Köpa Piper Jetprop behöver Rådgivning!!
Hej,
Vi är ett litet AB i Västra götaland som ska investera i en piper jetprop. Vi har tänkt och köra på N-reg eftersom piloten är både FAA och EASA certified och vi har hört att det är mer lönsamt.
Vi kommer att flyga runt 125 – 150 timmar per år (VDn ska flyga). Our missons är följande: 400 – 600 NM flygningar med 2-3 personer
Vi har även tänkt och leasa ut den om det går under vissa perioder där firman inte ska flyga så mycket.
Finns det några jetprop ägare i det här forumet som vi kan komma i kontakt med? eller någon expert inom följande områden:
– VAT (moms)
– INSURANCE
– DRY LEASE AGREEMENT
Thanks
svar
@Sv Larry, kravet på att luftfartyg som är baserade i Sverige ska vara SE-registrerade gäller privatflyg, d v s ej tillståndskrävande luftfart. För den kommersiella luftfarten finns andra bestämmelser men även där är grundtanken att luftfartygen ska vara registrerade där de har sin huvudsakliga verksamhet och sitt drifttillstånd. SAS är ett litet kapital för sig.
En sanning med modifikation! Hur många SAS plan i Sverige är inte registrerade i Norge.
Dessutom finns ett antal privata flygplan i Sverige som är registrerade utomlands även om reglerna säger annat. Men ingen gör något för att se till att det blir så.
Snacka med airways flygutbildning Västerås. Ända skolan mig veterligen som kan göra typerating i EU. De kan också få dig i kontakt med Jetprop ägare.
Tänk på att ska den underhållas måste den releasa av en FAA tekniker om den är N-reg. Det dräller ju inte direkt av dem här.
Ett gott råd. Kolla upp flygplanets bakgrund. Hur det uppför sig i skumpig luft, hur den uppför sig i varm luft etc.
Tänk på att inte röka ombord. Se till att ha ordentligt med bränsle ombord när ni ska någonstans. Var tolerant mot era medmänniskor och ha det trevligt.
Luftfartyg som stadigvarande används i Sverige ska vara SE-registrerade
Hej Piper,
Ett råd i all vänlighet från en som varit i branschen länge, undvik konsulter som har ett “nätverk av sakkunniga”, gå istället till de sakkunniga direkt. Det finns många piloter med egen låda som vill mäkla tjänster. Be hen att få komma på möte till deras kontor, antingen kommer du att hamna vid ett köksbord eller så insisterar man att ni träffas på stan. Verkligheten är sällan som den tjusiga verksamhetsbeskrivningen.
Hej Piper,
Intressant att läsa om era planer för att investera i en Piper Jetprop.
Vårt bolag, Scandic Aviation, har erfarenhet av både import av flygplan till Norden ifrån hela världen, samt av drift av FAA registrerade flygplan i Norden.
Vi har en underhållsorganisation knuten till oss genom vilken vi kan erbjuda en process for kontroll, verifiering (och import), för att kontrollera och hålla nere kostnaderna.
Vårt bolag erbjuder helhetslösningar till våra kunder, från hjälp med förvärvet och hela vägen till att få flygplanet levererat och redo att användas i drift, enligt önskemål.
Vi har ett juridiskt ombud inom bolaget, samt ett brett nätverk med bl.a. sakkunniga inom moms, som kan bistå med rådgivning kring strukturen av importen och de ekonomiska aspekterna för ert upplägg.
Skicka oss gärna ett e-mail, så kan vi komma och träffa er och presentera oss, samt de olika alternativ och tjänster som vi kan leverera.
Ser fram emot att höra av dig.
Vänliga hälsningar,
Andrew
Scandic Aviation AB
info@scandicaviation.com
http://www.scandicaviation.com
Prata med skatteverket och din revisor om privat användande.
tack för era svar.
Är det någon som vet hur det funkar om mitt AB äger planet och jag ska använda din privat med familjen under semester.
Finns det någon lösning
Om ni vill så kan ni e-maila mig på: corppilot74@gmail.com
Hei,
Vi er fly forsikringsmeglere med base i Norge. Vi kan hjelpe dere med offert på forsikring når dere har et konkret objekt som skal forsikres og et opplegg klart.
Bare å ta kontakt 🙂
Med vennlig hilsen
Nova Consult AS
Espen Thuve
tel: + 47 91 54 32 37
espen@novaconsult.no
Om ni ska köra firmaflyg och ha den baserad i Sverige måste ni registrera planet i Sverige.
Heliair har ju opererat en Piper Meridian med N-reg, dom vet säkert en hel del.
http://www.heliairsweden.com/en
Hej, Ni skulle kunna höra med Sune Lestander, fd ägare av Nordkalottflyg, 070-633 22 56!
Jo det är så att vi funderar på att importera en jetprop från USA och skulle vilja veta hur det fungerar med moms?
– Måste vi betala direkt? (once we enter the country)
– Finns det någon kryphål man kan använda sig av???
Jag har hört att om man importerar till Danmark är det 0% moms!!!! (det kanske har ändrats)
Som sagt, vi skulle vilja komma i kontakt med någon jurist inom den här branschen.
Mvh
PIPER
Vad är frågan när det gäller momsen?