Nextjet gled av!
Stämmer det att Nextjet glidit av banan?
http://www.di.se/finansiell-information/telegram/?NewsId=252d5266-7569-467a-aa76-e30e26b9a598
svar
Tim, jag säger som Brasse gjorde i Fem myror..
Fel, fel, fel, fel, fel!
Carpat har slutat flyga, nu är det CRJ som gäller igen. Så det är nog inte Carpats fel att det inte är SK-codeshare på den linjen.
SAS säger upp codeshare med Nextjet mellan Arlanda- Gällivare och Arvidsjaur. Då SAS inte anser att tredjepart flygbolaget Carpatair ej när upp till SAS krav…
Hur kan man ha så mycket synpunkter utan egentligen mera fakta än aktuella METAR? Och så mycket skriverier för FYRA meter…
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19840228-0
Var det billiga piloter där?
Var det snöstorm där?
Var det hal bana där?
Var det mer än 4 meter där?
Var det dåliga procedurer hos bolaget där?
”Med vilken erf, med vilken tyngd klarar dom att göra en analys med 40-50ton landningsvikt?”
Då MLW är något under 40T så kan det förklara varför herrn hade så svårt att komma ner på backen. Att sedan köra siffrorna, eller att beräkna dom manuellt för den delen…är det ingen tyngd i överhuvudtaget. Det borde man klara som en flygintresserad vuxen man. Sorry, men du framstår inte som speciellt kompetent själv…
Om du är kapten på C172 och ej har hört vad SBS betyder undrar jag om du har med flyg att göra. Betyder sk..t bakom spakarna.
Tack,Cargo Pilot och X.Era inlägg påpekar verkligheten i flygbranshen numera
Vad innebär SBS?
Piloterna borde gå H50P kurser.
Föör många Cessna 172 piloter lägger lines härinne.
Hur vore det om dom kvoterades bort?
Med vilken erf, med vilken tyngd klarar dom att göra en analys med 40-50ton landningsvikt?
Nej håll er till gräsfält.
Vi som kör +5700kg ( + 172.000 i detta fall ) bara gäspar åt amatörers inlägg.
Testa att landa med snöstorm på c.a 1800m med en F100.
Kära Cessna piloter. Svar nej.
Inte samma sak.
(dessutom flyger sällan Cessna 172 piloter på vintern )
(dom samlar flygtimmar soliga dagar när deras fru shoppar)
@Hasse Att så snabbt ta till SBS är inte särskilt seriöst. Det är som x skriver, frågan är mer komplex än så. Olika (tyvärr) säkerhetskulturer mellan bolagen är olyckligt.
Tyvärr visar EASA inget större intresse, för att försöka att skärpa till säkerhetstänket.
Det enda de producerar är en massa hopplösa procedurer, och rutiner utan verklighets förankring.
Tanken med EASA, var just att EU’s olika bolag skulle vara så lika som möjligt i sitt säkerhetstänk. Det är fortfarande lång väg dit.
FC MD-11
Efter den här incidenten, kan man ju undra hur det är med säkerhetskulturen på Nextjet.
Det som behövs är att myndigheterna måste bli bättre på att se till att bolagen runt om i Europa, och i Sverige verkligen följer alla regler. Dessutom måste div. mydigheter se till att ändra på arbetstidsreglerna.
I en perfekt värld skulle ingen pilot känna sig tvungen att flyga om han/ hon inte känner sig fit för flight.
Men så är det tyvärr inte i verkligheten, är säker på att alldeles för många av våra kolleger har flygit när dom har varit för trötta, av rädsla för att få sparken.
Jag försvarar inte dåliga beslut! Men att gå ut och tala om SBS generellt innan fakta ligger på bordet, är inte att visa respekt.
Ta du och varva ner jr, och tack för trevlig ton!
Hasse:
Visserligen ligger det alltid i befälhavarens beslut huruvida man ska fortsätta eller avbryta och se över sina alternativ. Sett till track record och tidigare utredningar av Carpatair kan man dock konstatera att det verkar finnas en del att önska från säkerhetskulturen i bolaget. Det är inte för inte som Alitalia valde att avsluta samarbetet man hade för några år sedan.
Frågan är mer komplex än att konstatera SBS och nöja sig med det som svar. Vill man göra det enkelt för sig är det lätt att ge det svaret och sedan gå vidare, kanske sparka piloterna i fråga och alla är happy go lucky.
