Den norske regjering
vil la Norwegian bruke utenlandsk flybesetning.
Ref http://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/regjeringen-vil-la-norwegian-bruke-utenlandsk-flybesetning/23638365
Dette må vel oppfattes som en stor seier for Norwegian, og det blir spennende å se om andre konkurrerende selskap/bolag gjør samme ?
svar
Problemet är att du inte fattar att Wallenberg, har stort inflytande gentemot staten när det gäller SAS.
Hälsa de nästa gång du är på jobbet. (fniss)
Jag har också haft ett nära samarbete med staten. Men för den skull är jag inte styrd av staten.
Jag samarbetar endast med staten när det gagnar mig själv.
På samma sätt har alltid Wallenberg också gjort. Har jobbat åt Wallenberg i många år.
Om du kollar tillbaka i historien, så var det Wallenbergarna tillsammans med de tre nordiska länderna som bildade SAS. Wallenbergarna har alltid haft ett nära samarbete med staten.
En del har svårt med historien.
Wallenberg brukar normalt förknippas med kapitalet. Men vissa här anser att de är en del av staten!
Det privata ägandet i SAS är lika stort som de tre nordiska länderna tillsammans. Det finns ingen garanti att de tre nordiska staterna alltid röstar lika.
En del har svårt med matematiken!
Du säger att du inte har rätt. Men du säger att andra har fel och i vissa fall rätt.
Vad är det som gör att du kan avgöra det, utan att säga att du har rätt?
De tre nordiska staterna är tillsammans största ägare i SAS, med 50% av aktierna.
Tillsammans med Wallenbergarna i majoritet. Det går inte att bortse från fakta, även om det är besvärande.
SAS är ett privat aktiebolag!
Ingen stat har aktiemajoritet.
För att bli helt statligt krävs minst 90% av aktierna. Då kan man kräva inlösen av de resterande 10% en.
@ph Du bekräftar än en gång mina påståenden. Jo, jag förstår “godt dansk”.
PH, “moralsk sett” ?
Hvor mange svenske, danske og norske foretak har ikke etablert seg utenom hjemmenasjonene for å utnytte forretningsmuligheter-hvorfor skal luftfart være annerledes ?
Viser ikke dette hvordan din tankegang er? SAS bør vel også ut av slik tankegang, at “bare” hjemmenasjonene skla serves direkte. For ved å feede bl.a. langruter, så har de tatt steget vekk fra den.
Jeg tror, og egentlig håper, at et privatisert SAS, i fremtiden utnytter slike forretningsmuligheter.
@svar DC-10 & svar@pierre , til DC-10 hvordan kunne du arbejde sammen med danskere i cockpit når du ikke forstår dansk? Jeg skriver jo NETOP at EK flyver til og fra DBX only!!! Og at det burde dy også göre moralsk set istedet for baser alle mulige steder og at det fint lader sig göre for EK. Undrer mig over om dine venner i SAS ved hvor arrogante du syntes de er? Heller ej kan jeg forstå at du syntes at jeg er arrogant bare fordi jeg ikke syntes det samme som dig. Ej heller syntes at du er arrogant men bare udviser bitterhed og gammelt nag af uransaglige årsager. Jeg siger heller ikke at jeg har ret men udtrykker min mening generelt og omkring en opstramning af krav til airlines og deres personale så er der altså tiltag på vej , like it or not.
Til @pierre så har du jo lidt ret desvärre at det kan ses som social dumpning fordi det er löntryk nedad mod eksisterende aftaler men dog er jobbene stadig i Sverige modsat norwegian som arbejder på at flytte dem ud af landet lex Dreamliner, det störste hovedbrud hos ledelsen er hvordan de 850 i kabinen der er ansat i Norge kan skubbes ud eller generes så meget at de önsker at forlade firmaet.
DC-10, meget bra.
Jeg vil bare legge til, den dag dagens eierskapet fra de tre regjeringer/stater er borte(ja, den dag kommer PH), så må SAS ut å konkurrere på normale kommersielle vilkår-jeg tror RG(SAS CEO/VD) har ansett at den dagen kommer. Og han, hans ledelse og SAS’s styre forbereder bolaget mot det. Dette selv om Dansk cabin og andre CAU’er mener det motsatte.
Og PH, nå er vi snart 3 måneder inn i 2016, er den gardinstriden vi så ved nyttår løst ?
