Ulf du nämner att du känner 5 som omkommit i olyckor under skolning. Kan Du berätta när, var och hur.

Jonn
2016-02-22 23:27

@Jon

Man brukar ju ligga mellan 3000-5000′ när man gör stallövningar. Med en DA42 så behöver man inte direkt kämpa för att komma upp på 5000′.

Jon
2016-02-10 09:44

Öhm, de flesta skolkärror får kriga för att ta sig högre, vet inte vad ni legat på för höjd själva vid stallövningar? Men ja, imc och mörker, aj då.

Ulf
2016-02-09 22:02

Hoppas övriga skolor tar till sig av denna allvarliga olycka. Detta är ett tydligt exempel på att marginalerna varit för små.
Självklart ska det övas, men 5000fot går jvlt snabbt om det urartar.
Någon som har statistik på hur många som förolyckas/skadas under skolning varje år i Sverige/Eur/USA? Personligen känner jag till 5st som förolyckats under skolning.

Sten
2016-02-09 13:51

Förväntas klara av. Ja, men det är väl inte samma sak som att åka upp och öva det. Tycker det verkar konstigt att öva stall IMC mörker. I alla fall!!

IFR
2016-02-08 18:15

En pilot förväntas klara att häva en stall även i mörker och IMC.
Diamond verkar vara mycket välbyggd då all överlevde med endast mindre skador.

Sten
2016-02-08 13:34

Hur kan man öva stall på 5000for mörker imc?????

Informerad
2016-02-07 19:22

Den som vill kan läsa i bifogad länk intervju med en av piloterna. Tydligen förlorade de kontrollen vid stall övning på 5000 fot i mörker under IMC. http://www.nrk.no/ho/xl/overlevde-flystyrt_-_-det-siste-jeg-husker-er-et-brak-1.12781612

Svenne
2016-02-07 12:28

Någon som vet mer hur det har gått, vad som orsakade osv?

DA42
2016-01-27 10:11

DA42 är säkrare än GA i snitt. DA42 1,45 olyckor per 100 tusen timmar GA snitt 6,3 per 100 tusen timmar.
Endast DA40 är säkrare med 1,49.
Dödliga olyckor DA42 0,54 per 100 tusen timmar GA 1,2.
Källa http://www.aviationconsumer.com

Snape
2016-01-27 00:12

SE-LVR…!

Jonas L
2016-01-25 23:46

Blev det klarlagt vilken kärra det var som gick i backen?

Sirius Snape
2016-01-25 10:48

DA42 och DA40 är två populära skolflygplan. Det har hänt en del med exempelvis PA28 och C172 också.

Lena
2016-01-25 08:39

Är det något fel med da-42? Varit en del krascher med detta plan. I Bromma och i Visby har det kraschats. Även da-40 har det varit krascher med dödlig utgång. SAA har också ett sådant plan? Behöver man vara orolig?

Mange
2016-01-25 04:10

Det var SE-LVR, alltså Airways Flygutbildning. De har själva gått ut med detta på sin facebooksida.

Har själv flugit med den 52 årige norske instruktören. Oerhörd kompetent, och hoppas nu att alla tre blir helt återställda.

Jan-Marie
2016-01-25 02:41

http://www.transportstyrelsen.se/en/Aviation/Aircraft/Luftfartygsregistret/Aircraft-search/ -> SE-LVR
Airways Flygutbildning Svenska AB
Visst är det trevligt med information från korrekt källa? 🙂

Grannen
2016-01-25 02:20

I Expressens artikel står det Airways… Uttalande från en person i Airways styrelse dessutom. Bör inte vara något direkt tvivel om vilken skola flyplanet tillhör!

Henrik
2016-01-24 22:29

Airways, står på deras FB sida.

D
2016-01-24 22:12

Airways. Den äldsta visade sig vara min gamla instruktör, vi flög mycket på just SE-LVR.

Alla mår bra och har hälsan i behåll. Lite tilltyglad, men annars bra.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500