Men vill man komma tillrätta med de incidenter som orsakas av bristande säkerhetsarbete, osund kultur och stark press på anställda i en organisation att posten ska fram vad som än krävs måste myndigheter i Europa ta sitt ansvar och ställa högre krav på operatörer. Detta är heller inte isolerat till flygbolag i öst utan förekommer även bland våra svenska flygbolag.
Man kan tycka att det är vårt ansvar som piloter att vara sista försvar och aldrig acceptera att gå utanför de ramar som ger oss den höga flygsäkerhet vi ändå har. Man kan tycka att de piloter som faktiskt väljer att ‘hjälpa’ sina flygbolag genom att tumma lite, lite på marginalerna är idioter som genast ska sättas på backen. Men skapar man då en öppen och sund kultur med rapporteringsbenägenhet där misstag och problem förs upp till ytan eller skapar man en kultur där piloter inte vågar rapportera och dessutom är rädda för repressalier om man orsakar arbetsgivaren (eller uppdragsgivaren i vissa fall) kostnader genom att ta ett flygsäkerhetsrelaterat beslut?
Det är ganska tydligt att kulturen i Carpatair inte är vad den ska vara. När chefspiloten på ATR väljer att landa utanför begränsningarna i sidvind under line training med en ny styrman och havererar till följd av det är det lätt att anta att den typen av beslut är sanktionerade från högsta ledningen. Motsatt kan man anta att beslut om att inte landa i marginella förhållanden kan rendera i att anställningen avslutas.
Men visst. SBS och sparka piloterna. Sen har vi löst problemet…
RE till “Trött”
Om du är trött, kanske du borde sova.
Dvs detsamma som piloterna gjorde vid avkörningen i Gällivare!
Försvarar du att planet landas föör långt in på banan.
(Ref: Flera av pax sa att planet slog i banan för långt in)
Värderförhållanden på plats var mindre snöstorm.
Banan är kort i Gällivare även om den är inom limits för MD80 och F100 mfl större “JET” flygplan.
Summa:
SBS
Man kan sedan välja att skriva det hela med andra ord men som Pilot måste du tänka på dina pax i första hand, inte ditt ego, kanske tvingas göra en go around, få frågor efteråt av flygchefen varför du tog det beslutet som FC.
Så varva ner, ? Jr eller vem du nu är.
Vi jobbar med människor och deras liv.
Inte med våra egon.
Lär du dig det, ni er det så blir ni en dag riktiga piloter som tänker före en landning, inte mitt i den eller när ni står med noshjulet i banans ände i ngt lerigt eller snöigt dike.
Mvh
737 FC
Undrar varför så många på detta forum tror att vi svenska piloter är så otroligt mycket bättre på att flyga än andra nationaliteter? Är själv kapten och har haft möjligheten och turen att flyga med Spanjorer, Holländare, Danskar, Svenskar, Engelsmän, Norrmän och Fransmän som har varit fantastiskt duktiga och mer pålästa än mig. Det är inte så att vi är några superpiloter i norden. Vi lär oss alla hela tiden som i alla andra jobb av varandras kunskap och erfarenheter och tro det eller ej så finns det även andra platser utanför Sverige där det är halt och snöar..
Låter precis som Avies i Torsby. Blir det samma följder som för Avies?
Alla ni som kommenterar incidenter och olyckor som SBS.
Ni är allt annat än branschfolk.
Visa respekt!!
Hahaha ta in Carpatair… aja Nextjet har gjort en riktigt bra deal ;-D
Jag antar att Henning inte var med ombord, så på vilket sätt skulle det ha varit dramatiskt för honom menar du?
Men det är billigt:)
Läser i dagens tidningar att ett Nextjetplan av typ Fokker 100 glidit av banan vid landning i Gällivare.Men,det var bolagets underleverantör Carpanair från Rumänien som det gäller.Kanske med oerfarna piloter vad gäller snöfall och is.
Det ryser i mig när jag läser vad Henning Lindberg,pressansvarig på Nextjet säger,citat “händelsen var väldigt odramatisk”.
Trist och jobbigt för de inblandade. Detta kommer nog dessvärre öka när oseriösa aktörer får hyras in och operera i Sverige.
Vad är det för spanjorer som SAS använder sig av på vissa sträckor?