Forøvrig skal jeg om noen dager ut og fly SAS, noe jeg gjør med en grad av motvilje. Spesielt etter erfaringen i Februar, men med “bare” SAS-booking, så klarer selv ikke de å rote vekk min booking….(I hope)
Lite väl magstarkt av dig att sitta där och skriva om social dumping, det SM skerpå er hemmaplan med era wetlease är just socialdumping!!!
@ph Som vanligt är det bara du som har rätt i allt.
Jag har inget emot SAS som bolag, men den attityd som många SAS anställda har, och du med de. Det är er självgodhet och överlägsna attityd.
SAS ledning har förstått att monopoltiden är över, men många av de anställda har inte förstått det. (dansk kabin)
Det är väl därför SAS hyr in bolag med sämre kollektivavtal än vad ni har.
Detta är bara början.
Jag har (faktiskt) vänner i SAS som speglar den attityd jag omtalar.
När du nämner EK som exempel – ja då kan jag bara konstatera att dina argument tryter. Alla deras flighter utgår och kommer tillbaka till DXB. Kollektivavtal kan de inte stava till. Att jämföra med Norwegians strategi är närmast löjligt.
Du tar fel – framtiden kommer att visa att jag inte tar fel.
Detta är den osminkade sanningen!
@svar DC-10 , ved godt at du ikke önsker det bedste for hverken SAS eller mig men faktisk tager du fejl , der er mange tiltag på vej omend det går alt for langsomt, for at dämme op for de kreative bemandings modeller vi ser. Altså större tilknytning til selve selskabet så man ikke bare er udlånt osv osv , listen er lang.
Hvis SAS skulle göre ligedan , hvad så med LH og alle andre endnu större carrier for hvem fordelen skulle väre endnu större og i slutenden er der ingen europäiske airline jobs tilbage. Indröm at det er ren psuedo at norwegian har baser alle vegne de flyver närmest, LGW kan jeg forstå og akseptere al den stund at crew flyver ud og hjem til/fra LGW og andet også på slinge , men alt andet er rent skatteplanering og social dumpning mod det der burde väre norske arbejdspladser , Jo det mener jeg , se på EK som ihvertfald rent operationelt bare har en base og flyver kloden tynd på slinge fra DBX så det kunne dy også göre men ikke til norske lönninger og vilkår , men skal de så have lov at göre det på fly der originater fra Norge og vender tilbage til Norge med crew der flyver modsat?
Jeg ved godt alt det dårlige om EK men mere som eks på at det altså ikke er nödvendigt at have baser overalt.
Det er jo lidt at et paradoks at norske arbejdspladser skal forsvinde ved statens hjälp , altså ved dispensation som er på vej til at blive aflöst af en lovändring.
sv ph Sas kommer att bli tvungna att göra likadant. Det går inte att monopol tänka
i en fri marknad. För vissa tar det längre tid att inse.
Trist utveckling – ja, men det är verkligheten. Se på andra branscher.
Varför skulle flygbranschen inte ha samma villkor som de?
De flyger riktigt mycket med dreamliners från LGW, därav är basen där.
Svar@pierre , så der flyver ikke Dreamlinere fra OSL , mener jeg dog der gör så hvorfor skal folk väre ansat andre steder når rigtig mange L.H fly udgår fra OSL ,ARN og CPH ? Måtte väre endda rigtig praktisk at have folk der kunne flyve derfra ved sygedom omdisponeringer og andet , så rent blackmail at sige til personalet , du kan godt flyve longhaul men så opgiv din gode norske lön , pension , sikkerhed og anciennitet for at starte forfra et andet sted. Den usminkede sandhed er at norwegian driver social dumpning på denne måde mod norske arbejdspladser sanktioneret af norske myndigheder.
De blockerar ingen att flytta över till 787 från 737. Det är flera som gjort det. Men tro att man ska ha sin norska anställning när man inte längre arbetar i Norge är även för mig oförståeligt.
@svar pf , jeg lever ikke i nogen svunden tid og kan nok gennemskue det der sker her og märkeligt at du ikke vil erkende det , om man er for eller imod det er en anden sag.
norwegian har ansatte som man BLOKERER fra at flyve longhaul på trods af de inderligt gerne ville i , så lad os bare kalde det , globaliseringens hellige navn.
Om man så flyver til og fra LGW med ansatte der medlem af en forening eller ej og på overenskomstmäsige forhold det er en anden sag.
Hvis bare du vil medgive at med de undtagelser man opnår så kan man have udenlandske ansatte på bekostning af norske ansatte.
Jag är helt enig med pf i denna fråga.