Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ersättning 600 EUR

Tråden startades av Darth Vader

Återigen flera dygn försenad med Norwegian, enligt DN är mer än 80 personer Kjosfast i Dubai
Sedan Söndag. Ska bli intressant att se om passagerarna får den ersättning som dom har krav på, nämligen 600 EUR.

Publicerad den 2016-04-05 11:34
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

pf
2016-04-06 11:11

Ved neste revisjon av EU261 bør erstatning til pax også komme inn ved sen bagasjeutlevering på ankomstdestinasjon. Normale flyselskap klarer å ha bags på bånd 20-25 min etter landing.

Våre fra direkteflight MAN 29 MAR tok 1t 15 min fra aircraft på block, det er ikke første gang med dette bolaget. Må tas med som forsening for “we som er travellers” !

Sv Pax
2016-04-06 10:38

Du har tydligen inte förstått. Det kan bli utomordentligt dyrt för den passagerare som blivit strandsatt. Det är inte bra flygbiljetten som kostar.

Det är en schablon ersättning som skall svida för flygbolag som inte klara av att utföra vad de lovat.

ABC
2016-04-06 09:58

Vad jag beskriver är den tankevurpa Norwegian själva brukar göra. Istället för att ytterligare försena sin flygning ställer man in den och bokar automatiskt om till en nyinsatt avgång dagen efter. När den flygningen försenas gör de samma sak igen. Juridiken i detta fall är solklar. Dubbel ersättning.

Anledningen till Norwegians agerande är givetvis att en flygning med 50-60 timmars försening kommer hänga kvar i bokningsmotorer i mycket lång tid som totalt opålitlig.

@ABC
2016-04-06 08:29

Liten tankevurpa där… Kan inte addera ihop när det gäller en flight. Tror inte ens du får EU med dig i den frågan.

Pax
2016-04-06 08:27

Det borde vara intressant i allra högsta grad. Ersättning kan inte vara mångdubbelt mer än vad biljett kostat. Kolla bara på SL. Alla SAS kramare tycker självklart annat.

pf
2016-04-05 20:20

ABC, det er et interessant diskusjon du tar opp, men EU261 må vel leses i antall timer pax blir forsenad.

Og, så kan det jo være grunnlag for en annen god diskusjon å foreta noen beregningen angjeldende et skandinavisk flygbolags forseninger i påsken, såfremt trådstarters ide er å kalkulere antall Euro en må ut i i kompensasjon.

ABC
2016-04-05 17:08

har Norwegian vid något tillfälle sedan i måndags ställt in flygningen och sedan satt in en ny som sedan blivit försenad har varje passagerare rätt till €1200. Har de ställt in två gånger och även den tredje blir försenad är ersättningen €1800. Ni har även rätt till rimliga utlägg och har ni betalt för hotell, mat eller taxi själv även rätt till ersättning för detta. Ett gott råd är att göra en egen kontaktlista med samtliga medresenärers person- och kontaktuppgifter. Vanligtvis måste ni gå till domstol och då är det en stor fördel att göra det tillsammans.

Sv Pax
2016-04-05 14:31

Vad passageraren betalt för biljetten är ointressant!
Gör flygbolaget en dålig affär är det väl inte kunden som skall betala!

Det kan kosta den som blir strandsatt betydande belopp i förlorad arbetsinkomst och fördyringar.

Flygbolag som inte klarar att i allra flesta fall att transportera passagerarna enligt ingånget avtal har inget berättigade att finnas på marknaden.

arlandare
2016-04-05 12:42

Tack vare DN kanske dessa pax har en chans?

Pax
2016-04-05 12:27

Hoppas verkligen inte det, de har knappast betalt 600 för biljetten.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500